שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5,957 בתים ,  07:32, 21 במאי 2020
אין תקציר עריכה
[[קובץ:מסדר קידושין2.JPG|שמאל|ממוזער|300px250px|[[הרבי]] מסדר קידושין בחופת אחד החסידים]]'''קידושין''' הוא קנין רוחני, בו האדם קונה את אשתו לקנין אישות ואוסרה על כל העולם. '''נישואין''' הם גמר קנין ה[[קידושין]], והיא והם חלק ממצוות [[פריה ורביה]].
גם אדם שאשתו מתה עליו אחרי שכבר הוליד ילדים, מחויב על פי ההלכה{{הערת שוליים|פעולת הנישואין היא בדרך כלל באמצעות "חופה" (מלבד [[יבמותמצוות יבום|הכונס את יבמתו]] סא), ב. [[שולחן ערוך]] אבן העזר.}}לישא אשה נוספת, מכיון ש"לא טוב היות האדם לבדו", וממצוות "לערב אל תנח ידיךישנה מחלוקת בראשונים מהי החופה הזו - אמירת השבע ברכות או ה". יש החוששים כי הדבר יביא לריחוק בינם לבין הילדים מהאשה הקודמת, אך הרבי לא קיבל חששות אלו, ואדרבה.{{הערת שוליים|1=[[אגרות קודשחדר ייחוד]] חלק י"ז, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15843&hilite=3d208dfa-3155-4816-a737-29769e477a40&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA&pgnum=102 עמ' פח].}}
== שידוכים ==גם אדם שאשתו מתה עליו אחרי שכבר הוליד ילדים, מחויב על פי ההלכה{{להשליםהערת שוליים|פסקה=כןמסכת [[יבמות]] סא, ב. [[שולחן ערוך]] אבן העזר.}}בשידוכים לישא אשה נוספת, מכיון ש"לא טוב היות האדם לבדו", וממצוות "לערב אל תנח ידיך". יש לסמוך על הרגשת הלב של האדם עצמוהחוששים כי הדבר יביא לריחוק בינם לבין הילדים מהאשה הקודמת, אך [[הרבי]] לא קיבל חששות אלו, ולא על גורלואדרבה{{הערת שוליים|1=[[הרבי]], [[אגרות קודש]] חלק י"ז , [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15843&hilite=3d208dfa-3155-4816-a737-29769e477a40&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA&pgnum=98 102 עמ' פז.פח]}}== חתונה ===== תאריך החתונה ==={{להשלים|פסקה=כן}} ===קבלת פנים==={{ערך מורחב|ערך=[[קבלת פנים (חתונה)|קבלת פנים]]}}קודם החופה נהוג לעשות מסיבת קבלת פנים לחתן וכן לכלה, אומרים לחיים והחתן חוזר בעל פה [[מאמר]], נהוג לחזור מאמר דיבור המתחיל "לכה דודי" מ[[תשי"ד]]. מקובל לערוך את מסיבת הקבלת פנים דווקא בבנין ישיבת [[תומכי תמימים]]. ===כתובה===כבר מבעוד יום כותבים את הכתובה, ומחתימים שני עדים בתחתית הטופס, ולאחר מכן בשעת החופה מכבדים רב לקרוא את הנוסח בקול. שטר הכתובה, כתוב בנוסח קבוע ומוכן בשפה הארמית, ומסכם את מחויבויות הבעל לאישה, על כל פרטי מחויבויותיו, ישנו מחלוקת האם מקור הכתובה הוא מ[[התורה]] או רק חידוש של [[ח]]  עיקר הכתובה נועד עבור מקרה של [[גירושין]], שגם במקרה כזה על הבעל לזון ולפרנס את גרושתו כמסוכם בדיוק בכתובה=== סידור הקידושין ==={{להשלים|פסקה=כן}} === חופה === ==== טבעת הנישואין ==== מובא בספרים שטבעת נישואין צריכה להיות כמו סמ"ך וכמו מ"ם - עגולה (כסמ"ך) מבפנים, ומרובעת (כמ"ם) מבחוץ. וע"פ [[הקבלה]] יש לקדש בטבעת של כסף. אבל אעפ"כ, מנהג חב"ד בפועל לקדש בטבעת עגולה (גם מבחוץ), ומזהב דוקא.{{הערת שוליים|1=[httpקובץ://chabadlibrary.org/books/defaultכתיק מזל טוב.aspx?furl=/admur/tm/2/35/252&search=%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95\%22%D7%A8 תורת מנחם]. וגם ספר המנהגים עמ' 76, וראה [[אגרות קודש]] חלק ג' עמ' תכט, לא לקדש בטבעת כסף מוזהבת.}}=== מנהגי יום החופה === '''וידוי''' - בתפילת [[מנחה]] ביום החופה, אומרים החתן והכלה, את כל נוסח הוידוי של [[יום כיפורים]] - על חטא, ואם החופה לפני זמן [[מנחה]] אומרים את הוידוי בתפילת [[שחרית]], כמו כן ב[[שמונה עשרה]] אומרים את נוסח עננו של תעניות. נהוג להוסיף בצדקה במשך היום לזכות החתן והכלה, וכן באמירת תהילים{{הערהjpg|ספר המנהגים עמ' 75}}. '''צום''' - החתן והכלה צמים ביום חופתם, שלשה טעמים מובאים לכך: א) משום דהוי יום [[סליחה]] וכפרה כדוגמת [[יום הכיפורים]]{{הערת שולייםשמאל|מהר"ם מינץ סימן קט' וראה ליקוטי שיחות חלק ה' עמ' 170.}}. ב) שלא ישתכרו{{הערת שולייםממוזער|מהר"ם מינץ שם.}}. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהיתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב{{הערת שוליים250px|רוקח סי' שנג.}}. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה. [[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)].