מעלי קבצים, highauser
8,630
עריכות
(←ראה גם) |
(הגהה, הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
במקורות מבוארים פרטים שונים בעבודה הנדרשת מבני ישראל בזמן ה[[גלות]], שבהם תלויה ה[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]. במשך השנים [[תשנ"א]] ו[[תשנ"ב]], הצביע [[הרבי]] ברבות מ[[שיחה|שיחותיו]] על '''סיום עבודת הגלות''' - כאשר הוא מביא את אותם פרטים נדרשים וקובע כי הם הושלמו בדור האחרון. | |||
==עבודת הבירורים== | ==עבודת הבירורים== | ||
אחת העבודות בגלות הינה | {{ערך מורחב|עבודת הבירורים}} | ||
בשנת | אחת העבודות בגלות הינה [[עבודת הבירורים]]. בכל קיום מצוה, מברר היהודי את הניצוץ האלוקי החבוי בחומריות, ומעלה אותו לקדושה. הגאולה עתידה לבוא בסיום וגמר עבודת הבירורים, כאשר האדם והעולם כולו יהיו מזוככים ויתבטל כל הרע שבעולם. וכך כתב [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|[[תורה אור]] פרשת וישב.}}: {{ציטוטון|מה שנמשך הגלות כל כך הרבה יותר מן י"ז מאות שנה, וידוע שהכוונה הכל לברר ה[[רפ"ח ניצוצין]], וכשיוגמרו כל הבירורין יבוא המשיח במהרה בימינו אמן}}. | ||
בשנת [[תנש"א]], הרבי הודיע שעבודה זאת, הסתיימה: | |||
{{ציטוט|תוכן=כבר נסתיימה העבודה דזמן הגלות בקיבוץ ואסיפת הניצוצות (שבשביל זה הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות) שבכל העולם כולו|מקור=ש"פ וישב ה'תנש"א, סי"א|מרכאות=כן}}. | {{ציטוט|תוכן=כבר נסתיימה העבודה דזמן הגלות בקיבוץ ואסיפת הניצוצות (שבשביל זה הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות) שבכל העולם כולו|מקור=ש"פ וישב ה'תנש"א, סי"א|מרכאות=כן}}. | ||
{{ציטוט|תוכן=כמדובר כמה פעמים לאחרונה, שלאחר הריבוי המופלג של מעשינו ועבודתנו במשך כל הדורות.. כבר סיימו את כל הבירורים, כולל גם הבירור של "עשו הוא אדום".. הרי עשו כבר נתברר לגמרי, כפי שרואים זאת גם בזמן הזה (גלות אדום) בהנהגתן של אומות העולם המתייחסות ל"עשו הוא אדום", בדרך מלכות של חסד (והנהגה זו מתפשטת גם בעוד מדינות, כפי שראו ורואים במיוחד לאחרונה) - הרי מובן, שעתה נמצאים כבר במצב שהגוף הגשמי ואפילו גשמיות העולם כבר נתבררו ונזדככו לגמרי, והרי הם "כלי" מוכן לכל האורות והענינים הרוחניים, כולל ובעיקר - אורו של משיח צדקנו, אור הגאולה האמיתית והשלימה|מקור=ש"פ ויצא ה'תשנ"ב, סי"ח|מרכאות=כן}}. | {{ציטוט|תוכן=כמדובר כמה פעמים לאחרונה, שלאחר הריבוי המופלג של מעשינו ועבודתנו במשך כל הדורות.. כבר סיימו את כל הבירורים, כולל גם הבירור של "עשו הוא אדום" . . הרי עשו כבר נתברר לגמרי, כפי שרואים זאת גם בזמן הזה (גלות אדום) בהנהגתן של אומות העולם המתייחסות ל"עשו הוא אדום", בדרך מלכות של חסד (והנהגה זו מתפשטת גם בעוד מדינות, כפי שראו ורואים במיוחד לאחרונה) - הרי מובן, שעתה נמצאים כבר במצב שהגוף הגשמי ואפילו גשמיות העולם כבר נתבררו ונזדככו לגמרי, והרי הם "כלי" מוכן לכל האורות והענינים הרוחניים, כולל ובעיקר - אורו של משיח צדקנו, אור הגאולה האמיתית והשלימה|מקור=ש"פ ויצא ה'תשנ"ב, סי"ח|מרכאות=כן}}. | ||
אם זאת ציין הרבי שאכן נשארו ניצוצות בעולם, אל לא כחלק מהעבודת הבירורים הנצרכת לביאת משיח, אלא בתור עבודה מיוחדת: | אם זאת ציין הרבי שאכן נשארו ניצוצות בעולם, אל לא כחלק מהעבודת הבירורים הנצרכת לביאת משיח, אלא בתור עבודה מיוחדת: | ||
