7,240
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) (הוספת ערך) |
כתית למאור (שיחה | תרומות) מ (קישורים פנימיים) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''כיבוש העי''' היא המלחמה השנייה של יהושע בשלבי כיבוש ארץ ישראל. בפעם הראשונה בני ישראל נסו, אך לאחר שתיקנו את העבירה על החרם, הם ניצחו ושרפו את העיר. | '''כיבוש העי''' היא המלחמה השנייה של יהושע בשלבי כיבוש ארץ ישראל. בפעם הראשונה [[בני ישראל]] נסו, אך לאחר שתיקנו את העבירה על [[כיבוש יריחו#החרם|החרם]], הם ניצחו ושרפו את העיר. | ||
==מערכה ראשונה== | ==מערכה ראשונה== | ||
לאחר הניצחון הניסי על {{קח|כיבוש|יריחו}}, יהושע פנה אל העי ששכנה בסמוך למקום, ושלח אליה מרגלים על מנת לדעת את מצבה הצבאי. המרגלים חזרו ואמרו שזוהי עיר קטנה, ואין צורך שכל העם ילך לשם, אלא די שילכו לשם 2,000-3,000 איש, והם ינצחו. | לאחר הניצחון הניסי על {{קח|כיבוש|יריחו}}, יהושע פנה אל 'העי' ששכנה בסמוך למקום, ושלח אליה מרגלים על מנת לדעת את מצבה הצבאי. המרגלים חזרו ואמרו שזוהי עיר קטנה, ואין צורך שכל העם ילך לשם, אלא די שילכו לשם 2,000-3,000 איש, והם ינצחו. | ||
יהושע שמע לדבריהם, ושלח לשם כ-3,000 איש. אך כאשר הם הגיעו לעיר, אנשי העי יצאו עליהם והם נסו מפניהם, ועד שהם הרגו כ-36 איש מבני ישראל (חז"ל אומרים שהיה זה יאיר בן מנשה שהיה שקול כרוב | יהושע שמע לדבריהם, ושלח לשם כ-3,000 איש. אך כאשר הם הגיעו לעיר, אנשי העי יצאו עליהם והם נסו מפניהם, ועד שהם הרגו כ-36 איש מבני ישראל (חז"ל אומרים שהיה זה יאיר בן מנשה שהיה שקול כרוב ה[[סנהדרין]]{{הערה|{{קח|מסכת|בבא בתרא}} קכא, ב.}}). | ||
בני ישראל קיבלו זאת בצורה קשה, ופחדו מאוד מהמשך המלחמות. יהושע קרע את בגדיו ונפל על פניו לפני [[ארון ה']] עד הערב יחד עם זקני ישראל, ושמו עפר על ראשם. יהושע קרא לה' ואמר: | בני ישראל קיבלו זאת בצורה קשה, ופחדו מאוד מהמשך המלחמות. יהושע קרע את בגדיו ונפל על פניו לפני [[ארון ה']] עד הערב יחד עם זקני ישראל, ושמו [[עפר]] על ראשם. יהושע קרא לה' ואמר: | ||
{{ציטוט|תוכן=אֲהָהּ, ה' אלקים לָמָה הֵעֲבַרְתָּ הַעֲבִיר אֶת־הָעָם הַזֶּה אֶת־הַיַּרְדֵּן לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַאֲבִידֵנוּ וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן: | {{ציטוט|תוכן=אֲהָהּ, ה' אלקים לָמָה הֵעֲבַרְתָּ הַעֲבִיר אֶת־הָעָם הַזֶּה אֶת־הַיַּרְדֵּן לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַאֲבִידֵנוּ, וְלוּ הוֹאַלְנוּ וַנֵּשֶׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן: | ||
:בִּי ה' מָה אֹמַר אַחֲרֵי אֲשֶׁר הָפַךְ יִשְׂרָאֵל עֹרֶף לִפְנֵי אֹיְבָיו: | :בִּי ה' מָה אֹמַר אַחֲרֵי אֲשֶׁר הָפַךְ יִשְׂרָאֵל עֹרֶף לִפְנֵי אֹיְבָיו: | ||
::וְיִשְׁמְעוּ הַֽכְּנַעֲנִי וְכֹל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְנָסַבּוּ עָלֵינוּ וְהִכְרִיתוּ אֶת־שְׁמֵנוּ מִן־הָאָרֶץ וּמַה־תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל:}} | ::וְיִשְׁמְעוּ הַֽכְּנַעֲנִי וְכֹל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְנָסַבּוּ עָלֵינוּ וְהִכְרִיתוּ אֶת־שְׁמֵנוּ מִן־הָאָרֶץ וּמַה־תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל:}} | ||
