ציפור המדברת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 855 בתים ,  4 באוגוסט 2016
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==משל ציפור המדברת==
==משל ציפור המדברת==
בחסידות, ה'ציפור המדברת' מוזכרת במשל שנועד להמחיש את העונג שמביא דבר חידוש - שאינו שגרתי. משל למלך שהשרים מבקשים לגרום לו תענוג, ומביאים לו 'ציפור המדברת', והמלך מתענג מזה. וצריך להבין, הרי אין ערך בין דיבור האדם לדיבור הציפור, ומדוע דווקא ממנה נהנה המלך? אלא התענוג הוא מהחידוש שבדבר.  
בחסידות, ה'ציפור המדברת' מוזכרת במשל שנועד להמחיש את העונג שמביא דבר חידוש - שאינו שגרתי. משל למלך שאדם רוצה לבקש ממנו דבר מה, וכדי שיענה לבקשתו הוא מציג בפניו 'ציפור המדברת' (תוכי), המלך נהנה מהציפור וממילא נענה גם לבקשת האדם שהציג אותה. למרות שהציפור מדברת דברי שטות, המלך נהנה מדיבורה יותר מדברי חכמה שאומר בן אדם.  
 
המקור הראשון למשל, הוא בספר [[תורה אור]] לרב [[המגיד ממזריטש]], בו מתואר מדוע התענוג של [[הקב"ה]] הוא מעבודת האדם דווקא, ולא מעבודת המלאכים, "כמשל הציפור המדברת".
 
{{ציטוטון|אין אשה אלא ליופי. פירוש, דהקב"ה ברא את הגשמי{{הערה|נוסח אחר: עולם}} הזה וברא בתוכו את האדם בצלמו, כדי שישרה בו. כמשל בית השרים בבית הוועד שרושמים מבחוץ שזה ביתו של פלוני. ולמה עשה זאת{{הערה|נוסח אחר: כן}}, הלוא כל המלאכים הם שליש עולם ואורות מצוחצחות, פירוש עולמות יפים מאוד, (איך) אך שיפה הדבר הזה מאד{{הערה|נוסח אחר: ואורות יפות ומצוחצחות עד מאד, עם כל זה יש לו יותר תענוג מן האדם}}. '''כמשל הציפור המדברת לפני המלך, אף על פי שמדבר דברי שטות, יש למלך יותר תענוג מכל הדברים שמדברים דברי שכל'''{{הערה|נוסח אחר: מכל מליצות השרים המשוררים}}. כך כשהחומר העכור{{הערה|נוסח אחר: האדם החומרי}} כשמעלה במחשבתו את כל העולמות {{הערה|נוסח אחר: במחשבתו עולמות עליונים}}, נופל עליהם חיל ורעדה מחמת יראתם של השם יתברך, ורואים {{הערה|נוסח אחר: מיראתו של הקב"ה, ורואה}} אור גדול מצוחצח. וכל זה נתגלה מחמת האדם שבעולם השפל, ונולד התפארות גדול מאוד בה[[קב"ה]]. וזהו אין אשה, פירוש הגו"ף נקרא אש"ה, שמחמת הגוף נולד יופי גדול {{הערה|נוסח אחר: אין אשה, דהיינו החומר, אלא ליופי, רוצה לומר שהיופי היינו התפארת העליון נתגדל מזה מאד}}.}}
 
בתורת [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/632a/1/42/169&search=%D7%A6%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8+%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%AA תורת שמואל, תרל"ב ח"א, מאמרים, ונתתי שלום בארץ, קסט]}} מובאר שהאדם מביא את הציפור למלך, כדי שהמלך ימלא את בקשתו:
 
{{ציטוטון|וכשהדיוט צריך שיפנה לב המלך לבקשתו מביא לו דבר חדש היינו ציפור המדברת ולזה נפנה לב המלך וממילא נפנה לבקשתו גם כן}}


המקור הראשון למשל, הוא בספר [[תורה אור]] לרב [[המגיד ממזריטש]] {{ציטוטון|אין אשה אלא ליופי. פירוש, דהקב"ה ברא את הגשמי {{הערה|נוסח אחר: עולם}} הזה וברא בתוכו את האדם בצלמו, כדי שישרה בו. כמשל בית השרים בבית הוועד שרושמים מבחוץ שזה ביתו של פלוני. ולמה עשה זאת {{הערה|נוסח אחר: כן}}, הלוא כל המלאכים הם שליש עולם ואורות מצוחצחות, פי' עולמות יפים מאוד, (איך) אך שיפה הדבר הזה מאד {{הערה|נוסח אחר: ואורות יפות ומצוחצחות עד מאד, עם כל זה יש לו יותר תענוג מן האדם}}. '''כמשל הציפור המדברת לפני המלך, אף על פי שמדבר דברי שטות, יש למלך יותר תענוג מכל הדברים שמדברים דברי שכל''' {{הערה|נוסח אחר: מכל מליצות השרים המשוררים}}. כך כשהחומר העכור {{הערה|נוסח אחר: האדם החומרי}} כשמעלה במחשבתו את כל העולמות {{הערה|נוסח אחר: במחשבתו עולמות עליונים}}, נופל עליהם חיל ורעדה מחמת יראתם של השם יתברך, ורואים {{הערה|נוסח אחר: מיראתו של הקב"ה, ורואה}} אור גדול מצוחצח. וכל זה נתגלה מחמת האדם שבעולם השפל, ונולד התפארות גדול מאוד בה[[קב"ה]]. וזהו אין אשה, פירוש הגו"ף נקרא אש"ה, שמחמת הגוף נולד יופי גדול {{הערה|נוסח אחר: אין אשה, דהיינו החומר, אלא ליופי, רוצה לומר שהיופי היינו התפארת העליון נתגדל מזה מאד}}.}}


===דירה בתחתונים===
===דירה בתחתונים===
19,194

עריכות

תפריט ניווט