14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ ") |
מ (החלפת טקסט – "שכינה " ב־"שכינה ") |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
על הפסוק "באתי לגני אחותי כלה" - שמתאר את מתן תורה, בו הגיע הקב"ה והתגלה בעולם הזה הגשמי המכונה "גני" - נאמר במדרש{{הערה|שיר השירים רבה פרשה ה, א.}}, שהטעם לכך שהעולם נקרא "גני" - הגן של הקב"ה, הוא מכיוון שמתחילת הבריאה היה הקב"ה בגילוי בעולמו. | על הפסוק "באתי לגני אחותי כלה" - שמתאר את מתן תורה, בו הגיע הקב"ה והתגלה בעולם הזה הגשמי המכונה "גני" - נאמר במדרש{{הערה|שיר השירים רבה פרשה ה, א.}}, שהטעם לכך שהעולם נקרא "גני" - הגן של הקב"ה, הוא מכיוון שמתחילת הבריאה היה הקב"ה בגילוי בעולמו. | ||
ב[[חטא עץ הדעת]] נסתלקה | ב[[חטא עץ הדעת]] נסתלקה ה[[שכינה]] לרקיע הראשון, ועל ידי עוד ששה חטאים הסתלקה ה[[שכינה]] מרקיע לרקיע עד לרקיע השביעי בשבעת הרקיעים שלמעלה. אחר-כך באו שבעה צדיקים - החל מ[[אברהם אבינו|אברהם]], ואחריו [[יצחק]], [[יעקב]], לוי, קהת ועמרם - והורידו את ה[[שכינה]] למטה, כאשר כל אחד מוריד את ה[[שכינה]] ברקיע נוסף; עד ש[[משה רבינו]] - השביעי - הוריד את ה[[שכינה]] למטה, בהקמת ה[[משכן]]. | ||
===בדורות האחרונים=== | ===בדורות האחרונים=== | ||
במאמר האחרון של [[אדמו"ר הריי"צ]], שניתן ליום שהתברר למפרע כיום [[אדמו"ר הריי"צ#הסתלקותו|הסתלקותו]] - [[באתי לגני#באתי לגני תש"י|"באתי לגני" תש"י]] - מתבארים דברי המדרש הנ"ל. | במאמר האחרון של [[אדמו"ר הריי"צ]], שניתן ליום שהתברר למפרע כיום [[אדמו"ר הריי"צ#הסתלקותו|הסתלקותו]] - [[באתי לגני#באתי לגני תש"י|"באתי לגני" תש"י]] - מתבארים דברי המדרש הנ"ל. | ||
בשנה שלאחר מכן, [[תשי"א]], ב[[התוועדות]] לרגל [[יום הילולא|יום ההילולא]] אמר [[הרבי]] את [[מאמר]] החסידות הראשון - ובכך קיבל על עצמו את נשיאות חב"ד. מאמר זה של הרבי נאמר גם כן על הפסוק [[באתי לגני#באתי לגני תשי"א|"באתי לגני"]]{{הערה|נדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]], חלק א' עמ' ג'.}}, ובו התווה הרבי באופן ברור את קווי היסוד של דורנו, בנשיאותו ובהנהגתו. הרבי הקביל את שבעת הדורות של נשיאי חב"ד, לשבעת הצדיקים הנמנים במדרש שהמשיכו את | בשנה שלאחר מכן, [[תשי"א]], ב[[התוועדות]] לרגל [[יום הילולא|יום ההילולא]] אמר [[הרבי]] את [[מאמר]] החסידות הראשון - ובכך קיבל על עצמו את נשיאות חב"ד. מאמר זה של הרבי נאמר גם כן על הפסוק [[באתי לגני#באתי לגני תשי"א|"באתי לגני"]]{{הערה|נדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]], חלק א' עמ' ג'.}}, ובו התווה הרבי באופן ברור את קווי היסוד של דורנו, בנשיאותו ובהנהגתו. הרבי הקביל את שבעת הדורות של נשיאי חב"ד, לשבעת הצדיקים הנמנים במדרש שהמשיכו את ה[[שכינה]] למטה, מרקיע לרקיע. הרבי עמד על המעלה המיוחדת שישנו דווקא לשביעי, המקבל את כל הכוחות מהקודמים לו - "כל השביעין חביבין". וכשם ש[[משה רבינו]], השביעי, הוא זה שפעל את ההמשכה העיקרית בכך שהוריד את ה[[שכינה]] למטה - כך גם דורנו, הדור השביעי ל[[חסידות חב"ד]], הוא זה שמשלים את כל [[עבודת הגלות|עבודת בני ישראל בגלות]], ממשיך את ה[[שכינה]] למטה, ומביא את ה[[גאולה]]: | ||
{{ציטוט|תוכן=והנה זה תובעים מכל אחד ואחד מאתנו דור השביעי, דכל השביעין חביבין, | {{ציטוט|תוכן=והנה זה תובעים מכל אחד ואחד מאתנו דור השביעי, דכל השביעין חביבין, | ||
:דעם היות שזה שאנחנו בדור השביעי הוא לא על פי בחירתנו ולא על ידי עבודתנו, ובכמה ענינים אפשר שלא כפי רצוננו, | :דעם היות שזה שאנחנו בדור השביעי הוא לא על פי בחירתנו ולא על ידי עבודתנו, ובכמה ענינים אפשר שלא כפי רצוננו, | ||
::מכל מקום, הנה כל השביעין חביבין, שנמצאים אנחנו בעקבתא דמשיחא, בסיומא דעקבתא, | ::מכל מקום, הנה כל השביעין חביבין, שנמצאים אנחנו בעקבתא דמשיחא, בסיומא דעקבתא, | ||
:::והעבודה - לגמור המשכת השכינה, ולא רק שכינה כי אם עיקר שכינה, ובתחתונים דווקא|מרכאות=כן}} | :::והעבודה - לגמור המשכת השכינה, ולא רק [[שכינה]] כי אם עיקר שכינה, ובתחתונים דווקא|מרכאות=כן}} | ||
==הדור השביעי== | ==הדור השביעי== |
עריכות