קרבן פסח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 7,872 בתים ,  11 בדצמבר 2016
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "אהבת ישראל " ב־"אהבת ישראל ")
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
היחיד מכל רבני ישראל, כולל גדולי הפוסקים, שעורר על העניין - הוא [[הרבי]].  
היחיד מכל רבני ישראל, כולל גדולי הפוסקים, שעורר על העניין - הוא [[הרבי]].  


== פולמוס הלכתי רחב ==
== הפולמוס  ==
   
   
כאמור, הפולמוס ההלכתי החל לאחר [[מלחמת ששת הימים]]. כעת, כשיד ישראל תקיפה ו[[הר הבית]] נשלט בידי יהודים, עלו בבת אחת כל האספקטים ההלכתיים בנוגע להקרבת קרבן פסח בטומאה. כל הפוסקים, ובראשם ה[[רמב"ם]], מסכימים כי אף על פי שאין [[בית המקדש]] קיים, הרי מקריבין קרבן פסח. לנוכח הבעיה כי אין [[נביא]] שיקבע את מקומו המדויק של המזבח, סוברים הפוסקים שלמרות זאת הדבר אינו מעכב ואפשר להקריב קרבן פסח.  
הפולמוס ההלכתי החל לאחר [[מלחמת ששת הימים]]. כעת, כשיד ישראל תקיפה ו[[הר הבית]] נשלט בידי יהודים, עלו בבת אחת כל האספקטים ההלכתיים בנוגע להקרבת קרבן פסח בטומאה. כל הפוסקים, ובראשם ה[[רמב"ם]], מסכימים כי אף על פי שאין [[בית המקדש]] קיים, הרי מקריבין קרבן פסח. לנוכח הבעיה כי אין [[נביא]] שיקבע את מקומו המדויק של המזבח, סוברים הפוסקים שלמרות זאת הדבר אינו מעכב ואפשר להקריב קרבן פסח.  


הדיון ההלכתי היה מרתק ומפליא. לא מעט בירורי הלכה וספרים יצאו בעניין הזה. היו שגרסו כי צריך להקריב קרבן בכל מחיר ובכל תנאי, כאשר מנגד, ציבור של אלפי יהודים יראי שמים לא התייחס לנושא חמור זה שאיסור כרת רובץ לפתחו. גם אלו שדגלו בהקרבת [[קרבן פסח]] בכל מחיר, לא ענו על הצורך הבסיסי בשעה שלדאבוננו לא נותנים להקריב קרבן פסח בזה הזמן, וברור כי אם אפשר להקריב (ולא מקריבים בפועל) הרי שיש איסור בהימצאות בתחומי ירושלים, כיון שמי שנמצא "בדרך רחוקה", אף הוא פטור מהקרבת הקרבן.  
היו שגרסו כי צריך להקריב קרבן בכל מחיר ובכל תנאי, כאשר מנגד, ציבור של אלפי יהודים יראי שמים לא התייחס לנושא חמור זה שאיסור כרת רובץ לפתחו. גם אלו שדגלו בהקרבת [[קרבן פסח]] בכל מחיר, לא ענו על הצורך הבסיסי בשעה שלדאבוננו לא נותנים להקריב קרבן פסח בזה הזמן, וברור כי אם אפשר להקריב (ולא מקריבים בפועל) הרי שיש איסור בהימצאות בתחומי ירושלים, כיון שמי שנמצא "בדרך רחוקה", אף הוא פטור מהקרבת הקרבן.  


שאלה זו התחדדה ביתר שאת, לנוכח ציבור גדול, בהם רבנים ואנשי מעשה שהיו נוהגים ללכת ל[[כותל המערבי]] בערב חג הפסח אחר חצות כדי לקרוא דווקא שם את סדר קרבן פסח "זכר לקרבן פסח שהקריבו אבותינו". הללו לא ידעו כי דווקא ב'הידור' מנהג זה, הם עוברים על ספק איסור דאורייתא!  
שאלה זו התחדדה ביתר שאת, לנוכח ציבור גדול, בהם רבנים ואנשי מעשה שהיו נוהגים ללכת ל[[כותל המערבי]] בערב חג הפסח אחר חצות כדי לקרוא דווקא שם את סדר קרבן פסח "זכר לקרבן פסח שהקריבו אבותינו". הללו לא ידעו כי דווקא ב'הידור' מנהג זה, הם עוברים על ספק איסור דאורייתא!  
כמו בכל עניין ודבר, חוות הדעת ההלכתית הטהורה, היא נר לרגליו של הרבי, כך גם את הנושא הזה נבחן אצל הרבי במשקפיים הלכתיות טהורות.
==הוראת הרבי==
 
