שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,373 בתים ,  11:35, 22 במאי 2018
את [[קובץ:סידור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] אוחז בסידורו - סידור תורה אור]]'''סידור תורה אור''' חיבר חובר על ידי הרב [[אברהם דוד לאוואט]] , שעסק במשך ימיו בסידור סידורים והלכות תפילה.  עיקר מלאכתו היתה לסדר את סידור '''תורה אור''' שכולל את נוסח התפילה יחד עם [[דרך החיים (יעקב מליסא)|דרך החיים]] ו[[שער הכולל]] - הלכות ומנהגי התפילה, יחד עם מקורות לנוסח ל[[סידור אדמו"ר הזקן|נוסח אדמו"ר הזקן]] שחיבר.
==מהדורות הסידור==
מהדורות שונות בשמות שונים יצאו לסידור זה, אולם [[תמונה:Sidur.JPG|thumb|שער מהדורת תש"א]][[תמונה:Krikha.JPG|thumb|כריכת מהדורת תש"א]]המהדורה המרכזית והכוללתשל סידור זה, יצאה לאור שש שנים אחר פטירתו של הרב לאווט - בשנת [[תרנ"ו]]. ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה השתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את [[הגהות לסידור תורה אור]]. מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו<ref>כמה פעמים ביקשו מהרבי להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה, יתכן שהסיבה כי הרצון של הרבי היה לקבע את סידור תהלת ה' בתור הסידור העיקרי</ref>, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]] [[תש"ס]] [[תשס"ו]] [[תשע"ד]] ו[[תשע"ז]] == שינוים במהדורות ==ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה השתמש הרבי למהדורות הנוספות, והבולטת שבהם היא שבסוף מהדורת תש"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפורים, והוא כולל את כל הפיוטים ו[[חזרת הש"ץ]] לימים הנוראים שאינם באים בדרך כלל בסידור התפילה, אלא במחזור לימים הנוראים.
בסידור תורה אור (וכן ב[[אלולסידור רוסטוב]] ), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/[[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי שליט"אשליח ציבור|רביחזן]], בה השתמש הרבי בכל יוםבקדושה אלא רק נקודות לפני תיבות אלו.
מהדורות נוספות הודפסו ב==הגהות לסידור==כאשר הוחלט שלא להדפיס את [[תשמסידור רוסטוב]] מחדש בשנת [[תש"זא]] וב, החל [[תשס"והרבי]] להתעסק בהדפסה מחדש של [[סידור תורה אור]]. אז רשם הרבי את ההגהות לסידור תורה אור.
על סידור זה רשם במשך החודשים [[מנחם אב]] - [[אלול]] [[תש"א]] בדק הרבי את עשרות מנהגים, חילופי גרסאות, דקדוק וטעויות דפוס, אצל [[הגהות לסידור תורה אוראדמו"ר הריי"צ]]ואצל זקני החסידים.
== שינוים במהדורות ==במהלך [[ביקורי מוריסטון|ביקור מוריסטון הראשון]] נסע הרבי למוריסטון להוויעץ עם [[הרבי הריי"צ]] על שאלות מסוימות בנוסח. בחודש [[אלול]] [[תש"א]] הודפס הסידור מחדש על פי ההגהות, וההגהות צללו בתהום הנשייה.{{הערה|על מהירות ההדפסה ספרו המדפיסים האחים שולזינגר: "בהגיע האדמו"ר ר' יוסף יצחק ל[[ארצות הברית]] פנה אלינו מזכירו שהוא עתה האדמו"ר וראש חסידי עדת ליובאוויטש ר' מנחם מנדל שניאורסון בשאלה האם נוכל להדפיס ולכרוך תוך שבוע אחד את הסידור נוסח ליובאוויטש, מתוך סידור יחיד שברשותו. ביקש הוא אלף סידורים כאלה על מנת להפיצם ברבים, השיבונו שנעשה הכל על מנת להספיק הזמנה זו במועד המבוקש. קיבלתי את הסידור ותוך שבוע ימים הבאתי את אלף הסידורים מודפסים ומכורכים". האחים שולזינגר - הדפוס וההוצאה לאור, [[ירושלים]] תשמ"ו.}}   ב[[תשס"ז]] הודפסו ההגהות מחדש בקונטרס [[הגהות לסידור אדמו"ר הזקן]].
ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה השתמש הרבי למהדורות שבאו אחר-כך.
ניתן לומר כי הבולטת שבהם היאבהוצאה החדשה והאחרונה של סידור 'תורה אור', שבסוף מהדורת תשכתבו חברי מערכת ההו"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפוריםל שהעתיקו התיקונים ממה שיש בידם, והוא כולל את כל הפיוטים וחזרת הש"ץ לימים הנוראים שאינם באים בד"כ בסידור התפילהממה שהכין הרבי לדפוס, וכן מהסידור של הרבי עצמו שכידוע היו עליו תיקונים שונים. אך עדיין אין כאן דברהשלם. כמו בתחילת ה'סליחות' – הרבי תיקן והעיר בעיפרון על הדף, אלא במחזור לימים הנוראיםשהשורה התחתונה 'סלח לנו אבינו' שייכת למעלה.
בסידור 'תורה אור' (וכן ב==ראו גם==*[[סידור אדמו"ר הזקן]]*[[סידור רוסטוב]]*[[סידור תהילת ה']]), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/חזן בקדושה אלא רק נקודה לפני תיבות אלו.
==קישורים חצוניים==
*'''[http://hebrewbooks.org/15660 סידור תורה אור]
'''
[[קטגוריה:סידורים]]
 
{{הערות שוליים}}
משתמש אלמוני

תפריט ניווט