{{ציטוט|תוכן=לאחרי "מעשינו ועבודתנו" דכל בני ישראל במשך כל הדורות.. כבר נגמרו ונשלמו כל הענינים גם מצד (וב)העולם.. ומזה מובן שהמשך העבודה שלאח"ז (כל זמן שמשיח צדקנו מתעכב מאיזו סיבה (בלתי ידועה ומובנת כלל)) אינו "עבודת הבירורים" (שהרי כבר נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים), אלא, עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם|מקור=ש"פ וישלח ה'תשנ"ב, סי"א|מרכאות=כן}}. | {{ציטוט|תוכן=לאחרי "מעשינו ועבודתנו" דכל בני ישראל במשך כל הדורות . . כבר נגמרו ונשלמו כל הענינים גם מצד (וב)העולם . . ומזה מובן שהמשך העבודה שלאח"ז (כל זמן שמשיח צדקנו מתעכב מאיזו סיבה (בלתי ידועה ומובנת כלל)) אינו "עבודת הבירורים" (שהרי כבר נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים), אלא, עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם|מקור=ש"פ וישלח ה'תשנ"ב, סי"א|מרכאות=כן}}. | ||
==הפצת המעיינות== | ==הפצת המעיינות== | ||
ב[[ראש השנה]] [[תק"ז]] הגיע ה[[בעל שם טוב]] בעליית [[נשמה]] להיכלו של משיח, ושאל "אימתי קאתי מר{{הערה|1=בארמית | ב[[ראש השנה]] [[תק"ז]] הגיע ה[[בעל שם טוב]] בעליית [[נשמה]] להיכלו של משיח, ושאל "אימתי קאתי מר{{הערה|1=בארמית: מתי יבוא אדוני?}}?". השיב המשיח - "לכשיפוצו מעינותיך (תורת החסידות) חוצה". | ||
גם על זאת אמר הרבי, שהעבודה של [[הפצת המעינות|הפצת מעינות]] תורת החסידות הסתיימה: | גם על זאת אמר הרבי, שהעבודה של [[הפצת המעינות|הפצת מעינות]] תורת החסידות הסתיימה: | ||
{{ציטוט|תוכן=היינו, שכבר נפסק ונקצב ונסתיים הזמן (וכל עניני העבודה שפעלו בזמן זה) דהפצת המעיינות חוצה שהתחיל בי"ט כסלו לפני קצ"ב שנה, ומוכנים כבר לקיום ההבטחה שכשיפוצו מעינותיך חוצה אתי מר דא מלכא משיחא. | {{ציטוט|תוכן=היינו, שכבר נפסק ונקצב ונסתיים הזמן (וכל עניני העבודה שפעלו בזמן זה) דהפצת המעיינות חוצה שהתחיל בי"ט כסלו לפני קצ"ב שנה, ומוכנים כבר לקיום ההבטחה שכשיפוצו מעינותיך חוצה אתי מר דא מלכא משיחא. | ||
וזהו אחד הטעמים להדפסת [[ספר התניא]]... כדי להדגיש בפועל ובגלוי לעיני בשר שלימות העבודה דיפוצו מעינותיך חוצה במשך קצב שנה, סוף זמן הגלות, "קץ הימים" ("קץ דשמאלא", סוף הגלות), ותיכף ומיד באים ל"קץ הימין" (קץ הגאולה)|מקור=ש"פ וישב ה'תנש"א, סי"א|מרכאות=כן}}. | וזהו אחד הטעמים להדפסת [[ספר התניא]]... כדי להדגיש בפועל ובגלוי לעיני בשר שלימות העבודה דיפוצו מעינותיך חוצה במשך קצב שנה, סוף זמן הגלות, "קץ הימים" ("קץ דשמאלא", סוף הגלות), ותיכף ומיד באים ל"קץ הימין" (קץ הגאולה)|מקור=ש"פ וישב ה'תנש"א, סי"א|מרכאות=כן}}. | ||
{{ציטוט|תוכן=בדורנו זה - כאשר ישנה השלימות דיפוצו מעינותיך חוצה בכל קצוי תבל, ובאופן המובן בשכל בני אדם, אפילו של זה הנמצא בחוצה שאין חוצה הימנו, וגם - תרגום פנימיות התורה ותורת החסידות בלשון עם ועם... עד לימים האחרונים - שנדפס גם (ספר התניא, תורה שבכתב דחסידות) ב"ברייל", הכתב עבור "סגי נהור" | {{ציטוט|תוכן=בדורנו זה - כאשר ישנה השלימות דיפוצו מעינותיך חוצה בכל קצוי תבל, ובאופן המובן בשכל בני אדם, אפילו של זה הנמצא בחוצה שאין חוצה הימנו, וגם - תרגום פנימיות התורה ותורת החסידות בלשון עם ועם... עד לימים האחרונים - שנדפס גם (ספר התניא, תורה שבכתב דחסידות) ב"ברייל", הכתב עבור "סגי נהור" רחמנא ליצלן|מקור=ש"פ שופטים ה'תנש"א, ס"י|מרכאות=כן}}. | ||
