מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 3,996 בתים ,  27 באפריל 2012
עריכה. הגהה. נמחקו קטעים ששייכים לערך הרבי כמלך המשיח.
(עריכה. הגהה.)
(עריכה. הגהה. נמחקו קטעים ששייכים לערך הרבי כמלך המשיח.)
שורה 56: שורה 56:


==לידתו==
==לידתו==
===בתשעה באב===
במהלך חורבן [[בית המקדש]] ב[[תשעה באב]], נולד הצדיק הראשון בעל הפוטנציאל המשיחי{{הערה|אריכות וסיפור בזה - ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד.}}, זמן עיבורו החל ב[[עשרה בטבת]]{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] ח"א עמ' 230.}}. אמנם, אין הכוונה דווקא ללידה כפשוטה, אלא למצב בו מוכן המשיח ל[[התגלות]], ולגאול את [[יהודים|עם ישראל]]{{הערה|שם ח"ב עמ' 744 הערה 93; וראה ב'[[דבר מלכות]]' ל[[פרשת ואתחנן]] הע' 93}}.
במהלך חורבן [[בית המקדש]] ב[[תשעה באב]], נולד הצדיק הראשון בעל הפוטנציאל המשיחי{{הערה|אריכות וסיפור בזה - ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד.}}, זמן עיבורו החל ב[[עשרה בטבת]]{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] ח"א עמ' 230.}}. אמנם, אין הכוונה דווקא ללידה כפשוטה, אלא למצב בו מוכן המשיח ל[[התגלות]], ולגאול את [[יהודים|עם ישראל]]{{הערה|שם ח"ב עמ' 744 הערה 93; וראה ב'[[דבר מלכות]]' ל[[פרשת ואתחנן]] הע' 93}}.
===י"א ניסן===
לידתו הגשמית של משיח דורנו ו[[נשיא הדור|נשיא דורנו]] - [[הרבי]] רבי מנחם מענדל שניאורסאהן, הייתה ב[[יום שישי]] ל[[פרשת מצורע]]{{הערה|חסידים מצאו רמז בכך ש[[משיח]] מכונה [[מצורע]], ראה [[מסכת סנהדרין]], צ"ח:, [[נצח ישראל]], פרקים מ"א-מ"ב, וש"נ.}}, [[י"א ניסן תרס"ב]], (18 באפריל 1902), בעיירה [[ניקולייב]] שבאוקראינה לר' [[לוי יצחק שניאורסון]] ומרת [[הרבנית חנה|חנה]]. עם לידתו שלח [[אדמו"ר הרש"ב]] ששה מברקים ובהם הדרכות מה לעשות עם הרך הנולד.


==משיח בכל דור==
==משיח בכל דור==
שורה 73: שורה 66:


==מלוכתו בזמן הגלות==
==מלוכתו בזמן הגלות==
 
[[הרמב"ם]] כותב "יעמוד מלך מבית דוד", ובהכרח דבריו אלו אינם מתייחסים למלך במשמעות הפשוטה אלא לאדם המתנהג כמלך בזמן ה[[גלות]]. כפי שבנוגע לבר כוכבא מכנה אותו הרמב"ם "בן כוזיבא המלך" למרות שלא היה לו דין של מלך{{הערה|(ע"פ) הוספת כ"ק אדמו"ר מה"מ בתי"ק עלי שיחת ש"פ תזו"מ, ו' אייר תנש"א.}}.
[[הרמב"ם]] כותב "יעמוד מלך מבית דוד", ודבריו אלו מתייחסים למי שיש לו גדר [[בחזקת משיח]] - בזמן ה[[גלות]]; היינו, שאותו אחד הוא כבר '[[מלך]]'{{הערה|(ע"פ) הוספת כ"ק אדמו"ר מה"מ בתי"ק עלי שיחת ש"פ תזו"מ, ו' אייר תנש"א.}}.
 
פירוש מלך אינו בגדר ההלכתי, ע"פ בית-דין וכו', אלא פירושו 'מנהיג', המוכן בכל-עת לעבור ממצב של 'בחזקת' למצב של 'וודאי', וממילא להיות מלך (גם) בגדר ההלכתי{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ח"ח עמ' 631, בהערה.}}.
 
