שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,640 בתים ,  13:13, 23 במאי 2019
אין תקציר עריכה
[[קובץ:הוכחה.jpg|ממוזער|מענה מהרבי לאדם שהתלונן על כך שחברו הוכיח אותו על מעשה לא ראוי שעשה: {{ציטוטון|כשעושים דברים אסורים ויש יהודי ומעירו על זה צריכה להיות נתינת יישר כח '''גדול''' ליהודי זה}}]]'''תוכחה''' היא [[מצוות עשה]] מה[[תורה]] בפסוק "הוכח תוכיח את עמיתך". בזמן [[הבעל שם טוב]] רבים היו הדרשנים שהיו מוכיחים את העם, והיו נקראים "[[מגיד מישרים|מגידים]]", אך חלקם היו מרבים לקטרג על עם ישראל ועל מעשיהם הרעים, והבעל שם טוב נלחם בהם באמרו שעל ידי כך הם מעוררים קטרוג בשמים על עם ישראל.
==המגידים==בזמן [[הבעל שם טוב אמר על כך שיש שני מיני מוכיחים, כמשל ה[[מלך]] ששלח רבים היו הדרשנים שהיו מוכיחים את העם, והיו נקראים "[[בןמגיד מישרים|בנומגידים]] יחידו מעל פניו", ושילח את ב' [[עבד]]יו עמו, וחזר אחד והלשין את הבן אל אביו, והשני אמר אותם דברים עצמםאך חלקם היו מרבים לקטרג על עם ישראל ועל מעשיהם הרעים, רק שדיבר מצד שהיה לו ו[[צערהבעל שם טוב]] בצער המלך ובנו שנשלח מעל פניו זמן רב עד שנשכח ממנו נימוסי המלכות וכל מכבדו הזילוהו, ואז נתמלא המלך רחמים והחזירונלחם בהם באמרו שעל ידי כך הם מעוררים קטרוג בשמים על עם ישראל.
[[הבעל שם טוב]] אמר על כך - אמר הבעש"טשיש שני מיני מוכיחים, יש מוכיח בשער שמדבר בגנות ישראלכמשל ה[[מלך]] ששלח את [[בן|בנו]] יחידו מעל פניו, וחלילה על ידי זה גורם קטרוג ושילח את ב' [[נחש הקדמוניעבד]]יו עמו, וחזר אחד והלשין את הבן אל אביו, (שעל כך רומז הפסוק "ולא תשא עליו חטא" לא לעורר על מי שמוכיחו - קטרוג בשמים)והשני אמר אותם דברים עצמם, ויש מוכיח שמדבר מתוך רק שדיבר מצד שהיה לו [[אהבת ישראלצער]] בצער המלך ובנו שנשלח מעל פניו זמן רב עד כמה נתרחקו משולחן אביהםשנשכח ממנו נימוסי המלכות וכל מכבדו הזילוהו, ועל ידי כך מעורר את אהבת ה' לבניו{{הערה|כתר שם טוב ח"א ע' קל"א.}}ואז נתמלא המלך [[רחמים]] והחזירו.
כך - אמר הבעש"ט, יש מוכיח בשער שמדבר בגנות ישראל, וחלילה על ידי זה גורם קטרוג [[נחש הקדמוני]], (שעל כך רומז הפסוק "ולא תשא עליו חטא" לא לעורר על מי שמוכיחו - קטרוג בשמים), ויש מוכיח שמדבר מתוך [[אהבת ישראל]] עד כמה נתרחקו משולחן אביהם, ועל ידי כך מעורר את [[אהבת ה']] לבניו{{הערה|כתר שם טוב חלק א' ע' קל"א.}}. הסיבה העיקרית לביקורת זו היתה מפני ש[[מגיד מישרים|בעלי דרשנים אלו]] היו משתמשים לרוב באיומים קשים ובתיאורים איומים על עונשי הגיהנום, וכך היו מנסים להחזיר בתשובה את המון העם מחטאיהם. דרכו של הבעל שם טוב לא היתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל. כך גם מובא ב[[כתר שם טוב]]{{הערה|חלק שני רסב ב}}. ואומר כי יש ג' בחינות: [[זהב]] ו[[כסף]] ו[[נחושת]]. נחושת הם נחשים השרפים אשר נאמר עליהם וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים, מוכיחים המעוררים ח"ו דין על בני העולם, נמצא הם נחושת לשון נחש וכמו שאמרו חז"ל ויעש משה נחש נחשת לשון נופל על הלשון. ויש בחינת כסף של רחמים, שהוא כולו רחמים מלהתעורר במוסר שהוא קצת דין, וכמ"ש מוסר ה' בני אל תמאס ואל תקוץ בתוכחתו. אבל בחינה ממוצעת היא זהב, שהוא לומר דברים נחמדים וכמ"ש הנחמדים מזהב וגו' גם שהוא דין, כי מצפון זהב יאתה, והיינו לעורר לבבות ישראל שישובו בתשובה אל אבינו שבשמים בדברי כבושים הנכנס בלב כאו"א לפי בחינתו, ואז יש תועלת גדול שגורם להמשיך שפע. ביקורת אחרת על דרך זאת אומר הבעל שם טוב במקום אחר כמובא בכתר שם טוב{{הערה|חלק שני ע' ש}}, כי לפעמים המוכיח "נהנה" ממהתעסקות עם הרע בכדי שיוכל להוכיח עד שהוא עצמו גם כן מתחבר לרע: שמעתי [[הבעש"ט|ממורי]] ביאור מוסר למוכיח שיזהר בעצמו, על פי משל שנכנס חסיד אחד לכרך שיש בה בתי זונות, וביקש לחקור מהות אנשי הכרך אמר אלך אל בית המוזג ששם רבים מצויין ויש להבחין מעניני הסיפורים ודיבורים, כי הלשון הוא קולמוס הלב. וכך היה, שזה סיפר מה עשה עם הזונה פלונית, וכן חבירו וכו', עד שחרה לו עד מאד. וכאשר הרגישו בו שהוא חסיד מפורסם, נתנו לו כל אחד מתנה הגונה שיכפרו פניו במנחה. למחר עשה תחבולות שיתאספו שמה שיקבל מהם מתנות, עד שאח"כ עשה כמעשיהם. והנמשל מובן. לכך ישמור את עצמו המוכיח מן הכיעור והדומה לו. ==ביאורי הרבי=={{ציטוט צף|אהוב את הבקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי|[[אדמו"ר הרש"ב]], [[תבנית:היום יום/י"ב סיון|היום יום, י"ב סיון]]}}[[קובץ:אהוב את הביקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי .jpg|ממוזער|קריקטורה הממחישה את הפתגם של אדמו"ר הרש"ב על היחס הנכון לביקורת]]בחיוב תוכחה נאמר: מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו שנאמר הוכח תוכיח. הרבי{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25050&hilite=a7b2e848-e85c-40ab-bee1-3d294d029295&st=%D7%9E%D7%90%D7%9C%D7%9B%D7%A1%D7%A0%D7%93%D7%A8&pgnum=259 תורת מנחם חלק י"ח עמ' 259 (עמ' 259)].}} חוקר אם מדובר במצווה חדשה, או שזו היא חיוב נוסף בכל המצוות, שכשם שעליו לקיים את המצווה, כך עליו להוכיח את השני כשאינו מקיים את המצווה. {{הערות שוליים|}} [[קטגוריה:דרכים בעבודת השם]][[קטגוריה:ערכים במבט החסידותמידות ורגשות]]
29,905

עריכות

תפריט ניווט