==תשובה== | ==תשובה== | ||
תנאי נוסף אשר בו תלויה בוא הגאולה, היא ה[[תשובה]] | תנאי נוסף אשר בו תלויה בוא הגאולה, היא ה[[תשובה]]. על הגאולה נאמר{{הערה|תלמוד בבלי, סנהדרין צז, ב.}} "אין הדבר תלוי אלא בתשובה". כך גם פסק [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ז', הלכה ה'.}}: "אין ישראל נגאלין אלא בתשובה". בשנת [[תש"א]] יצא [[אדמו"ר הריי"צ]] בקול קורא "[[לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה]]". | ||
{{ציטוט|תוכן=בודאי ובודאי ללא כל ספק וספק ספיקא שכבר הגיע זמן הגאולה, ובלשון חז"ל "כלו כל הקיצין" וגם ענין התשובה (כהמשך המאמר "ואין הדבר תלוי אלא בתשובה") היה כבר "'בשלימות"', כולל גם השלימות ד"משיח אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא", מצד ניצוץ משיח שבכל אחד ואחת מישראל|מקור=ש"פ בלק | |||
{{ציטוט|תוכן=אין מה לחכות יותר, כיון שכבר סיימו כל עניני העבודה, וכבר עשו תשובה, ואין הדבר תלוי אלא בביאת משיח צדקנו עצמו. - "אין הדבר | הרבי הסביר שבדורנו גם תנאי זה התבצע{{הערה|את אופן הביצוע הסביר הרבי: "שהרי אין לך אדם מישראל שלא הרהר תשובה (לא רק פעם אחת, אלא) כמה פעמים במשך ימי חייו, שעל ידי זה נעשה "בשעתא חדא וברגעא חדא" מרשע גמור לצדיק גמור, כפס"ד הגמרא שהמקדש את האשה "על מנת שאני צדיק (גמור) אפילו רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה" - הרי בודאי ובודאי שמשיח צדקנו צריך לבוא תיכף ומיד ממש" (שיחת ש"פ ויחי תנש"א, ס"ו).}}: | ||
{{ציטוט|תוכן=בודאי ובודאי ללא כל ספק וספק ספיקא שכבר הגיע זמן הגאולה, ובלשון חז"ל "כלו כל הקיצין" וגם ענין התשובה (כהמשך המאמר "ואין הדבר תלוי אלא בתשובה") היה כבר "'בשלימות"', כולל גם השלימות ד"משיח אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא", מצד ניצוץ משיח שבכל אחד ואחת מישראל|מקור=ש"פ בלק תנש"א, ס"ז|מרכאות=כן}}. | |||
ולכן, גם אם חסר בעבודתו של הפרט במשך הזמן שמתעכבת הגאולה מאיזו סיבה | {{ציטוט|תוכן=אין מה לחכות יותר, כיון שכבר סיימו כל עניני העבודה, וכבר עשו תשובה, ואין הדבר תלוי אלא בביאת משיח צדקנו עצמו. - "אין הדבר תלוי אלא בתשובה" היה לפני משך זמן, אבל עכשיו (לאחרי שכבר עשו תשובה) אין הדבר תלוי אלא בביאת משיח עצמו. כל מה שצריך זה שיבוא משיח בפועל ממש, "מראה באצבעו ואומר זה", זה משיח צדקנו!|מקור=בעת ביקור הרה"ג [[מרדכי אליהו]], ו' מרחשון תשנ"ב, סי"ז|מרכאות=כן}}. | ||
אמנם ישנם עדיין דברים הדורשים תיקון אצל כל אחד, כפי שיודע כל אחד בעצמו - אך הרבי ציין שבעיות פרטיות אלו אינם שוללים את עשיית התשובה הכללית, ואין בהם כדי לעכב את הגאולה{{הערה| שבת פרשת נח ה'תשנ"ב, ס"ט: "גם כשידע איניש בנפשיה מעמדו ומצבו שיש אצלו ענינים הדורשים תיקון, אין זה בסתירה חס ושלום לעדותו של נשיא דורנו שכבר נשלמה העבודה ועומדים מוכנים לקבל פני משיח צדקנו, כי, העבודה דכללות בני ישראל במשך כל הדורות שצריכה להיות בזמן הגלות כדי לבוא לשלימות דהגאולה (שתלויה ב"מעשינו ועבודתינו (ד)כל זמן משך הגלות") - '''נסתיימה ונשלמה''', ואין ביאור והסבר כלל על עיכוב הגאולה, | |||
