1,664
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:מצות מכונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצות מכונה]] | [[קובץ:מצות מכונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצות מכונה]] | ||
'''מצות מכונה''', | '''מצות מכונה''', הן מצות ששלבי עשייתם נעשו על ידי מכונה. ברוב קהילות ישראל, אסרו מצות אלו מפני חששות שונות. | ||
==היחס בחב"ד== | |||
בקרב חסידי חב"ד ישנה הקפדה מיוחדת על אכילת מצות יד בלבד והתנזרות מוחלטת ממצות מכונה. | |||
הרבי אף הורה שעדיף לתת לילדים קטנים לאכול [[קטניות]] ולא מצות מכונה כיון שהמצה היא סגולה לאמונה ובזה אין להקל. | |||
==הפולמוס על הגדרת מצות מכונה בקרב רבני חב"ד== | ==הפולמוס על הגדרת מצות מכונה בקרב רבני חב"ד== | ||
בשנת [[תשס"ט]] התעורר פולמוס בקרב | בשנת [[תשס"ט]] התעורר פולמוס בקרב [[רב]]ני [[חב"ד]] סביב הגדרת מצות שנמכרו תחת השגחתו של רב קהילת חב"ד ב[[מגדל העמק]], הרב [[ישראל יוסף הנדל]]. המצות מרודדות באופן ידני בין שני גלילים המחוברים למערכת גלגלי שיניים המונעית בעזרת ידית, והמחלוקת שהתעוררה הייתה האם 'מכונה' היא דוקא אוטומטית או שכל מה שאינו עבודת יד ישירה - דינו כמצת מכונה. | ||
הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]], רבו של [[כפר חב"ד]], ומזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] - הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]], כתבו מכתב חריף המזהיר מפני מצות מכונה הנמכרות תחת המותג 'עבודת יד'. הפולמוס נמשך גם בשנים הבאות. | |||
בשנת תשע"א הוציא הרב [[מנחם מענדל נחשון]] ראש ישיבות חב”ד בנצרת עלית קונטרס | בשנת תשע"א הוציא הרב [[מנחם מענדל נחשון]], ראש ישיבות חב”ד בנצרת עלית, קונטרס ארוך המבאר את שיטתו כי מצות אלו הנן מצות מכונה לכל דבר, וכי אלו בדיוק המצות שדובר עליהן בכל הדורות. בין הרב נחשון לרב הנדל התקיימה חליפת תגובות הדדית{{הערה|ראה פירוט הפולמוס ב'קישורים חיצוניים'}}. הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]] הפיץ מכתב בו תמך ברב הנדל. הרב אשכנזי והרב [[גדליה אקסלרוד]] הוציאו מכתבים ובהם צידדו במסקנות הקונטרס של הרב נחשון שהמצות הנן מצות מכונה. | ||
===תוכן מכתבו של הרב אשכנזי משנת תש"ע=== | ===תוכן מכתבו של הרב אשכנזי משנת תש"ע=== | ||
שורה 32: | שורה 40: | ||
===תגובת הרב אשכנזי=== | ===תגובת הרב אשכנזי=== | ||
בעקבות טענת הרב הענדל כי הרבנים האוסרים לא ראו מעולם את המאפייה, הוציאו הרב אשכזני והרב | בעקבות טענת הרב הענדל כי הרבנים האוסרים לא ראו מעולם את המאפייה, הוציאו הרב אשכזני והרב ירוסלבסקי מכתב נוסף בו הם מבהירים כי שלחו צלם מיוחד שצילם את כל התהליך ורק אחרי כך אסרו את המצות. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |