קרבן פסח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 3,437 בתים ,  25 באפריל 2016
מ (החלפת טקסט – " תשל"ה " ב־" תשל"ה ")
שורה 60: שורה 60:
בעקבות הוראות אלו של הרבי, נהגו עשרות רבות מחסידי חב"ד, לצאת מירושלים ולא להימצא בה או בקרבתה בערב חג הפסח, כדי שלא להיכנס לשאלה ההלכתית בנוגע להקרבת קרבן פסח בזמן הזה.  
בעקבות הוראות אלו של הרבי, נהגו עשרות רבות מחסידי חב"ד, לצאת מירושלים ולא להימצא בה או בקרבתה בערב חג הפסח, כדי שלא להיכנס לשאלה ההלכתית בנוגע להקרבת קרבן פסח בזמן הזה.  


המשפיע הנודע הגה"ח הרב [[משה וובר]] התארח בפסח הראשון שלאחר ההוראה (פסח תשכ"ט) אצל הרב ישעיהו הרצל, שהיה ממייסדי שכונת נחלת הר חב"ד, ובכך גם חיזק את השכונה החדשה. הרב וובר התארח בביתו במשך כל חג הפסח. כך נהג כל השנים עד הוראתו של הרבי בשנת [[תשל"ה]] על כך (ועל כך בהמשך).  
המשפיע הנודע הגה"ח הרב [[משה וובר]] התארח בפסח הראשון שלאחר ההוראה (פסח תשכ"ט) אצל הרב ישעיהו הרצל, שהיה ממייסדי שכונת נחלת הר חב"ד, ובכך גם חיזק את השכונה החדשה. הרב וובר התארח בביתו במשך כל חג הפסח. כך נהג כל השנים עד הוראתו של הרבי בשנת [[תשל"ה]]. הרב [[שמואל שניאורסאהן]], ראש ‘כולל חב"ד' באה"ק, היה בין אלו שדאגו לצאת [[מירושלים]], כאשר במקביל עשו מכך פרסום גדול בקיום דברי הרבי. הוא מספר לנו כי נהג להיות אצל גיסו הרב גרוזמן בכפר חב"ד, או לעיתים בהדסה עין כרם הנחשבת כ"דרך רחוקה" לעניין קרבן פסח.  
 
הרב [[שמואל שניאורסאהן]], ראש ‘כולל חב"ד' באה"ק, היה בין אלו שדאגו לצאת [[מירושלים]], כאשר במקביל עשו מכך פרסום גדול בקיום דברי הרבי. הוא מספר לנו כי נהג להיות אצל גיסו הרב גרוזמן בכפר חב"ד, או לעיתים בהדסה עין כרם הנחשבת כ"דרך רחוקה" לעניין קרבן פסח.  


