משתמש:הנחה/נושאים שונים
עצמות[עריכה | עריכת קוד מקור]
שייכותו להתהוות העולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]
התהוות היש דבי"ע היא רק בכח העצמות ש"הוא לבדו בכחו ויכולתו להוות יש מאין ואפס המוחלט"[1] אלא שכח זה אינו מהווה ישיר מן העצמות אלא באמצעות אור אין סוף שאור מעין המאור ועל ידי ספירת המלכות.
העצמות עצמו אם כי עליו נאמר "כי ממך הכל"[דרוש מקור] הוא עצמו למעלה לגמרי מגדר מקור ושורש אפילו באופן הכי דק לבריאה ולהתהוות, ושורש הראשון לכל העולמות הוא מאור אין סוף שהוא הארה בלבד ממנו ואין ערוך אליו כלל.
בהכרח לכך שהוא מופשט מכל גדר הבריאה אפי באופן הכי דק ישנם בחסידות כמה ביאורים:
- "אני הוי'ה לא שניתי" כל התהוות בהכרח שהיא על ידי ירידה ואפילו התהוות באופן של סובב.[דרוש מקור: ויולך תרס"ו]
- להיותו עצם וכל עצם בלתי מתפשט ובלתי מתגלה הרי הוא כמו כוחות היוליים עצמיים...[דרוש מקור: שבועות עטרת]
- היות והוא מחיוב המציאות, ולכן מציאותו היא בבחינת מציאות בלתי מציאות נמצא ולכן הוא באין ערוך לכל מציאות שהיא שהם בסוג מציאות אחרת ושונה בתכלית.[דרוש מקור: ספר המאמרים תרנ"ט צאינה וראינה הא' בתחילתו, מאמר שבועות עטר"ת ועוד.]
הערות שוליים
- ↑ תניא - אגרת הקודש סימן כ.
בי"ע[עריכה | עריכת קוד מקור]
אם כי באופן רגיל מתייחסים עולמות ושלבים אלו לשלה שלבים ביצירת היש הנברא, ישנם שלה שלבים אלו הן בנוגע להמשכת ספירות דאצילות וזו עניינם של בי"ע דכללות, וכן הם קיימים בבריאת היש הגשמי כמבואר בראשונים שהוא בתהליך של בריאה (היולי) יצירה ועשיה.
נושאים באחדות ה'[עריכה | עריכת קוד מקור]
אינו מורכב[עריכה | עריכת קוד מקור]
לפי הרמב"ם (פ"ג מהלכות יסודי התורה) מצוות האחדות היא להאמין שאינו מורכב. אולם לפי ראשונים ותורת החסידות היא בגדר מצוות אמונה.
יחו"ע[עריכה | עריכת קוד מקור]
יחו"ת[עריכה | עריכת קוד מקור]
אחדות מלמעלה למטה ומלמטה למעלה[עריכה | עריכת קוד מקור]
תרס"ג, תורת שלום ע"ב - שבועות עד.
אחדות מלמטה וכו' (ב)[עריכה | עריכת קוד מקור]
==התגלות בחי' שם אלוקים בעצמותו