עריכת הדף "עזרה:מדריך לכתיבת ערכים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''המדריך לכתיבת ערכים''' הוא מבוא קצר שמטרתו לסייע לכותבים ב[[חב"דפדיה]] בכתיבת ערכים אנציקלופדיים.  
+
'''המדריך לכתיבת ערכים''' הוא מבוא קצר שמטרתו לסייע לכותבים בוויקיפדיה בכתיבת ערכים אנציקלופדיים.  
  
 
מטרת מדריך זה אינה ללמד אתכם כיצד כותבים, לשפר את סגנונכם, להעשיר את לשונכם וידיעותיכם, או לחזק את שליטתכם בדקדוק העברי. יעדיו צנועים יותר: להדריך אתכם אל המסלול הנכון לכתיבת '''ערך אנציקלופדי''', ולסייע לכם במידת האפשר לא לסטות ממנו.  
 
מטרת מדריך זה אינה ללמד אתכם כיצד כותבים, לשפר את סגנונכם, להעשיר את לשונכם וידיעותיכם, או לחזק את שליטתכם בדקדוק העברי. יעדיו צנועים יותר: להדריך אתכם אל המסלול הנכון לכתיבת '''ערך אנציקלופדי''', ולסייע לכם במידת האפשר לא לסטות ממנו.  
שורה 7: שורה 7:
 
==איזה ערך אתם רוצים לכתוב?==
 
==איזה ערך אתם רוצים לכתוב?==
 
ההחלטה הראשונה שעליכם לבצע היא איזה ערך אתם רוצים לכתוב. ישנן מספר דרישות יסוד, שאם אינכם יכולים לעמוד בהן, כדאי שתימנעו מכתיבת הערך:
 
ההחלטה הראשונה שעליכם לבצע היא איזה ערך אתם רוצים לכתוב. ישנן מספר דרישות יסוד, שאם אינכם יכולים לעמוד בהן, כדאי שתימנעו מכתיבת הערך:
* '''מקורות''': אם עומד לרשותכם רק מקור אחד, אל תכתבו את הערך. התוצאה, כמעט בוודאות, תהיה בעייתית. אם המקור הוא '''אנציקלופדיה אחרת''', מקוונת או לא, קרוב לוודאי שבמהלך כתיבת הערך תפרו או תתפתו להפר את זכויות היוצרים של הכותבים. אם המקור הוא '''ספר''' או '''מאמר בעיתון''', סביר להניח שהערך שתכתבו יפר גם את זכויות היוצרים וגם את כללי הכתיבה מנקודת מבט ניטרלית. לכן, ודאו שעומדים לרשותכם מספר מקורות: ספרים, מאמרים או כתבות (בעיתונות רצינית) או אנציקלופדיה אחרת ושניים או שלושה מקורות נוספים.  
+
* '''מקורות''': אם עומד לרשותכם רק מקור אחד, אל תכתבו את הערך. התוצאה, כמעט בוודאות, תהיה בעייתית. אם המקור הוא '''אנציקלופדיה אחרת''', מקוונת או לא, קרוב לוודאי שבמהלך כתיבת הערך תפרו או תתפתו להפר את זכויות היוצרים של הכותבים. אם המקור הוא '''ספר''' או '''מאמר בעיתון''', סביר להניח שהערך שתכתבו יפר גם את זכויות היוצרים וגם את כללי הכתיבה מנקודת מבט ניטרלית. לכן, ודאו שעומדים לרשותכם מספר מקורות: ספרים, מאמרים או כתבות (בעיתונות רצינית) או ערך של ויקיפדיה אחרת (ממנה מותר לתרגם, תוך מתן קרדיט) ושניים או שלושה מקורות נוספים. אם עומד לרשותכם רק ערך של ויקיפדיה אחרת, נקטו משנה זהירות בזמן הכתיבה - ייתכן שהערך מכיל טעויות, ובלי יכולת הצלבה עליכם לנקוט גישה מחמירה כלפי פרטים שאמינותם אינה ברורה. עם זאת, זיכרון אישי של מאורעות אינו מקור מבוסס דיו ויש לגבותו במקורות נוספים.
 +
* '''עניין''': כדי לכתוב ערך, גם אם מדובר בתרגום ערך מוויקיפדיה אחרת, עליכם להתעניין בנושא. אחרת, גדולים הסיכויים שתנטשו את כתיבת הערך באמצע.
 +
* '''חקר''': כדי לכתוב, לתרגם או לערוך ערך, עליכם להתמצא באופן בסיסי בשפה, בעולם המושגים ובהקשר של הערך. כאשר אתם כותבים (או מתרגמים) ערך בנושא שאינכם בקיאים בו, עלול הערך שכתבתם לכלול טעויות. למעשה, קרוב לוודאי שהוא יכלול טעויות, שיציגו את הערך באופן משונה ויערערו את אמינותו בעיני הקוראים. שגיאה קשה אחת עלולה להאפיל, בעיני הקוראים, על שאר תוכנו של ערך נרחב ומושקע.  
  
