שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,302 בתים ,  14:02, 24 ביוני 2009
אין תקציר עריכה
'''נשמה''' היא כינוי כללי לישות רוחנית המחיה את האדם באשר הוא אדם, בין אם הוא יהודי ובין אם לאו.

==מבנה הנשמה לדעת גדולי ישראל==

ישנה מחלוקת בין גדולי-ישראל באם מדובר בנשמה אחת בעלת חלקים שונים, או שמא מדובר בכמה נשמות, שלכל אחת פעולה נפרדת.
הרמב"ם סובר שמדובר בנשמה אחת, המחולקת לג' פעולות. הרמב"ן סובר שמדובר בשלוש נשמות ממש.
שלושת החלקים או הפעולות נקראות בשם "נפש השכלית", "נפש החיונית", ו"נפש הטבעית".

==מבנה הנשמה לדעת החסידות==

בחסידות מוסבר שיש ליהודי שתי נשמות, ולנכרי נפש אחת.

ליהודי יש שתי נשמות, נפש אחת נקראת [[נפש הבהמית]] והנפש השניה [[נפש אלוקית]].

ה[[נפש בהמית]] ביהודי היא מ[[קליפת נוגה]] וה[[נפש אלוקית]] היא חלק אלוקה ממעל ממש.

לפי מה שמוסבר בחסידות, ללא-יהודי יש נפש אחת בלבד, והיא [[נפש הבהמית]].

היא אינה מ[[קליפת נוגה]] כמו ב[[יהודי]], אלא מ[[ג' קליפות הטמאות]].

כאשר גר נתגייר, התברר למפרע כי נפשו הבהמית לא היתה מג' קליפות הטמאות כבכל הנכרים, אלא מ[[קליפת נוגה]] כמו היהודי.

==דעת החסידות במחלוקת הרמב"ם והרמב"ן==

בנוגע למבנה הנפש לדעת הרמב"ם והרמב"ן שהובאו לעיל, החסידות פוסקת כדעת הרמב"ם ואומרת שנפש השכלית והנפש הטבעית הם חלקים של הנפש הבהמית.
במקום אחר בחסידות מוסבר שהנפש השכלית היא ממוצע בין הנפש הבהמית לנפש האלוקית. מוסבר כי הנפש השכלית היא גם מ[[קליפת נוגה]] אך היא [[מוחין]] ולא [[מידות]] כמו הנפש הבהמית, והיא מהדרגות העליונות שב[[קליפת נוגה]].

[[קטגוריה: ערכים בלימוד החסידות]]
175

עריכות

תפריט ניווט