מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 95 בתים ,  29 בדצמבר 2014
שורה 134: שורה 134:
ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}}
ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}}


האמונה בביאת המשיח כוללת לא רק את האמונה בביאתו לגאול את עם ישראל מגלותו כי אם האמונה במציאותו כמלך מבית דוד שיחזיר המלוכה והמשפטים לישראל וקיום המצוות יהיו בימיו בשלמותם.{{הערה|שם=חי|{{קישור אוצר 770|99|272|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר עמוד 272 ובהערה 16 -17|שיחת הרבי}}}}
האמונה בביאת המשיח כוללת לא רק את האמונה בביאתו לגאול את עם ישראל מגלותו כי אם האמונה במציאותו כמלך מבית דוד שיחזיר המלוכה והמשפטים לישראל וקיום המצוות יהיו בימיו בשלמותם.{{הערה|שם=חי|{{קישור אוצר 770|99|271|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}}


האמונה בביאת המשיח מיוסדת לא רק על נבואת הנביאים (שהתאמתותם אצלנו הוא על פי האותות והמופתים שעושים) אלא על עדות התורה ו[[משה רבינו]] שנבואתו התאמתה בהחלטיות אצל כל ישראל "שכל ישראל עדים" לנבואתו כשראו אותו במתן תורה עולה ומדבר עם אלקים.
האמונה בביאת המשיח מיוסדת לא רק על נבואת הנביאים (שהתאמתותם אצלנו הוא על פי האותות והמופתים שעושים) אלא על עדות התורה ו[[משה רבינו]] שנבואתו התאמתה בהחלטיות אצל כל ישראל "שכל ישראל עדים" לנבואתו כשראו אותו במתן תורה עולה ומדבר עם אלקים.
כמו"כ בנוסף לאמונה מצד האמונה נבואות הנביאים שניבאו על ביאתו, אמונה זו היא גם אמונה בנצחיות התורה - שיבוא זמן שקיום המצוות יהיה בשלמות נצחיותה היא לא רק שציוויה לא ישתנו, אלא שגם יגיע זמן שקיומה בפועל יהיה בשלימות) לכן האמונה בזה הוא מיסודי הדת וכוללת כל התורה.{{הערה|שם=חי}}
כמו"כ בנוסף לאמונה מצד האמונה נבואות הנביאים שניבאו על ביאתו, אמונה זו היא גם אמונה בנצחיות התורה - שיבוא זמן שקיום המצוות יהיה בשלמות נצחיותה היא לא רק שציוויה לא ישתנו, אלא שגם יגיע זמן שקיומה בפועל יהיה בשלימות) לכן האמונה בזה הוא מיסודי הדת וכוללת כל התורה.{{הערה|שם=חי}}


הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|274|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר עמוד 274 ובהערות|שיחת הרבי}} הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה.{{הבהרה|דרוש הבהרה מה מחלוקתם יש לעיין בזה בברבנאל ראש אמנה - השלישי}}
הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|האם דינו רק כופר או גם אפיקורס ראה {{קישור אוצר 770|99|271|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר}}}} הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה.{{הבהרה|דרוש הבהרה מה מחלוקתם יש לעיין בזה בברבנאל ראש אמנה - השלישי}}
טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים כי אם הוא גדר בנצחיות התורה.{{הערה|שם=חי|ובהערה 63 שם}}
טעמו של הרמב"ם הוא שמכיוון שביאת המשיח אינו רק יעוד טוב שייעדו ה' על ידי הנביאים כי אם הוא גדר בנצחיות התורה.{{הערה|שם=חי|ובהערה 63 שם}}
בנוסף לזה שהוא כופר בתורה הרי מי שאינו מאין בביאתו הוא גורע ממצות התורה  שמשיח עתיד להוסיף ערי מקלט{{הבהרה|יש להרחיב על פי המבואר בלקו"ש חלק לד}}{{הערה|{{קישור אוצר 770|107|114|B|לקוטי שיחות כרך ל"ד דברים עמוד 114}}}}
בנוסף לזה שהוא כופר בתורה הרי מי שאינו מאין בביאתו הוא גורע ממצות התורה  שמשיח עתיד להוסיף ערי מקלט{{הבהרה|יש להרחיב על פי המבואר בלקו"ש חלק לד}}{{הערה|{{קישור אוצר 770|107|114|B|לקוטי שיחות כרך ל"ד דברים עמוד 114}}}}
5,403

עריכות

תפריט ניווט