מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 134: | שורה 134: | ||
ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}} | ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}} | ||
האמונה בביאת המשיח כוללת לא רק את האמונה בביאתו לגאול את עם ישראל מגלותו כי אם האמונה במציאותו כמלך מבית דוד שיחזיר המלוכה והמשפטים לישראל וקיום המצוות יהיו בימיו בשלמותם.{{הערה|שם=חי|{{קישור אוצר 770|99| | האמונה בביאת המשיח כוללת לא רק את האמונה בביאתו לגאול את עם ישראל מגלותו כי אם האמונה במציאותו כמלך מבית דוד שיחזיר המלוכה והמשפטים לישראל וקיום המצוות יהיו בימיו בשלמותם.{{הערה|שם=חי|{{קישור אוצר 770|99|271|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}} | ||
האמונה בביאת המשיח מיוסדת לא רק על נבואת הנביאים (שהתאמתותם אצלנו הוא על פי האותות והמופתים שעושים) אלא על עדות התורה ו[[משה רבינו]] שנבואתו התאמתה בהחלטיות אצל כל ישראל "שכל ישראל עדים" לנבואתו כשראו אותו במתן תורה עולה ומדבר עם אלקים. | האמונה בביאת המשיח מיוסדת לא רק על נבואת הנביאים (שהתאמתותם אצלנו הוא על פי האותות והמופתים שעושים) אלא על עדות התורה ו[[משה רבינו]] שנבואתו התאמתה בהחלטיות אצל כל ישראל "שכל ישראל עדים" לנבואתו כשראו אותו במתן תורה עולה ומדבר עם אלקים. | ||
כמו"כ בנוסף לאמונה מצד האמונה נבואות הנביאים שניבאו על ביאתו, אמונה זו היא גם אמונה בנצחיות התורה - שיבוא זמן שקיום המצוות יהיה בשלמות נצחיותה היא לא רק שציוויה לא ישתנו, אלא שגם יגיע זמן שקיומה בפועל יהיה בשלימות) לכן האמונה בזה הוא מיסודי הדת וכוללת כל התורה.{{הערה|שם=חי}} | כמו"כ בנוסף לאמונה מצד האמונה נבואות הנביאים שניבאו על ביאתו, אמונה זו היא גם אמונה בנצחיות התורה - שיבוא זמן שקיום המצוות יהיה בשלמות נצחיותה היא לא רק שציוויה לא ישתנו, אלא שגם יגיע זמן שקיומה בפועל יהיה בשלימות) לכן האמונה בזה הוא מיסודי הדת וכוללת כל התורה.{{הערה|שם=חי}} | ||
הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99| | הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|271|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}} הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה.{{הבהרה|דרוש הבהרה מה מחלוקתם יש לעיין בזה בברבנאל ראש אמנה - השלישי}} | ||
טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים כי אם הוא גדר בנצחיות התורה.{{הערה|שם=חי|ובהערה 63 שם}} | טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים כי אם הוא גדר בנצחיות התורה.{{הערה|שם=חי|ובהערה 63 שם}} | ||
בנוסף לזה שהוא כופר בתורה הרי מי שאינו מאין בביאתו הוא גורע ממצות התורה שמשיח עתיד להוסיף ערי מקלט{{הבהרה|יש להרחיב על פי המבואר בלקו"ש חלק לד}}{{הערה|{{קישור אוצר 770|107|114|B|לקוטי שיחות כרך ל"ד דברים עמוד 114}}}} | בנוסף לזה שהוא כופר בתורה הרי מי שאינו מאין בביאתו הוא גורע ממצות התורה שמשיח עתיד להוסיף ערי מקלט{{הבהרה|יש להרחיב על פי המבואר בלקו"ש חלק לד}}{{הערה|{{קישור אוצר 770|107|114|B|לקוטי שיחות כרך ל"ד דברים עמוד 114}}}} |