הקב"ה השיב ליהושע: "קום לך", מדוע אתה נופל על הארץ? הסיבה שבני ישראל לא יכולים לעמוד לפני האויבים היא בגלל שיש מי שעבר על החרם שעשו על יריחו, וכל זמן שלא יתקנו זאת, לא יצליחו לנצח. והמשיך ונתן לו הוראות כיצד למצוא אותו ומה לעשות לו. | הקב"ה השיב ליהושע: "קום לך", מדוע אתה נופל על הארץ? הסיבה שבני ישראל לא יכולים לעמוד לפני האויבים היא בגלל שיש מי שעבר על החרם שעשו על יריחו, וכל זמן שלא יתקנו זאת, לא יצליחו לנצח. והמשיך ונתן לו הוראות כיצד למצוא אותו ומה לעשות לו. | ||
חז"ל מבארים בכמה אופנים את זה שה' אמר ליהושע "קום לך": 1. מלשון 'קם', שעמדה תפילתך לפני. 2. זה קרה מכיוון שאני אמרתי | חז"ל מבארים בכמה אופנים את זה שה' אמר ליהושע "קום לך": 1. מלשון 'קם', שעמדה [[תפילה|תפילתך]] לפני. 2. זה קרה מכיוון שאני אמרתי ל[[משה]] "אשר יוציאם ואשר יביאם"{{הערה|{{קח|פרשת|פנחס}} כז, יז.}}, ואתה נשארת במחנה ולא יצאת. 3. זה בגללך, כיוון שאני לא אמרתי לך להקדיש את שלל יריחו. | ||
==עכן== | ==עכן== | ||
בבוקר, יהושע אסף את כל העם, וסיפר להם את דברי ה', והחל לעשות גורל בכדי למצוא את מי שעבר על החרם. בתחילה עשה בין | בבוקר, יהושע אסף את כל העם, וסיפר להם את דברי ה', והחל לעשות [[גורל]] בכדי למצוא את מי שעבר על החרם. בתחילה עשה בין ה[[שבטים]], ונלכד שבט יהודה; בשבט יהודה נלכדה משפחת הזרחי; ובתוכה בית זבדי; ובין אנשי בית זבדי נלכד עכן בן כרמי בן זבדי בן זרח למטה יהודה. | ||
שבט יהודה שהתביישו בדבר, החלו להתכונן להלחם בשאר העם. יהושע פנה אל עכן, ואמר לו: "בְּנִי, שִׂים־נָא כָבוֹד לַֽה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל וְתֶן־לוֹ תוֹדָה; וְהַגֶּד־נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ, אַל־תְּכַחֵד מִמֶּנִּי". | שבט יהודה שהתביישו בדבר, החלו להתכונן להלחם בשאר העם. יהושע פנה אל עכן, ואמר לו: "בְּנִי, שִׂים־נָא כָבוֹד לַֽה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל וְתֶן־לוֹ תוֹדָה; וְהַגֶּד־נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ, אַל־תְּכַחֵד מִמֶּנִּי". | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
עכן שראה את בני שבטו עומדים להלחם, אמר בלבו{{הערה|שם=במ|במדבר רבה [[פרשת מסעי]] פרשה כג, ו.}}: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, ואני על ידי נהרגו כמה אנשים מישראל; אני חוטא ומחטיא, מוטב שאני אודה לפני הקדוש ברוך הוא ולפני יהושע, ואל תבא תקלה על ידי". מיד עמד והשמיע את קולו לכל הקהל, וכולם שתקו מפניו ואמר ליהושע - אכן לא יכלתי לעמוד בפיתוי, ומעלתי בחרם שלך, וכן בחרמות שהיו בימי משה. וכעת ראיתי "אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה, וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף, וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ", וחמדתים ולקחתי אותם ושמתי אותם באוהל שלי באדמה, והכסף מלמטה. | עכן שראה את בני שבטו עומדים להלחם, אמר בלבו{{הערה|שם=במ|במדבר רבה [[פרשת מסעי]] פרשה כג, ו.}}: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, ואני על ידי נהרגו כמה אנשים מישראל; אני חוטא ומחטיא, מוטב שאני אודה לפני הקדוש ברוך הוא ולפני יהושע, ואל תבא תקלה על ידי". מיד עמד והשמיע את קולו לכל הקהל, וכולם שתקו מפניו ואמר ליהושע - אכן לא יכלתי לעמוד בפיתוי, ומעלתי בחרם שלך, וכן בחרמות שהיו בימי משה. וכעת ראיתי "אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה, וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף, וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ", וחמדתים ולקחתי אותם ושמתי אותם באוהל שלי באדמה, והכסף מלמטה. | ||
