19,344
עריכות
מ (←קהילת חב"ד בריגה: תמונה) |
מ (החלפת טקסט – "’" ב־"'") |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
בשנים [[תר"פ]] - [[תר"צ]] מנתה קהילת ליובאוויטש בריגה עשרות רבות של משפחות. המשפחות היו מפוזרות בכל רבעי העיר, וכן גם בעיירות מסביב. ברחוב אליאס בו היה בניין ארוך ובו שלושת “הרייסישע מניינים”, המניינים החבד”יים לסוגיהם: המניין הראשון של חסידי קופוסט. המניין השני של חסידי ליאדי, והמניין השלישי של חסידי ליובאוויטש. האחרון היה גם המרכז של חסידי ליובאוויטש בריגה. | בשנים [[תר"פ]] - [[תר"צ]] מנתה קהילת ליובאוויטש בריגה עשרות רבות של משפחות. המשפחות היו מפוזרות בכל רבעי העיר, וכן גם בעיירות מסביב. ברחוב אליאס בו היה בניין ארוך ובו שלושת “הרייסישע מניינים”, המניינים החבד”יים לסוגיהם: המניין הראשון של חסידי קופוסט. המניין השני של חסידי ליאדי, והמניין השלישי של חסידי ליובאוויטש. האחרון היה גם המרכז של חסידי ליובאוויטש בריגה. | ||
מניין חב”די נוסף היה היה בבית כנסת ברחוב מארייאס, ונקרא ‘מניין באזאר | מניין חב”די נוסף היה היה בבית כנסת ברחוב מארייאס, ונקרא ‘מניין באזאר ברג'. במניין זה התפלל הרב [[מרדכי דובין]], ציר ה”סיים” הלטבי והשתדלן הנודע. | ||
מידי מוצאי שבת היתה מתקיימת סעודת מלווה מלכה, והיא היתה בגדר חוק ולא יעבור. רבים מהחסידים היו מתאספים באחד הבתים, סועדים ומתוועדים. | מידי מוצאי שבת היתה מתקיימת סעודת מלווה מלכה, והיא היתה בגדר חוק ולא יעבור. רבים מהחסידים היו מתאספים באחד הבתים, סועדים ומתוועדים. | ||
יום [[י"ט כסלו תקנ"ט|י"ט בכסלו]] היה יום חג בריגה. היו עורכים התוועדויות בכל בתי הכנסת, גם באלו שאינם חב”דיים, ולאחר מכן היו כולם מגיעים לבית הכנסת המרכזי ברייסישע מניינים. המתוועד המרכזי היה החסיד הנודע | יום [[י"ט כסלו תקנ"ט|י"ט בכסלו]] היה יום חג בריגה. היו עורכים התוועדויות בכל בתי הכנסת, גם באלו שאינם חב”דיים, ולאחר מכן היו כולם מגיעים לבית הכנסת המרכזי ברייסישע מניינים. המתוועד המרכזי היה החסיד הנודע ר' [[יצחק הורביץ|איצ'ה דער מתמיד]] (כשלא היה בעיר, אזי התוועד החסיד הרב מרדכי חפץ). בכלל, ראש המתוועדים בריגה היה ר' איצ'ה דער מתמיד”. | ||
ריגה מלאה הייתה בדמויות של חסידים, למדנים, בעלי עבודה ובעלי תריסין. | ריגה מלאה הייתה בדמויות של חסידים, למדנים, בעלי עבודה ובעלי תריסין. | ||
בין השאר היו: החסיד | בין השאר היו: החסיד ר' [[ישראל משה פרידמן]] שהיה מתפלל כל יום עד השעה שלוש אחר הצהרים, ורק אז פונה לענייניו; או החסיד ר' זלמן יצחק שהיה סגי-נהור. לבית הכנסת הוא היה מגיע בלוויית אחד החסידים, ויחדיו היו מתיישבים לסדר לימוד. החסיד היה מקריא מתוך הגמרא, ור' זלמן יצחק היה מתקנו אפילו אם שגה באות אחת. הרב [[יצחק דובוב]] ששימש כמה שנים כרב באחד מבתי המדרש ב"רייסישע מניינים", ויצא מריגה בשנת תרפ"ח. הרב [[מרדכי חפץ]] הי”ד מראשי ארגון “[[אחות תמימים]]”, וכן את הרב [[יחזקאל פייגין]] הי”ד, מזכירו של אדמו”ר הריי”צ. ר' [[אליהו חיים אלטהויז]], אף הוא מראשי ארגון ‘אחות התמימים', ר' [[אברהם אליהו אשרוב]], ר' [[יחזקאל הימלשטיין]] הי”ד, שכיהן כמשגיח ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]], ר' [[צבי גאר]] הי”ד, שהיה בעל תפילה בעל קול מיוחד שעורר את כולם ברגש שלו; ר' [[שמעון בלינער]] הי”ד, נכדו של ר' [[מיכאל דער אלטער]] המשפיע ב'תומכי תמימים' בליובאוויטש. ר' [[מיכאל פיזוב]] ע”ה” והרב [[נתן נטע ברכהן]]. | ||
בין עסקני הציבור החב”דיים בריגה, היה החסיד המפורסם | בין עסקני הציבור החב”דיים בריגה, היה החסיד המפורסם ר' [[מרדכי דובין]] הי”ד. חסיד נלהב שבשתדלנותו הנועזת הצליח לעשות טובות לרבבות יהודים מכל החוגים. | ||
==מלחמת העולם השניה== | ==מלחמת העולם השניה== | ||
בקיץ [[ת"ש]], במסגרת ההסכם בין שני הרודנים הצוררים היטלר וסטאלין, השתלט הצבא האדום על לטביה ללא קרב. ב”בחירות” שנעשו לאחר מכן, “זכו” הקומוניסטים ולטביה | בקיץ [[ת"ש]], במסגרת ההסכם בין שני הרודנים הצוררים היטלר וסטאלין, השתלט הצבא האדום על לטביה ללא קרב. ב”בחירות” שנעשו לאחר מכן, “זכו” הקומוניסטים ולטביה ‘התקבלה' כרפובליקה נוספת של ברית המועצות. | ||
זמן קצר לאחר מכן, החל גל של הלאמות רכוש וטיהורים של מתנגדי המשטר הקומוניסטי. בתוך שנה נהרגו, גורשו או ברחו מן המדינה מאות אלפי אזרחים ובהם יהודים רבים. | זמן קצר לאחר מכן, החל גל של הלאמות רכוש וטיהורים של מתנגדי המשטר הקומוניסטי. בתוך שנה נהרגו, גורשו או ברחו מן המדינה מאות אלפי אזרחים ובהם יהודים רבים. | ||
שורה 37: | שורה 37: | ||
בין החסידים התעורר אז ויכוח לא פשוט - מה עדיף, קומוניסטים או פשיסטים? ההתלבטות היתה קשה. עוד טרם היו ידיעות ברורות על כך שהגרמנים משמידים את העם היהודי בכל המדינות שכבשו. יהודי לטביה ידעו רק זאת שהנאצים הפשיסטים שונאים יהודים, אבל מאידך, הקומוניסטים לא מאפשרים לשמור מצוות ורודפים במלחמת חרמה אחר החסידים, ולעתים אף מוציאים מהם להורג. | בין החסידים התעורר אז ויכוח לא פשוט - מה עדיף, קומוניסטים או פשיסטים? ההתלבטות היתה קשה. עוד טרם היו ידיעות ברורות על כך שהגרמנים משמידים את העם היהודי בכל המדינות שכבשו. יהודי לטביה ידעו רק זאת שהנאצים הפשיסטים שונאים יהודים, אבל מאידך, הקומוניסטים לא מאפשרים לשמור מצוות ורודפים במלחמת חרמה אחר החסידים, ולעתים אף מוציאים מהם להורג. | ||
היו שאמרו כי חייבים לברוח על מנת שלא ליפול בידיהם של הנאצים; כמה מהחסידים טענו שבריחה לתוך ברית המועצות אינה הצלה אלא צרה, כיון שהקומוניסטים רודפים את היהודים. בין המצדדים בהישארות בלטביה היו | היו שאמרו כי חייבים לברוח על מנת שלא ליפול בידיהם של הנאצים; כמה מהחסידים טענו שבריחה לתוך ברית המועצות אינה הצלה אלא צרה, כיון שהקומוניסטים רודפים את היהודים. בין המצדדים בהישארות בלטביה היו ר' איצ'ה דער מתמיד, הרב [[רפאל כהן]], ועוד רבים. | ||
[באותם ימים הוברח מכתב של אדמו”ר הריי”צ ל[[לנינגרד]] בו כתב לברוח אפילו לרוסיה הקומוניסטית. הכוונה המקורית היתה לחסידי המדינות הבלטיות, ובהן לטביה ופולין, אלא שמכתב זה לא הגיעה כנראה ללטביה] | [באותם ימים הוברח מכתב של אדמו”ר הריי”צ ל[[לנינגרד]] בו כתב לברוח אפילו לרוסיה הקומוניסטית. הכוונה המקורית היתה לחסידי המדינות הבלטיות, ובהן לטביה ופולין, אלא שמכתב זה לא הגיעה כנראה ללטביה] | ||
כל אלה שנשארו נהרגו על קידוש השם. | כל אלה שנשארו נהרגו על קידוש השם. ר' פול'ע שהיה רב נכבד, ביקש להציל את ספרי התורה מבית הכנסת. הוא טרם הספיק להימלט כשהנאצים העלו את בית הכנסת באש, ואף הוא נשרף כשספר תורה בידיו. | ||
==קהילת חב"ד בריגה מתגבשת מחדש == | ==קהילת חב"ד בריגה מתגבשת מחדש == |
עריכות