חב"דפדיה:אולם דיונים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 189: שורה 189:


==ערכים - סידורם ואירגונם==
==ערכים - סידורם ואירגונם==
 
בשלב בינים בעריכה
סידור וארגון הערכים הוא בעל חשיבות גדולה מאד! ומשפיע על כל הצלחת חבדפדיה! העקרון צפשטות, נוחות וידודתיות למשתמש (נגזר מהן גם קיצור כפי האפשר).  
חב"דפדיה - כאנציקלופדיה חב"דית - תפקידה הראשון הוא הגדרת והסברת ערכים (בתורת החסידות) וזו היא מטרתנו. הצלחת חבדפדיה היא בכך שאומנם תהפוך לכלי איכותי שכזה להמונים! ככל שיגדלו השימוש והמשתמשים כך תגדל ההצלחה (לפחות הכמותית) להשגת המטרה הנ.
בתעשיה יש מושג "עץ מוצר" שאומר שמוצר מסוים שמחליטים להגדירו כמוצר עצמאי (=ערך) נבנה מענפים - תת ענפים - תת תת ענפים - וכו' - ועלים.  להבנתי בחבדפדיה (מאחר ואני חדש) עומדים לרשותנו מס' רמות - להלן: הערך, כותרת משנית והמילים (=עלים?). בנוסף הכותרת "ראה גם". וכן בנוסף, החיפוש בחבדפדיה הוא "משוכלל", כאשר אכתוב בו חכמה הוא יתן לי גם ערכים המכילים את המילה חכמה (חכמה ובינה וכו'). לכן:
מכיון שהשגת המטרה תלויה בכמות השימוש והמשתמשים, חשוב לנתח את ציפיות '''המשתמש''' שהרי בבחירתו להשתמש בחבדפדיה תלויה השגת המטרה. ניתן להגדיר את ציפיות המשתמש - בקצרה: הצלחה במשימתו, נוחות שימוש ןאף הנאה, ובהרחבה נוסיף  את התכונות (משלימות ונגזרות מהראשונות): פשטות, וידידותיות .  
    ולכן מחד, סדר בניית/הגדרת "ערך בודד" ומאידך, סידור ואירגון סך כל הערכים (כולל הקשרים שבינהם) צריך להוביל לעמידה בציפיות המשתמש.
הן (ראשית) שמדובר בכלי איכותי שיכול לספק לו הגדרה והסברה לו של ערכים בנוחות ואף בהנאה. אמשיל את המשתמש הזה לדייג אשר מטיל חכה לים. ככל שיתפוס יותר דגים - תגדל חווית הדייג ולהיפך. ולכן (כמו כל מוצר אחר שמשווק בעולם) הצלחת חבדפדיה תלויה ביכולתנו לספק לו כלי איכותי ל"דייג" ערכים.
נ
ערכים הם השלד עליו בנויה חבדפדיה והם גם הפתחים אותם בוחר המשתמש לפתוח. סידור וארגון נכון של הערכים הוא בעל השפעה ראשונית במעלה על חווית המשתמש ולכן גם על הצלחת חבדפדיה!
עקרון סידור ואירגון הערכים נגזרת מצ
  להבנתי בחבדפדיה (מאחר ואני חדש) עומדים לרשותנו מס' רמות - להלן: הערך + כותרת משנית + המילים + הכותרת "ראה גם". בנוסף, החיפוש בחבדפדיה הוא "משוכלל", כאשר אכתוב בו חכמה הוא יתן לי גם ערכים המכילים את המילה חכמה (חכמה ובינה וכו'). לכן:
א. יש לשקול מהוא שם הערך (עץ המוצר) שמן הראוי להגדירו כ"ערך" עצמאי.
א. יש לשקול מהוא שם הערך (עץ המוצר) שמן הראוי להגדירו כ"ערך" עצמאי.
ב. באם יש ערכים משניים / נגזרים ניתן להגדירם בכותרת משנית או תחת הכותרת "ראה גם". אך במידה והערך המשני / הנגזר ראוי להגדרה נפרדת, יש לשקול להגדירו בנפרד (כאשר בכדי למנוע כפילויות בהסברים - שולחים בקישור פנימי מהערך המשני לערך הראשוני)  
ב. באם יש ערכים משניים / נגזרים (לדוגמא:"ימי הסליחות" ביחס לערך "סליחות) ניתן להגדירם בכותרת משנית או תחת הכותרת "ראה גם". ברם, באם הערך המשני/הנגזר ראוי להגדרה נפרדת, יש לשקול להגדירו בנפרד (כאשר בכדי למנוע כפילויות בהסברים - שולחים בקישור פנימי מהערך המשני לערך הראשוני)  


