שדה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 47 בתים ,  6 בספטמבר 2016
עריכה
(עריכה)
שורה 19: שורה 19:
וממשיך הזהר{{הערה|שם קכב, ב.}} ואומר, ש'מלך' זה "אשה יראת ה'"{{הערה|[[ספר משלי]] לא, ל.}}, ו'לשדה נעבד' זו "אשה זרה"{{הערה|[[ספר משלי]] ז, ה.}}, והיינו, שזהו מכיוון ש"אית {{כתב קטן|(יש)}} שדה ואית שדה" - שכשם שישנה שדה שבה שורה הקדושה, כך ישנה שדה שבה נמצא כל עניין של [[קליפות]], [[רע]] ו[[מוות]]. והמשכתו של המלך אל השדה, תלוי במעשיהם של התחתונים.
וממשיך הזהר{{הערה|שם קכב, ב.}} ואומר, ש'מלך' זה "אשה יראת ה'"{{הערה|[[ספר משלי]] לא, ל.}}, ו'לשדה נעבד' זו "אשה זרה"{{הערה|[[ספר משלי]] ז, ה.}}, והיינו, שזהו מכיוון ש"אית {{כתב קטן|(יש)}} שדה ואית שדה" - שכשם שישנה שדה שבה שורה הקדושה, כך ישנה שדה שבה נמצא כל עניין של [[קליפות]], [[רע]] ו[[מוות]]. והמשכתו של המלך אל השדה, תלוי במעשיהם של התחתונים.


==החילוק בין שדה לשקר==
שדה זו של ה[[לעומת זה]] היא מקום מושבו של [[עשיו]] המכונה{{הערה|[[פרשת תולדות]] כה, כז.}} "איש שדה". שם זה הוא גם כינוי ל[[סטרא אחרא]]. ומובא ב[[כתר שם טוב]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/313&search=%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%A9%D7%93%D7%94 הוספות ע' שיג]}}, ש[[הבעל שם טוב]] היה "איש שדה". וה[[אדמו"ר הצמח צדק]] הסביר זאת: [[הבעל שם טוב]] לקח על עצמו, והצליח לתקן את הבירורים והניצוצות של ה"איש שדה", כולם יודעים מי נקרא "איש שדה", שהוא המקטרג על עם ישראל, וממנו באות כל הגזירות על בני ישראל.
בשער הכוונות ל[[אר"י]]{{הערה|קבלת שבת}} מבואר החילוק בין שני הבחינות של "שדה", כי המילה שדה היא משל להשכינה כפי שנמצאת בכניסת השבת, שאז היא עולה מעולמות [[בי"ע]] הנקראים עולמות ה[[שקר]], לאצילות הנקרא עולם ה[[אמת]]. לעומת זאת הכינוי שדה במשמעות השניה, היא השכינה כפי שמלובשת בקלי' להחיותם בתורת גלות, ואז היא מתעלמת באותיות [[שקר]], בצורה כזאת: האות [[ק]] המורה על הרגל שעליה נאמר "רגליה יורדות מות", ההתפשטות למקום השקר, נהפכת ל[[ד]] שהיא ביטול מלשון דלות, וה[[ר]] המורה על גילוי השכינה הנעלם בתחתונים נהפך ל[[ה]] המורה על גילוי בבחינת אשה מעוברת.


בקשר לכך מובא ב[[כתר שם טוב]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/313&search=%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%A9%D7%93%D7%94 תוספות ע' שיג]}}, {{ציטוטון|מורנו הבעש"ט איז געווען אַ איש שדה. הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק [[צמח צדק]] האָט דאָס מבאר געווען. ער – דער בעש"ט – האָט אויף זיך גענומען און האָט מצליח געווען מתקן צו זיין די בירורים און ניצוצות פון דעם איש שדה. אַלע ווייסן ווער עס ווערט אָנגערופן איש שדה, וואָס ער איז מקטרג אויפ'ן עם ישראל און דערפון נעמען זיך אַלע גזירות אויף אידן}}. משמעות האימרה היא כי [[הבעל שם טוב]] עבודתו היתה [[בירור הניצוצין]], שהיא בירור כוחו של [[עשיו]] שנקרא "איש שדה", ומקטרג על עם ישראל, ועל ידי בירור הניצוצות הקדושים שבו בתורת החסידות העוסקת בענין זה, מתבררים כל הניצוצות ומתבטלים הגזירות הרעות.
===שדה ושקר===
{{ערך מורחב|ערך=[[חקל תפוחין קדישין]]}}
בשער הכוונות ל[[אריז"ל]]{{הערה|קבלת שבת.}} מדובר על כך שבליל שבת מאירה הדרגה של [[חקל תפוחין קדישין]], ומבואר גם החילוק בין שני השדות של [[קדושה]] ושל ה[[לעומת זה]]:


==בחסידות==
המילה 'שדה' היא משל ל[[שכינה]] כפי שנמצאת בכניסת השבת, שאז היא עולה מעולמות [[בי"ע]] הנקראים עולמות ה[[שקר]], ל[[עולם האצילות]] הנקרא עולם ה[[אמת]]; לעומת זאת, הכינוי שדה במשמעותו השנייה היא, ה[[שכינה]] כפי שמלובשת ב[[קליפות]] להחיותם בהיותה ב{{קס|גלות|השכינה}} בתוכם, ואז היא מתעלמת באותיות [[שקר]]. וההתעלמות היא בצורה כזאת: האות [[ק (אות)|ק]] שלה יש רגל היורדת מתחת לשורה, ועליה נאמר "רגליה יורדות מות" - ההתפשטות למקום השקר, נהפכת ל[[ד (אות)|ד]] שהיא ביטול מלשון דלות. וה[[ר (אות)|ר]] המורה על גילוי השכינה הנעלם בתחתונים נהפך ל[[ה (אות)|ה]] המורה על העדר הגילוי, כמו אשה מעוברת.
 
==המלך בשדה==
{{ערך מורחב|המלך בשדה}}
{{ערך מורחב|המלך בשדה}}
[[קובץ:מלך בשדה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור הממחיש את ביאתו של המלך בשדה]]
[[קובץ:מלך בשדה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור הממחיש את ביאתו של המלך בשדה]]

תפריט ניווט