הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:שמואל חיים/התיישבות חסידי חב"ד בליטא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:
  
 
[[יהודה לייב מקראז|יהודה ליב מקראז במה"ו מאיר זללה"ה]]}}
 
[[יהודה לייב מקראז|יהודה ליב מקראז במה"ו מאיר זללה"ה]]}}
 +
 +
===רדיפת המתנגדים===
 +
החל משנת [[תקנ"ח]] החלה רדיפת המתנגדים נגד קהילת החסידים בוילנה, לאחר פטירתו של ה[[גר"א]] ב[[סוכות]] [[תקנ"ח]] יצא מכתב חרם כמה ימים אחרי בו הוא מחרים את החסידים:
 +
 +
{{ציטוט|יצאו אנשים מקרב המחנה ופרצו גדר עולם, משנים ממטבע שטבעו חכמים בברכות ובתפילות, מרימים קול בתפילה ושאר התנהגות משונים מכל עם ישראל, ומכנים עצמם בשם חסידים, והם מכונים בשם קארלינר, ועושים חבורות חבורות וממנים לעצמם איש אחד ומכנים אותו בשם רב ורבי...
 +
 +
מי שילך בדרכיהם ויתנהג כמנהגיהם, לא די שהאיש ההוא מנודה מכל ומובדל ומופרש מכל קדושת ישראל, אף גם שהאיש לא יחשב לבר ישראל כל עיקר, שיהיה בכל וכל כנכרי, דהיינו פתו פת כותי וכו', וכלה גרש יגרש האיש ההוא מפה קהלתינו יצ"ו, ושלא יהיה לו שום חזקת ישוב, ופשיטא שלא יהיה לו שום התמנות בקהל ובאסיפה ובשום חברה, והכל על פי רודף הנעלם. ומחויב הרבני הסופר לציית להרודף הנ"ל בלי שום שאלת הראש ודיין. וכל אחד מאנשי קהלותינו יכול להיות רודף כנ"ל ... וגם יבוררו על פי אסיפה חמשה אנשים המבוארים למטה שיהי' ידם כיד ז' טובי העיר ... לפקח בענין הלז בלי שום מוחה ומעכב...}}
 +
 +
לאחר שהחסידים לא הפסיקו את המניין שלהם הוציא בית הדין של המתנגדים בו הוא אוסר על החסידים לקיים מניין.
 +
 +
לאחר מכן כמה וכמה מתנגדים עברו להיות חסידים ביניהם רבי [[משה מייזליש]] ורבי [[יהודה (וילנה)|יהודה]].
 +
 +
בחג ה[[שבועות]] [[תקנ"ח]] שלח [[אדמו"ר הזקן]] מכתב לקהילת חב"ד בו הוא מעודד אותם אולם מזהיר אותם שלא לפעול נגד המתנגדים.
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
[https://chabadlibrary.org/books/arum/chabad-poiln/2/index.htm תולדות חב"ד  בליטא]
 
[https://chabadlibrary.org/books/arum/chabad-poiln/2/index.htm תולדות חב"ד  בליטא]

גרסה מ־09:37, 10 באוגוסט 2020

ךלחי.png הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

התייסדות קהילת חב"ד בוילנה

התייסדות קהילת חב"ד בליטא החלה עוד בתקופת אדמו"ר הזקן עם התיישבות חסידי חב"ד בוילנה.

ההתיישבות החלה עם קבלת הנשיאות של אדמו"ר הזקן , החל משנת תקמ"ג בערים וילנה וווידז.

במכתב משנת תקנ"ח ישנם חתימות של אנשי קהילת חב"ד בוילנה והנה שמותיהם:

רדיפת המתנגדים

החל משנת תקנ"ח החלה רדיפת המתנגדים נגד קהילת החסידים בוילנה, לאחר פטירתו של הגר"א בסוכות תקנ"ח יצא מכתב חרם כמה ימים אחרי בו הוא מחרים את החסידים:

יצאו אנשים מקרב המחנה ופרצו גדר עולם, משנים ממטבע שטבעו חכמים בברכות ובתפילות, מרימים קול בתפילה ושאר התנהגות משונים מכל עם ישראל, ומכנים עצמם בשם חסידים, והם מכונים בשם קארלינר, ועושים חבורות חבורות וממנים לעצמם איש אחד ומכנים אותו בשם רב ורבי...

מי שילך בדרכיהם ויתנהג כמנהגיהם, לא די שהאיש ההוא מנודה מכל ומובדל ומופרש מכל קדושת ישראל, אף גם שהאיש לא יחשב לבר ישראל כל עיקר, שיהיה בכל וכל כנכרי, דהיינו פתו פת כותי וכו', וכלה גרש יגרש האיש ההוא מפה קהלתינו יצ"ו, ושלא יהיה לו שום חזקת ישוב, ופשיטא שלא יהיה לו שום התמנות בקהל ובאסיפה ובשום חברה, והכל על פי רודף הנעלם. ומחויב הרבני הסופר לציית להרודף הנ"ל בלי שום שאלת הראש ודיין. וכל אחד מאנשי קהלותינו יכול להיות רודף כנ"ל ... וגם יבוררו על פי אסיפה חמשה אנשים המבוארים למטה שיהי' ידם כיד ז' טובי העיר ... לפקח בענין הלז בלי שום מוחה ומעכב...

לאחר שהחסידים לא הפסיקו את המניין שלהם הוציא בית הדין של המתנגדים בו הוא אוסר על החסידים לקיים מניין.

לאחר מכן כמה וכמה מתנגדים עברו להיות חסידים ביניהם רבי משה מייזליש ורבי יהודה.

בחג השבועות תקנ"ח שלח אדמו"ר הזקן מכתב לקהילת חב"ד בו הוא מעודד אותם אולם מזהיר אותם שלא לפעול נגד המתנגדים.

קישורים חיצוניים

תולדות חב"ד בליטא