'''דוגמאות:'''
'''דוגמאות:'''
 
דוגמא 1 - הערך [[יחוד או"א]] - {לדעתי) ראוי להגדיר הערך "או"א", כאשר המושג: יחוד או"א יופיע ככותרת משנית בערך או"א. כך הערך "או"א" והערך/המושג המישני "יחוד או"א" מוגדרים בקצרה ובפשטות לעומת זאת הערך "גאולה ומשיח" (ראה בדוגמא 2) אשר - לאור חשיבותו- ראוי להגדרה כערך נפרד (בנוסף לערכים "גאולה" ו"משיח").
דוגמא 1: הערך "גאולה" יוגדר כערך עצמאי. הערך "גאולה ומשיח" הוא בעל חשיבות ולכן מן הראוי לקבעו כערך נפרד, אשר מציג את המילה [[גאולה]] (עם קישור פנימי לערך גאולה), בנוסף,הערך "משיח" יוגדר כערך נפרד כאשר הערכים [[גאולה]] [[ומשיח]] מקושרים למקורן ונוסף הסבר לערך "גאולה ומשיח" כפי הצורך.
דוגמא 2: הערך "גאולה ומשיח" הוא בעל חשיבות בפני עצמו (לדעתי) ולכן מן הראוי לקבעו כערך נפרד - כאשר הערך נבנה על הערכים [[גאולה]] [[ומשיח]] כשהם מקושרים למקורן ונוסף להם ההסבר הנוסף בלבד הנצרך לערך "גאולה ומשיח". היינו,
דוגמא 2 - הערך [[יחוד או"א]] - לדעתי צ"ל מוגדר הערך "או"א", כאשר בכותרת משנית מופיע: יחוד או"א. כך המושגים "או"א" ו"יחוד או"א" (כערך משני) מוגדרים בקצרה ובפשטות (מה שלא אפשרי בערך "גאולה ומשיח" שקובעים ברכה לעצמם, היינו, "גאולה ומשיח" בנוסף להערכים "גאולה" ו"משיח")  
מומלץ לערוך ולפשט הצעה זו --[[משתמש:ד"ק|ד"ק]] - [[שיחת משתמש:ד"ק|שיחה]] 14:29, 29 בינואר 2015 (UTC)
מומלץ לערוך ולפשט הצעה זו --[[משתמש:ד"ק|ד"ק]] - [[שיחת משתמש:ד"ק|שיחה]] 14:29, 29 בינואר 2015 (UTC)
:בלי קשר מעניין מה כוונתך שיש צורך ליצור ערך גאולה ומשיח חוץ מערך גאולה וערך משיח בפני עצמם?--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 15:08, 29 בינואר 2015 (UTC)
:בלי קשר מעניין מה כוונתך שיש צורך ליצור ערך גאולה ומשיח חוץ מערך גאולה וערך משיח בפני עצמם?--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 15:08, 29 בינואר 2015 (UTC)
<nowiki>טקסט לא מעוצב</nowiki> ערכתי את הדוגמאות להבהרתן. קריטריונים לקביעת נושא כערך נפרד או כתת נושא בערך - הם: א. חשיבות ותכיפות השימוש (חסרונו- זה קריטריון סוביקטיבי. לדוגמא חשיבות הערך "חכמה ובינה" לעומת הערך "שמחה ודיצה"). ב. בכי השיג המטרות הנ"ל -  פשטות, נוחות וידודתיות למשתמש (נגזר מהן גם קיצור כפי האפשר) - היינו, הערך "גאולה ומשיח" או "שמחה ודיצה" או "יחוד או"א" -אשר '''בנוי על''' ערך אחד או יותר ("גאולה" + "משיח"=2 ערכים) באם ניתן להגדיר בפשטות / בקצרה "גאולה ומשיח" כתת נושא בערך "גאולה" - דיינו! ובאם לא (היינו, שהפישוט והקיצור האפשרים של הערך "גאולה" יפגעו) - מן הראוי לקבוע "גאולה ומשיח כערך נפרד.
  לכן חשוב ליצור מקבץ המלצות לעזרת הכותב (באם קיים/לא קיים), בנוסף לנושא זה נושאים כמו :ערכים - מקורות בחסידות (קישורים למפתחות ענינים בתניא/ תורה אור .. ספרי הליקוטים צ"צ ועוד.
בערכי החבדפדיה (לדוגמא, "חכמה","בינה", "חכמה ובינה") ליורה במטווח, באם יוכל "לפגוע" בכמה שיותר ערכים בזמן הקצר ביותר (או למשל לסוחר שקונה בשוק מקסימום עגלים..) - חווית המשתמש שלו תתעלה.
3

עריכות

תפריט ניווט