כל [[נשיא דור]], בדורו, הוא [[מלך]]; מעין משיחתו למלוכה נעשה על-ידי אמירת [[דא"ח]]{{הערה|שיחת ש"פ וירא [[תשמ"ג]].}}.


==חיים נצחיים==
==חיים נצחיים==
::'''לערך מורחב: [[חיים נצחיים במלך המשיח]]'''
::'''לערך מורחב: [[חיים נצחיים במלך המשיח]]'''


חייו של [[מלך המשיח]] הם [[חיים נצחיים]],הוא יאריך ימים "לעדי עולם"{{הערה|כתבי [[הרמב"ן]] ח"א עמ' שכ"ה.}}, לעולם לא ימות{{הערה|ברכת שמואל עה"ת, [[חומש בראשית]], פ"ב פ' סט"ז.}} ואף לא יטעום טעם מיתה{{הערה|אוצר ה[[מדרש]]ים (אייזנשטיין), ב, י'.}}, כיוון שהקדוש ברוך הוא משקהו כוס סם של חיים{{הערה|מדרש "אותיות ד[[רבי עקיבא]]" ח"א ד"ה 'דבר אחר'.}}.
ל[[מלך המשיח]] יש [[חיים נצחיים]], הרמב"ן{{הערה|כתבי [[הרמב"ן]] ח"א עמ' שכ"ה.}} כותב כי הוא יאריך ימים "לעדי עולם", "לעולם לא ימות"{{הערה|ברכת שמואל עה"ת, [[חומש בראשית]], פ"ב פ' סט"ז.}}, ואף "לא יטעום טעם מיתה"{{הערה|אוצר ה[[מדרש]]ים (אייזנשטיין), ב, י'.}}, כיוון ש"הקדוש ברוך הוא משקהו כוס סם של חיים"{{הערה|מדרש "אותיות ד[[רבי עקיבא]]" ח"א ד"ה 'דבר אחר'.}}.


הסיבה לכך שחייו הם נצחיים כיוון שחיי [[משיח בן דוד]] מגיעים מ[[אין סוף]], לעומת חיי [[משיח בן יוסף]], שאינם נצחיים.{{הערה|[[תורת חיים]] ל[[אדמו"ר האמצעי]], [[פרשת ויחי]] דף ק"ו}} ו[[דוד מלכא משיחא]], שחייו שאולים מ[[אדם הראשון]]{{הערה|ומה שנאמר "דוד מלך ישראל חי וקיים" אין הכוונה על [[דוד המלך]] כי אם על נינו, מלך המשיח. [[מאמרי אדמו"ר הזקן]] - [[נביאים]], [[ד"ה]] "לםרבה המשרה ושלום אין קץ".}}.
בתורת מוסברת הסיבה לחייו הנציים, כיוון שחיי [[משיח בן דוד]] מגיעים מ"[[אין סוף]]", לעומת חיי [[משיח בן יוסף]], שאינם נצחיים{{הערה|[[תורת חיים]] ל[[אדמו"ר האמצעי]], [[פרשת ויחי]] דף ק"ו}}, ו[[דוד מלכא משיחא]], שחייו שאולים מ[[אדם הראשון]]{{הערה|ומה שנאמר "דוד מלך ישראל חי וקיים" אין הכוונה על [[דוד המלך]] כי אם על נינו, מלך המשיח. [[מאמרי אדמו"ר הזקן]] - [[נביאים]], [[ד"ה]] "לםרבה המשרה ושלום אין קץ".}}.


חייו הנצחיים הם מתנה ישירה מ[[הקדוש ברוך הוא]] - לפני גילוי [[משיח בן דוד]] שואלו [[הקדוש ברוך הוא]]: "מה אתה מבקש?", והוא עונה: "איני מבקש ממך אלא חיים", עונה לו הקב"ה: "חייך נצחיים", שכבר התנבא עליך סבך, [[דוד המלך]] {{הערה|[[תהילים]], כ"א, ה'}}: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימי עולם ועד" {{הערה|[[מסכת סוכה]], נ"ב.).}}.
בתלמוד{{הערה|[[מסכת סוכה]], נ"ב.).}} מובא שלפני גילוי [[משיח בן דוד]] שואלו [[הקדוש ברוך הוא]]: "מה אתה מבקש?", והוא עונה: "איני מבקש ממך אלא חיים", עונה לו הקב"ה: "חייך נצחיים", שכבר התנבא עליך סבך, [[דוד המלך]] {{הערה|[[תהילים]], כ"א, ה'}}: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימי עולם ועד".


