חיים יוסף מוצ'קין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " הרבי מלך המשיח " ב־" הרבי ")
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 2: שורה 2:
ר’ '''חיים יוסף מוצ’קין''' כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו המשפיע הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] בעיירה סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.  
ר’ '''חיים יוסף מוצ’קין''' כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו המשפיע הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] בעיירה סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.  


במשך שנים ארוכות שהה החסיד ר’ יוסף מוצ’קין ע"ה במחנות עבודה, לאחר שמסר נפשו עבור הזולת. גם בשנים הקשות הללו שמר על חיי תורה ומצוות תוך סיכון עצמי רב. בכל השנים שמר על "גאון יעקב", ומעולם לא נרתע מפני הגויים. כשיהודי אסיר הוכה, ר’ יוסף נחלץ חושים להגן עליו, עד שיותר לא העזו להרים יד על יהודי... כשהבחין באסירה יהודיה ללא מעיל בימי החורף הסיביריים, הסיר מיד את מעילו מבלי לחשוב שבכך הוא עצמו נותר חשוף. כאלו היו תכונותיו המובהקות של החסיד ר’ יוסף מוצ’קין: אומץ רב, גאון יעקב, לב זהב ואיש. ר’ יוסף היה חסיד בעל מידות טובות. הוא ניחן בטוב לב ובאומץ רב בהם השתמש כדי לסייע ליהודים בשנים הקשות של שלטון הקומוניסטים, לעתים עד כדי מסירות נפש.
במשך שנים ארוכות שהה החסיד ר’ יוסף מוצ’קין ע"ה במחנות עבודה, לאחר שמסר נפשו עבור הזולת. גם בשנים הקשות הללו שמר על חיי תורה ומצוות תוך סיכון עצמי רב. בכל השנים שמר על "גאון יעקב", ומעולם לא נרתע מפני הגויים. כשיהודי אסיר הוכה, ר’ יוסף נחלץ חושים להגן עליו, עד שיותר לא העזו להרים יד על יהודי... כשהבחין באסירה יהודיה ללא מעיל בימי החורף הסיביריים, הסיר מיד את מעילו מבלי לחשוב שבכך הוא עצמו נותר חשוף. כאלו היו תכונותיו המובהקות של החסיד ר’ יוסף מוצ’קין: אומץ רב, גאון יעקב, לב זהב ואיש. ר’ יוסף היה חסיד בעל מידות טובות. הוא ניחן בטוב לב ובאומץ רב בהם השתמש כדי לסייע ליהודים בשנים הקשות של שלטון הקומוניסטים, לעתים עד כדי מסירות נפש.


ר’ חיים יוסף נפטר לאחר מחלה קשה, ב[[י"א אלול]] [[תשס"ג]] והוא בן 83.  
ר’ חיים יוסף נפטר לאחר מחלה קשה, ב[[י"א אלול]] [[תשס"ג]] והוא בן 83.  
שורה 8: שורה 8:
==ילדותו==
==ילדותו==


ר’ חיים יוסף מוצ’קין כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו המשפיע הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] בעיירה סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.  
ר’ חיים יוסף מוצ’קין כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו המשפיע הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] בעיירה סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.  
את החינוך החסידי קיבל מאביו, ביחד עם פקחות יתירה, אומץ לב ורצון לסייע לזולת לעתים עד כדי מסירות נפש. מלמד מיוחד ששכר לו אביו לימדו תורה, והילד הצעיר התגלה ככשרון נפלא ובעל זכרון מדהים. בשנים מאוחרות יותר, למד ב[[קרמנצ’וג]] אצל המשפיע ר’ [[ישראל נח בלניציקי]].  
את החינוך החסידי קיבל מאביו, ביחד עם פקחות יתירה, אומץ לב ורצון לסייע לזולת לעתים עד כדי מסירות נפש. מלמד מיוחד ששכר לו אביו לימדו תורה, והילד הצעיר התגלה ככשרון נפלא ובעל זכרון מדהים. בשנים מאוחרות יותר, למד ב[[קרמנצ’וג]] אצל המשפיע ר’ [[ישראל נח בלניציקי]].  


