משתמש:חבדפד770/ארגז החול הכי מרכזי/כח הצומח שבארץ

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לפשט.svg.png יש לפשט ערך זה: הערך מנוסח בצורה תורנית ובשפה גבוהה מידי, וקשה להבנה לקהל הרחב.
יש להוסיף מבוא אינטואיטיבי שיסביר את הרעיונות והמושגים בצורה פשוטה יותר, רצוי בליווי דוגמאות. אם אתם סבורים כי הערך אינו ברור דיו או שיש נקודה שאינכם מבינים בו, ציינו זאת בדף השיחה שלו. יש לציין כי ערכים רבים המסבירים מושגים בחסידות מצריכים רקע מוקדם.

כח הצומח הוא כח בלתי מוגבל שהקב"ה הכניס בארץ הגשמית בעשרה מאמרות במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול.

עניינו של כח הצומח

בדרך כלל, אנו כנבראים בעולם מוגבל לא מכירים כח בלתי מוגבל. כח שאין בו שינוי וחיסרון.

שונה הוא כח הצומח - כח אינסופי, שעל ידו צומחים ריבוי צמחים בלי הפסק, בלי חלישות ובלי שינוי כלל[1].

מהו פירוש הדברים? כל דבר בעולם יכול להיות בעל השפעה על דבר אחר, אך ההשפעה שלו מוגבלת. כאשר אדם משפיע עניין שכלי למישהו אחר, אין השני מקבל יותר ממה שהראשון השפיע.

לעומת זאת, בגילוי כח הצומח, ע"י שזורעים בקרקע גרעין אחד, יכול לצמוח עץ עושה פירות עד אין סוף. אין זה בכוחו של הגרעין[2], אלא שהגרעין מעורר ומגלה את כח הצומח האינסופי הטמון בקרקע.

עוד הדגשה: באדמה זורעים רק גרעין אחד קטן. אין באמת אפשרות לייחס לו את כל מה שצומח ממנו. בעצם רואים במוחש שיש פה התהוות יש מאין, בכוחו האינסופי של הקב"ה[דרוש מקור].


איך צומח עשב מכח הצומח

הוסבר לעיל, שלאמיתו של דבר מה שמצמיח את התבואה זה כח הצומח. אז מהי משמעותו של זריעת הגרעין?

מוסבר בזה, שע"י שזורעים גרעין, והגרעין נרקב באדמה - הוא מתבטל, יוצא מהמציאות שלו, על ידי זה מגלים את הכח האינסופי הטמון בקרקע.[3]. (כמו שידוע בעבודת ה', שע"י ביטול של יהודי אפשר להגיע לדרגות אלוקיות גבוהות[4]).

אם כן, מדוע נדרש שהגרעין יהיה מהסוג של העץ שרוצים שיצמח? הרי את העבודה עושה כח הצומח ולא הגרעין? אלא שתפקיד הגרעין הוא לתת ציור מסוים לצומח, ובזריעת גרעין של פרי מסוים יתהווה ויצמח עץ פרי זה. מובן אם כן שצמיחה צריכה שני שותפים, כח הצומח מחדש את המציאות החדשה (כמו יש מאין), והגרעין מציירו[5].

במה נמצא כח הצומח?

כנ"ל, כח הצומח - הכח האינסופי של הקב"ה נמצא דווקא בארץ הגשמית.

לכאורה אפשר לשאול, למה בעולמות העליונים, הרוחניים לא מתגלה כח הצומח, ודווקא בעולם הנמוך שלנו כן?

והתירוץ בזה - שנעוץ תחילתן בסופן. דווקא בארץ - במקום הכי נמוך, מתגלה הכוחות הכי גבוהים[6].

הערות שוליים

  1. במקומות אחדים מובא שגילוי האין סוף בעולם - שמתגלה בעיקר ע"י הולדה - מתגלה גם ע"י כח הצומח (שמח תשמח תרנ"ז בתחילתו).
  2. וההוכחה שהוא נרקב
  3. תו"א הוספות ויקהל קטו א
  4. ראה למשל ד"ה זה היום תרס"ו
  5. ראה לקו"ת שיר השירים טז, א. סה"מ תרנ"ז עמוד קעה־ו. ועוד.
  6. ראה תניא אגרת הקודש סימן כ'