בשורת הגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,495 בתים ,  5 במאי 2016
מ (החלפת טקסט – " הרמב"ם " ב־" הרמב"ם ")
שורה 73: שורה 73:
===="עבודת התשובה"====
===="עבודת התשובה"====


עבודת התשובה היא מעבודות בני ישראל שיביאו את הגאולה, כדברי הגמרא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=97b&format=pdf סנהדרין צז, ב.]}} "אמר רב כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה . . אמר רבי אליעזר אם ישראל עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין" וכך פסק [[הרמב"ם]] (רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה)
עבודת התשובה היא מעבודות בני ישראל שיביאו את הגאולה, כדברי הגמרא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=97b&format=pdf סנהדרין צז, ב.].}} "אמר רב: כלו כל הקיצין, ואין הדבר תלוי אלא בתשובה . . אמר רבי אליעזר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין, ואם לאו אין נגאלין". וכך פסק [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}}
"ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הם נגאלין"  
"ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הם נגאלין".
בחסידות מבואר {{הערה|מאמר ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/31/index.htm" וארא אל אברהם" תשי"ב]}} שעבודת התשובה מוכרחת לפני הגאולה א. כי לעתיד יתבטל הרע ולכן יש צורך לבטל הרע מצד האדם ב. כי על ידיה ממשכים את האור האלוקי הלא מוגבל שתתגלה בגאולה.
בחסידות מבואר {{הערה|מאמר ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/31/index.htm" וארא אל אברהם" תשי"ב]}} שעבודת התשובה מוכרחת לפני הגאולה א. כי לעתיד יתבטל הרע ולכן יש צורך לבטל הרע מצד האדם ב. כי על ידיה ממשכים את האור האלוקי הלא מוגבל שתתגלה בגאולה.


בשנת [[תש"א]] הכריז הרבי ה[[ריי"צ]] ב[[קול קורא]] שהודפס בעיתונות: "[[לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה]]" . משמעותה של ההכרזה הייתה, שהיות ונמצאים בערב ובסמוך לגאולה לכן נצרך רק פעולת התשובה ומיד תבוא הגאולה.
בשנת [[תש"א]] הכריז [[הרבי הריי"צ]] ב[[קול קורא]] שהודפס בעיתונות: "[[לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה]]". באותה תקופה חזר והכריז שוב ושוב שנמצאים בערב ובסמוך לגאולה, והצרות האיומות של [[השואה]] הינם חבלי משיח - ולכן על היהודים להתעורר בתשובה שעל ידה תבוא מיד הגאולה.


פעמים רבות{{הערה|פרשת שמות תשמ(ראה שם שמבאר כן בדברי הרבי הריי"צ) ועוד.}} אמר הרבי שבני ישראל כבר עשו תשובה (ענינה של תשובה היא ברגע אחד עהרהור תשובה בלבד(מאהבה או מיראה או מכל סיבה אחרת), ואין יהודי שלא הרהר תשובה. בפרט בדורנו שעבר את ה[[שואה]] ראה זאת וזוכר זאת לא שייך יהודי שלא הרהר תשובה וכמה פעמים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4621&st=&pgnum=163 ליל ט"ו בשבט תשל"ט]}}) וממילא צריכה להתקיים [[נבואת]] הרבי הריי"צ "לאלתר לגאולה".
בשנות נשיאותו חזר הרבי והדגיש כי בני ישראל כבר עשו תשובה ומוכנים לגאולה{{הערה|1=ביטויים על עשיית התשובה כדבר שכבר עבר והושלם, ניתן למצוא לאורך כל שנות נשיאות הרבי - ראה למשל [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/9/13/122 שיחת ש"פ עקב תשי"ג]. במהלך השנים הלכו ביטויים אלו ותכפו; ראה למשל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4621&st=&pgnum=163 שיחת ליל טבשבט תשל"ט], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&st=&pgnum=748&hilite= ש"פ מקץ תש"מ], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16028&st=&pgnum=73&hilite= י"א ניסן תשמ"ב], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16010&st=&pgnum=362&hilite= ש"פ שמות תשמ"ו], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/46/313 מאמר ד"ה אנכי הוי' אלקיך תשמ"ט], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15961&hilite=17cf7553-8bfe-45c3-94df-07bd1f703906&st=%u05d0%u05dc%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e9%u05d5%u05d1%u05d4&pgnum=140 ח' מנ"א תשמ"ט] ועוד. עם זאת באותן שנים ישנם אינספור ביטויים לאידך גיסא, שעדיין צריכים לעשות תשובה; ראה למשל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14943&st=&pgnum=548&hilite= שיחת עשרה בטבת תשמ"א], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=621&hilite= פורים תשמ"ז], [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15922&st=&pgnum=211&hilite= ש"פ בחוקותי תשמ"ט] ועוד. אך משנת תש"נ ואילך מדבר רק על כך שכבר עשו תשובה ומוכנים לגאולה, וכדלקמן.}}. זאת בהתבסס על דברי הגמרא{{הערה|[[מסכת קידושין|קידושין]] מט, ב.}} ש"המקדש את האישה על-מנת שאני צדיק, אפילו רשע גמור - מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו" - דהיינו, שהרהור תשובה אחד מספיק כדי להחשב "תשובה"; וכן דברי הרבי הריי"צ{{הערה|[[היום יום]] [[ג' תמוז]]. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ג' ס"ע תקנא. ספר המאמרים תרפ"ז ע' ד.}} ש"אנחה של יהודי היא תשובה גדולה". הרבי הסביר שבדורנו אין אף יהודי אחד שלא נאנח והרהר בתשובה, במיוחד לאור מאורעות השואה בדור שלפנינו; ולא רק הרהור אחד אלא כמה פעמים.
 
בשנים [[תש"נ]] ואילך חזר הרבי באינטנסיביות יותר על כך שעבודת התשובה הנדרשת להבאת הגאולה כבר נעשתה, והדגיש כי יותר אינה מהווה תנאי: "אין הדבר תלוי בתשובה"!{{הערה|משיחתו עם הרב [[מרדכי אליהו]], [[ו' בחשוון]] [[תשנ"ב]]. על משקל לשון הגמרא ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה".}}


===="עבודת הברורים"====
===="עבודת הברורים"====

תפריט ניווט