שורה 33: שורה 33:
ר’ יוסף פנה לאנשים המתאימים בטשקנט ובאמצעות שוחד גדול שיכנע אותם להעלים עין ולאפשר לו לפתוח בטשקנט מפעל לייצור החלקים הללו. לאחר שקיבל את הסכמתם, פתח מפעל גדול, בו העסיק כמה עשרות מאנ"ש, שמצאו את פרנסתם בכבוד, בלי שיזדקקו לעבוד בשבת כמובן. מכיוון שכל העובדים היו מאנ"ש, אורגנו במקום גם שיעורי תורה, וכך סייע המפעל של ר’ יוסף גם בגשמיות וגם ברוחניות.  
ר’ יוסף פנה לאנשים המתאימים בטשקנט ובאמצעות שוחד גדול שיכנע אותם להעלים עין ולאפשר לו לפתוח בטשקנט מפעל לייצור החלקים הללו. לאחר שקיבל את הסכמתם, פתח מפעל גדול, בו העסיק כמה עשרות מאנ"ש, שמצאו את פרנסתם בכבוד, בלי שיזדקקו לעבוד בשבת כמובן. מכיוון שכל העובדים היו מאנ"ש, אורגנו במקום גם שיעורי תורה, וכך סייע המפעל של ר’ יוסף גם בגשמיות וגם ברוחניות.  


כאשר אנ"ש רצו לבנות מקווה בטשקנט, הם נתקלו בבעייה קשה: בזמן המלחמה לא היה אפשרי להשיג מלט לבנייה. הממשלה לקחה את כל חומרי הבנייה לצרכים ממשלתיים, ומלט לשימוש אזרחי לא היה בנמצא. שוב נרתם ר’ יוסף לעזרה. הוא היה עומד בכביש הראשי, וכאשר ראה משאית בטון, היה עוצר אותה, משלשל סכום נכבד לכיסו של הנהג, והלה היה מוביל את תכולת המשאית למקום בו נבנתה המקווה על-ידי אחיו ר’ לייבל מוצ’קין.
כאשר אנ"ש רצו לבנות מקווה בטשקנט, הם נתקלו בבעייה קשה: בזמן המלחמה לא היה אפשרי להשיג מלט לבנייה. הממשלה לקחה את כל חומרי הבנייה לצרכים ממשלתיים, ומלט לשימוש אזרחי לא היה בנמצא. שוב נרתם ר’ יוסף לעזרה. הוא היה עומד בכביש הראשי, וכאשר ראה משאית בטון, היה עוצר אותה, משלשל סכום נכבד לכיסו של הנהג, והלה היה מוביל את תכולת המשאית למקום בו נבנתה המקווה על-ידי אחיו ר’ לייבל מוצ’קין.


==שמירת מצוות במחנה==  
==שמירת מצוות במחנה==  
שורה 61: שורה 61:
במחנה הייתה מחלקה לחינוך מחדש. תפקידה של מחלקה זו היה "לחנך מחדש" את האסירים שסירבו לציית לדרכי הקומוניסטים. כל האסירים במחנה פחדו ורעדו ממחלקה זו שהיתה ידועה בשיטותיה האכזריות.  
במחנה הייתה מחלקה לחינוך מחדש. תפקידה של מחלקה זו היה "לחנך מחדש" את האסירים שסירבו לציית לדרכי הקומוניסטים. כל האסירים במחנה פחדו ורעדו ממחלקה זו שהיתה ידועה בשיטותיה האכזריות.  


באחד הימים נקראו ר’ יוסף ור’ מול’ע אל מפקד המחלקה, והוא שאל אותם שאלות רבות ומורכבות: מדוע אתם שונים? מדוע אינכם עובדים בשבת? לבסוף הגיע אל עיקר דבריו: אם לא ניתן לכם לשמור שבת, תהיו מוכנים שנוציא אתכם להורג? לתדהמת המפקד ענו השניים בחיוב. "אם לא יאפשרו לנו לשמור את מצוות הדת, אנחנו מוכנים למות", אמרו ללא פחד...  
באחד הימים נקראו ר’ יוסף ור’ מול’ע אל מפקד המחלקה, והוא שאל אותם שאלות רבות ומורכבות: מדוע אתם שונים? מדוע אינכם עובדים בשבת? לבסוף הגיע אל עיקר דבריו: אם לא ניתן לכם לשמור שבת, תהיו מוכנים שנוציא אתכם להורג? לתדהמת המפקד ענו השניים בחיוב. "אם לא יאפשרו לנו לשמור את מצוות הדת, אנחנו מוכנים למות", אמרו ללא פחד...  


לבסוף החל המפקד להתעניין בנוגע לחג הפסח המתקרב ובא. "מה תאכלו?" הם הסבירו כי חייבים לאפשר להם לקבל משלוח מצות וכן אוכל מיוחד לפסח. "ומה תעשו אם לא נאפשר לכם לקבל מצות ואוכל לפסח?"  
לבסוף החל המפקד להתעניין בנוגע לחג הפסח המתקרב ובא. "מה תאכלו?" הם הסבירו כי חייבים לאפשר להם לקבל משלוח מצות וכן אוכל מיוחד לפסח. "ומה תעשו אם לא נאפשר לכם לקבל מצות ואוכל לפסח?"  
שורה 67: שורה 67:
"נרעב למוות", ענו בפשטות...  
"נרעב למוות", ענו בפשטות...  


המפקד הבין עד מהרה כי לפניו שני עקשנים שמוכנים למות בעד עקרונותיהם, ומיד נתן אישור להעביר להם מצות ומוצרים כשרים לפסח, כמו ירקות וכדומה. לפני שיצאו את חדרו, נענה המפקד בלחש: "דעו לכם שגם אני יהודי, אימא שלי גם היא רוצה מצה. אם תקבלו מצות, אל תשכחו להעביר לי מצה אחת..."  
המפקד הבין עד מהרה כי לפניו שני עקשנים שמוכנים למות בעד עקרונותיהם, ומיד נתן אישור להעביר להם מצות ומוצרים כשרים לפסח, כמו ירקות וכדומה. לפני שיצאו את חדרו, נענה המפקד בלחש: "דעו לכם שגם אני יהודי, אימא שלי גם היא רוצה מצה. אם תקבלו מצות, אל תשכחו להעביר לי מצה אחת..."  


חצי שנה חלפה, וראש השנה עמד בפתח. בדרך-לא-דרך הוברח אליהם שופר. אלא שבעיצומן של התקיעות, החלה במחנה מהומה רבתי. כשראו שלא יוכלו להמשיך עוד, זרקו את השופר הרחק מטווח ידם, וכך המפקדים לא הצליחו לאתר את פשר הקולות הרמים שנשמעו...  
חצי שנה חלפה, וראש השנה עמד בפתח. בדרך-לא-דרך הוברח אליהם שופר. אלא שבעיצומן של התקיעות, החלה במחנה מהומה רבתי. כשראו שלא יוכלו להמשיך עוד, זרקו את השופר הרחק מטווח ידם, וכך המפקדים לא הצליחו לאתר את פשר הקולות הרמים שנשמעו...  
שורה 75: שורה 75:
בליל התקדש החג התאספו שלושתם לסוכה. כעת היה צריך להשיג יין לקידוש. גם כאן התגלתה תושייתו של אברהם הגרוזיני, והוא דאג לבקבוק וודקה עליו קידשו שני החסידים ברגש רב. אפילו שני תפוחי אדמה כדי שישמשו לחם משנה, הם השיגו.  
בליל התקדש החג התאספו שלושתם לסוכה. כעת היה צריך להשיג יין לקידוש. גם כאן התגלתה תושייתו של אברהם הגרוזיני, והוא דאג לבקבוק וודקה עליו קידשו שני החסידים ברגש רב. אפילו שני תפוחי אדמה כדי שישמשו לחם משנה, הם השיגו.  


