שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 680 בתים ,  16:17, 7 באפריל 2019
הגהה
{{מפנהפירוש נוסף|נשמהנוכחי=נשמות ישראל באופן כללי|הנפש אחר=נפש האלוקית הכוללת את הנפש רוח ונשמהשביהודי|ראו=[[נפש אלוקית]]; אם התכוונתם לחלק הנר"נ הנקרא "נשמה", ראו [[נשמה (חלק הנפש)]]}}
'''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל.
==המשכתם==
אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם [[כנסת ישראל]]. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים.
 
{{ערך מורחב|ערך=[[נפש אלוקית]]}}
 
בהמשכתם מטה מתחלקת הנפש לכמה מיני דרגות, הכוללים [[נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] ו[[נשמה]], ונקראים יחדיו '''נפש האלוקית''' הוא כינוי כללי לחלק האלקות שב[[יהודי]], הכלולה מעשרה כוחות, ומלובשת בשלושה לבושים.
==תואר אדם לנשמה==
{{ערך מורחב|ערך=[[אדם (בני ישראל)]]}}
נשמת ישראל ביחוד, נקראת בשם "אדם", זאת אומרת שנשמת ש[[נשמה|נשמת האדם ]] מישראל היא במיוחד - האדם שבכל אחד מישראל.
===שתי בחינות שבנשמה===
וזאת מצד שתי הבחינות שבנשמה:
שלמרות ש[[נשמה|נשמות]] ישראל הן חלק מ[[עצמותו]] יתברך, וכמו שכתוב {{ציטוטון|חלק ה' עמו}} - חלק משם [[הויה]] ברוך הוא, כדכתיב {{ציטוטון|ויפח באפיו נשמת חיים}} ואיתא על זה ב[[זוהר]] {{ציטוטון|מאן דנפח מתוכיה נפח}} - מתוכיותו ופנימיותו, מכל מקום, אחר כך כשנזקקה ה[[נשמה]] לרדת ולהתלבש ב[[גוף]] הנברא, ירדה והשתלשלה ב[[סדר השתלשלות]], כדי להברא - ככל [[נברא]] שהוא [[יש מאין]] - על ידי מאמר ה' - "נעשה אדם", ונעשית בבחינת [[נברא]], ואז היא גם מוגדרת ומצויירת - "דמות כמראה אדם", הנאמר גם על הספירות העליונות, וכמו שכתוב: {{ציטוטון|ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם}}.
אמנם כל זה אינו אלא מצד חיצוניות ה[[נשמה]] - בחינת [[נר"ן]] שבה, הנמשכת ויורדת להיות במדריגת נברא, וכמו שאומרים ב[[תפילהברכת אלקי נשמה]] ביחס לנשמה: "אתה בראת אתה יצרת אתה נפחת בי וכו'", מה שאין כן פנימיות ועצם הנשמה, שאינה בגדר נברא ח"ו אלא "דבר אחד ממש עם אלקותו ית'", עליה נאמר: "[[נשמה]] שנתת בי טהורה היא".
יתר על-כן גם הנרה[[נפש אלוקית|נר]] שנמשכו להיות יש נברא ודבר בפני עצמו, המצויר בציור וגדר אדם שיש בו ראש ורגל, מכל מקום יש בהם בחינת הביטול לקב"ה -גם כן - מצד שרשן, וכמאמר חז"ל: ברא כרעא דאבוה, שאף על פי שהבן נעשה מציאות עצמאית נפרד מאביו - בחינת כרעא בלבד, שהוא החלק התחתון שבאב, מכל מקום הוא כרעא דאבוה, שכוחו ועצמיותו של האב משתקפת בו. וכך גם [[נשמה|נשמות]] ישראל מצד הנרה[[נפש אלוקית|נר]] שבהם, גם בהיותם למטה-מלובשים בגוף, הם בבחינת אדם-אדמה לעליון, חלק הוי' עמו יעקב חבל נחלתו. וזאת משום שגם התהוות ה[[נשמה|נשמות]] כנבראים, להתלבש בגוף האדם שלמטה, נמשכה מבחינת פנימיות הדיבור של מעלה, ולכן נרגש בהם ה[[ביטול]] - היפך ה[[ישות]] - המאפיינת כל נברא.
==בבחינת קומה==
*[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]]
[[קטגוריה:נפשאלוקית]][[קטגוריה:בני ישראל]]

תפריט ניווט