אברהם אבינו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 20 בתים ,  22 ביולי 2016
מ
החלפת טקסט – "עצמותו " ב־"עצמותו "
מ (החלפת טקסט – "שכינה " ב־"שכינה ")
מ (החלפת טקסט – "עצמותו " ב־"עצמותו ")
שורה 12: שורה 12:
ואמנם המצוות שקיים אברהם היו בגדר "אינו מצווה ועושה", שלכן היו בבחינת "ריחות" בלבד, שלא היה בזה המשכת ה[[עצמות]] ל[[עולם הגשמי]], אלא [[הארה]] בלבד, ואף גם זאת, היתה המשכת ה[[שכינה]] בבחינת [[מקיף]] בלבד, והיינו שקרב את ה[[שכינה]] לעולם - מרקיע שביעי לרקיע ששי (כמבואר במדרש), שגם לאחר קירוב ה[[שכינה]] על ידי אברהם, נשארה ה[[שכינה]] בגדר "רקיע" (מקיף).  
ואמנם המצוות שקיים אברהם היו בגדר "אינו מצווה ועושה", שלכן היו בבחינת "ריחות" בלבד, שלא היה בזה המשכת ה[[עצמות]] ל[[עולם הגשמי]], אלא [[הארה]] בלבד, ואף גם זאת, היתה המשכת ה[[שכינה]] בבחינת [[מקיף]] בלבד, והיינו שקרב את ה[[שכינה]] לעולם - מרקיע שביעי לרקיע ששי (כמבואר במדרש), שגם לאחר קירוב ה[[שכינה]] על ידי אברהם, נשארה ה[[שכינה]] בגדר "רקיע" (מקיף).  


אך מכל מקום קיים גם מצוה אחת על-פי הציווי - בבחינת "מצווה ועושה", והיא מצוות מילה, ומאחר שהיא מצוה - בחינת רצון העליון, והוא ורצונו אחד, היה בזה גילוי עצמותו ית'.
אך מכל מקום קיים גם מצוה אחת על-פי הציווי - בבחינת "מצווה ועושה", והיא מצוות מילה, ומאחר שהיא מצוה - בחינת רצון העליון, והוא ורצונו אחד, היה בזה גילוי [[עצמותו]] ית'.


וגילוי זה נמשך לתוך העולם הגשמי, מכיון שענינה של מצות המילה הנעשית בבשר הגשמי - להחדיר קדושה בגשמיות.
וגילוי זה נמשך לתוך העולם הגשמי, מכיון שענינה של מצות המילה הנעשית בבשר הגשמי - להחדיר קדושה בגשמיות.


אלא שגילוי זה היה רק באברהם - שקיים מצות ה' אבל לא נמשך לעולם כולו, מכיון שהעולם לא היה כשיר עדיין לקבל את גילוי עצמותו יתברך, עד דורו של [[משה רבינו]] ב[[מתן תורה]].
אלא שגילוי זה היה רק באברהם - שקיים מצות ה' אבל לא נמשך לעולם כולו, מכיון שהעולם לא היה כשיר עדיין לקבל את גילוי [[עצמותו]] יתברך, עד דורו של [[משה רבינו]] ב[[מתן תורה]].


אך מאחר שקיים אברהם מצוה אחת בדרך "מצווה ועושה", הרי "מעשה אבות סימן (ומתן כח) לבנים", שבכח זה מקיימים בניו את כל המצוות בבחינת "מצווה ועושה" - המשכת עצמותו ית' לעולם הגשמי.
אך מאחר שקיים אברהם מצוה אחת בדרך "מצווה ועושה", הרי "מעשה אבות סימן (ומתן כח) לבנים", שבכח זה מקיימים בניו את כל המצוות בבחינת "מצווה ועושה" - המשכת [[עצמותו]] ית' לעולם הגשמי.


==מרכבה למדת החסד==
==מרכבה למדת החסד==
שורה 66: שורה 66:
ובכל זאת ציית אברהם לצו האלקי, וקיים רצון ה' בקבלת עול בלי טעם ודעת ושכל מושג ומובן, גם לא - שכל אלקי.  
ובכל זאת ציית אברהם לצו האלקי, וקיים רצון ה' בקבלת עול בלי טעם ודעת ושכל מושג ומובן, גם לא - שכל אלקי.  


עמידתו בנסיון גילתה בו את אמונתו הגדולה בה' - אין סוף ב"ה, ואת הביטול העצום למהותו ועצמותו ית' שלמעלה מכל הגדרה וציור של מדה מסויימת, דבר שמחייב לעבוד את ה' שלא באופן מוגבל - באהבה בלבד הנובעת ממדת החסד, אלא גם במידת היראה הנובעת ממידת הדין.
עמידתו בנסיון גילתה בו את אמונתו הגדולה בה' - אין סוף ב"ה, ואת הביטול העצום למהותו ו[[עצמותו]] ית' שלמעלה מכל הגדרה וציור של מדה מסויימת, דבר שמחייב לעבוד את ה' שלא באופן מוגבל - באהבה בלבד הנובעת ממדת החסד, אלא גם במידת היראה הנובעת ממידת הדין.


4) עיקר הנסיון שהיה לאברהם במעשה העקידה, הוא מפני שלזה נדרשה [[מסירות נפש]] אמיתית בדרגת הביטול הגבוהה ביותר.
4) עיקר הנסיון שהיה לאברהם במעשה העקידה, הוא מפני שלזה נדרשה [[מסירות נפש]] אמיתית בדרגת הביטול הגבוהה ביותר.
שורה 99: שורה 99:
===בארץ כנען===
===בארץ כנען===


המדריגה השניה כשנאמר לו לך לך מארצך, בהיותו בן שבעים וחמש, ויצא מאור כשדים ללכת ארצה כנען, שנתעורר לבא מן ההעלם לגלוי באצילות על כל פנים, עד שבא לארץ ישראל - [[עלמא דאתגלייא]], והיינו שנמשך היחוד האלקי העליון מעצמותו ית' ונתגלה ב[[עשר ספירות]] של אצילות בלבד. וזה נמשך כ"ד שנה עד היותו בן צ"ט, והוא עדיין בבחינת אב-רם - למעלה מהגילוי בעולם התחתון.
המדריגה השניה כשנאמר לו לך לך מארצך, בהיותו בן שבעים וחמש, ויצא מאור כשדים ללכת ארצה כנען, שנתעורר לבא מן ההעלם לגלוי באצילות על כל פנים, עד שבא לארץ ישראל - [[עלמא דאתגלייא]], והיינו שנמשך היחוד האלקי העליון מ[[עצמותו]] ית' ונתגלה ב[[עשר ספירות]] של אצילות בלבד. וזה נמשך כ"ד שנה עד היותו בן צ"ט, והוא עדיין בבחינת אב-רם - למעלה מהגילוי בעולם התחתון.


===בארץ (לאחר שנימול)===
===בארץ (לאחר שנימול)===
14,699

עריכות

תפריט ניווט