יהושע שלח מיד אנשים לקחת את הדברים (על מנת שלא יקדימום אחרים שיעלימו זאת משם), והם מצאו זאת "ויציקום לפני ה'". חז"ל אומרים{{הערה|{{קח|מסכת|סנהדרין}} מד, א. הובא ברש"י.}} "בא וחבטן לפני המקום, אמר לפניו: רבונו של עולם, על אלו יפלו רובן של סנהדרין?!" | יהושע שלח מיד אנשים לקחת את הדברים (על מנת שלא יקדימום אחרים שיעלימו זאת משם), והם מצאו זאת "ויציקום לפני ה'". חז"ל אומרים{{הערה|{{קח|מסכת|סנהדרין}} מד, א. הובא ברש"י.}} "בא וחבטן לפני המקום, אמר לפניו: רבונו של עולם, על אלו יפלו רובן של [[סנהדרין]]?!" | ||
הוא לקח את עכן ואת השלל, ואת כל חפציו - בהמותיו, אוהלו וכל מה ששייך לו, ויחד עמו הגיעו לשם בני ביתו של עכן וכל בני ישראל והלכו ל"עמק עכור", ואז אמר לו יהושע: {{הדגשה|מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכֳּרְךָ ה' בַּיּוֹם הַזֶּה}}- "ביום הזה אתה עכור, ואי אתה עכור | הוא לקח את עכן ואת השלל, ואת כל חפציו - בהמותיו, אוהלו וכל מה ששייך לו, ויחד עמו הגיעו לשם בני ביתו של עכן וכל בני ישראל והלכו ל"עמק עכור", ואז אמר לו יהושע: {{הדגשה|מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכֳּרְךָ ה' בַּיּוֹם הַזֶּה}}- "[[בעולם הזה|ביום הזה]] אתה עכור, ואי אתה עכור ל[[עולם הבא]]"{{הערה|{{קח|מסכת|סנהדרין}} מג, ב.}}, כיוון שהודת והתוודת, אתה בן [[עולם הבא]]. | ||
בני ישראל סקלו אותו | בני ישראל [[סקילה|סקלו]] אותו ב[[אבן|אבנים]] - על ש[[חילול שבת|חילל שבת]]{{הערה|שם=במ}} (הוציא את השלל ו[[העברה ברשות הרבים|העבירו ברשות הרבים]]), ו[[שריפה|שרפו]] אותו ב[[אש]] עם כל אשר לו - על שמעל בחרם{{הערה|שם=במ}}. לאחר מכן כיסו אותו בגל אבנים. חרון אף ה' סר מעם ישראל, והם קראו למקום ההוא "עמק עכור". | ||
==מערכה שנייה== | ==מערכה שנייה== | ||
שורה 41: | שורה 41: | ||
הוא בעצמו לן בתוך המחנה אשר מוקם בצידה הצפוני של העיר, באותו הלילה. לבינתיים הוא גם שלח קבוצה נוספת בת חמשת אלפי איש מהקבוצה שנשארה עמו לעמוד בצידה המערבי של העיר במיקום קרוב יותר מאשר הקבוצה הראשונה. | הוא בעצמו לן בתוך המחנה אשר מוקם בצידה הצפוני של העיר, באותו הלילה. לבינתיים הוא גם שלח קבוצה נוספת בת חמשת אלפי איש מהקבוצה שנשארה עמו לעמוד בצידה המערבי של העיר במיקום קרוב יותר מאשר הקבוצה הראשונה. | ||
הגמרא אומרת, שהלשון בפסוק "וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ בַּלַּיְלָה הַהוּא בְּתוֹךְ הָעֵמֶק", מורה על כך שהלך בעומקה של הלכה{{הערה|{{קח|מסכת|עירובין}} סג, ב.}}. | הגמרא אומרת, שהלשון בפסוק "וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ בַּלַּיְלָה הַהוּא בְּתוֹךְ הָעֵמֶק", מורה על כך שהלך בעומקה של [[הלכה]]{{הערה|{{קח|מסכת|עירובין}} סג, ב.}}. | ||
==הקרב== | ==הקרב== |