משתמש:שיע.ק/פולמוס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח בין הזרם המשיחיסטי לבין הזרם המתון (הקרוי גם "הזרם האנטי-משיחיסטי") ב[[חסידות חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את [[הרבי שליט"א|הרבי מליובאוויטש]] כ[[משיח]]. הוויכוח החל בראשית [[שנות ה-90]] של [[המאה ה-20]], בעיקר בתקופת מחלתו, התעצם לאחר שנעלם מעינינו ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] ([[1994]]), ונמשך גם כיום. למרות ויכוח זה, גם בזרם המתון סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, שערוריית האדישות, והאיום על אמונת ישראל, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} [[תחיית המתים|כשיקום לתחייה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו הנצחיים של הרבי, בעוד המשיחיסטים סבורים שהרבי חי במובן הגשמי כנשמה בגוף, אלו וגם אלו, ממשיכים לראות את בו [[נשיא הדור]] ומנהיגו.
{{בעבודה מתמשכת|אתם מוזמנים לסייע}}
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח בין הזרם המשיחיסטי לבין הזרם המתון (הקרוי גם "הזרם האנטי-משיחיסטי") ב[[חסידות חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את [[הרבי שליט"א|הרבי מליובאוויטש]] כ[[משיח]]. הוויכוח החל בראשית [[שנות ה-90]] של [[המאה ה-20]], בעיקר בתקופת מחלתו, התעצם לאחר שנעלם מעינינו ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] ([[1994]]), ונמשך גם כיום. למרות ויכוח זה, גם בזרם המתון סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, שערוריית האדישות, והאיום על אמונת ישראל, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} [[תחיית המתים|כשיקום לתחייה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו הנצחיים של הרבי, בעוד חלק גדול מהמשיחיסטים סבור שהרבי חי במובן הגשמי כנשמה בגוף, סבורים אנשי הזרם המתון, שהרבי ממשיך לחיות ברוחניות אך במובן הגשמי הוא נפטר, אלו וגם אלו, ממשיכים לראות את בו [[נשיא הדור]] ומנהיגו.


== פולמוס המשיחיות ==
== פולמוס המשיחיות ==
שורה 106: שורה 107:
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[ה'תשנ"ד]], שקע הרבי ב[[תרדמת]] ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר של הרבי גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. רבנים בחסידות הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט המשיחי, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים המשיחיים <ref>[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד</ref>. אחרים מהזרם המשיחיסטי לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את משיחיותו של הרבי למרות פטירתו שלדעתם כלל לא הייתה{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[ה'תשנ"ד]], שקע הרבי ב[[תרדמת]] ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר של הרבי גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. רבנים בחסידות הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט המשיחי, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים המשיחיים <ref>[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד</ref>. אחרים מהזרם המשיחיסטי לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את משיחיותו של הרבי למרות פטירתו שלדעתם כלל לא הייתה{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.


== פולמוס ההתייחסות לפטירת הרבי ==
== פולמוס ההתייחסות לחיי הרבי ==
בנוסף לסוגיה המשיחית, מרבית אנשי הזרם המשיחיסטי סבורים שהרבי עדיין חי בגוף גשמי{{הערה|ynetהאם תנועת חב"ד מתפצלת?}}, וממשיכים להוסיף לשמו של הרבי את האיחול המוצמד אך ורק לאנשים חיים "שליט"א" (ראשי תיבות של 'שיחיה לאורך ימים טובים אמן'){{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=67 מאמרים על הרבי]}}. ובאים ל[[מרכז חב"ד העולמי - 770|בית מדרשו]] ב[[ברוקלין]].  
בנוסף לסוגיה המשיחית, מרבית אנשי הזרם המשיחיסטי סבורים שהרבי עדיין חי בגוף גשמי{{הערה|ynetהאם תנועת חב"ד מתפצלת?}}, וממשיכים להוסיף לשמו של הרבי את האיחול המוצמד אך ורק לאנשים חיים "שליט"א" (ראשי תיבות של 'שיחיה לאורך ימים טובים אמן'){{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=67 מאמרים על הרבי]}}.חלק מהם אינם עולים ל[[אוהל]] ובאים רק ל[[מרכז חב"ד העולמי - 770|בית מדרשו]] ב[[ברוקלין]].
 
הזרם המתון בחסידות מסתייג מפעולות אלו של הזרם המשיחי, מתנגד לדעתם וסבור שהרבי ---. אנשי הקבוצה נוהגים כדרך חסידים שרבם נפטר, והם מצפים לשובו בתחיית המתים.


===רקע רעיוני===
===רקע רעיוני===
שורה 113: שורה 116:


בהשקפת העולם החב"דית מיוחסת חשיבות רבה לאדמו"רי חב"ד כ"נשיאי הדור". הרבי עצמו אמר: {{ציטוטון|מוכרח להיות משה בכל דור ודור, שבו תתלבש נשמת משה}}{{הערה|1=לקוטי שיחות - שמות א [http://www.otzar770.com/cgi-bin/imgserv.exe/convert?ilFN=f:\web\otzar770\ocr_files\main\sihot\26\B0007.tif&ilIF=G&ilSC=30 השיחה המקורית ביידיש],[http://www.old.hageula.com/pdf/moshelomet.pdf השיחה בתרגום לעברית]}}. כלומר, נשמתו של [[משה רבנו]] התלבשה בכל אחד מאדמו"רי חב"ד (בהסתמך על דברי התלמוד "[[משה]] לא מת"<ref>כך בדברי הרבי, לעומת לשון הגמרא "לא מת משה" ב{{בבלי|סוטה|יג|ב}}</ref>).
בהשקפת העולם החב"דית מיוחסת חשיבות רבה לאדמו"רי חב"ד כ"נשיאי הדור". הרבי עצמו אמר: {{ציטוטון|מוכרח להיות משה בכל דור ודור, שבו תתלבש נשמת משה}}{{הערה|1=לקוטי שיחות - שמות א [http://www.otzar770.com/cgi-bin/imgserv.exe/convert?ilFN=f:\web\otzar770\ocr_files\main\sihot\26\B0007.tif&ilIF=G&ilSC=30 השיחה המקורית ביידיש],[http://www.old.hageula.com/pdf/moshelomet.pdf השיחה בתרגום לעברית]}}. כלומר, נשמתו של [[משה רבנו]] התלבשה בכל אחד מאדמו"רי חב"ד (בהסתמך על דברי התלמוד "[[משה]] לא מת"<ref>כך בדברי הרבי, לעומת לשון הגמרא "לא מת משה" ב{{בבלי|סוטה|יג|ב}}</ref>).
 
===ההתייחסות===
===ההתייחסות===
לאחר מאורעות ג' תמוז נ"ד החלה להתגבש אצל חלק מ"המשיחיסטים" תפיסה שלפיה הרבי לא נפטר ושמה שראינו בג' תמוז נ"ד לא היה אלא אשליה ו'ניסיון' (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים.  
לאחר מאורעות ג' תמוז נ"ד החלה להתגבש אצל חלק מ"המשיחיסטים" תפיסה שלפיה הרבי לא נפטר ושמה שראינו בג' תמוז נ"ד לא היה אלא אשליה ו'ניסיון' (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מהמשיחיסטים עולים אל הקבר.


לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את הרעיון המשיחיסטי שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.
לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את הרעיון המשיחיסטי שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.
19,090

עריכות

תפריט ניווט