תורתו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 11 בתים ,  1 בפברואר 2016
מ
מ (←‏דרגת התורה: עדכון)
שורה 23: שורה 23:


====שייכות הלימוד למשיח דווקא====
====שייכות הלימוד למשיח דווקא====
גילוי זה יהיה על ידי מלך המשיח לפי ששורש נשמת משיח הוא מפנימיות [[עתיק יומין]] ולמעלה יותר מ[[עצמות]] המאציל. והוא יהיה "[[מלכותו של מלך המשיח|מלך]]" שעניינו רוממות והתנשאות עצמית שמורה על דרגתו המרוממת לכן יגלה את פנימיות התורה. משאין כן [[משה]] ששורש נשמתו מבחינת החכמה (פנימיות אבא{{הערה|ראה שם בשערי אמונה פרק נ"ו {{הבהרה|שהוא באותו דרגה של פנימיות עתיק עיין שם בהמשך פרק ס' שמשה ומשיח עניינם אחד}}.}}) והוא נקרא "משה רבינו" ולא "מלך" הוא גילה את התורה הנגלית. אולם משיח מפני שורשו הגבוה הוא זה שיגלה את פנימיות התורה משורשו מעצמות המאציל.
גילוי זה יהיה על ידי מלך המשיח לפי ששורש נשמת משיח הוא מפנימיות [[עתיק יומין]] ולמעלה יותר מ[[עצמות]] המאציל. והוא יהיה "[[מלכותו של מלך המשיח|מלך]]" שעניינו רוממות והתנשאות עצמית שמורה על דרגתו המרוממת לכן יגלה את פנימיות התורה. מה שאין כן [[משה]] ששורש נשמתו מבחינת החכמה (פנימיות אבא{{הערה|ראה שם בשערי אמונה פרק נ"ו {{הבהרה|שהוא באותו דרגה של פנימיות עתיק עיין שם בהמשך פרק ס' שמשה ומשיח עניינם אחד}}.}}) והוא נקרא "משה רבינו" ולא "מלך" הוא גילה את התורה הנגלית. אולם משיח מפני שורשו הגבוה הוא זה שיגלה את פנימיות התורה משורשו מעצמות המאציל.


אולם יחד עם זה שהוא ישפיע לבני ישראל דעת ותורה הוא עצמו יהיה גבוה מהם מפני ש"לו בעצמו יתגלה הרבה יותר לאין קץ ותכלית ממה שיוכל הוא לגלות לעם" ומצד זה הוא יהיה מלך עליהם ומרומם מהם.{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מינוי מלך.}}
אולם יחד עם זה שהוא ישפיע לבני ישראל דעת ותורה הוא עצמו יהיה גבוה מהם מפני ש"לו בעצמו יתגלה הרבה יותר לאין קץ ותכלית ממה שיוכל הוא לגלות לעם" ומצד זה הוא יהיה מלך עליהם ומרומם מהם{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מינוי מלך.}}.
   
   
על שם תפקיד ופעולה זו מתואר המשיח בשם "[[נשיא]]" - שהתואר נשיא "קורין אותו החכמים נשיא..הוא העומד תחת משה רבינו"{{הערה|לשון הרמב"ם סנהדרין פרק א הלכה ג. וראה בזה לקוטי שיחות חלק יט עמוד 166 בהבדל בין נשיא למלך לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 192 ואילך.}}. ובתואר "רב"{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מינוי מלך.}} ונקרא אף "רועה"{{הערה|וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם (יחזקאל לז,כד.) ואינו נמנה בין ה[[שבעה רועים]] (סוכה נב, ב.) מפני שעיקר עניינו הוא המלכות כבפנים.}} על שם זה שעניינו להמשיך המשכה פנימית בבני ישראל - רב - ולא רק מקיף כמלך.{{הערה|שם=לה ויגש|לקוטי שיחות חלק ל"ה עמוד 208}} ומטעם זה מתייחסת נשיאותו לדוד המלך {{הערה|ראה לעיל בפנים "דברי חז"ל" שפלגי קיסר שנאמר על דוד המלך הכוונה למשיח כפי שהוא "ממשיך" את עניינו של המלך דוד.}} לפי שבדוד המלך דווקא האירה המלכות באופן פנימי.{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה שם הערה 27.}}
על שם תפקיד ופעולה זו מתואר המשיח בשם "[[נשיא]]"{{הערה|שהתואר נשיא "קורין אותו החכמים נשיא .. הוא העומד תחת משה רבינו" - לשון הרמב"ם סנהדרין פרק א הלכה ג. וראה בזה לקוטי שיחות חלק יט עמוד 166 בהבדל בין נשיא למלך לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 192 ואילך.}} ובתואר "רב"{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מינוי מלך.}} ונקרא אף "רועה"{{הערה|וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם (יחזקאל לז,כד.) ואינו נמנה בין ה[[שבעה רועים]] (סוכה נב, ב.) מפני שעיקר עניינו הוא המלכות כבפנים.}} על שם זה שעניינו להמשיך המשכה פנימית בבני ישראל - רב - ולא רק מקיף כמלך{{הערה|שם=לה ויגש|לקוטי שיחות חלק ל"ה עמוד 208}}. ומטעם זה מתייחסת נשיאותו לדוד המלך {{הערה|ראה לעיל בפנים "דברי חז"ל" שפלגי קיסר שנאמר על דוד המלך הכוונה למשיח כפי שהוא "ממשיך" את עניינו של המלך דוד.}} לפי שבדוד המלך דווקא האירה המלכות באופן פנימי{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה שם הערה 27.}}.
 
אמנם, פעולה זו אינה עיקר עניינו{{הערה|אלא עניין ה[[מלכות]]. [[שיחה|שיחת]] [[שבת בראשית]] [[תשמ"ב]], התוועדויות חלק ב' עמ' 292}},
משום שעיקר ענינו הוא "מלך". ואף על פי כן לאחרי שיסיים תפקידו כמלך "לשבור זרוע הרשעים" ו"לתקן העולם" עיקר פעולתו תהיה ללמד תורה את כל העם ואז יהיה עיקר ענינו{{הערה|גם אז יהיה עיקר עניינו "מלך" מצד השפעותיו בביטול העם (כדלעיל מלך על פי החסידות). (לקוטי שיחות חלק לה עמוד 210 הערה 36).}} ללמד תורה את כל העם{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 210.}}{{הערה|ראה ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 222 הערה 107.}}.


אך פעולה זו אינה עיקר עניינו{{הערה|אלא עניין ה[[מלכות]]. [[שיחה|שיחת]] [[שבת בראשית]] [[תשמ"ב]], התוועדויות חלק ב' עמ' 292}}.
משום שעיקר ענינו הוא "מלך" ואף על פי כן לאחרי שיסיים תפקידו כמלך "לשבור זרוע הרשעים" ול"תקן העולם" עיקר פעולתו תהיה ללמד תורה את כל העם ואז יהיה עיקר ענינו{{הערה|גם אז יהיה עיקר עניינו "מלך" מצד השפעותיו בביטול העם (כדלעיל מלך על פי החסידות). (לקוטי שיחות חלק לה עמוד 210 הערה 36).}} ללמד תורה את כל העם.{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 210.}}{{הערה|ראה שפר השיחות תש"נ חלק א עמוד 222 הערה 107.}}
==ראו גם==
==ראו גם==
* [[מלך המשיח]]
* [[מלך המשיח]]

תפריט ניווט