אוצר

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אוצר העליון הוא נעלם ואינו מתגלה, אך הוא מתגלה דרך העבודה של ישראל – כאשר הם פועלים באופן של נצח, ומנצחים את כל מה שמפריע להם להגיע אל עבודת השם בשלמות.

ענינה למעלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

העיקרון של "אוצר" ניתן להבין דרך משל למלך בשר ודם, שהוא אוסף ומקבץ אוצרות וערכים רבים במשך שנים רבות. כל האוצרות טמונים ומסודרים תחת שליטתו, אך כאשר הוא נתקל במלחמה או באיום מצד מלך אחר, הוא מוציא את כל אוצרותיו, גם אם הם יקרים מאוד, כדי לנצח את המלחמה ולהגן על ממלכתו. לא רק את אוצרותיו האישיים הוא מבזבז, אלא גם את כל מה שהורישו לו אבותיו, מתוך מטרה ברורה – להשיג את הניצחון ולשמור על השלום והממלכה. כל מה שהיה לו חשוב, יקר וערך במשך שנים – יוצא למערכה כדי לנצח את האויב ולהשיב את השקט והכבוד.

אכן, נוכל ללמוד מזה על מדת הנצח. כוחו של הנצח הוא כזה, שמוכן להקריב את כל מה שיקר ומוערך, במטרה להשיג את המטרה הגבוהה והחשובה ביותר – הניצחון. אותו דבר קורה גם בעולם הרוחני, כאשר הקדוש ברוך הוא, למרות שלמעלה מכל המידות, משיב את עצמו ומלביש את מידת הנצח על מנת להתגלות ולהתאחד עם העבודה של ישראל.

באופן זה, האוצר הרוחני המהותי ביותר הוא אוצר של יראת שמים. האוצר הזה טמון וגנוז, והקב"ה אוצר אותו בעולמו, אך הוא מתגלה רק כאשר נשמות ישראל פועלות מתוך מידת הנצח, שהיא הדרך שבה יש לעמוד מול הכוחות שמונעים מהאדם להוציא את עבודת השם אל הפועל. כאשר בני ישראל פועלים מתוך חיבור למידת הנצח, הם שומרים על עצמם במאבק פנימי וגלוי מול היצר הרע, ודרך זה הם נלחמים בכוחות חיצוניים שמפריעים להם בעבודת השם.

כאשר בני ישראל מצליחים להכניע את כל מה שמפריע למימוש עבודת השם, הם מעוררים למעלה את התלבשות מידת הנצח, ומכאן כל האוצרות – כל מה שהיה טמון וגנוז – מתגלה. זהו תהליך של גילוי וחשיפה של האוצרות היקרים שנמצאים בעולמות עליונים, והם נפתחים ומתגלים כמו האוצרות של מלך בשר ודם, שלעיתים מוכן להוציא את כל מה שיש לו, כדי לנצח את אויביו[1].

מקורות לעיון[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.