עריכת הדף "מלך מבית דוד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
{{בעבודה מתמשכת|}}
 
{{בעבודה מתמשכת|}}
'''מלך מבית דוד''' הינו אחד התנאים ל[[מלך המשיח]], בעקבות הבטחתו של [[הקב"ה]] לדוד שמלכותו לא תפסק לעולם.
 
 
==הבטחת ה'==
 
==הבטחת ה'==
 
לדוד הובטח כי ביתו ימלוך לעולם בעם ישראל בזכות מסירותו לעבודת ה', כפי שאמר ה' לדוד:. הדבר הינו גם הבטחה שגם אם תיפסק מלכות בית דוד, בעתיד היא תשוב למקומה.{{ציטוט|תוכן=" כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם. יד אֲנִי אֶהְיֶה לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה לִּי לְבֵן אֲשֶׁר בְּהַעֲו‍ֹתוֹ וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם. וְחַסְדִּי לֹא יָסוּר מִמֶּנּוּ כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מֵעִם שָׁאוּל אֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מִלְּפָנֶיךָ. וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד עוֹלָם לְפָנֶיךָ כִּסְאֲךָ יִהְיֶה נָכוֹן עַד עוֹלָם.|מקור=ספר שמואל ב', פרק ז', פסוקים יב-טז}}
 
לדוד הובטח כי ביתו ימלוך לעולם בעם ישראל בזכות מסירותו לעבודת ה', כפי שאמר ה' לדוד:. הדבר הינו גם הבטחה שגם אם תיפסק מלכות בית דוד, בעתיד היא תשוב למקומה.{{ציטוט|תוכן=" כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם. יד אֲנִי אֶהְיֶה לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה לִּי לְבֵן אֲשֶׁר בְּהַעֲו‍ֹתוֹ וְהֹכַחְתִּיו בְּשֵׁבֶט אֲנָשִׁים וּבְנִגְעֵי בְּנֵי אָדָם. וְחַסְדִּי לֹא יָסוּר מִמֶּנּוּ כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מֵעִם שָׁאוּל אֲשֶׁר הֲסִרֹתִי מִלְּפָנֶיךָ. וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד עוֹלָם לְפָנֶיךָ כִּסְאֲךָ יִהְיֶה נָכוֹן עַד עוֹלָם.|מקור=ספר שמואל ב', פרק ז', פסוקים יב-טז}}
  
ב[[תורה]], [[יעקב]] ברך את [[יהודה]] בנו: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו"{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|מט|י}}}}, וזוהי הבטחה כי מלך ישראל יהיה משבט יהודה.  
+
ב[[תורה]], [[יעקב]] ברך את [[יהודה (אישיות מהתנ"ך)|יהודה]] בנו: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו"{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|מט|י}}}}, וזוהי הבטחה כי מלך ישראל יהיה משבט יהודה.  
  
 
===הגדרת המלך===
 
===הגדרת המלך===
בספרות התורנית נידונה השאלה האם משיח צריך להיות מזרע [[דוד המלך]] מזכרים או מנקבות; [[יעמוד מלך מבית דוד#בן אחר בן|באחרונים משמע]] שמוכרח שיהיה דווקא בן אחר בן; אמנם ישנם חולקים וסוברים שאפשר ויהיה מנקיבות.
+
בספרות התורנית נידונה השאלה האם משיח צריך להיות מזרע [[דוד המלך]] מזכרים או מנקבות; [[יעמוד מלך מבית דוד#בן אחר בן|באחרונים משמע]] שמוכרח שיהיה דווקא בן אחר בן; אמנם ישנם חולקים וסוברים שאפשר ויהיה מנקיבות{{הערה|בארוכה ראה קובץ הערות התמימים ואנ"ש הנ"ל.}}.
  
