שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרחבה
===הטעם שלא מל לפני הציווי===
למרות שאברהם ושאר [[האבות]] קיימו את כל התורה עוד קודם [[מתן תורה]]{{הערה|יומא כח, ב. קידושין פב, א.}}, בכל זאת לא קיים אברהם אבינו את מצוות המילה עד שה' ציווה זאת עליו במפורש. כהסבר לתמיהה זו ישנם כמה הסברים מגדולי ישראל:
* כיוון שאי אפשר למול יותר מפעם אחת, לא רצה אברהם למול את עצמו מראש כיוון שאז לא יוכל לקיים את המצוה לאחר הציווי ויפסיד את המעלה של "גדול המצווה ועושה"{{הערה|ריב"א על התורה סוף פרשת לך לך, מהרש"א יבמות ק, א. ועוד. וראה בלקוטי שיחות דלהלן הערה הבאה בהערות, שמבאר שהסבר זה אינו מתאים לפשוטו של מקרא.}}.* כיוון שקיום המצוות על ידי האבות היה רק '''הידור''' שקיבלו על עצמם. לאידך, היה '''ציווי מפורש''' שאסור עליהם לפגוע בגופם - "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש"{{הערה|נח ט, ה.}}, שבו נאסר לאדם לשפוך דם עצמו. וכמובן, אין ההידור שקיבלו על עצמם דוחה את הציווי המפורש, כל עוד שלא הצטווה גם על המילה במפורש{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39757&st=&pgnum=121 פנים יפות] לרבי [[פנחס הלוי הורביץ]], פרשת וירא. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15778&st=&pgnum=158 לקוטי שיחות חלק ה', ע' 146].}}.* מה שאמרו חז"ל שאברהם קיים את כל התורה - כוונתם רק לאחר שמל.* כיוון שהאומות היו עלולים להרגו לאחר המילה, לא יכול היה אברהם להסתכן ולסמוך על הנס - ורק לאחר שנצטווה במפורש היה יכול לא לפחד{{הערה|1=ארבעת התירוצים האחרונים הובאו ב[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14407&st=%u05D5%u05DC%u05D0%20%u05E4%u05E8%u05E2 של"ה חלק תורה שבכתב פרשת לך לך]. שלושת הראשונים הביא בשם מפרשים קודמים, והאחרון שלו.}}.
ובפנימיות הענינים:
* בגלל מעלתה של מצות מילה, שכוללת אור אלוקי הנמשך מלמעלה שאינו בערך לעבודת האדם, וגילוי זה הוא נעלה יותר ממצוות התורה. לכן אף שאברהם קיים את מצוות התורה, לא היה בכוחו להגיע בעבודתו לדרגה הנעלית של המילה, והיה צריך לחכות לגילוי מלמעלה. וכאשר התגלה אליו גילוי נעלה של "בעצם היום הזה"{{הערה|לשון הפסוק לך לך יז, כו.}} - שהוא מעין הגילוי שיתגלה מלמעלה לעתיד לבוא - אז היה בכוחו למול{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15778&st=&pgnum=158 תו"א לך לך יג, ב ד"ה בעצם היום הזה]. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tch/b1/3/3/93B תורת חיים לך לך צג, ב ד"ה בעצם היום הזה]. ועוד.}}.
* מכיוון שמצוות מילה היא היחידה מבין המצוות שלפני מתן תורה שבהן חדרה הקדושה בגשמיות העולם, בדומה לביטול הגזירה בשעת מתן תורה - לכן היה אברהם צריך לקבל כח מיוחד לכך בציווי ה' מלמעלה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15778&st=&pgnum=91&hilite= לקוטי שיחות חלק ה' ע' 79 הערה 25].}}.
* מכיוון שבמצוה זו מתבטאת גדולתם של הצדיקים שיכולים לעשות יותר מהקב"ה עצמו. והנה, שייך שהאב יאמר לבנו שהוא גדול ממנו, אך לא שייך שהבן מעצמו יאמר שהוא גדול מאביו - ולכן לא יכול היה אברהם למול ללא ציווי{{הערה|1=קדושת לוי לרבי [[לוי יצחק מברדיצ'ב]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=50006&st=&pgnum=22&hilite= פרשת וירא].}}.
==המילה==
;הפרטים להוספה:

תפריט ניווט