12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "רחמים " ב־"רחמים ") |
מ (החלפת טקסט – "בגדים" ב־"בגדים") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''לבושים הצואים''' (או: '''בגדים הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם<ref>[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.</ref>. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד <ref>[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.</ref>. | '''לבושים הצואים''' (או: '''[[בגד|בגדים]] הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם<ref>[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.</ref>. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד <ref>[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.</ref>. | ||
כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים. | כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים. | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==מקור המושג== | ==מקור המושג== | ||
מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] <ref>זכריה, פרק ג' פסוק ד'</ref>: "''הסירו | מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] <ref>זכריה, פרק ג' פסוק ד'</ref>: "''הסירו ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו''". | ||
ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו. | ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו=== | ===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו=== | ||
העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור | העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל <ref>[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'</ref>. | ||
==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא== | ==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא== | ||
{{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}} | {{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}} | ||
כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל | כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל ה[[בגד|בגדים]] הצואים, והוא יכול להיכנס ל[[גן עדן]]<ref>[[שערי אורה]], שער ה[[חג החנוכה|חנוכה]], דף ז' עמ' א'</ref>. | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |