משתמש:עומרי שיראל הרוש

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

פרק א'

ספר יהושע הוא הספר הראשון בנ"ך חז"ל אומרים בש"ס שאם היו זוכים ישראל היו יכולים לראות את כל הנביאים והכתובים מהתורה עצמה ולא היה צריך להינתן לישראל אלא חמשה חומשי תורה וספר יהושע. התורה שבה נמצאים כול ההבטחות על ארץ ישראל לאבות הקדושים ויציאת מצרים והתרי"ג מצוות והציווים על ארץ ישראל. וספר יהושע הוא בעצם ההוצאה מהכח אל הפועל זה בעצם קיום הדברים הלכה למעשה – ירושת הארץ וחלוקת הארץ שזה התגשמות של כל ההבטחות.

וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר מֹשֶׁה עַבְדִּי מֵת וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל

בעצם אחרי מות משה שהיה המנהיג של עם ישראל, שהוציא אותם ממצרים מבית עבדים והנהיג אותם 40 שנה במדבר והביא להם את התורה ונפטר ממש סמוך לכניסת עם ישראל לארץ ישראל. כעת המנהיג החדש של עם ישראל הוא יהושע והוא זה שעתיד להנחיל את הארץ לעם ישראל . קצת קווים לדמותו של יהושע, מובא בספר הגלגולים של הרמע מפאנו בשם המהרח"ו שיהושע היה גלגול של יוסף הצדיק. דרך אגב גם יוסף וגם יהושע חיו 110 שנה. ולמה לשניהם ירד 10 שנים במקום לחיות עד גיל 120 חיו רק עד 110. וזה משום שהם היו בתפקיד של רבנות כמו שחז"ל אומרים הרבנות מקברת את בעליה. הם הנהיגו על עצמם רבנות לכן כתוב שהתקצרו ימיהם . הרבי ממונקאטש מסביר את דברי הגמרא במסכת מנחות קט' - שאמר רבי יהושע בן פרחיה שלפני שעליתי לרבנות מי שהיה אומר לי לקבל על עצמי רבנות הייתי כופתו לפני הארי, אחרי שקיבלתי כבר על עצמי את התואר מי שהיה אומר לי לרדת הייתי שופך עליו קומקום של חמין. הרבי ממונקאטש אומר שקומקום של חמין זה פחות חמור מלכפותו תחת הארי שהרי לכפות מישהו לפני הארי זה מוות בטוח ובעוד קומוקם של חמין זה אפילו לא רותחין, זה רק חמין יהיה לו כואב אבל לא יקרה לו מזה יותר מדי נזק. אז למה זה יותר חמור מי שאומר לו לעלות לרבנות מאשר לרדת זה בגלל שהרבנות מקברת את בעליה ולכן מי שרוצה לעלות אותו לשררה הזאת הוא בעצם רוצה להרוג אותו, ומכיוון שהוא רוצה להרוג אותו הבא להורגך השכם להורגו. (רבנות זה עניין של שררה זה לאו דווקא רבנות עצמה ) החתם סופר מביא שכתבו בילקוט שמעוני שיהושע וגם יוסף נמשלו לשור שכתוב על יוסף "בכור שורו". ודרשו בילקוט שמעוני את הפסוק "שבהם עמים ינגח" שזה יהושע המנגח בקרניו את העמים כשכבש את הארץ . אז מביא החתם סופר שכידוע מי שחיבר את החלק הראשון של עלינו לשבח הוא יהושע ובדרך כלל רגילים אנשים שכותבים איזה מזמור או שיר לרמוז את השם שלהם בתחילת תיבות השיר או בסופן. אז "עלינו לשבח" זה גימטריא שור . שהוא רמז את הכינוי שלו בתחילת התפילה הזאת. ישנם עוד רמזים שיהושע גלגול של יוסף למשל יהושע במילוי ( יוד הי ויו שין עין ) אם נסתכל רק על האותיות של המילוי יוצא (וד י יו ין ין ) שזה גימטריא 156 שזה יוסף להורות שזה העניין של הניצוץ של יוסף שמלובש בתוך הגוף של יהושע. ודבר אחרון יש מפרשים שרומזים את זה בזה שמשה דווקא התפלל על יהושע שינצל מעצת המרגלים. מכיוון שהוא היה יותר מועד לזה, שהרי בגלגול הקודם היה יוסף שהיה מביא את דיבת האחים אל אביהם.

ספר יהושע מתחיל עם הפסוק ויהי אחרי מות משה עבד ה', ובפסוק לאחר מכן כתוב שה' אומר ליהושע משה עבדי מת. וכי למה צריך את הכפל הלשון יש שתי ביאורים ברש"י - אחד זה אם היה משה עבדי חי הייתי חפץ שהוא יכניס אותם לארץ, אבל מאחר והוא מת אתה תכניס אותם. ולגבי זה שכתוב "משה עבדי מת ועתה קום עבור את הירדן הזה אתה וכול העם" - לפני שמשה רבנו נפטר כתוב במסכת תמורה אמר לו ליהושע כל ספקות שיש לך לשאול שאל אמר לו כלום הנחתיך והלכתי למקום אחר ? לא כך כתבת בי "ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל" מיד תשש כוחו של יהושע, אחרי שנפטר משה נשתכחו מיהושע 300 הלכות ונולדו לו 700 ספקות בקשו ישראל להורגו. אמר לו ה' לומר לך אותם אי אפשר, לך טרוד אותם במלחמה שנאמר קום עבור את הירדן . כלומר יהושע אתה הממשיך של התורה דרכך היא עוברת במסורה כמו שכתוב במסכת אבות משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע. אתה אמור להעביר אותה הלאה. איך יכול להיות שאינך שואל לפני שמשה נפטר איזה שאלות בהלכה או דברים שאתה בספק לגביהם, ולכן נשתכחו ממנו 300 הלכות ונולדו לו 700 ספקות .

עצם זה שאנו מוצאים שיהושע הוא הממשיך בהנהגת עם ישראל זה דבר שהוא היה תמוהה לעם ישראל מובא במדרש שיהושע היה מסדר ספסלים בבית מדרשו של משה ואף אחד לא חשב שהוא זה שעתיד להנהיג את ישראל . ולא רק זה אלא יש ילקוט שמעוני שכותב שם שעם ישראל היו קוראים ליהושע כסיל. וגם בדבר הזה מצינו רמז שכתוב במשלי "וּמוֹצִא דִבָּה הוּא כְסִיל" - שיוסף הוציא דיבה ולכן שהוא התגלגל ביהושע קראו לו כסיל .

ה' מבטיח ליהושע שהוא יהיה איתו כמו שהוא היה עם משה, ה' מחזק אותו ואומר לו חזק ואמץ אתה תנחיל את הארץ כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם נתתי לכם כמו שדיברתי אל משה . וכן חוזר ואומר לו ה' מספר פעמים חזק ואמץ , ושלא יסור ימין ושמאל מכול אשר ציווה את משה בתורה. לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל: הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ אַל תַּעֲרֹץ וְאַל תֵּחָת כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. רבי משה דוד ואלי (הרמ"ד ואלי ) מסביר למה צריך ה' להגיד את כל החיזוקים האלו כולם . משום שמשה כתוב עליו "משה כפני חמה ויהושע כפני לבנה" ועל הלבנה נאמר לית לה מגרמה כלום כלומר הלבנה אין לה אור משל עצמה היא כל הזמן צריכה שיאירו בה. ולכן יש את כל החיזוקים האלה של חזק ואמץ לשמור וכו'.. כי הלבנה צריכה כול הזמן שיאירו בה כדי שיהיה לה אור. לכן צריך יהושע את כל החיזוקים והזירוזים הללו. ומה זה שהוא אומר חזק ואמץ ואל תערוץ אז מסבירים שיהושע שמע כל כך הרבה חזיוקים כבר נלחץ אמר משמע עומדת להיות מלחמה כל כך קשה בגלל זה הוא מחזק אותי כל כך הרבה, לכן אמר לו ה' חזק ואמץ ואל תערוץ ואל תֵּחָת כי עמך ה' אלהיך בכל אשר תלך .

וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר יהושע מצווה את שוטרי העם להודיע שבעוד שלושה ימים הם עתידים לעבור את נהר הירדן. כרגע עם ישראל נמצאים בשיטים שזה ממש סמוך לגבול של ארץ ישראל. יהושע מצווה שיכינו צידה ויכינו את עצמם שהם עומדים לרשת את הארץ. עכשיו יש מפרשים ששואלים מה זאת אומרת להכין צידה הרי יש מן, אלא מסבירים עם ישראל עבר את הירדן בי' בניסן . ומשה נפטר כבר בז' באדר. בז' באדר ירד מן בכמות גדולה וכולם אספו ונעשה נס שהוא לא נרקב ולא התליע. והכמות החזיקה להם לחודש.ועכשיו שנגמר להם אמר להם יהושע הכינו צידה. כידוע כתוב שלוש פרנסים טובים ניתנו להם לישראל ואלו הם: משה ואהרון ומרים ושלוש מתנות טובות ניתנו על ידם: מן, עמוד ענן, ובאר. מן בזכות משה עמוד ענן בזכות אהרון ובאר בזכות מרים. מתה מרים פסקה הבאר וחזרה הבאר בזכות משה ואהרון. מת אהרון בטל עמוד הענן וחזרו שניהם בזכות משה. מת משה בטלו שלושתן שנאמר בזכריה וָאַכְחִ֛ד אֶת־שְׁלֹ֥שֶׁת הָרֹעִ֖ים בְּיֶ֣רַח אֶחָ֑ד . ויהושע פונה אל הראובני הגדי וחצי שבט המנשה - אלו הם השבטים שירשו מחוץ לארץ ישראל בעבר הירדן המזרחי. ואומר להם יהושע שיזכרו את אשר ציוה אותם משה - השבטים הללו רצו לשבת בחלק המזרחי של הירדן, משה אמר להם שהם יכולים לרשת את החלק הזה אבל זה לא אומר שהם פטורים מלעזור לשאר השבטים בכיבוש הארץ ולכן את הילדים והנשים והמקנה וצאן הם הושיבו שם. והגברים הלוחמים האנשי חיל הם אלו שהלכו ונלחמו. אותם השבטים אמרו לא רק שנעזור אלא נהיה חלוצים לפני בני ישראל כלומר הם יצאו בראש. ויהושע שפנה אליהם רק הזכיר להם את התנאי שהיה. וענו לו השבטים כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ. כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁמַעְנוּ אֶל מֹשֶׁה כֵּן נִשְׁמַע אֵלֶיךָ רַק יִהְיֶה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם מֹשֶׁה. כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יַמְרֶה אֶת פִּיךָ וְלֹא יִשְׁמַע אֶת דְּבָרֶיךָ לְכֹל אֲשֶׁר תְּצַוֶּנּוּ יוּמָת רַק חֲזַק וֶאֱמָץ. בעצם אמרו השבטים ליהושע שהם יעמדו בתנאי אבל גם להם יש תנאי והוא שה' יהיה איתך כמו שהיה עם משה.ומוסיפים ומראים צייתנות ליהושע ואומרים "וכל מי שימרה את פיך ולא ישמע אל דברך יומת". יש ספר שניקרא משבצות זהב והוא מביא שהיה ליהושע דין של מלך ולכן כל מי שלא שומע בקולו יש לו דין של מורד במלכות,ולכן השבטים אומרים שמי שימרה את פיו יומת .