}} תולה זאת באותה מחלוקת אם יום הכיפורים אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת יום הכיפורים מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון. כאשר יום החופה הינו בימי שמחה וחג אין מתענים, - [[ראש חודש]], [[חנוכה]], [[פורים]], [[איסרו חג]], [[טכתי"ו אבק]]. [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג להתענות גם בעצמו ביום החתונה של בנותיו, והיה משלים את התענית עד לסיום היום. בחתונת בתו הצעירה התאחר מאד זמן החופה (בגלל התעכבותו של אחד המוזמנים שהמתינו לבואו), ולמרות זאת המשיך אדמור הריי"צ לישב ב[[תענית]] עד לאחר החופה.{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/35/252&search=%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95\%22%D7%A8 תורת מנחם].}} === חדר היחוד ===חסיד אחד{{הערת שוליים|הרב יהודה משה קלאפמאן}} נכנס לרבי קודם חתונתו, ושאל האם נכון לקיים המנהג המובא בספרים שהחתן ידרוך על רגל הכלה בשעת החופה. ענה הרבי: בשביל מה צריך בכלל סגולות?!{{הערת שוליים|לפי דברי הנ"ל: וכמדומני שעשה גם תנועה של תמיהה.}}, והוסיף ואמר: אם אתה תהיה בעל-הבית כמו שאתה צריך להיות [=קרי: ההנהגה תהיה בהתאם ל[[שולחן ערוך]] ודרישות [[תורת החסידות]עם ברכה לחתונה] אז ממילא [=באופן טבעי] אתה תהיה בעל-הבית! [ועוד] שזהו - ההנהגה לדרוך כו' - עניין בלתי צנוע!! כ"ק אדמו"ר המשיך ואמר: "אם בכל זאת אתה רוצה סגולה, אני אתן לך סגולה" - להיכנס ל"חדר ייחוד" ראשון, ובאם ישכח להיכנס ראשון בחדר ייחוד, אזי כשיגיעו לדירה של הזוג - אחרי החתונה - שהחתן יכנס ראשון.{{הערת שוליים|1=גליון התקשרות, [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1117&ArticleID=4589 גליון 704].}} ==== כף כסף בפתח החדר ==== מנהג לשים כף כסף בפתח חדר הייחוד של חתן וכלה, ואמר לי כך:
אחד הדרכים שהאישה מתקדשת בהם הוא קידושי כסף== חדר ייחוד =={{ערך מורחב|ערך=[[חדר ייחוד]]}}לאחר ה[[חופה]] החתן והכלה נכנסים לחדר סגור ושוהים שם יחד משך זמן מסוים, ובדרך זו נוהגים למעשה לקדש את האישהללא אנשים אחרים. אמנם לפועל הקידושין נעשים בהרבה קהילות על ידי טבעת זהב שהיא שווה ומנהג לשים כף [[כסף אך איננה כסף ממש]] בפתח החדר. ומאחר וכסף מסמל על אהבה מלשון פעם התבטא [[הרבי]] ש"נכסוף נכספתיסגולה"לזה שהחתן יהיה בעל הבית בביתו היא שהחתן ייכנס ראשון לחדר ייחוד, לכן כדי להשלים את העניין מבחינה רוחניתובאם ישכח להיכנס ראשון לחדר ייחוד, ולהשלים את ה"קידושין בכסף", מניחים כף כסף בפתח חדר הייחוד שלכמה דעות הוא השלמת הקידושין. כף מסמלת כלי קיבול, ובעניין זה כלי קיבול לאהבהאזי כשיגיעו לדירה של הזוג - אחרי החתונה - שהחתן יכנס ראשון{{הערת שוליים|הרב ברוך בליזינסקי1=גליון התקשרות, כפר חב"ד[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1117&ArticleID=4589 גליון 704].}}.
== שבע ברכות ==
== ראו גם ==
*[[הזמנה (חתונה)]]
*[[שבת חתן]]
*[[קבלת פנים (חתונה)|קבלת פנים]]
*[[חתונת אדמו"ר שליט"א]]
*[[גיל הנישואין]]
==קישורים חיצונייםלקריאה נוספת==* מנחם זיגלבוים'''עצות והדרכות לחיי [[נישואין]] שמחים''', ספר בשפה ה[http://old2[אנגלית]] הכולל בתוכו טיפים מעשיים, עצות והדרכות על מנת להגיע לשלווה ו[[שמחה]] בחיים ה[[נישואין]] היהודיים, מתוך [[שיחה|שיחותיו]] וכתביו של [[הרבי]].ihהספר נכתב על ידי הסופר ר.chabadל.info/index.php?url=article_he&id=63240 בוכות בכרמים] שיחה מרתקת ונוקבת קרמניצר ומופץ על מצב השידוכים בחב"ד - ידי [[שבועון בית משיחועד שיחות באנגלית]] (גילון 799) .*שלמה רסקין, '''[http://www.old2teshura.com/teshurapdf/Raskin%20-Brod%20-%20Menachem%20Av%2022%2C%205777.ihpdf מסר קטן לאירוע גדול]''', לקט רעיונות והסברים לשלבים השונים בתהליך החתונה*'''[http://www.chabadteshura.infocom/teshurapdf/indexUlman-Friedman%20-%20Shevat%207%2C%205773.php?url=article_he&id=62613 דעת הרבי בנוגע לנישואין לשתי נשיםpdf לקט פתגמים בעניני חתונה] - אגרות קודש העוסקות בנושא - {{אינפו}}'''
{{אירועים יהודיים}}
{{חתונה}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מנהגי חב"דחתונה]][[קטגוריה:מושגים כללייםמנהגי חב"ד]]
1,449

עריכות

תפריט ניווט