בשיחת אחרון של [[פסח]] [[תשכ"ח]], הפתיע הרבי בביאור הלכתי ארוך בנושא קרבן פסח בזמן הזה, לאחר מלחמת ששת הימים. הרבי קישר זאת לא רק לגבי חג הפסח, אלא גם בנוגע ל[[פסח שני]] - שהרי מי שלא הקריב בפסח ראשון, מצווה לעשות זאת ב[[פסח שני]].  
בשיחת אחרון של [[פסח]] [[תשכ"ח]], הפתיע הרבי בביאור הלכתי ארוך בנושא קרבן פסח בזמן הזה, לאחר מלחמת ששת הימים. הרבי קישר זאת לא רק לגבי חג הפסח, אלא גם בנוגע ל[[פסח שני]] - שהרי מי שלא הקריב בפסח ראשון, מצווה לעשות זאת ב[[פסח שני]].  


שורה 29: שורה 28:
המסקנה הברורה של הרבי הייתה שצריך לצאת מתוך [[ירושלים]] בפסח שני "ומכל שכן שלא לנסוע לירושלים ת"ו לי"ד אייר, ואפילו אם תמצא לומר שאינו אלא ספק וספק ספיקא וכו'". בהגהה לאותה שיחה מוסיף הרבי כי כמובן כל מה שדיבר על פסח שני נוגע כמובן בפשטות גם לפסח ראשון.
המסקנה הברורה של הרבי הייתה שצריך לצאת מתוך [[ירושלים]] בפסח שני "ומכל שכן שלא לנסוע לירושלים ת"ו לי"ד אייר, ואפילו אם תמצא לומר שאינו אלא ספק וספק ספיקא וכו'". בהגהה לאותה שיחה מוסיף הרבי כי כמובן כל מה שדיבר על פסח שני נוגע כמובן בפשטות גם לפסח ראשון.


== מה היה בכל הדורות למן החורבן ועד הנה?==
== המשא ומתן ההלכתי==


בצעד נדיר ומפתיע, שלח הרבי את אותה שיחת קודש אל הגאון הרב [[שלמה יוסף זוין]], עם הקדשה מיוחדת בו מאחל לו הרבי רפואה שלימה. בשולי הגיליון של אותה שיחת קודש כותב לו הרבי "למהררש"י שליט"א שלום וברכה ת"ח על הפ"ש על ידי הררח"ל שי' ותהא רפוקו"ש ויבש"ט".  
בצעד נדיר ומפתיע, שלח הרבי את אותה שיחת קודש אל הגאון הרב [[שלמה יוסף זוין]], עם הקדשה מיוחדת בו מאחל לו הרבי רפואה שלימה. בשולי הגיליון של אותה שיחת קודש כותב לו הרבי "למהררש"י שליט"א שלום וברכה ת"ח על הפ"ש על ידי הררח"ל שי' ותהא רפוקו"ש ויבש"ט".  
שורה 44: שורה 43:




== הדיון ההלכתי מקבל פרסום ==
== ההוראה החדשה ==
 
במשך שמונה שנים - החל מ[[תשכ"ח]], שנה לאחר מלחמת ששת הימים - ועד פסח שני [[תשל"ה]], ההוראה של הרבי לצאת מירושלים היתה בתוקפה.
הסופר הנודע הרב בצלאל לנדוי, סופר "המודיע" שהרבי העריכו מאד (ובחלוקת הדולרים אמר לו "אני קורא את המאמרים שלכם ב'המודיע'"), הקדיש שני מאמרים לליבון נושא הקרבת קרבן הפסח בזמן הזה. הכתבה פורסמה ב'המודיע' בתאריך י"א [[ניסן]] תש"נ, כאשר במאמרו השני התמקד בהצעתו של הרבי להימצא בדרך רחוקה, וכך כותב הוא בין היתר: "רבים בינינו עוד זוכרים את הצעת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש בשנים ההן, לבני ירושלים, להימצא בי"ד אייר (פסח שני) בדרך רחוקה מירושלים".
 
בהמשך המאמר מביא הרב [[בצלאל לנדוי]] את כל הפרטים הנוגעים לדבר, ומביא בהרחבה את דעתו הק' של הרבי. כשהוא נוגע בשאלה למעשה בפועל, בשנים אלה, הוא כותב: "כקש"ת האדמו"ר מליובאוויטש הקדיש לכך שיחה מיוחדת באחרון של פסח [[תשכ"ח]] ולאחר שקבע ש'רבו האוסרין להקריב קרבן פסח בזמן הזה ודחו ראיות המתירין', והוא מביע דעתו: ‘ולענ"ד יש להמנע ולא להיות בי"ד באייר בתוך ט"ו מיל, סמוך לירושלים'".
 