==פעולותיו של מלך המשיח בזמן הגלות==
==פעולותיו של מלך המשיח בזמן הגלות==
שורה 126: שורה 114:


גם בפירושו של [[רש"י]] הוא מפרש שני פירושים האם מדובר בקביעה חד משמעית כי אם מהחיים בהכרח שמדובר ב[[רבינו הקדוש]] ואם מהמתים בהכרח שמדובר בדניאל, ולפי פירושו השני הוא מפרש כי מדובר בדוגמא בלבד, ומדובר באנשים כדוגמת [[רבינו הקדוש]] ודניאל איש חמודות, שמלכו על ישראל במקצת, רבי הקדוש ב[[נשיאות]] ודניאל במינוי שקיבל על ידי נבוכדנצר, וכן מדובר באנשים שסבלו [[יסורים]]. אם כי לשונו של רש"י הוא "ואם '''היה''' מאותן שמתו כבר היה דניאל", ולכן יש האומרים שהכוונה היא לפי המאן דאמר שאין משיח לישראל שכבא אכלוהו בימי [[חזקיה]], מאמר שאינו נפסק להלכה ככל וכלל.
גם בפירושו של [[רש"י]] הוא מפרש שני פירושים האם מדובר בקביעה חד משמעית כי אם מהחיים בהכרח שמדובר ב[[רבינו הקדוש]] ואם מהמתים בהכרח שמדובר בדניאל, ולפי פירושו השני הוא מפרש כי מדובר בדוגמא בלבד, ומדובר באנשים כדוגמת [[רבינו הקדוש]] ודניאל איש חמודות, שמלכו על ישראל במקצת, רבי הקדוש ב[[נשיאות]] ודניאל במינוי שקיבל על ידי נבוכדנצר, וכן מדובר באנשים שסבלו [[יסורים]]. אם כי לשונו של רש"י הוא "ואם '''היה''' מאותן שמתו כבר היה דניאל", ולכן יש האומרים שהכוונה היא לפי המאן דאמר שאין משיח לישראל שכבא אכלוהו בימי [[חזקיה]], מאמר שאינו נפסק להלכה ככל וכלל.
 
ישנם ראיות כי מלך המשיח יבוא משמים, מכיון שהגמרא {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] מג, א.}} תולה את ביאתו של מלך המשיח בשבת אם יש תחומין למעלה מעשרה טפחים.  
ישנם ראיות כי מלך המשיח יבוא משמים, מכיון שהגמרא {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] מג, א.}} תולה את ביאתו של מלך המשיח בשבת אם יש תחומין למעלה מעשרה טפחים. אם כי מדברי הרמב"ם{{הערת שוליים|1=פ"י מהלכות מלכים.}} משמע שמדובר במלך שימלוך על עם ישראל וילחם מלחמות השם תקופה מסוימת לפני שיגאול את עם ישראל כליל.
אולם להלכה, כפי משמעות דברי הרמב"ם{{הערת שוליים|1=פ"י מהלכות מלכים.}} אין מקום למשיח מן המתים כיון שמדובר במלך שיעשה פעולות הכנה עוד בזמן הגלות, לפני שיגאול את עם ישראל.


==מידותיו של מלך המשיח==
==מידותיו של מלך המשיח==


===ענווה===
===ענווה===
אחת המעלות הבולטות במלך המשיח היא ה[[ענווה]]; למרות שיהיה בתכלית הגדלות, וילמוד [[תורה]] עם האבות ו[[משה רבינו]] ע"ה, עם כל זה יהיה בתכלית הענוה וה[[ביטול]] ללמוד גם עם אנשים פשוטים{{הערה|ע"פ [[היום יום]] ל[[תבנית:היום יום/א' מנחם-אב|א' אב]], ועוד.}}.
אחת המעלות הבולטות במלך המשיח היא ה[[ענווה]]; למרות שיהיה בתכלית הגדלות, וילמוד [[תורה]] עם האבות ו[[משה רבינו]] ע"ה, עם כל זה יהיה בתכלית הענוה וה[[ביטול]] ללמוד גם עם אנשים פשוטים{{הערה|ע"פ [[היום יום]] ל[[תבנית:היום יום/א' מנחם-אב|א' אב]], ועוד.}}.