בהגיע ליל התקדש החג, נכנסו השניים פנימה, רוצים להתחיל לעשות קידוש, ופתאום, נפתחה הדלת ובפתח המאורה הופיע אחד ממפקדי המחנה, במדים, והחל לצרוח, לקלל ולאיים. הם כבר חשבו שזהו, שעוד שניה מוציאים אותם להורג מול כיתת יורים, אבל אז המפקד פזל לצדדים, השגיח שאף אחד לא נכנס בעקבותיו, ואמר להם: גם אני יהודי. אני יודע שזה סוכות. כבר מספר ימים שאני עוקב אחריכם כי ידעתי שאתם הסיכוי היחיד שלי להכנס לסוכה. הוא ישב איתם, עשה קידוש על המשקה, חזר להם דפי גמרא שהוא ידע בעל פה מהשנים שהוא למד בחדר לפני המהפיכה. ויצא. לא לפני שביקש מהם לעולם לא לפתוח את הפה ולהסגיר את סודו. אילו היו תופסים אותו, גזר הדין היה חד משמעי: מוות! אבל, נשמה של יהודי. ובאמת, למרות הסוד המשותף, ההתעלמות ההדדית ביניהם, כל פעם שהם ניתקלו בו, הייתה חד משמעית.
בהגיע ליל התקדש החג, נכנסו השניים פנימה, רוצים להתחיל לעשות קידוש, ופתאום, נפתחה הדלת ובפתח המאורה הופיע אחד ממפקדי המחנה, במדים, והחל לצרוח, לקלל ולאיים. הם כבר חשבו שזהו, שעוד שניה מוציאים אותם להורג מול כיתת יורים, אבל אז המפקד פזל לצדדים, השגיח שאף אחד לא נכנס בעקבותיו, ואמר להם: גם אני יהודי. אני יודע שזה סוכות. כבר מספר ימים שאני עוקב אחריכם כי ידעתי שאתם הסיכוי היחיד שלי להכנס לסוכה. הוא ישב איתם, עשה קידוש על המשקה, חזר להם דפי גמרא שהוא ידע בעל פה מהשנים שהוא למד בחדר לפני המהפיכה. ויצא. לא לפני שביקש מהם לעולם לא לפתוח את הפה ולהסגיר את סודו. אילו היו תופסים אותו, גזר הדין היה חד משמעי: מוות! אבל, נשמה של יהודי. ובאמת, למרות הסוד המשותף, ההתעלמות ההדדית ביניהם, כל פעם שהם ניתקלו בו, הייתה חד משמעית.


=="גאון יעקב" אמיתי==  
=="גאון יעקב" אמיתי==  
שורה 113: שורה 113:
תוך זמן קצר הגיעו סוכני הנ.ק.וו.ד. לעצור את ר’ יוסף בדירתו. הוא מיהר לקפוץ מחלון הקומה השניה בניסיון אחרון לברוח, אולם משקפיו נפלו ובלעדיהם הוא לא הצליח לראות טוב, וכך נתפס. המלשין הצליח במשימתו, ושני האחים נעצרו והועברו לבית הסוהר ‘שפאלערקע’ בלנינגרד, במקום בו היה אסור כ"ק אדמו"ר הריי"צ.  
תוך זמן קצר הגיעו סוכני הנ.ק.וו.ד. לעצור את ר’ יוסף בדירתו. הוא מיהר לקפוץ מחלון הקומה השניה בניסיון אחרון לברוח, אולם משקפיו נפלו ובלעדיהם הוא לא הצליח לראות טוב, וכך נתפס. המלשין הצליח במשימתו, ושני האחים נעצרו והועברו לבית הסוהר ‘שפאלערקע’ בלנינגרד, במקום בו היה אסור כ"ק אדמו"ר הריי"צ.  


השניים נחקרו והועמדו למשפט באשמת היותם חסידי ליובאוויטש. שני האחים טענו מצידם כי הם אינם צדיקים גדולים, ואינם נחשבים לחסידים... אנשי הנ.ק.וו.ד. ענו להם בלעג: "כעת לאחר שרוב החסידים יצאו את ברית המועצות, הרי אתם נחשבים לחסידים גדולים..."  
השניים נחקרו והועמדו למשפט באשמת היותם חסידי ליובאוויטש. שני האחים טענו מצידם כי הם אינם צדיקים גדולים, ואינם נחשבים לחסידים... אנשי הנ.ק.וו.ד. ענו להם בלעג: "כעת לאחר שרוב החסידים יצאו את ברית המועצות, הרי אתם נחשבים לחסידים גדולים..."  


כשהיה אסור ב’שפאלערקע’ פגש שם את מרת מינה חן ע"ה, רעייתו של החסיד הרב אברהם אהרון חן ע"ה. היא נעצרה לאחר שבעלה נעצר והיא הגיעה אל בית המאסר מתוך מטרה להעביר לו מצות. כשהגיעה לשערי הכלא וביקשה להעביר את החבילה לתעודתה, נעצרה מיד.  
כשהיה אסור ב’שפאלערקע’ פגש שם את מרת מינה חן ע"ה, רעייתו של החסיד הרב אברהם אהרון חן ע"ה. היא נעצרה לאחר שבעלה נעצר והיא הגיעה אל בית המאסר מתוך מטרה להעביר לו מצות. כשהגיעה לשערי הכלא וביקשה להעביר את החבילה לתעודתה, נעצרה מיד.  
שורה 121: שורה 121:
חודשים ארוכים נחקרה ב’שפאלערקע’, ור’ יוסף פגש אותה באחד הימים כשכבר החל החורף. בלנינגרד, כידוע, בימות החורף קר מאוד, ומרת מינה סבלה מאוד. ר’ יוסף שהיה מצוייד בבגדים חמים, ריחם עליה ומבלי לומר מילה, הוריד את הצעיף, הסוודר, המעיל והכפפות שלו, ומסר לה הכל, כשהוא יודע שכעת הוא עצמו יישאר ללא בגדים חמים.  
חודשים ארוכים נחקרה ב’שפאלערקע’, ור’ יוסף פגש אותה באחד הימים כשכבר החל החורף. בלנינגרד, כידוע, בימות החורף קר מאוד, ומרת מינה סבלה מאוד. ר’ יוסף שהיה מצוייד בבגדים חמים, ריחם עליה ומבלי לומר מילה, הוריד את הצעיף, הסוודר, המעיל והכפפות שלו, ומסר לה הכל, כשהוא יודע שכעת הוא עצמו יישאר ללא בגדים חמים.  


הסוהר שהבחין בכך, לא הסתיר את פליאתו: "כאן כולם גונבים אחד מהשני, ואתה נותן לה במתנה את בגדי החורף שלך?"...
הסוהר שהבחין בכך, לא הסתיר את פליאתו: "כאן כולם גונבים אחד מהשני, ואתה נותן לה במתנה את בגדי החורף שלך?"...


==מסירות נפש עבור עזרה ליהודים==  
==מסירות נפש עבור עזרה ליהודים==  
שורה 129: שורה 129:
כאשר היה צריך להפעיל את כוחו הרב כדי לסייע ליהודי, הוא לא היסס לרגע. פעם ראה גוי גדול מימדים מכה את אחד מבני משפחת חן החסידית שהיה במחנה. ר’ יוסף לא חשב פעמיים, ובכוח נפילים שלח את אגרופו לפרצופו של אותו גוי, שהיה צריך לאסוף את שברי שיניו...  
כאשר היה צריך להפעיל את כוחו הרב כדי לסייע ליהודי, הוא לא היסס לרגע. פעם ראה גוי גדול מימדים מכה את אחד מבני משפחת חן החסידית שהיה במחנה. ר’ יוסף לא חשב פעמיים, ובכוח נפילים שלח את אגרופו לפרצופו של אותו גוי, שהיה צריך לאסוף את שברי שיניו...  


מעשה גבורה זה כמעט ועלה לר’ יוסף בחייו: בשעת ערב מאוחרת, כאשר היה עסוק בעבודתו להסיק את תנוריהמחנה בגזרי עץ -הבחין בצל של שלושה אנשים עם סכינים בידיהם, מתקרבים לעברו. הוא הבין שאלו חבריו של אותו גוי, שמבקשים לנקום, ומיהר לעמוד מאחרי הדלת, עם כף הברזל בה הכניס את העצים לתנור. כאשר נכנסו השלושה, הפתיע אותם ר’ יוסף בהנחיתו מכה אחת אפיים על פניהם. מעוצמת המכה, והחום העצום של הברזל הלוהט, התעוותו פניהם לבלי הכר. הם ברחו מהמקום כל עוד נפשם בם, כשהם צורחים מכאבי תופת. מאז המקרה ההוא, ידעו במחנה, שאבוי לו למי שיתעסק עם ר’ יוסף.  
מעשה גבורה זה כמעט ועלה לר’ יוסף בחייו: בשעת ערב מאוחרת, כאשר היה עסוק בעבודתו להסיק את תנוריהמחנה בגזרי עץ -הבחין בצל של שלושה אנשים עם סכינים בידיהם, מתקרבים לעברו. הוא הבין שאלו חבריו של אותו גוי, שמבקשים לנקום, ומיהר לעמוד מאחרי הדלת, עם כף הברזל בה הכניס את העצים לתנור. כאשר נכנסו השלושה, הפתיע אותם ר’ יוסף בהנחיתו מכה אחת אפיים על פניהם. מעוצמת המכה, והחום העצום של הברזל הלוהט, התעוותו פניהם לבלי הכר. הם ברחו מהמקום כל עוד נפשם בם, כשהם צורחים מכאבי תופת. מאז המקרה ההוא, ידעו במחנה, שאבוי לו למי שיתעסק עם ר’ יוסף.  


בתקופת משפט הרופאים, כאשר פשטה השמועה ברוסיה שבתוכניתו של סטאלין לגרש ר"ל את יהודי רוסיה ולחסלם היל"ת -קרא לו מפקד המחנה לחדרו, ואמר לו: "הנה, עוד מעט אנחנו נגמור איתכם". ר’ יוסף לא נבהל, ובביטחון גמור השיב: "עוד נראה את מי יגמרו..." כעבור חודשים אחדים הגיעה השמועה על מותו המסתורי של סטאלין, והמפקד ניגש אליו בהתפעלות ושאל: איך אתם היהודים יודעים כל פעם מה יקרה?...  
בתקופת משפט הרופאים, כאשר פשטה השמועה ברוסיה שבתוכניתו של סטאלין לגרש ר"ל את יהודי רוסיה ולחסלם היל"ת -קרא לו מפקד המחנה לחדרו, ואמר לו: "הנה, עוד מעט אנחנו נגמור איתכם". ר’ יוסף לא נבהל, ובביטחון גמור השיב: "עוד נראה את מי יגמרו..." כעבור חודשים אחדים הגיעה השמועה על מותו המסתורי של סטאלין, והמפקד ניגש אליו בהתפעלות ושאל: איך אתם היהודים יודעים כל פעם מה יקרה?...  
שורה 141: שורה 141:
==השחרור ==
==השחרור ==


כעבור תשע שנים, בשנת תש"כ, שוחרר ר’ יוסף בלחצם של גורמים ישראליים, זאת חלף עשרים וחמש השנים שנגזרו עליו. לחץ ישראלי זה אף הוא היה בגדר נס:
כעבור תשע שנים, בשנת תש"כ, שוחרר ר’ יוסף בלחצם של גורמים ישראליים, זאת חלף עשרים וחמש השנים שנגזרו עליו. לחץ ישראלי זה אף הוא היה בגדר נס:  


אחד האסירים ששהה עם ר’ יוסף, היה יהודי בשם יוסף מילר. לאחר שהלה שוחרר, הצליח לקבל היתר יציאה לעלות לישראל. בארץ קיבל עבודה בלשכת הקשר - מחלקה שסייעה מטעם ממשלת ישראל ליהודי רוסיה. מר מילר שזכר את ידידו הנמק במחנה הסיבירי, החל ללחוץ במקומות המתאימים, וכך הופעל לחץ כבד עד השחרור.  
אחד האסירים ששהה עם ר’ יוסף, היה יהודי בשם יוסף מילר. לאחר שהלה שוחרר, הצליח לקבל היתר יציאה לעלות לישראל. בארץ קיבל עבודה בלשכת הקשר - מחלקה שסייעה מטעם ממשלת ישראל ליהודי רוסיה. מר מילר שזכר את ידידו הנמק במחנה הסיבירי, החל ללחוץ במקומות המתאימים, וכך הופעל לחץ כבד עד השחרור.  
שורה 153: שורה 153:
כל אותו זמן עקב הרבי אחרי מצבם של האחים ר’ מולע ור’ יוסף, כפי שניתן לראות גם במכתבים ששלח לאביהם ר’ פרץ שהיה במונטריאל. הרבי בירך ועודד את משפחתו, והביע את שמחתו על כל בשורה טובה בהכנות לשיחרורם.  
כל אותו זמן עקב הרבי אחרי מצבם של האחים ר’ מולע ור’ יוסף, כפי שניתן לראות גם במכתבים ששלח לאביהם ר’ פרץ שהיה במונטריאל. הרבי בירך ועודד את משפחתו, והביע את שמחתו על כל בשורה טובה בהכנות לשיחרורם.  


