מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(←תפקידו כמלך על פי החסידות: הרחבה) |
|||
שורה 152: | שורה 152: | ||
====תפקידו כמלך על פי החסידות==== | ====תפקידו כמלך על פי החסידות==== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. | בנוסף לתפקיד המלך כמנהיג העם השומר על דרכיו כלשון המשנה{{מקור}}: "אילולי מוראה של מלכות איש רעהו חיים בלעו" יש למלך השפעה פנימית על העם השפעה המרוממת עבודת העם בביטולם לה'. | ||
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. לפי שמלכותו והתנשאותו של המלך על העם תוכנה ופנימיותה מלכותו של הקב"ה והמלך הוא ממוצע בין עם ישראל להקב"ה לגלות מלכותו בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם להקב"ה וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מהקב"ה המגלה מלכותו דרך המלך.{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}} | |||
בביטול זה דרגות שונות יש שהיראה שמשפיע המלך הוא [[יראה תתאה]] שאנשים אלו לולי המלך לא היו חשים יראה מהקב"ה כלל. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר שמצד עצמם חשים יראה וביטול לה' השפעת המלך עליהם מביאתם ליראה ביטול עמוקים יותר [[יראה עילאה]]. | |||
ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל) שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על הנשמות הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם לנשמות הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם התוועדות שבת בראשית תשמ"ב}} | |||
בחסידות מובא מאפיין נוסף למלכותו שהיא מצד השגתו הנפלאה בפנימיות ועצם התורה שעל אף שמשיח ילמד את כל העם פנימיות התורה (ראה להלן בהרחבה) הוא עצמו ידע וישיג הרבה יותר ועל שם זה יקרא מלך.{{הערה|דרך מצוותיך שם.}} ולפי שגם דרגות אלו ישפיע לעם אולם לא באופן של [[השפעה פנימית]] כ"רב" כי אם כ"מלך" שהשפעתו על העם היא השפעה באופן [[מקיף]].{{הערה|מאמר דיבור המתחיל: "ונחה" - תשכ"ה ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד מה.}} | |||
====מלכותו בגלות==== | ====מלכותו בגלות==== |