כמו כן, זיכרון אישי של מאורעות אינו מקור מבוסס דיו ויש לגבותו במקורות נוספים.
+
בוויקיפדיה ניתן לכתוב שני סוגים של ערכים: '''ערכים ערוכים''', מתוקנים או מורחבים על בסיס ערך קיים; '''ערכים עצמאיים''', שנכתבו כולם על ידיכם.  
* '''עניין''': כדי לכתוב ערך, עליכם להתעניין בנושא. אחרת, גדולים הסיכויים שתנטשו את כתיבת הערך באמצע.
 
* '''חקר''': כדי לכתוב או לערוך ערך, עליכם להתמצא באופן בסיסי בשפה, בעולם המושגים ובהקשר של הערך. כאשר אתם כותבים ערך בנושא שאינכם בקיאים בו, עלול הערך שכתבתם לכלול טעויות. למעשה, קרוב לוודאי שהוא יכלול טעויות, שיציגו את הערך באופן משונה ויערערו את אמינותו בעיני הקוראים. שגיאה קשה אחת עלולה להאפיל, בעיני הקוראים, על שאר תוכנו של ערך נרחב ומושקע.
 
 
 
בחב"דפדיה ניתן לכתוב שני סוגים של ערכים: '''ערכים ערוכים''', מתוקנים או מורחבים על בסיס ערך קיים; '''ערכים עצמאיים''', שנכתבו כולם על ידיכם.  
 
  
 
===עריכת ערכים קיימים===
 
===עריכת ערכים קיימים===
עריכה משמעותית של ערכים קיימים היא בדרך כלל פעולה מורכבת, מסובכת ועדינה פי כמה מיצירת ערך משלכם: היא דורשת מכם להכיר היטב את הנושא, להיות בעלי שפה רהוטה ושוטפת, להכיר את חב"דפדיה, ורצוי גם בעלי ניסיון בעריכה.  
+
עריכה משמעותית של ערכים קיימים היא בדרך כלל פעולה מורכבת, מסובכת ועדינה פי כמה מיצירת ערך משלכם: היא דורשת מכם להכיר היטב את הנושא, להיות בעלי שפה רהוטה ושוטפת, להכיר את ויקיפדיה העברית, ורצוי גם בעלי ניסיון בעריכה.  
  
 
ישנם שני סוגי עריכה שאתם יכולים לבצע:
 
ישנם שני סוגי עריכה שאתם יכולים לבצע:
 
* '''עריכה לשונית''': עריכת נוסח הערך כדי לשפרו, להבהיר נקודות סתומות בגלל ניסוח לקוי, לסלק מפגעי לשון, וכן הלאה. אם אין לכם ניסיון קודם בעריכה, הימנעו מביצוע עריכה לשונית, כיוון שסביר להניח שתגרמו יותר נזק מתועלת.  
 