==מקום שהותו קודם הגאולה==
==מקום שהותו קודם הגאולה==
בהיותו ב[[גלות]], בשלבים שקודם הגאולה, נמצא [[מלך המשיח]], בעיר [[ניו יורק]]{{הערה|מ[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]], [[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] עמ' 364-5.}}, ב[[770]]{{הערה|[[קונטרס בית רבינו שבבבל]].}}; שם הוא ממתין לגאול את ישראל{{הערה|שם.}}; משם יוצאת ההכרזה ל[[בני ישראל]] ש"הגיע זמן גאולתכם"{{הערה|ע"פ שיחת פ' חיי שרה [[תנש"א]], ספה"ש תנש"א ח"א עמ' 138 הע' 108.}}; משם הוא מתחיל לפעול בעולם{{הערה|ע"פ שיחת פ' משפטים שם.}}; ושם הוא יתגלה בב"א{{הערה|משיחת ש"פ האזינו [[תשמ"ט]],; קונטרס 'בית רבינו שבבבל' שם.}}.
בהיותו ב[[גלות]], נמצא [[מלך המשיח]] ב[[פתחה של רומי]]{{הערת שוליים|מס' סנהדרין?.}}, שם הוא ממתין לגאול את ישראל.
 
==המצב הנוכחי==
 
{{#שווה:{{{כל הערך|}}}|כן|{{מבנה תבנית עבודה|
| מסגרת = #AFAFAF
| תמונה = Gnome_globe_current_event_1.svg
| גודל = 56px
| כותרת = <u>ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך</u>
| הסבר = הנתונים בנושא זה משתנים במהירות, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
{{#תנאי:{{{חדשות|}}}|ב[[ויקיחדשות|וויקיחדשות]] קיים מאמר בנושא זה: [[n:{{{חדשות}}}|{{{חדשות}}}]]}}
}}|<div align="right" style="border: 1px solid #ddd; text-align: right; padding-left: 1em; padding-right: 1em; width: auto;">
[[קובץ:אקטואליה.png|25px]] <small>קטע זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך. הנתונים בנושא זה משתנים במהירות, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים. </small></div>}}<includeonly>{{קטגוריה בתבנית|[[קטגוריה:ויקיפדיה: אקטואליה]]|NoCategory={{{NoCategory|}}}}}</includeonly><noinclude>
 
נכון לעכשיו, אנו עומדים בסוף ה[[גלות]]{{הערה|שיחת אחו"ק תנש"א.}}: [[משיח]] נמצא כבר בעולם, נשמה בגוף{{הערה|שיחת [[פרשת וישלח]] [[תשמ"ט]].}}, ומצפה בקוצר רוח תוך שהוא סובל מכאובים, לזמן שיתאפשר לו להתגלות{{הערה|משיחת [[פרשת תזריע-מצורע]], [[תנש"א]]}}. המינוי של הרבי למלך המשיח כבר הי'{{הערה|על-פי שיחת[[פרשת משפטים]] [[תנש"א]].}}, גדרו ההלכתי הוא כרגע [[בחזקת משיח]], והוא התחיל לפעול על העמים{{הערה|שיחת פ' משפטים תשנ"ב.}}, כמו גם פעולות אחרות. במסגרת מצב [[נכסה וחוזר ונגלה]], מאז [[ג' תמוז תשנ"ד]] משיח בשלב הכיסוי, ותקוותינו שתיכף ומיד, ב{{#זמןמ:xhxjj xjx xhxjY}}, יתגלה הרבי מלך המשיח, ויביא את [[גאולה|הגאולה]].


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==
102

עריכות

תפריט ניווט