אחדות ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←ירושלים.. עיר שחוברה לה יחדיו
שורה 579: | שורה 579: | ||
== ירושלים.. עיר שחוברה לה יחדיו == | == ירושלים.. עיר שחוברה לה יחדיו == | ||
צום העשירי, היום שבו "סמך מלך בבל. . על ירושלים והביאה במצור ובמצוק" (ל' הרמב"ם הל' תעניות פ"ה ה"ב) "סמך מלך בבל על ירושלים" הוי בגדר הקדמת רפואה למכה (של גלות), שהרי סיבת תוקף הגלות היא מצד העון דשנאת חנם (יומא ט, ב ובחדא"ג מהרש"א שם), והרפואה — הגאולה מן גלות — היא על ידי פעולה הפכית, אהבת חנם עד לאחדות ישראל בשלימותה. ואחדות זו נעשית באופן טבעי על ידי מצור, שאז "אין יוצא ואין בא", שכל הנמצאים במצור נמצאים תמיד ביחד בעיר; ויתירה מזו: ענינו של מצור הוא לא רק שאין יוצא ואין בא מאנשי העיר, אלא כן הוא בכל עניני העיר וכל חפצי העיר, והמכוון של המצור הוא לא (רק) שהאנשים שבתוך העיר לא יצאו אלא שלא יהי' ביכלתם להוציא ולהביא צרכי העיר, אכו"ש ונשק וכו'. | צום העשירי, היום שבו "סמך מלך בבל. . על ירושלים והביאה במצור ובמצוק" (ל' הרמב"ם הל' תעניות פ"ה ה"ב). הנה "סמך מלך בבל על ירושלים" הוי בגדר הקדמת רפואה למכה (של גלות), שהרי סיבת תוקף הגלות היא מצד העון דשנאת חנם (יומא ט, ב ובחדא"ג מהרש"א שם), והרפואה — הגאולה מן גלות — היא על ידי פעולה הפכית, אהבת חנם עד לאחדות ישראל בשלימותה. ואחדות זו נעשית באופן טבעי על ידי מצור, שאז "אין יוצא ואין בא", שכל הנמצאים במצור נמצאים תמיד ביחד בעיר; ויתירה מזו: ענינו של מצור הוא לא רק שאין יוצא ואין בא מאנשי העיר, אלא כן הוא בכל עניני העיר וכל חפצי העיר, והמכוון של המצור הוא לא (רק) שהאנשים שבתוך העיר לא יצאו אלא שלא יהי' ביכלתם להוציא ולהביא צרכי העיר, אכו"ש ונשק וכו'. | ||
והיינו שהמצור על עיר (ובפרט על עיר שהיא מוקפת חומה מצד עצמה) עושה את כל הדברים בהעיר וכל אשר בעיר מעין מציאות אחת. | והיינו שהמצור על עיר (ובפרט על עיר שהיא מוקפת חומה מצד עצמה) עושה את כל הדברים בהעיר וכל אשר בעיר מעין מציאות אחת. |