* '''עריכה לשונית''': עריכת נוסח הערך כדי לשפרו, להבהיר נקודות סתומות בגלל ניסוח לקוי, לסלק מפגעי לשון, וכן הלאה. אם אין לכם ניסיון קודם בעריכה, הימנעו מביצוע עריכה לשונית, כיוון שסביר להניח שתגרמו יותר נזק מתועלת.  
* '''עריכה טכנית''': הוספת קישורים חיצוניים, הרחבות קלות, קישור לקטגוריות, וכן הלאה. כדי לבצע עריכה טכנית, רצוי שתהיה לכם היכרות טובה עם חב"דפדיה, או לכל הפחות עם מבנה הקטגוריות והערכים בהקשר שבו נמצא הערך. לדוגמה, אם אתם עורכים את הערך עורב המזרע, כדאי להכיר את המיון המדעי של בעלי חיים, הקטגוריות בנושא, והנהלים השוררים בין כותבי ערכים על ציפורי שיר.
+
* '''עריכה טכנית''': הוספת קישורים חיצוניים, הרחבות קלות, קישור לקטגוריות, וכן הלאה. כדי לבצע עריכה טכנית, רצוי שתהיה לכם היכרות טובה עם ויקיפדיה, או לכל הפחות עם מבנה הקטגוריות והערכים בהקשר שבו נמצא הערך. לדוגמה, אם אתם עורכים את הערך עורב המזרע, כדאי להכיר את המיון המדעי של בעלי חיים, הקטגוריות בנושא, והנהלים השוררים בין כותבי ערכים על ציפורי שיר.
  
 
סוג שלישי של עריכה הוא '''עריכה מבנית''', כלומר, עריכת מבנהו ותוכנו של ערך, כדי לתקן שגיאות בסדר העניינים בתוכו ולצמצם או להרחיב חלקים מסוימים. סוג כזה של עריכה קרוב מאוד באופיו לכתיבת ערך עצמאי והמדריך ייגע בו להלן.
 
סוג שלישי של עריכה הוא '''עריכה מבנית''', כלומר, עריכת מבנהו ותוכנו של ערך, כדי לתקן שגיאות בסדר העניינים בתוכו ולצמצם או להרחיב חלקים מסוימים. סוג כזה של עריכה קרוב מאוד באופיו לכתיבת ערך עצמאי והמדריך ייגע בו להלן.
  
 
==כתיבת ערכים==
 
==כתיבת ערכים==
כתיבת ערכים היא התרומה החשובה והמשמעותית ביותר שאתם יכולים להעניק לחב"דפדיה. נוסף על–כך, גם אם אינכם חשים כי אתם מסוגלים לכתוב ערך באופן עצמאי ומעדיפים לערוך ערכים, חשוב שתבינו כיצד נבנה ערך מבחינה טכנית ותכנית, כדי שתוכלו לערוך ערך אחר באופן מוצלח.  
+
כתיבת ערכים היא התרומה החשובה והמשמעותית ביותר שאתם יכולים להעניק לוויקיפדיה. נוסף על–כך, גם אם אינכם חשים כי אתם מסוגלים לכתוב ערך באופן עצמאי או מעדיפים לתרגם או לערוך ערכים, חשוב שתבינו כיצד נבנה ערך מבחינה טכנית ותכנית, כדי שתוכלו לתרגם ולערוך ערך אחר באופן מוצלח.  
  
 
===כיצד ניגשים לכתיבת ערך===
 
===כיצד ניגשים לכתיבת ערך===
שורה 31: שורה 29:
  
 
===מה צריך הערך לכלול===
 
===מה צריך הערך לכלול===
כל ערך אנציקלופדי בחב"דפדיה צריך לענות בראש ובראשונה על חמשת המ"מים: '''מתי''', '''מהיכן''', '''מי''', '''מה''' ו'''מדוע''': מהו נושא הערך, מתי והיכן מתרחשים הדברים, מי מעורב בהתרחשות ומדוע הדברים מתרחשים. הסיבה לכך שכל ערך חייב לענות על שאלות אלו נעוצה באופן שבו בני אדם חושבים ומרגישים. ערכים הם תיאור מסוים של המציאות או רעיונות ותפישות הקשורות בה. עבור בני אדם, הקישור לדבר מה קונקרטי: זמן, מקום, אדם והאינטראקציה ביניהם הוא דבר חיוני כדי שניתן יהיה להבין ולהפיק תועלת מקריאת הערך.
+
כל ערך אנציקלופדי בוויקיפדיה צריך לענות בראש ובראשונה על חמשת המ"מים: '''מתי''', '''מהיכן''', '''מי''', '''מה''' ו'''מדוע''': מהו נושא הערך, מתי והיכן מתרחשים הדברים, מי מעורב בהתרחשות ומדוע הדברים מתרחשים. הסיבה לכך שכל ערך חייב לענות על שאלות אלו נעוצה באופן שבו בני אדם חושבים ומרגישים. ערכים הם תיאור מסוים של המציאות או רעיונות ותפישות הקשורות בה. עבור בני אדם, הקישור לדבר מה קונקרטי: זמן, מקום, אדם והאינטראקציה ביניהם הוא דבר חיוני כדי שניתן יהיה להבין ולהפיק תועלת מקריאת הערך.
* '''מתי''': בערכים העוסקים באישים, באירועים, במקומות, וכדומה יש להגדיר את מסגרת הזמן שבה מתרחשים הדברים. לדוגמה, בערך על אישיות יצוין מתי היא חיה, לגבי אירוע יצוין מתי הוא התרחש, לגבי מקום - מתי הוא הוקם, וכן הלאה. לגבי ערכים על מושגים או עצמים שאינם "מתרחשים" בזמן ספציפי חשוב להעניק לקוראים גם מסגרת זמן. ישיבת תומכי תמימים, לדוגמה, הוקמה בשנת תרנ"ז, יש לציין עובדות אלו.
+
* '''מתי''': בערכים העוסקים באישים, באירועים, במקומות, וכדומה יש להגדיר את מסגרת הזמן שבה מתרחשים הדברים. לדוגמה, בערך על אישיות יצוין מתי היא חיה, לגבי אירוע יצוין מתי הוא התרחש, לגבי מקום - מתי הוא הוקם, וכן הלאה. לגבי ערכים על מושגים או עצמים שאינם "מתרחשים" בזמן ספציפי (לדוגמה, ערך על חיה או מושג מתמטי) חשוב להעניק לקוראים גם מסגרת זמן. עורב המזרע, לדוגמה, הופיע על פני כדור הארץ בנקודה מסוימת בזמן ושכיחותו בארץ ובעולם עלתה או ירדה במהלך המאה האחרונה. יש לציין עובדות אלו. מושג מתמטי, במטבע דומה, אינו מתרחש בחלל ריק: מישהו המציא אותו בזמן מסוים ובהקשר מסוים, הוא הפך מקובל יותר או פחות בנקודה מסוימת, הוא חלק מתפישות שהתפתחו בתקופה מסוימת, וכן הלאה.  
 
* '''היכן''': ממש כפי שכל ערך מתרחש או מתייחס לזמן מסוים, כך הוא גם מתייחס למקום מסוים. דבר זה ברור מאליו כאשר מדברים על אנשים, מקומות או אירועים, אך בדיוק כמו שאלת הזמן, המקום חשוב לא פחות גם לגבי מושגים קונקרטיים ומופשטים.
 
* '''היכן''': ממש כפי שכל ערך מתרחש או מתייחס לזמן מסוים, כך הוא גם מתייחס למקום מסוים. דבר זה ברור מאליו כאשר מדברים על אנשים, מקומות או אירועים, אך בדיוק כמו שאלת הזמן, המקום חשוב לא פחות גם לגבי מושגים קונקרטיים ומופשטים.
* '''מי''': כל ערך חייב להיות קשור לאדם מסוים, לקבוצת אנשים או לאזור מסוים שבו חיים אנשים, ולספר לקוראים משהו עליהם. הסיפור יכול להיות שלדי ותמציתי, אך הוא חייב להתקיים באופן כלשהו בערך מוצלח.  
+
* '''מי''': כל ערך חייב להיות קשור לאדם מסוים, לקבוצת אנשים או לאזור מסוים שבו חיים אנשים, ולספר לקוראים משהו עליהם. הסיפור יכול להיות שלדי ותמציתי (לדוגמה, התפוצה של ציפור מסוימת עלתה או ירדה באזור מסוים, הציפור מופיעה במיתולוגיה ומסמלת משהו, וכן הלאה), אך הוא חייב להתקיים באופן כלשהו בערך מוצלח.  
 
* '''מה''': בהמשך לשאלה מתי קרה דבר מסוים, היכן ומי היה מעורב במעשה, כל ערך חייב לענות על השאלה המתבקשת מה קרה.  
 
* '''מה''': בהמשך לשאלה מתי קרה דבר מסוים, היכן ומי היה מעורב במעשה, כל ערך חייב לענות על השאלה המתבקשת מה קרה.  
 
* '''מדוע''': זו השאלה הקריטית ההופכת כל ערך מצירוף סתמי של עובדות ואירועים, לערך אנציקלופדי. לא די שנדע מה קרה מתי, היכן ועל–ידי מי – ערך טוב חייב לספק לנו מפתחות להבנת השאלה מדוע התרחשו הדברים כפי שהתרחשו.
 
* '''מדוע''': זו השאלה הקריטית ההופכת כל ערך מצירוף סתמי של עובדות ואירועים, לערך אנציקלופדי. לא די שנדע מה קרה מתי, היכן ועל–ידי מי – ערך טוב חייב לספק לנו מפתחות להבנת השאלה מדוע התרחשו הדברים כפי שהתרחשו.
שורה 44: שורה 42:
  
 
====פתיח====
 
====פתיח====
הפתיח הוא חלק חשוב ביותר בערך. הוא חייב לעמוד במשימה הקשה של מתן מענה תמציתי לחמשת המ"מים ולהיבנות כך שמי שיקרא רק את הפתיח יצליח להפיק ממנו את המידע הבסיסי והחשוב ביותר שעליו ללמוד. הפתיח צריך לענות גם על השאלה השישית, הנסתרת - '''מה חשיבותו של הערך'''? מה מייחד אדם זה מאחרים? במה שונה הספר או המחזה מאלפי ספרים אחרים היוצאים לאור מדי שנה? מדוע טרחו הכותבים על הערך, ומדוע הוא עשוי להיות חשוב לקוראים? הימנעו מהתייחסות מפורשת לשאלה ("חשיבותו של המכון לשפיצקייט בכך שגרם לפתיחת בתי חב"ד במאדים") - אם התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה בתום הפסקה הראשונה, כנראה שהערך באמת לא ראוי להיכתב.
+
הפתיח הוא חלק חשוב ביותר בערך. הוא חייב לעמוד במשימה הקשה של מתן מענה תמציתי לחמשת המ"מים ולהיבנות כך שמי שיקרא רק את הפתיח יצליח להפיק ממנו את המידע הבסיסי והחשוב ביותר שעליו ללמוד. הפתיח צריך לענות גם על השאלה השישית, הנסתרת - '''מה חשיבותו של הערך'''? מה מייחד אדם זה מאחרים? במה שונה הספר או המחזה מאלפי ספרים אחרים היוצאים לאור מדי שנה? מדוע טרחו הכותבים על הערך, ומדוע הוא עשוי להיות חשוב לקוראים? הימנעו מהתייחסות מפורשת לשאלה ("חשיבותה של רפורמת הפרמזן בכך שהביאה למרד איכרי גורגונזולה") - אם התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה בתום הפסקה הראשונה, כנראה שהערך באמת לא ראוי להיכתב.
  
תמונה או איור גרפי כלשהו המופיעים בראש העמוד עשויים לעתים קרובות להיות חלק חשוב בפתיח ולמצות עבור הקוראים את הדברים החשובים ביותר בערך.
+
תמונה או איור גרפי כלשהו המופיעים בראש העמוד עשויים לעתים קרובות להיות חלק חשוב בפתיח ולמצות עבור הקוראים את הדברים החשובים ביותר בערך.  
  
קחו לדוגמה את הפסקה הפותחת בערך ראובן פוירשטיין:
+
קחו לדוגמה את הפסקה הפותחת בערך מאו דזה-דונג:
 +
{{ציטוט|תוכן='''מָאוֹ דְזֶה-דוּנְג''' מדינאי סיני, שליטהּ‏ של הרפובליקה העממית של סין בין השנים 1976-1949. בתפקידו כיושב ראש המועצה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית משנת 1943 ואילך היה גורם מרכזי בעליית המפלגה הקומוניסטית לשלטון בסין אחרי מלחמת האזרחים הסינית ונחשב אבי "הקפיצה הגדולה קדימה", תוכנית פיתוח שגרמה למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.}}
  
{{ציטוט|תוכן=פרופסור '''ראובן פוירשטיין''' (י"ז מנחם אב תרפ"א – כ"ט בניסן תשע"ד) היה פסיכולוג ופדגוג ישראלי, וידיד חב"ד. ייסד שיטה חינוכית בהוראה, והקים את מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה. שיטתו זכתה לספרים ומחקרים רבים, ולהתייחסויות מהרבי.}}
+
הפתיח מעניק לקוראים באופן מסודר את התשובה לשאלות המתבקשות: מי (מאו), מתי (שנות חייו, ממתי שירת בתפקיד מסוים), היכן (סין), מה (מה היה תפקידו, מה עשה שמצדיק כתיבת ערך אנציקלופדי העוסק בו) ומעניק רמז מסקרן לגבי ההמשך לשאלה "מדוע" — היינו, הקשר בין תכנית הפיתוח למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.
הפתיח מעניק לקוראים באופן מסודר את התשובה לשאלות המתבקשות: מי (פוירשטיין), מתי (שנות חייו), היכן (ישראל), מה (מה היה תפקידו, מה עשה שמצדיק כתיבת ערך אנציקלופדי העוסק בו) ומעניק רמז מסקרן לגבי ההמשך לשאלה "מדוע" — היינו, מדוע שיטתו זכתה לספרים ומחקרים רבים.
 
  
 
====חלק אמצעי====
 
====חלק אמצעי====
שורה 63: שורה 61:
 
# פסקה שכותרתה "'''ראו גם'''" - פסקה זו תכיל קישורים פנימיים לנושאים בעלי חשיבות הקשורים לערך וכן לפורטלים קשורים.  
 
# פסקה שכותרתה "'''ראו גם'''" - פסקה זו תכיל קישורים פנימיים לנושאים בעלי חשיבות הקשורים לערך וכן לפורטלים קשורים.  
 
# פסקה שכותרתה "'''לקריאה נוספת'''" - פסקה זו תכיל רשימת ספרים בהם מידע נוסף (שאינה בהכרח רשימה של מקורות של הערך).  
 
# פסקה שכותרתה "'''לקריאה נוספת'''" - פסקה זו תכיל רשימת ספרים בהם מידע נוסף (שאינה בהכרח רשימה של מקורות של הערך).  
# פסקה שכותרתה "'''קישורים חיצוניים'''" - פסקה זו תכיל קישורים לאתרים חוץ חב"דפדיים.  
+
# פסקה שכותרתה "'''קישורים חיצוניים'''" - פסקה זו תכיל קישורים לאתרים חוץ ויקיפדיים.  
 
# פסקה שכותרתה "'''הערות שוליים'''" - פסקה זו תכיל הן הערות שוליים המכילות הערות טקסטואליות, והן הערות המהוות אסמכתאות.
 
# פסקה שכותרתה "'''הערות שוליים'''" - פסקה זו תכיל הן הערות שוליים המכילות הערות טקסטואליות, והן הערות המהוות אסמכתאות.
  
שורה 80: שורה 78:
 
לדוגמה, אם הערך עוסק באדם, מבנה הערך יכול להיצמד לקורות חייו, מלידה ועד מוות (מוקדם למאוחר). אם מדובר בקרב חשוב, יש לתאר קודם כל את הרקע לו, אחר כך את הקרב, את תוצאותיו ואת ההשלכות על המדינות, על הצבאות, ועל האנשים שעמדו בראש הצבאות. אם מדובר במוסד, יש לתאר מתי נוסד, איך עלה לגדולה ואיך דעכה חשיבותו (או נותרה בעינה), אחר כך את השלכותיו העיקריות, ולבסוף את הזוטות, אם יש בהן צורך.  
 
לדוגמה, אם הערך עוסק באדם, מבנה הערך יכול להיצמד לקורות חייו, מלידה ועד מוות (מוקדם למאוחר). אם מדובר בקרב חשוב, יש לתאר קודם כל את הרקע לו, אחר כך את הקרב, את תוצאותיו ואת ההשלכות על המדינות, על הצבאות, ועל האנשים שעמדו בראש הצבאות. אם מדובר במוסד, יש לתאר מתי נוסד, איך עלה לגדולה ואיך דעכה חשיבותו (או נותרה בעינה), אחר כך את השלכותיו העיקריות, ולבסוף את הזוטות, אם יש בהן צורך.  
  
