39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – " תשמ"ה " ב־" תשמ"ה ") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ה'''ברכה''' היא המשכה מלמעלה ממקור השפע, מלשון "הַבְרָכָה". | ה'''ברכה''' היא המשכה מלמעלה ממקור השפע, מלשון "הַבְרָכָה". | ||
הברכה צריכה לאיזה דבר שתאחז בו, וכמו המטר על שדה חרושה וזרועה, או היורה ומלקוש על תבואת השדה והכרם. אבל בשדה בור לא חרושה ולא זרועה, אין המטר יורה ומלקוש מביאים תועלת.{{הערה|1=היום יום ב' אדר ב'.}} | הברכה צריכה לאיזה דבר שתאחז בו, וכמו המטר על שדה חרושה וזרועה, או היורה ומלקוש על תבואת השדה והכרם. אבל בשדה בור לא חרושה ולא זרועה, אין המטר יורה ומלקוש מביאים תועלת.{{הערה|1=היום יום ב' אדר ב'.}} | ||
==שני משמעויות== | |||
תיבת ברוך יש לה שני משמעויות, האחת לשון הוספת שפע למי שמברכים אותו, הב' המשכת שפע, והנה שני משמעויות אלו נכונות, דאנו מברכים את הקב"ה ומוספים שפע בפמליא של מעלה (כידוע דברי חז"ל בזה) וגם ממשיכים שפע. | |||
בשו"ת הרשב"א הביא את שני הפירושים, ואומר שבאמת שני הפירושים תלויים זה בזה, כי משל הוא למלך, שכאשר אוצרותיו גנוזים וחתומים אזי נראה כאילו המלך עני ואין לו מה לתת, וכשאוצרותיו פתוחים אזי נראה ומתגלה שהמלך יש לו שפע רב, ולכן בכך שאנו ממשיכים ממנו ית"ש שפע בהיותו מקור הברכות אנו כביכול מברכים אותו כי נתגדל ונתקדש שמו. | |||
[[האדמו"ר האמצעי]]{{הערה|בקונטרס פי' המילות (ע' סג}} ביאר לישב שני הפירושים, משום שממשיכים שפע מהעולם שלמעלה לעולם שלמטה, שהרי השפע בא כידוע מעולם לעולם, נמצא כי מצד אחד אנו ממשיכים שפע לעולם הקדוש שמשם בא השפע, ומצד שני אנו ממשיכים ממנו שפע. | |||
== החילוק בין ברכה והצלחה == | == החילוק בין ברכה והצלחה == |
עריכות