10,863
עריכות
(יצירת דף עם התוכן "אחד מיעודי הגאולה שבספר ישעיה, המנבא שלעתיד יהיו החלונות בבבתים ואבני החומות והרצפות עש...") |
(ערך יפה מאוד!!) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
אחד | '''ושמתי כדכד שמשותיך''' הוא אחד מ[[יעודי הגאולה]] שבספר [[ישעיה]], המנבא ש[[לעתיד לבוא]] יהיו החלונות בבתים ואבני החומות והרצפות עשויים מאבנים טובות ויהלומים. ב[[תורת חסידות]] מבואר באריכות היעוד על פי [[פנימיות]] העניינים וההוראה ל[[יהודי]] עובד השם למעשה בפועל. | ||
==מקור | == מקור היעוד == | ||
מקור היעוד בספר ישעיה, פרק נד פסוק יב: | |||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ"}}(ישעיה, נד, יב) | |||
[[רש"י]] מפרש את המילה "כדכד", מין אבן טובה, וכן כותב גם פירוש המצודת ציון על המילה "כדכד": "שם אבן יקר המאיר". על המילה "שמשותיך" מפרש המצודת דוד: "מחיצות החלונות שהשמש זורחת דרכם". | |||
כוונת הפסוק לתאר את השפע והטוב שיהיה אצל [[עם ישראל]] בזמן [[הגאולה]] וממחיש זאת במשלים רבים. אחד המשלים הוא בפסוק הזה, המתאר איך שזכוכיות החלונות ומשקופי הדלתות ואבני הרצפה בכל בית ובית יהיו עשויים מאבנים טובות ומאירות מרוב עושר. | |||
כוונת הפסוק לתאר את השפע והטוב שיהיה אצל עם ישראל בזמן הגאולה וממחיש זאת במשלים רבים | |||
ב[[גמרא]] ב[[מסכת בבא בתרא]]{{הערה|דף עה עמ' א}} מובאת מחלוקת בין האמרואים על איזה אבן מדובר בפסוק, לפי דעה אחת מדובר על האבן "ישפה" אחד מהאבנים הנמצאים ב[[חושן]] שבבגדי ה[[כהן גדול]], ולדעה השניה מדובר על אבן ה"שוהם" גם היא מאבני החושן. בגמרא מובא שמחלוקת זו הגיעה לשמים ושם נפסק ששתי הדעות יתקיימו ויהיה גם ישפה וגם שוהם. | |||
==במבט החסידות== | == היעוד במבט החסידות == | ||
ב[[חסידות]] מבארים את | ב[[חסידות]] מבארים את מחלוקת ה[[גמרא]] ברובד ה[[פנימיות|פנימי]]. | ||
האבנים ישפה ושוהם מסמלים את שתי סוגי ה[[אור האלוקי]] | האבנים ישפה ושוהם מסמלים את שתי סוגי ה[[אור אלוקי|אור האלוקי]]: [[אור ישר]] ו[[אור חוזר]]. | ||
אבן השוהם | '''אבן השוהם''' מאירה וזורחת מצד עצמה ומשולה בחסידות ל[[אור ישר]]. אופיו של האור הישר הוא שהאור מגיע מלמעלה למטה בתנועת [[שפע|השפעה]] ותלויה בכח העליון-המשפיע בלבד. המעלה באור זה שהוא אור חזק מאד, אך החסרון בו שהאור לאו דווקא מתאים לתחתון-מקבל האור. | ||
אבן הישפה | '''אבן הישפה''' לא מאירה מצד עצמה אך היא מחזירה אור אם משהו יאיר לתוכו, ומשול בחסידות ל[[אור חוזר]]. מאפייניו של האור החוזר הינם הפוכים משל האור הישר, האור חוזר תלוי אך ורק במטה ובתחתון-המקבל, ה[[כלי]], והתחתון פועל וממשיך בעצמו את האור. המעלה באור זה, שמכיון שהאור תלוי גם בו-במקבל, הוא וודאי יתקבל כמו שצריך. אך החסרון בארו זה, שהאור אינו וודאי ותמידי, אלא תלוי בתחתון אם יפעל בעצמו כנדרש. | ||
המחלוקת בין האמוראים היא באיזה אופן יושפע וימשך האור האלוקי של [[הקב"ה]] לעתיד האם בצורת האור ישר - שוהם, או בצורת האור חוזר ישפה | המחלוקת בין האמוראים היא באיזה אופן יושפע וימשך האור האלוקי של [[הקב"ה]] לעתיד לבוא. האם בצורת האור ישר - שוהם, או בצורת האור חוזר - ישפה. ועל זה באה ההכרעה מלמעלה, בבית דין של מעלה: האור שיושפע לעתיד לבוא יהיה גם אור ישרא וגם אור חוזר בו זמנית, כי ב[[גאולה]] יהיה ניגוד הפכים מלא ויהיה ניתן לחבר את המעלות שבכל אחד מהאורות ולהמשיכה בעולם. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]] | [[קטגוריה:יעודי הגאולה]] | ||
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] | [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] |