למרות שהרבי שלח בעניין מכתבים רבים, הרבי לא יצא ב'מבצע' גדול סביב נושא זה, והשטורעם לא היה בערך וביחס לשאר מבצעיו הק', אולי סיבת הדבר, כיון שאין זה עניין שיהיה אפשר להשרישו בקרב רבבות אלפי ישראל, ולצוותם לעזוב את בתיהם בערב חג הפסח. הרבי הביע את דעתו הברורה בנושא, ומי שחרד לדברי ההלכה שהרבי הציגם בבהירות, הבין לבד כי עליו לצאת באותן שעות בודדות בהם היו צריכים להקריב את הפסח.  
למרות שהרבי שלח בעניין מכתבים רבים, הרבי לא יצא ב'מבצע' גדול סביב נושא זה, והשטורעם לא היה בערך וביחס לשאר מבצעיו הק', אולי סיבת הדבר, כיון שאין זה עניין שיהיה אפשר להשרישו בקרב רבבות אלפי ישראל, ולצוותם לעזוב את בתיהם בערב חג הפסח. הרבי הביע את דעתו הברורה בנושא, ומי שחרד לדברי ההלכה שהרבי הציגם בבהירות, הבין לבד כי עליו לצאת באותן שעות בודדות בהם היו צריכים להקריב את הפסח.  
הרב [[ישראל גליצנשטיין]], זוכר גם הוא את אותה תקופה שהרבי הורה לצאת: לא כל אנ"ש היו יכולים לצאת, זה בהחלט לא היה פשוט לצאת מהבית בערב פסח; אבל היו עשרות רבות שאכן יצאו. בפסח שני, לעומת זאת, הרבה יותר יהודים עזבו את ירושלים. אני זוכר את עצמי כבחור שיצאתי ללמוד בכפר חב"ד ביום י"ד אייר מחצות ועד שעות הערב. כך גם נהגו רבים אחרים. היו קבוצות מאנ"ש שהיו חוזרים לפני השקיעה, כך שהיו חוזרים ברגל ממוצא לירושלים, וכך יצאו ידי חובה של להיות מחוץ לירושלים "בדרך רחוקה" בזמן הקרבת קרבן פסח.
הרב זוין עצמו לא היה יוצא מירושלים, כיון שבשבילו זה לא היה פשוט לצאת. אבל מה שכן אני יכול לספר, כי דבריו של הרבי פעלו עליו להפסיק ללכת לכותל המערבי ולקרוא שם את קרבן פסח. בשנה הראשונה הרב זוין הלך לכותל, כפי שנהגו עוד רבים מבניה של ירושלים, כדי לקרוא את סדר קרבן פסח.
נכדו של הרב [[שלמה יוסף זוין]],
בשיחה אמר הרב [[טוביה בלוי]], רב קהילת חב"ד ב[[נוה יעקב]], כי גם הוא זוכר את אותם ימים כאשר היו יוצאים מירושלים בערב פסח. "תקופה מסויימת" - הוא מספר - "יצאנו לנחלת הר חב"ד, אלא שלאחר מכן מצאו "פטנט", בכך שהיו יוצאים מירושלים, ולפני השקיעה היו הולכים ברגל ממוצא ועד ירושלים, וכשהגיעו לירושלים היה זה בשעה שכבר אסור היה להקריב קרבן פסח.
"הרבי הוא איש הלכה טהור" - אומר הרב בלוי - "אצל הרבי נמדדים העניינים בעולם הזה אך ורק על פי אמות מידה הלכתיות. ההלכה היא, ורק היא, הפלס עמה הוא מודד את המצב. גם כאן, כאשר התעורר עניין של ספק ספיקא של איסור כרת חלילה, הרי שהרבי כנשיא הדור ומנהיגו מעיר ומתריע על כך, כיון שברגע שנוצרה אפשרות תיאורטית להקרבת קרבן פסח כי יד ישראל תקיפה, הרי הרבי מרעיש על כך עולמות.
"אני חושב שמכאן אפשר לראות עד כמה הרבי מקפיד על קוצו של יוד בהלכה וגם בספקות של הלכה, בעוד שאף אחד מהרבנים ומורי ההוראה, לא שת ליבו לדבר זה. "אין ספק" - מסכם הרב טוביה בלוי - "שכאשר מתבוננים בנושא ההוראה המפתיעה של הרבי בעניין היציאה מירושלים בערב פסח, אפשר לראות וללמוד פרק שלם בדקדוקי הלכה, שחס ושלום לא יהיה מצב שיהודי יעבור על ספק איסור כרת".


מעניין להוסיף כי גם הרבי מבעלזא, הרה"ק רבי [[אהרן רוקח]] זצוק"ל, הקפיד שלא להיות בערב פסח בירושלים, למרות שזה היה הרבה קודם מלחמת ששת הימים, וזאת בשל ספק העניין של קרבן פסח. עניין זה מובא בספר על הרה"ק מבעלזא, שם מסופר כי בחורף תש"ד הגיע הרה"ק מבעלזא לעיה"ק ירושלים, ובימים הסמוכים לבואו הביע את רצונו לעזוב את ירושלים, אולם הדבר לא יצא לפועל. כאשר התקרב חג הפסח, החל האדמו"ר להביע דרישה חד משמעית לעזוב לפני פסח, ואמר כי חייב לעזוב לפני פסח.  
מעניין להוסיף כי גם הרבי מבעלזא, הרה"ק רבי [[אהרן רוקח]] זצוק"ל, הקפיד שלא להיות בערב פסח בירושלים, למרות שזה היה הרבה קודם מלחמת ששת הימים, וזאת בשל ספק העניין של קרבן פסח. עניין זה מובא בספר על הרה"ק מבעלזא, שם מסופר כי בחורף תש"ד הגיע הרה"ק מבעלזא לעיה"ק ירושלים, ובימים הסמוכים לבואו הביע את רצונו לעזוב את ירושלים, אולם הדבר לא יצא לפועל. כאשר התקרב חג הפסח, החל האדמו"ר להביע דרישה חד משמעית לעזוב לפני פסח, ואמר כי חייב לעזוב לפני פסח.  
אחיו הרה"ק ר' מרדכי מבולגרייא זצוק"ל (אביו של האדמו"ר הנוכחי) הסביר כי אחיו חושש מאפשרות של המצאות בירושלים בזמן הקרבת קרבן פסח, ומעדיף להיות "בדרך רחוקה".
אחיו הרה"ק ר' מרדכי מבולגרייא זצוק"ל (אביו של האדמו"ר הנוכחי) הסביר כי אחיו חושש מאפשרות של המצאות בירושלים בזמן הקרבת קרבן פסח, ומעדיף להיות "בדרך רחוקה".
 
בהמשך הדברים מובא בירור הנושא בצד ההלכתי של העניין, כאשר הרה"ק מבולגרייא מרחיב רבות בפן ההלכתי.


== הוראת העזיבה מתבטלת ==
== הוראת העזיבה מתבטלת ==
39,916

עריכות

תפריט ניווט