ושמתי כדכד שמשותיך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך יפה מאוד!!
(יצירת דף עם התוכן "אחד מיעודי הגאולה שבספר ישעיה, המנבא שלעתיד יהיו החלונות בבבתים ואבני החומות והרצפות עש...")
 
(ערך יפה מאוד!!)
שורה 1: שורה 1:
אחד מיעודי הגאולה שבספר ישעיה, המנבא שלעתיד יהיו החלונות בבבתים ואבני החומות והרצפות עשויים מאבנים טובות ויהלומים, בחסידות מתעכבים רבות לבאר את הענין על פי פנימיות וללמוד את ההוראה הנלמדת מכל פרט בתורה.
'''ושמתי כדכד שמשותיך''' הוא אחד מ[[יעודי הגאולה]] שבספר [[ישעיה]], המנבא ש[[לעתיד לבוא]] יהיו החלונות בבתים ואבני החומות והרצפות עשויים מאבנים טובות ויהלומים.  ב[[תורת חסידות]] מבואר באריכות היעוד על פי [[פנימיות]] העניינים וההוראה ל[[יהודי]] עובד השם למעשה בפועל.


==מקור ופירוש היעוד==
== מקור היעוד ==
מקור היעוד בספר ישעיה, פרק נד פסוק יב:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ"}}(ישעיה, נד, יב)


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ"}}(ישעיה, נד, יב)
[[רש"י]] מפרש את המילה "כדכד", מין אבן טובה, וכן כותב גם פירוש המצודת ציון על המילה "כדכד": "שם אבן יקר המאיר". על המילה "שמשותיך" מפרש המצודת דוד: "מחיצות החלונות שהשמש זורחת דרכם".


פירוש המילה "כדכד" הוא כמו שמפרש [[רש"י]] שם בישעיה, מין אבן טובה, וכן כותב גם פירוש המצודת ציון על המילה "כדכד" "שם אבן יקר המאיר", על המילה שמשותיך מפרש המצודת דוד: "מחיצות החלונות שהשמש זוחרת דרכם".
כוונת הפסוק לתאר את השפע והטוב שיהיה אצל [[עם ישראל]] בזמן [[הגאולה]] וממחיש זאת במשלים רבים. אחד המשלים הוא בפסוק הזה, המתאר איך שזכוכיות החלונות ומשקופי הדלתות ואבני הרצפה בכל בית ובית יהיו עשויים מאבנים טובות ומאירות מרוב עושר.
כוונת הפסוק לתאר את השפע והטוב שיהיה אצל עם ישראל בזמן הגאולה וממחיש זאת במשלים רבים וזו אחד מהם כאן מתאר איך שזכוכיות החלונות ומשקופי הדלתות ואבני הרצפה בכל בית ובית יהיו עשויים מאבנים טובות ומאירות מרוב עושר.


בגמרא {{הערה|מסכת בבא בתרא דף עה עמ' א}} מובא מחלוקת בין האמרואים על איזה אבן מדובר בפסוק, לפי דעה אחת מדובר על האבן "ישפה" אחד מהאבנים הנמצאים ב[[חושן]]שבבגדי ה[[כהן הגדול]], ולדעה השניה מדובר על אבן ה"שוהם" גם היא מאבני החושן, בגמרא מובא שמחלוקת זו הגיע לשמים ושם הוחלט ונפסק ששתי הדעות יתקיימו ויהיה גם ישפה וגם שוהם.
ב[[גמרא]] ב[[מסכת בבא בתרא]]{{הערה|דף עה עמ' א}} מובאת מחלוקת בין האמרואים על איזה אבן מדובר בפסוק, לפי דעה אחת מדובר על האבן "ישפה" אחד מהאבנים הנמצאים ב[[חושן]] שבבגדי ה[[כהן גדול]], ולדעה השניה מדובר על אבן ה"שוהם" גם היא מאבני החושן. בגמרא מובא שמחלוקת זו הגיעה לשמים ושם נפסק ששתי הדעות יתקיימו ויהיה גם ישפה וגם שוהם.


