שניאור זלמן פרדקין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
ובהזדמנות אחרת כאשר עברו כל בני משפחת ר' דובער ליד אדמו"ר הזקן,נפקדה הבת שרה, שאל [[אדמו"ר הזקן]]: "היכן היא,ממנה יצא אור גדול".
ובהזדמנות אחרת כאשר עברו כל בני משפחת ר' דובער ליד אדמו"ר הזקן,נפקדה הבת שרה, שאל [[אדמו"ר הזקן]]: "היכן היא,ממנה יצא אור גדול".


במקום אחר מסופר : אבי ה'תורת חסד' רבי שלמה פראדקין היה בנאי,ופעם אחת בנה בתי עבור ה'[[צמח צדק]]',במהלך הבניה יצא ה'צמח צדק' מחדרו בפתאמיות,נרתע ר' שלמה לאחוריו בבהלה,כאשר הבחין בו ה'[[צמח צדק]]' שאלו: "וכי אני דוב?",ובירכו שיזכה ל"בנים רבנן".
במקום אחר מסופר : אבי ה'תורת חסד' רבי שלמה פראדקין היה בנאי,ופעם אחת בנה בית עבור ה'[[צמח צדק]]',במהלך הבניה יצא ה'צמח צדק' מחדרו בפתאמיות,נרתע ר' שלמה לאחוריו בבהלה,כאשר הבחין בו ה'[[צמח צדק]]' שאלו: "וכי אני דוב?",ובירכו שיזכה ל"בנים רבנן".


אך דא עיקא, שרבי שניאור זלמן נולד אילם,נטול כוח הדיבור, דרשו אביו ואימו אחרי רופאים,אך לא מצאו תרופה למחלתו.
אך דא עקא, שרבי שניאור זלמן נולד אילם,נטול כוח הדיבור, דרשו אביו ואימו אחרי רופאים,אך לא מצאו תרופה למחלתו.


אך לפתע בהיותו בן שלוש,החלו לקלוח מפיו דברי תורה, הסתבר שכל אותם שלוש שנים היה רק מטה אוזן לתורה,ורק בגיל שלוש החליט להוציא מילים מפיו.
אך לפתע בהיותו בן שלוש,החלו לקלוח מפיו דברי תורה, הסתבר שכל אותם שלוש שנים היה רק מטה אוזן לתורה ולא יכל לדבר,ורק בגיל שלוש החל להוציא מילים מפיו.


ולא עוד,אלא שהדיבור הראשון שיצא מפיו היה פירוש לתרגום אונקלוס על הפסוק "ולנפש חיה".
ולא עוד,אלא שהדיבור הראשון שיצא מפיו היה פירוש לתרגום אונקלוס על הפסוק "ולנפש חיה".
שורה 24: שורה 24:
כבר בגיל אחת עשרה נתן לו הצמח צדק שאלות בהלכה בנושא עגונות שיחווה עליהם דעתו...
כבר בגיל אחת עשרה נתן לו הצמח צדק שאלות בהלכה בנושא עגונות שיחווה עליהם דעתו...


כאשר נקרעה ציציתו של ר' שניאור זלמן, נתן הצמח צדק לרבנית חיה מושקא ששתקנה ואמר "שניאור זלמן הוא נער נפלא".
כאשר נקרעה ציציתו של ר' שניאור זלמן, נתן הצמח צדק לרבנית חיה מושקא שתתקן אותה ואמר "שניאור זלמן הוא נער נפלא".


לאחר שידוכיו נסע ללמוד אצל רבי [[אליהו יוסף מדריבין]] שם הפך לגדול בתורה,לאחר ישואיו החליט שלא להתפרנס מן הרבנות,אך לאחר שירד מנכסיו ציווה עליו הצמח צדק להתמנות לרבה של פולצק.
לאחר שידוכיו נסע ללמוד אצל רבי [[אליהו יוסף מדריבין]] שם הפך לגדול בתורה,לאחר ישואיו החליט שלא להתפרנס מן הרבנות,אך לאחר שירד מנכסיו ציווה עליו הצמח צדק להתמנות לרבה של פולצק.
שורה 74: שורה 74:
לא רחקו הימים ורבי שניאור זלמן הפך לרבם של חסידי [[חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]].
לא רחקו הימים ורבי שניאור זלמן הפך לרבם של חסידי [[חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]].


בירושלים התחתן עם זוגתו בזו"ש מרת יוכבד, בחתונה השתתפו כל גדולי ירושלים כר' שמואל סלנט ורבי יהושע לייב דיסקין.
בירושלים נפטרה עליו זוגתו הראשונה, ואז התחתן עם זוגתו בזויוג שני מרת יוכבד, בחתונה השתתפו כל גדולי ירושלים כר' שמואל סלנט ורבי יהושע לייב דיסקין.


לימים כתב הרב דיסקין לבנו שכדאי היה לו לעלות לירושלים רק כדי לחזות בתורתו של ה'תורת חסד'.
לימים כתב הרב דיסקין לבנו שכדאי היה לו לעלות לירושלים רק כדי לחזות בתורתו של ה'תורת חסד'.
שורה 88: שורה 88:
== תורת חסד ==
== תורת חסד ==


כבר בהיותו בפלוצק היה ר' זלמן פוסק גדול.
כבר בהיותו בפלוצק היה ר' זלמן פוסק גדול - צא וראה מי מעיד עליו "אני טרוד ואיני יכול לענות...ויפנה למו"ה זלמן מפאלצק, שעליו יוכל לסמוך" ([[הצמח צדק]])-ואת אלפי תשובותיו אסף ר' שניאור זלמן ליצירת הענק: "'''תורת חסד'''".


צא וראה מי מעיד עליו "אני טרוד ואיני יכול לענות...ויפנה למו"ה זלמן מפאלצק, שעליו יוכל לסמוך" ([[הצמח צדק]]).
רק חלק מהיצירה נדפס, וחלק גדול נדפס לאחר מכן בספר "הגאון מלובלין".
 
את אלפי תשובותיו אסף ר' שניאור זלמן ליצירת הענק: "'''תורת חסד'''".
 
רק חלק מהיצירה נדפס, וחלק גדול נדפס בספר "הגאון מלובלין".




שורה 126: שורה 122:
*"הגאון מלובלין"-מאת הרב י. חננאל בהוצאת [[כולל חב"ד]] בירושלים.
*"הגאון מלובלין"-מאת הרב י. חננאל בהוצאת [[כולל חב"ד]] בירושלים.


*"מרביצי תורה בעולם החסידות ב'"-מאת הרב אהרון סורוסקי בהוצאת "פאר"
*"מרביצי תורה בעולם החסידות ב'"-מאת הרב אהרון סורוסקי בהוצאת "פאר".
 
*"חסידים הראשונים" חלק א',מאת הרב [[ישראל אלפנביין]], הוצאת כפר חב"ד.




12,624

עריכות

תפריט ניווט