הסופר ר' בצלאל לנדוי מתייחס גם להשגותיו של הרב זוין על דברי הרבי ומביא את תשובותיו של הרבי על ההשגות אחת לאחת: "על השאלה האחרונה של הרב זוין "היכן מצינו את דין ‘דרך רחוקה' בפסח שני?" עונה הרבי תשובה מפתיעה בפשטותה" - כותב ר' בצלאל לנדוי, ומצטט את תשובתו של הרבי לרב זוין מהמשנה בפסחים שם דנים התנאים מה בין פסח ראשון לפסח שני, ובין ההבדלים לא מובא ההבדל של דרך רחוקה... כך שברור שדין דרך רחוקה קשור גם לפסח שני.
 
הרב בצלאל לנדוי מביא בסיום מאמרו את מכתבו הנוסף של הרבי לרב זוין בשנת תשל"ה, בו מציין הרבי כי "נשתנה המצב ואין עתה האפשריות לבנות".
בשנה שעברה, לקראת פסח תשס"ב, הופיע מאמרו של ד"ר נריה גוטל בעיתון ‘הצופה', ושם האריך בשיטתו של הרבי בנוגע ליציאה מירושלים ערב חג הפסח.
 
== [[אנ"ש]] ממלאים את ההוראה ==
 
בעקבות הוראות אלו של הרבי, נהגו עשרות רבות מחסידי חב"ד, לצאת מירושלים ולא להימצא בה או בקרבתה בערב חג הפסח, כדי שלא להיכנס לשאלה ההלכתית בנוגע להקרבת קרבן פסח בזמן הזה.
 
ה[[משפיע]] הנודע הגה"ח הרב [[משה וובר]] התארח בפסח הראשון שלאחר ההוראה (פסח תשכ"ט) אצל הרב ישעיהו הרצל, שהיה ממייסדי שכונת נחלת הר חב"ד, ובכך גם חיזק את השכונה החדשה. הרב וובר התארח בביתו במשך כל חג הפסח. כך נהג כל השנים עד הוראתו של הרבי בשנת [[תשל"ה]]. הרב [[שמואל שניאורסאהן]], ראש ‘כולל חב"ד' באה"ק, היה בין אלו שדאגו לצאת [[מירושלים]], כאשר במקביל עשו מכך פרסום גדול בקיום דברי הרבי. הוא מספר לנו כי נהג להיות אצל גיסו הרב גרוזמן בכפר חב"ד, או לעיתים בהדסה עין כרם הנחשבת כ"דרך רחוקה" לעניין קרבן פסח.
 
למרות שהרבי שלח בעניין מכתבים רבים, הרבי לא יצא ב'מבצע' גדול סביב נושא זה, והשטורעם לא היה בערך וביחס לשאר מבצעיו הק', אולי סיבת הדבר, כיון שאין זה עניין שיהיה אפשר להשרישו בקרב רבבות אלפי ישראל, ולצוותם לעזוב את בתיהם בערב חג הפסח. הרבי הביע את דעתו הברורה בנושא, ומי שחרד לדברי ההלכה שהרבי הציגם בבהירות, הבין לבד כי עליו לצאת באותן שעות בודדות בהם היו צריכים להקריב את הפסח.
 
מעניין להוסיף כי גם הרבי מבעלזא, הרה"ק רבי [[אהרן רוקח]] זצוק"ל, הקפיד שלא להיות בערב פסח בירושלים, למרות שזה היה הרבה קודם מלחמת ששת הימים, וזאת בשל ספק העניין של קרבן פסח. עניין זה מובא בספר על הרה"ק מבעלזא, שם מסופר כי בחורף תש"ד הגיע הרה"ק מבעלזא לעיה"ק ירושלים, ובימים הסמוכים לבואו הביע את רצונו לעזוב את ירושלים, אולם הדבר לא יצא לפועל. כאשר התקרב חג הפסח, החל האדמו"ר להביע דרישה חד משמעית לעזוב לפני פסח, ואמר כי חייב לעזוב לפני פסח.
אחיו הרה"ק ר' מרדכי מבולגרייא זצוק"ל (אביו של האדמו"ר הנוכחי) הסביר כי אחיו חושש מאפשרות של המצאות בירושלים בזמן הקרבת קרבן פסח, ומעדיף להיות "בדרך רחוקה".
 