דרך טובה לדעת אם המבנה שיצרתם מוצלח, היא לשאול את עצמכם לגבי כל שלב בפיתוח המבנה, האם הוא מוביל באופן טבעי לשלב הבא אחריו. לדוגמה, קחו את המבנה הבא של ערך על הדמות הפיקטיבית '''זונדל לובוויטשאי'''
+
דרך טובה לדעת אם המבנה שיצרתם מוצלח, היא לשאול את עצמכם לגבי כל שלב בפיתוח המבנה, האם הוא מוביל באופן טבעי לשלב הבא אחריו. לדוגמה, קחו את המבנה הבא של ערך על הדמות הפיקטיבית '''קרל קשקבל'''
 
:'''פתיח'''
 
:'''פתיח'''
 
:'''יצירתו המרכזית'''
 
:'''יצירתו המרכזית'''
שורה 98: שורה 96:
 
מילוי החסר הוא השלמת המידע שהותווה בראשי הפרקים בשלב תכנון המבנה. בשלב זה תוכלו לעמוד על טיבו של המבנה שלכם, ובאיזו מידה הוא "עובד". כל פסקה בערך צריכה להיבנות כמו סיפור ממוזער: היא צריכה להיפתח בשאלה מרומזת (אף פעם לא ישירה!) והמשפט האחרון בפסקה צריך לענות על השאלה ולהוביל באופן טבעי לפסקה הבאה. לדוגמה:
 
מילוי החסר הוא השלמת המידע שהותווה בראשי הפרקים בשלב תכנון המבנה. בשלב זה תוכלו לעמוד על טיבו של המבנה שלכם, ובאיזו מידה הוא "עובד". כל פסקה בערך צריכה להיבנות כמו סיפור ממוזער: היא צריכה להיפתח בשאלה מרומזת (אף פעם לא ישירה!) והמשפט האחרון בפסקה צריך לענות על השאלה ולהוביל באופן טבעי לפסקה הבאה. לדוגמה:
  
:זונדל לובוויטשאי החל את לימודיו במכון חפבטהרן בשנת תרצ"ו ('''כאן שואלים הקוראים: ומה הוא למד?''') והתמחה בהוראת סוגיות הגאולה ('''מה קרה אחר כך?''')
+
:מאו קרל קשקבל החל את לימודיו במאו|מכללת הגבנ"צ בשנת 1911 ('''כאן שואלים הקוראים: ומה הוא למד?''') והתמחה בהליכי המאו קממבר והמאו גורגונזולה ('''מה קרה אחר כך?''')
:עם סיום לימודיו, פתח את הישיבה ללימוד על קודש הקודשים ('''מה הוא עשה שם?''') שם לימד על עבודת הכהנים לעתיד לבוא, דבר שגרם לפיטורי רב קהילת חב"ד בדמשק שנכשל בידע בסיסי בהלכות אלו ('''ומה קרה בעקבות זאת?''').  
+
:עם סיום לימודיו, כבש את איטליה ('''מה הוא עשה אתה?''') והפך אותה לפרובינקיית הגבינה העיקרית של מאו נוער הגבעות, דבר שהחליש מאוד את מעמד המאו פרומעז במדינה ('''ומה קרה בעקבות זאת?''').  
:חודשיים מאוחר יותר קמו עושי דבריו של הרב הקודם, והכריזו חרם על ישיבתו של זונדל, בטענה שהם מסלפים את ההלכה ('''מה הייתה תגובתו של זונדל?'''). זונדל כתב מכתב בו הבהיר את דעתו, וקרא לשלום בין הצדדים.
+
:שנתיים מאוחר יותר מרדו חיילים מגדודי הפרומעז ושרפו את מכללת הגבנ"צ עד עפר ('''מה הייתה תגובתו של קשקבל?'''). קשקבל שלח שני לגיונות לדיכוי המרידה, אך אחרי כישלון בקרב מאו גאודה נאלץ להגיע לפשרה עם שבט הפרומעז.  
  
 
ישנן שתי בעיות טיפוסיות שכל כותבי ערך נתקלו בהן לפחות פעם אחת בכל ערך:
 
ישנן שתי בעיות טיפוסיות שכל כותבי ערך נתקלו בהן לפחות פעם אחת בכל ערך:
שורה 107: שורה 105:
  
 
דוגמה טיפוסית לבעיות התנצלות וזנבות:
 
דוגמה טיפוסית לבעיות התנצלות וזנבות:
:ישיבת בית הדין לענייני גבינות דן בפתרונות הלכתיים שהוצעו ואישר אותם בהצבעה, ואחר כך היה אב בית הדין יכול להחליט אם לאשר או לדחות את ההצעות. בזמן המהפכה ההלכתית של זונדל לובוויטשאי בוטלה זכות הוטו של האב"ד.  
+
:הפרלמנט במדינת מאו פרמזן דן בחוקים ואישר אותם בהצבעה, ואחר כך היה המלך במדינה יכול להחליט אם לאשר או לדחות את החוקים. בזמן הרפורמות של מאו קרל קשקבל בוטלה זכות הוטו של המלך.  
:בית הדין התכנס כל שבוע ואחרי המהפכה ההלכתית פעמיים בשבוע.
+
:הפרלמנט התכנס כל שבוע ואחרי הרפורמות פעמיים בשבוע.
:חשוב לציין כי בבית הדין ישבו רק נציגים מקהילות חב"ד בזגגדגג, ולרבני בלקיטי וצפריטי נאסר לשבת בו.  
+
:חשוב לציין כי בפרלמנט ישבו רק נציגים מהאליטה הפטריקים תנובתית ולפלבאים שטראוסים היה אסור לשבת בו.  
  
 
זנבות והתנצלויות כאלו אפשר לסלק על נקלה באמצעות בניית הפסקה באופן נכון יותר:
 
זנבות והתנצלויות כאלו אפשר לסלק על נקלה באמצעות בניית הפסקה באופן נכון יותר:
:בכינוסו השבועי דן בית הדין לענייני גבינות בפתרונות ההלכתיים ואישר אותם בהצבעה. אחר כך היה אב בית הדין יכול להחליט אם לאשר או לדחות את ההצעות. זונדל לובוויטשאי כונן בשנת תרי"ט מהפכה הלכתית ששינתה את אופיו של בית הדין. זונדל ביטל את זכות האב"ד לווטו, התיר את כניסת רבני בלקיטי וצפריטי לבית הדין, והגדיל את מספר הישיבות השבועיות של בית הדין לשתיים.
+
:בכינוסו השבועי דן הפרלמנט במדינת מאו פרמזן בחוקים ואישר אותם בהצבעה. אחר כך היה המלך במדינה יכול להחליט אם לאשר או לדחות את החוקים. מאו קרל קשקבל כונן בשנת 1911 רפורמות ששינו את אופיו של הפרלמנט. קשקבל ביטל את זכות המלך לווטו, התיר כניסת הפלבאים שטראוסים לפרלמנט, והגדיל את מספר הישיבות השבועיות של הפרלמנט לשתיים.  
  
 
====כתיבת הפתיח====
 
====כתיבת הפתיח====
שורה 120: שורה 118:
 
בתום כתיבת הערך עליו לעבור עריכה, הכוללת שלושה שלבים עיקריים:
 
בתום כתיבת הערך עליו לעבור עריכה, הכוללת שלושה שלבים עיקריים:
 
* '''עריכה עניינית''': בחינת תוכנו של הערך, השמטת מידע טפל שראוי להשמיטו והשלמת מידע חסר, הצגת הנושאים בסדר הנכון, חלוקה לסעיפים ועוד.  
 
* '''עריכה עניינית''': בחינת תוכנו של הערך, השמטת מידע טפל שראוי להשמיטו והשלמת מידע חסר, הצגת הנושאים בסדר הנכון, חלוקה לסעיפים ועוד.  
* '''עריכה לשונית''': קריאה נוספת של הערך ותיקון שגיאות לשוניות וסגנוניות.  
+
* '''עריכה לשונית''': קריאה נוספת של הערך ותיקון שגיאות לשוניות וסגנוניות.
 
* '''עריכה טכנית''': הוספת קישורים, מיון לקטגוריות, שיפוץ קישורים פנימיים, וכדומה.
 
* '''עריכה טכנית''': הוספת קישורים, מיון לקטגוריות, שיפוץ קישורים פנימיים, וכדומה.
 
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:חב"דפדיה - עזרה]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)