עריכת הדף "מסכת מגילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:מגילת אסתר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מגילת אסתר]]
+
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=11&daf=2&format=pdf מסכת מגילה] יש 4 פרקים, ו30.5 דפים.
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=11&daf=2&format=pdf מסכת מגילה]''' ישנה ארבעה פרקים, ושלושים וחצי דפים.
 
  
 
המסכת עוסקת בדיני [[קריאת המגילה]].
 
המסכת עוסקת בדיני [[קריאת המגילה]].
  
 
== ביאורים במסכת ==
 
== ביאורים במסכת ==
במסכת מבואר כי האוחז [[ספר תורה]] בלא מטפחת נקבר ערום. הגמרא שואלת, "ערום סלקא דעתא"? ההסבר הוא, מכיון שלא ייתכן שעל [[עבירה]] שהיא דבר רוחני, יקבל האדם עונש גשמי, שהרי קבורתו ללא [[בגד|בגדים]] הינה עונש ל[[גוף]] בלבד, ובהכרח כי עונשו הוא עונש רוחני - ל[[נשמה]]. אם כי גם על התירוץ השני מיד עולה תמיהת הגמרא "ערום בלא [[מצוות]]"? כי לא ייתכן שבעבור ביטול מצווה אחת יפסיד את כל מצוותיו, ומכאן עולה מסקנת הגמרא כי העונש שנקבר ללא אותה מצווה.
+
במסכת מבואר כי האוחז ספר תורה בלא מטפחת נקבר ערום. הגמרא מתמיהה, "ערום סלקא דעתא"? ההסבר הוא, מכיון שלא יתכן שעלת עבירה שהיא דבר רוחני, יקבל האדם עונש גשמי, שהרי קבורתו לא בגדים הינה עונש לגוף בלבד, ולכן בהכרח כי הדבר הינו עונש לנשמה. אם כי מיד עולה תמיהת הגמרא "ערום בלא מצוות"? כי לא יתכן שבעבור ביטול מצוובה אחת יפסיד את כל מצוותיוף ומכאן עולה מסקנת הגמרא כי העונש שנקבר ללא אותה מצווה.
  
בתוספות נחלקו. יש שסוברים שמפסיד את שכרה של מצוות אחיזת ספר התורה. אם כי בעלי התוספות מתמיהים על שיטה זו, שהרי ברור הדבר שלא יקבל שכר מכיון שלא קיים את המצווה כתיקונה, ולכן מסבירים התוספות כי נלקח ממנו זכר הקריאה בתורה לחלוטין.
+
בתוספות נחלקו. יש שסוברים שמפסיד את זכרה של אחיזת ספר התורה. אם כי בעלי התוספות מתמיהים על שיטה זו, שהרי ברור הדבר שלא יקבל שכר מכיון שלא קיים את המצווה כתיקונה, ולכן מסבירים התוספות כי נלקח ממנו זכר הקריאה בתורה לחלוטין.
  
הרבי מסביר את המחלוקת כי ישנם שלושה אופנים כיצד ללמוד את מהותה של המטפחת של ספר התורה. א. המטפחת דבר הנוגע ל"גברא", האדם האוחז בספר תורה, שיוכל לאחוז את הספר. ב. המטפחת נוגעת ל"חפצא" של ספר התורה, ומיועדת לשמור ולהרבות בכבודה. (ובסוגריים מוסיף הרבי, כי יש גם לחקור אם מטפחת מיועדת להוסיף על כבוד הספר - "חיובי", או "שלילי" - מניעת בזיון הספר). ג. הדבר אינו נוגע רק לכבוד הספר, אלא לעצם קדושתו, ועל דרך הגליון הריק שסביב ספר התורה, הנהפך להיות חלק ממנו.
+
הרבי מסביר את המחלוקת כי ישנם שלושה אופנים כיצד ללמוד את מהותה של המטפחת של ספר התורה. א. המטפחת דבר הנוגע ל"גברא", האדם האוחז בספר תורה, שיוכל לאחוז את הספר. ב. המטפחת נוגעת ל"חפצא" של ספר התורה, ומיועדת לשמור ולהרבות בכבודה. (ובסוגריים מוסיף הרבי, כי יש גם לחקור אם מטפחת מיועדת להוסיף על כבוד הספר - "חיובי", או "שלילי" - מניעת בזיון הספר). ג. הדבר אינו נוגע רק לכבוד הספר, אלא לעצם קדושתו, ועל דרך הגליו הריק שסביב ספר התורה, הנהפל להיות חלק ממנו.
  
לפי הדרך הראשונה, שהדבר נוגע לאדם עצמו בלבד, ולדרך בה הוא אוחז את ספר התורה, מובן העונש של "נקבר ערום" - מניעת לבושיו של האדם. לפי הדרך השני, כי המטפחת הינה מלבוש של ספר התורה, מובן הדיעה השניה המובנת בגמרא, כי הוא נקבר ערום בלא מצוות, שהרי המצוות הינם לבושים רוחניים של האדם לתורה שבו, ומכיון שהוא גרע ממלבושי התורה, כך נגרעים מלבושי התורה שבנפשו. ולפי הדרך השלישית, שהמטפחת הינה חלק בלתי נפרד מהספר התורה, אז מכיון שהוא נטל את המטפחת מהספר תורה, הוא מפסיד את אותה מצווה עצמה, אך אי אפשר לומר שהוא נקבר בלא מצוות, שהרי המצוות הינם לבושים נפרדים מהתורה שבו, ואינם דומים במהותם למטפחת הספר{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=156&hilite=0784ea80-651e-46fd-a8da-2f83b4684b06 לקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' 141]}}.
+
לפי הדרך הראשונה, שהדבר נוגע לאדם עצמו בלבד, ולדרך בה הוא אוחז את ספר התורה, מובן העונש של "נקבר ערום" - מניעת לבושיו של האדם. לפי הדרך השני, כי המטפחת הינה מלבוש של ספר התורה, מובן הדיעה השניה המובנת בגמרא, כי הוא נקבר ערום בלא מצוות, שהרי המצוות הינם לבושים רוחניים של האדם לתורה שבו, ומכיון שהוא גרע ממלבושי התורה, כך נגרעים מלבושי התורה שבנפשו. ולפי הדרך השלישית, שהמטפחת הינה חלק בלתי נפרד מהספר התורה, אז מכיון שהוא נטל את המטפחת מהספר תורה, הוא מפסיד את אותה מצווה עצמה, אך אי אפשר לומר שהוא נקבר בלא מצוות, שהרי המצוות הינם לבושים נפרדים מהתורה שבו, ואינם דומים במהותם למטפחת הספר.{{הערת שוליים|[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=156&hilite=0784ea80-651e-46fd-a8da-2f83b4684b06 לקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' 141]}}
  
== ביאורי הרבי ==
+
=== ביאורי הרבי ===
*'''ב.א.''' מגילה נקראת ביא וכו'. לקו"ש חלק מ' עמוד 117.
 
 
*'''ב ב.''' ואימא שיתסר ושיבסר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15981&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות תשמ"ה חלק ג' עמ' 1463, (עמ' 77)]
 
*'''ב ב.''' ואימא שיתסר ושיבסר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15981&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות תשמ"ה חלק ג' עמ' 1463, (עמ' 77)]
*'''ז ב.''' חייב איניש לבסומי בפוריא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=&pgnum=32&hilite= לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 20 (עמ' 32)]
+
 
*'''יא א.''' מהודו ועד כוש, מחלוקת רב ושמואל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&hilite=5a92c091-5830-479c-b74d-b70b4a424eb3&st=לקוטי+שיחות&pgnum=18 לקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 3 (עמ' 18)]
+
*'''ז ב.''' חייב איניש לבסומי בפוריא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=&pgnum=32&hilite= לקוטי שיחות ח"ז עמ' 20 (עמ' 32)]
*'''יד א.''' משל בעל התל ובעל החריץ. נאמר בפורים תשכ"ה. תורת מנחם, כרך מג, (עמ' 34) ([http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=16052&CategoryID=2480 המן ואחשוורוש ושורשי השנאה] עיבוד משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד)
+
 
 +
*'''יא א.''' מהודו ועד כוש, מחלוקת רב ושמואל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16076&hilite=5a92c091-5830-479c-b74d-b70b4a424eb3&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=18 לקוטי שיחות חט"ז עמ' 3 (עמ' 18)]
 +
 
 
*'''יג ב.''' מקדים [[רפואה]] למכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=86&hilite= ליקוטי שיחות ל"ב ויקרא עמ' 73 הערה 13 (עמ' 86)]
 
*'''יג ב.''' מקדים [[רפואה]] למכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=86&hilite= ליקוטי שיחות ל"ב ויקרא עמ' 73 הערה 13 (עמ' 86)]
*'''כ א.''' ולא [[ברית מילה|מלין]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=לקוטי+שיחות&pgnum=138 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 125 (עמ' 138)]
 
*'''לב א.''' ערום בלא אותה מצווה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=לקוטי+שיחות&pgnum=156&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 141 (עמ' 156)]
 
  
==ביאורי נשיאי חב"ד==
+
*'''כ א.''' ולא [[ברית מילה|מלין]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=138 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 125 (עמ' 138)]
  
{{צצ|160|עמודים=152-158}}
+
*'''לב א.''' ערום בלא אותה מצווה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=156&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 141 (עמ' 156)]
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
 
 
[[קטגוריה:ש"ס]]
 
[[קטגוריה:ש"ס]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)