לאחר שנים רבות של סבל ומצוק, יצאו השניים מברית המועצות. יציאתם של השניים קשורה בהתערבות שיזם הרבי בעיסקת מזון שנחתמה בין קנדה לרוסיה, ומעשה שהיה כך היה:
לאחר שנים רבות של סבל ומצוק, יצאו השניים מברית המועצות. יציאתם של השניים קשורה בהתערבות שיזם הרבי בעיסקת מזון שנחתמה בין קנדה לרוסיה, ומעשה שהיה כך היה:  


ממשלת רוסיה פנתה בבקשה לממשלת קנדה לאפשר עיסקה לרכישת כמות גדולה של חיטה. כאשר נודע הדבר לרבי, הורה הרבי להרה"ח ר’ לייבל קרמר, מנהל ישיבת תות"ל במונטריאל, להפעיל את השפעתו בקרב גורמים ממשלתיים בקנדה, שידרשו להוסיף סעיף בעיסקה אודות יציאתם של שני האחים מוצ’קין מברית המועצות. הלחץ עזר, ורוסיה הסכימה לשחרר את שני האחים.  
ממשלת רוסיה פנתה בבקשה לממשלת קנדה לאפשר עיסקה לרכישת כמות גדולה של חיטה. כאשר נודע הדבר לרבי, הורה הרבי להרה"ח ר’ לייבל קרמר, מנהל ישיבת תות"ל במונטריאל, להפעיל את השפעתו בקרב גורמים ממשלתיים בקנדה, שידרשו להוסיף סעיף בעיסקה אודות יציאתם של שני האחים מוצ’קין מברית המועצות. הלחץ עזר, ורוסיה הסכימה לשחרר את שני האחים.  
שורה 169: שורה 169:
ביחידות נוספת אמר הרבי לר’ יוסף, שהשנים בהן ישב בכלא הסובייטי -לא ייחשבו לו במניין שנות חייו!  
ביחידות נוספת אמר הרבי לר’ יוסף, שהשנים בהן ישב בכלא הסובייטי -לא ייחשבו לו במניין שנות חייו!  


זמן קצר אחר יציאתו, פגש ר’ יוסף את ר’ ניסן נעמינוב. במהלך הפגישה המרגשת, אמר לו ר’ ניסן: מאז ששלחתי אותך לנסות לשחרר את ר’ מולע פרוס -ניסיון נפל שהביא למאסרו של ר’ יוסף -הרגשתי אחריות אישית, ולא עבר יום שלא חשבתי עליך והתפללתי למענך.  
זמן קצר אחר יציאתו, פגש ר’ יוסף את ר’ ניסן נעמינוב. במהלך הפגישה המרגשת, אמר לו ר’ ניסן: מאז ששלחתי אותך לנסות לשחרר את ר’ מולע פרוס -ניסיון נפל שהביא למאסרו של ר’ יוסף -הרגשתי אחריות אישית, ולא עבר יום שלא חשבתי עליך והתפללתי למענך.  


כשר’ יוסף סיפר לבני ביתו על דבריו של ר’ ניסן, הוא הוסיף: ור’ ניסן לא מגזים!...  
כשר’ יוסף סיפר לבני ביתו על דבריו של ר’ ניסן, הוא הוסיף: ור’ ניסן לא מגזים!...  
19,207

עריכות

תפריט ניווט