== הוראת העזיבה מתבטלת ==


ב[[מכתב כללי]] שכתב [[הרבי]] בערב [[פסח שני]], [[י"ג אייר]] [[תשל"ה]], שינה הרבי את ההחלטה בעקבות כך שאין יותר יכולת ואפשרות תיאורטית לבנות על הר הבית. כמו-כן שלח הרבי את תוכן המכתב הכללי, לרב זוין, ובכתי"ק הוסיף הרבי בביאור הדבר. וכך מנמק הרבי את העניין: "בהמשך להשקלא וטריא, מאז חל דבר מה שנכתב ונאמר בשיחות [[אחרון של פסח]] [[תשכ"ח]], בעוונותינו הרבים (כולל שמתחיל מביום הז' (ממש - מכריזים) אחי הוא... ויעלהו גו').. נשתנה המצב ואין עתה היכולת ואפשריות לשנות (ולבנות) כפי הדרוש להקרבת קרבן פסח וכו' - ולכן גם אין מקום שלא להיות בערב פסח או בי"ד באייר קרוב לירושלים ת"ו. ויהי רצון שיקויים בעגלא דידן בלשון [[הרמב"ם]] ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין - וגם עשיית התשובה מיד - ויבנה [[בית המקדש]] במקומו ויקבץ נדחי ישראל".  
ב[[מכתב כללי]] שכתב [[הרבי]] בערב [[פסח שני]], [[י"ג אייר]] [[תשל"ה]], שינה הרבי את ההחלטה בעקבות כך שאין יותר יכולת ואפשרות תיאורטית לבנות על הר הבית. כמו-כן שלח הרבי את תוכן המכתב הכללי, לרב זוין, ובכתי"ק הוסיף הרבי בביאור הדבר. וכך מנמק הרבי את העניין: "בהמשך להשקלא וטריא, מאז חל דבר מה שנכתב ונאמר בשיחות [[אחרון של פסח]] [[תשכ"ח]], בעוונותינו הרבים (כולל שמתחיל מביום הז' (ממש - מכריזים) אחי הוא... ויעלהו גו').. נשתנה המצב ואין עתה היכולת ואפשריות לשנות (ולבנות) כפי הדרוש להקרבת קרבן פסח וכו' - ולכן גם אין מקום שלא להיות בערב פסח או בי"ד באייר קרוב לירושלים ת"ו. ויהי רצון שיקויים בעגלא דידן בלשון [[הרמב"ם]] ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין - וגם עשיית התשובה מיד - ויבנה [[בית המקדש]] במקומו ויקבץ נדחי ישראל".  


הרבי קובע בבירור, כי מאז "היום השביעי" [כלומר למחרת סיום מלחמת ששת הימים] מנהיגי ישראל רוצים למסור את [[הר הבית]] וירושלים לידי הערבים, ועל כן ממילא אין יד ישראל תקיפה. בכך הרבי לא רק שביטל את ההוראה, אלא ב[[אהבת ישראל]] העצומה שלו הוא הציל למפרע את כל האלפים שהיו צריכים לצאת במשך השנים ולא יצאו, בנמקו כי "כבר מאז ‘היום השביעי' אומרים הם לאדום "אחי הוא... ויעלהו".  
הרבי קובע בבירור, כי מאז "היום השביעי" [כלומר למחרת סיום מלחמת ששת הימים] מנהיגי ישראל רוצים למסור את [[הר הבית]] וירושלים לידי הערבים, ועל כן ממילא אין יד ישראל תקיפה. בכך הרבי לא רק שביטל את ההוראה, אלא ב[[אהבת ישראל]] העצומה שלו הוא הציל למפרע את כל האלפים שהיו צריכים לצאת במשך השנים ולא יצאו, בנמקו כי "כבר מאז ‘היום השביעי' אומרים הם לאדום "אחי הוא... ויעלהו".  
הרב [[טוביה בלוי]]: "רק בשנת [[תשל"ה]], כאשר כבר היה ברור למעלה מכל ספק, כי יד ישראל לא תקיפה - כפי ש[[הרבי]] כתב לזוין ש"כעת מתברר שהחל מ'ביום השביעי', כלומר מיד לאחר ששת הימים, הם רוצים למסור ר"ל שטחים ואת [[ירושלים]] עיה"ק", רק אז הרבי הורה להפסיק לצאת. הרבי למעשה הודיע כי כבר למפרע לא היה צריך לצאת, כיון שהתברר כי זו אכן הייתה כוונתם של המנהיגים מיד לאחר המלחמה. אבל כל זמן שהיה מדובר עדיין בגדר של יד ישראל תקיפה, הרבי הורה לצאת..."
הרב בערל וואלס זוכר היטב את אותם ימים שהיו יוצאים מחוץ ל[[ירושלים]]. "מידי שנה, לקראת חג הפסח, היו השטיבלאך ‘מתחממים' בדיונים שסבבו סביב נושא היציאה. עשרות מ[[אנ"ש]] היו יוצאים בקביעות. מי שחרד לדבריו של [[הרבי]], הבין שצריך לצאת, למרות שזו לא הייתה הוראה בפרסום ניכר, וכפי שהרבי עצמו התבטא "מה טוב שהנמצאים בפנים - יצאו". אני זוכר שהיינו מחשבים את הדקות שלפני הכניסה לירושלים, כדי לבדוק שאכן אין עוד שהות להקריב קרבן פסח, ורק אז היינו נכנסים רגלית בחזרה לירושלים.
== ראו גם ==
== ראו גם ==


39,916

עריכות

תפריט ניווט