ולכן, גם אם חסר בעבודתו של הפרט במשך הזמן שמתעכבת הגאולה מאיזו סיבה שתהיה, הרי זה ענין פרטי שבודאי צריך לתקנו ולהשלימו, אבל, אין זה גורע חס ושלום בגמר ושלימות "מעשינו ועבודתינו" דכלל ישראל שעומדים מוכנים להגאולה . . כמו מיחוש או חולי קל וחיצוני באבר פרטי שתיקונו על ידי רפואה קלה ומהירה".}}. | |||
==סיבת הגלות== | ==סיבת הגלות== | ||
בגמרא{{הערה|[[יומא]] ט, ב.}} נאמר שסיבת חורבן [[בית המקדש]] היא מפני שהיתה בו שנאת חינם. בהתאם לכך, עורר הרבי פעמים רבות{{הערה|1=ראה לדוגמא, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/210 שיחת יוד שבט תשי"א]: "ועל ידי זה תבוא גם הגאולה, שכן, כשם שהסיבה ל"גלינו מארצנו" בגלות האחרון היא בגלל ההיפך דאהבת ישראל, כך על ידי אהבת ישראל תבוא הגאולה במהרה בימינו ממש".}} כי יש להרבות ב[[אהבת ישראל]] ובאהבת חינם, המהווה תיקון לסיבת הגלות; וכאשר בטלה סיבת הגלות, ממילא תתבטל הגלות ו[[בית המקדש השלישי]] ייבנה. | |||
{{ציטוט|תוכן=בעמדנו לאחרי סיום מעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות, לאחרי סיום כל מ"ב המסעות ב"מדבר העמים", נמצאים כבר על "ירדן ירחו" (דרגתו של משיח ד"מורח ודאין"), על סף הגאולה, בודאי שכבר נתתקנה סיבת הגלות|מקור=ש"פ מטות-מסעי | |||
גם תיקון סיבת הגלות, הודיע הרבי, כבר הושלם: | |||
{{ציטוט|תוכן=בעמדנו לאחרי סיום מעשינו ועבודתנו כל זמן משך הגלות, לאחרי סיום כל מ"ב המסעות ב"מדבר העמים", נמצאים כבר על "ירדן ירחו" (דרגתו של משיח ד"מורח ודאין"), על סף הגאולה, בודאי שכבר נתתקנה סיבת הגלות|מקור=ש"פ מטות-מסעי תנש"א, סי"ג|מרכאות=כן}}. | |||
==מלחמת חיילי בית דוד== | ==מלחמת חיילי בית דוד== | ||
בשנת [[תרנ"ז]] ייסד [[אדמו"ר הרש"ב]] את [[ישיבת תומכי תמימים]] | בשנת [[תרנ"ז]] ייסד [[אדמו"ר הרש"ב]] את [[ישיבת תומכי תמימים]]. אחת המטרות בהקמת הישיבה, היתה כדי שתלמידיה, המכונים "[[חיילי בית דוד]]", ילחמו באלו "אשר חרפו עקבות משיחך" - היינו, באלו המקררים את האמונה בגאולה ובביאת המשיח - ועל ידי הניצחון במלחמה זו, להביא את הגאולה בפועל ממש. | ||
{{ציטוט|תוכן=ובהדגשה יתירה בדורנו זה - דור השלישי ל[[הרבי הרש"ב|אדמו"ר נשמתו עדן]] ולתלמידיו חיילי בית דוד, שבו "'מסתיימת ונשלמת"' עבודתם של חיילי בית דוד להביא את הגאולה בפועל ממש על ידי דוד מלכא משיחא, וכדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין שכבר נסתיימה ונשלמה כל העבודה, ועומדים מוכנים לקבלת דוד מלכא משיחא, ועל אחת כמה וכמה לאחרי המשך העבודה באופן ש"נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמוע|מקור=ש"פ וירא | |||
הרבי הודיע שמלחמה זו הסתיימה והגענו לשלב הנצחון: | |||
{{ציטוט|תוכן=ובהדגשה יתירה בדורנו זה - דור השלישי ל[[הרבי הרש"ב|אדמו"ר נשמתו עדן]] ולתלמידיו חיילי בית דוד, שבו "'מסתיימת ונשלמת"' עבודתם של חיילי בית דוד להביא את הגאולה בפועל ממש על ידי דוד מלכא משיחא, וכדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין שכבר נסתיימה ונשלמה כל העבודה, ועומדים מוכנים לקבלת דוד מלכא משיחא, ועל אחת כמה וכמה לאחרי המשך העבודה באופן ש"נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמוע|מקור=ש"פ וירא תשנ"ב, סי"ג|מרכאות=כן}}. | |||
==צחצוח הכפתורים== | ==צחצוח הכפתורים== | ||
ב[[שמחת תורה]] [[תרפ"ט]], בשיחה | ב[[שמחת תורה]] [[תרפ"ט]], בשיחה שנשא הרבי הריי"צ, הודיע על כך שהעבודה שנשארה כעת היא 'צחצוח הכפתורים'. משמעות הביטוי היא שכל הנותר לעשות בכדי להביא את הגאולה, הינם פעולות קטנות ואחרונות. הרבי השתמש בביטוי זה במשך השנים פעמים רבות. | ||
{{ציטוט|תוכן=מדובר כמה פעמים שעל פי כל הסימנים שבדברי חז"ל אודות אחרית הימים (נוסף על ההודעה הכללית בזמן הגמרא ש"כלו כל הקיצין"), דורנו זה הוא דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, כפי שהעיד כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו - בקשר ובשייכות להכרזתו הידועה "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" - שבימיו (לפני עשרות שנים) סיימו כל עניני העבודה, וצריכים רק "לצחצח הכפתורים" ולעמוד הכן לקבלת פני משיח צדקנו, ועל אחת כמה וכמה לאחרי ריבוי העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מאז ועד עתה,... בודאי ובודאי שסיימו גם "לצחצח הכפתורים", ועומדים הכן לקבלת פני משיח צדקנו|מקור=ש"פ נשא | |||
אך בסוף שנות המ"מים{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת עקב [[תשמ"ז]] - [[התוועדויות]] חלק ד' ע' 248, ומשם ואילך פעמים רבות.}} החל הרבי להשתמש בביטוי זה בלשון עבר, כפעולה שגם היא נעשתה כבר: | |||
{{ציטוט|תוכן=מדובר כמה פעמים שעל פי כל הסימנים שבדברי חז"ל אודות אחרית הימים (נוסף על ההודעה הכללית בזמן הגמרא ש"כלו כל הקיצין"), דורנו זה הוא דור האחרון של הגלות ודור הראשון של הגאולה, כפי שהעיד כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו - בקשר ובשייכות להכרזתו הידועה "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" - שבימיו (לפני עשרות שנים) סיימו כל עניני העבודה, וצריכים רק "לצחצח הכפתורים" ולעמוד הכן לקבלת פני משיח צדקנו, ועל אחת כמה וכמה לאחרי ריבוי העבודה דהפצת התורה והיהדות והמעיינות חוצה מאז ועד עתה,... בודאי ובודאי שסיימו גם "לצחצח הכפתורים", ועומדים הכן לקבלת פני משיח צדקנו|מקור=ש"פ נשא תנש"א, סי"ג|מרכאות=כן}}. | |||
==העבודה הנדרשת כעת== | |||
לאור דבריו אלו החוזרים ונשנים של הרבי, אודות סיום עבודת הגלות - הסביר הרבי פעמים רבות את מהותה של העבודה כעת, לאחר שהשלמנו את ענינים אלו. | |||
עבודה זו מתבארת בשיחותיו של הרבי מהתקופה האחרונה, ובמיוחד באלו משנות [[תנש"א]]-[[תשנ"ב]] הנקראות "[[דבר מלכות]]" - הצורך להתנהג בהתאם לחיים ב[[ימות המשיח]], ולהכיר במציאות המתרחשת סביבנו בתחילתם של גילויי [[הגאולה האמיתית והשלימה]]. עבודה זו כינה הרבי בשם "[[לחיות משיח|לחיות עם הזמן דימות המשיח]]". | |||
==ראה גם== | ==ראה גם== | ||
*[[עבודת הגלות]] | |||
*[[בשורת הגאולה]] | *[[בשורת הגאולה]] | ||
*[[טעימה מהגאולה בדורנו]] | *[[טעימה מהגאולה בדורנו]] | ||
*[[לחיות גאולה]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:הגאולה בדורנו]] | [[קטגוריה:הגאולה בדורנו]] | ||
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]] | [[קטגוריה:מגלות לגאולה]] |