==במבט החסידות==
== היעוד במבט החסידות ==


ב[[חסידות]] מבארים את המחלוקת ב[[גמרא]] ברובד הפנימי.
ב[[חסידות]] מבארים את מחלוקת ה[[גמרא]] ברובד ה[[פנימיות|פנימי]].


האבנים ישפה ושוהם מסמלים את שתי סוגי ה[[אור האלוקי]], [[אור ישר]] ו[[אור חוזר]].
האבנים ישפה ושוהם מסמלים את שתי סוגי ה[[אור אלוקי|אור האלוקי]]: [[אור ישר]] ו[[אור חוזר]].


אבן השוהם הוא מאיר וזורח מצד עצמו ומשול בחסידות ל[[אור ישר]], אופיו של האור הישר הוא שהאור מגיע מלמעלה למטה בתנועת השפעה ותלויה בכח העליון המשפיע בלבד, המעלה - אור חזק מאד, החסרון - האור לאו דווקא מתאים לתחתון המקבל את האור.
'''אבן השוהם''' מאירה וזורחת מצד עצמה ומשולה בחסידות ל[[אור ישר]]. אופיו של האור הישר הוא שהאור מגיע מלמעלה למטה בתנועת [[שפע|השפעה]] ותלויה בכח העליון-המשפיע בלבד. המעלה באור זה שהוא אור חזק מאד, אך החסרון בו שהאור לאו דווקא מתאים לתחתון-מקבל האור.


אבן הישפה הוא לא מאיר מצד עצמו אך הוא מחזיר אור אם משהו יאיר לתוכו, ומשול בחסידות לאור חוזר, מאפייניו של האור החוזר הינם הפוכים משל האור הישר, האור חוזר תלוי אך ורק במטה ובתחתון המקבל, הכלי, והתחתון פועל וממשיך בעצמו את האור, המעלה - מכיון שזה תלוי בו זה גם בוודאי יתקבל בו כמו שצריך, החסרון - האור אינו וודאי, ותמידי אלא תלוי אם התחתון יפעל כמו שצריך.  
'''אבן הישפה''' לא מאירה מצד עצמה אך היא מחזירה אור אם משהו יאיר לתוכו, ומשול בחסידות ל[[אור חוזר]]. מאפייניו של האור החוזר הינם הפוכים משל האור הישר, האור חוזר תלוי אך ורק במטה ובתחתון-המקבל, ה[[כלי]], והתחתון פועל וממשיך בעצמו את האור. המעלה באור זה, שמכיון שהאור תלוי גם בו-במקבל, הוא וודאי יתקבל כמו שצריך. אך החסרון בארו זה, שהאור אינו וודאי ותמידי, אלא תלוי בתחתון אם יפעל בעצמו כנדרש.


המחלוקת בין האמוראים היא באיזה אופן יושפע וימשך האור האלוקי של [[הקב"ה]] לעתיד האם בצורת האור ישר - שוהם, או בצורת האור חוזר ישפה, ועל זה באה ההכרעה מלמעלה : גם וגם בו זמנית, כי ב[[גאולה]] יהיה ניגוד הפכים מלא ויהיה ניתן לחבר את המעלות שבכל אחד מהאורות ולהמשיכה בעולם.
המחלוקת בין האמוראים היא באיזה אופן יושפע וימשך האור האלוקי של [[הקב"ה]] לעתיד לבוא. האם בצורת האור ישר - שוהם, או בצורת האור חוזר - ישפה. ועל זה באה ההכרעה מלמעלה, בבית דין של מעלה: האור שיושפע לעתיד לבוא יהיה גם אור ישרא וגם אור חוזר בו זמנית, כי ב[[גאולה]] יהיה ניגוד הפכים מלא ויהיה ניתן לחבר את המעלות שבכל אחד מהאורות ולהמשיכה בעולם.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

תפריט ניווט