19,464
עריכות
מאין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגית: עריכה ממכשיר נייד |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==היסטוריה== | ==היסטוריה== | ||
הסידור הראשון הידוע הוא של [[רב נטרונאי גאון]], ששלח לקהילת אליסאנו שבספרד. אחריו בא סידורו של רב [[עמרם גאון]] סורא שנכתב עבור קהילת ברצלונה שבספרד. | הסידור הראשון הידוע הוא של [[רב נטרונאי גאון]], ששלח לקהילת אליסאנו שבספרד. אחריו בא סידורו של רב [[עמרם גאון]] סורא שנכתב עבור קהילת ברצלונה שבספרד. עותקים ממנו נשלחו לתפוצות ישראל והוא נעשה הבסיס ליצירתו של נוסח התפילה של קהילות ישראל. | ||
כמו כן ידועים הסידורים של [[רב סעדיה גאון]] מהסידור של ה[[רמב"ם]]{{הערת שוליים|'סדר תפילות לכל השנה', בסוף ספר אהבה שב[[משנה תורה]].}} ו[[מחזור ויטרי]] שנכתב על ידי תלמידו של [[רש"י]] ר' שמה מויטרי, שהיה הסידור הראשון בנוסח יהודי צרפת. | כמו כן ידועים הסידורים של [[רב סעדיה גאון]] מהסידור של ה[[רמב"ם]]{{הערת שוליים|'סדר תפילות לכל השנה', בסוף ספר אהבה שב[[משנה תורה]].}} ו[[מחזור ויטרי]] שנכתב על ידי תלמידו של [[רש"י]] ר' שמה מויטרי, שהיה הסידור הראשון בנוסח יהודי צרפת. | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
למרות ש[[אברהם אבינו]] תיקן את [[תפילת שחרית]], [[יצחק אבינו]] תיקן את תפילת מנחה, ו[[יעקב אבינו]] תיקן את [[תפילת ערבית]], הרי שנוסח התפילה שבידינו לא תוקן על ידם. [[תפילת שמונה עשרה]] תוקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה, ולמעשה סדר התפילה העכשווי מסופה עד תחילתה תוקן וסודר על ידי רב סעדיה גאון. | למרות ש[[אברהם אבינו]] תיקן את [[תפילת שחרית]], [[יצחק אבינו]] תיקן את תפילת מנחה, ו[[יעקב אבינו]] תיקן את [[תפילת ערבית]], הרי שנוסח התפילה שבידינו לא תוקן על ידם. [[תפילת שמונה עשרה]] תוקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה, ולמעשה סדר התפילה העכשווי מסופה עד תחילתה תוקן וסודר על ידי רב סעדיה גאון. | ||
נוסח היהודים מארצות אשכנז - שהיא גרמניה וסביבותיה, הוא נוסח אשכנז, ואילו נוסח ספרד מיועד ליהודים מארצות המזרח. למרות זאת על פי הקבלה נוסח ספרד נחשב לנוסח נעלה יותר, ולכן התפללו בה תלמידי [[הבעל שם טוב]]. על אף שהנוסח מיועד רק לאנשי מעלה, נהוגו החסידים להתפלל בה, ועל פי הסברו של רבי [[אלימלך מליז'נסק]] על ידי שאדם מקושר בצדיק והולך בדרכו, גם הוא נחשב לעומד במדריגתו של הצדיק, | נוסח היהודים מארצות אשכנז - שהיא גרמניה וסביבותיה, הוא נוסח אשכנז, ואילו נוסח ספרד מיועד ליהודים מארצות המזרח. למרות זאת על פי הקבלה נוסח ספרד נחשב לנוסח נעלה יותר, ולכן התפללו בה תלמידי [[הבעל שם טוב]]. על אף שהנוסח מיועד רק לאנשי מעלה, נהוגו החסידים להתפלל בה, ועל פי הסברו של רבי [[אלימלך מליז'נסק]] על ידי שאדם מקושר בצדיק והולך בדרכו, גם הוא נחשב לעומד במדריגתו של הצדיק, ולכן נהוג החסידים להתפלל בנוסח ספרד. | ||
אדמו"ר הזקן תיקן את נוסח האריז"ל, אותו ליקט מתוך שישים סידורים ישנים ומדויקים. ועל פיו תיקן את סידורו. | אדמו"ר הזקן תיקן את נוסח האריז"ל, אותו ליקט מתוך שישים סידורים ישנים ומדויקים. ועל פיו תיקן את סידורו. |
עריכות