 
[[הרמב"ם]] כותב{{הערה|פירוש ה[[משניות]] הקדמה לפ' חלק, [[אגרת תימן]] פ"ג, [[ספר המצוות]] מצווה ל"ת שס"ב, ועוד.}} שמשיח מוכרח להיות מזרע דוד ומזרע שלמה; הוא מתבסס עה"פ{{הערה|ש"ב, פ"ז, פס' י"ב.}} (בנוגע לשלמה): "וכוננתי את כס מלכותו עד עולם".
 
[[הרמב"ם]] כותב{{הערה|פירוש ה[[משניות]] הקדמה לפ' חלק, [[אגרת תימן]] פ"ג, [[ספר המצוות]] מצווה ל"ת שס"ב, ועוד.}} שמשיח מוכרח להיות מזרע דוד ומזרע שלמה; הוא מתבסס עה"פ{{הערה|ש"ב, פ"ז, פס' י"ב.}} (בנוגע לשלמה): "וכוננתי את כס מלכותו עד עולם".
שורה 22: שורה 21:
 
לפיכך תפילות רבות ב[[סידור]] ה[[תפילה (יהדות)|תפילה]] מבקשות לכונן מחדש את מלכות בית דוד{{הערה|1=בין היתר ב[[ברכת המזון]] (ברכת רחם), במוסף של יום שבת (ברכה לאחר ההפטרה), בתפילות עמידה של [[ראש השנה]] וב[[יום כיפור]] ואף בתפילת נעילה.}}{{הערה|1=רמב"ם, משנה תורה, הלכות סנהדרין ב' ה'}}.
 
לפיכך תפילות רבות ב[[סידור]] ה[[תפילה (יהדות)|תפילה]] מבקשות לכונן מחדש את מלכות בית דוד{{הערה|1=בין היתר ב[[ברכת המזון]] (ברכת רחם), במוסף של יום שבת (ברכה לאחר ההפטרה), בתפילות עמידה של [[ראש השנה]] וב[[יום כיפור]] ואף בתפילת נעילה.}}{{הערה|1=רמב"ם, משנה תורה, הלכות סנהדרין ב' ה'}}.
  
ה[[רמב"ם]] כותב {{ציטוטון|"הגדול בחכמה שבכולן מושיבין אותו ראש עליהן, והוא ראש הישיבה והוא שקורין אותו החכמים נשיא בכל מקום"|רמב"ם, הלכות סנהדרין א, ג}}. ה[[רמב"ם]] במקום אחר ב[[הקדמות הרמב"ם|הקדמתו]] ל[[פרק חלק]] כותב: "{{ציטוטון|אין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל החולק על המשפחה הזאת - כפר בשם יתברך ובדברי נביאיו"}}
+
ה[[רמב"ם]] כותב {{ציטוטון|"הגדול בחכמה שבכולן מושיבין אותו ראש עליהן, והוא ראש הישיבה והוא שקורין אותו החכמים נשיא בכל מקום"|רמב"ם, הלכות סנהדרין א, ג}}. ה[[רמב"ם]] במקום אחר ב[[הקדמות הרמב"ם|הקדמתו]] ל[[פרק חלק]] כותב: "{{ציטוטון|אין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל החולק על המשפחה הזאת - כפר בשם יתברך ובדברי נביאיו"}}
  
 
==מלכות בית דוד==
 
==מלכות בית דוד==
שורה 36: שורה 35:
  
 
===שלמה המלך===
 
===שלמה המלך===
'''[[שלמה המלך]]''' היה בנו של [[דוד המלך]] והשלישי ל[[מלך|מלכי ישראל]]. שלמה היה החכם מכל האדם{{הערה|מלכים א ה, יא.}}, ובנה את בית המקדש הראשון.
 
  
 
===הפיצול במלכות בית דוד===
 
===הפיצול במלכות בית דוד===
בימי [[רחבעם המלך]] התפצלה מלכות בית דוד לשניים מאחר שלא פעל נכונה בנושא העם, לאחר כמה דורות הסתיימה לגמרי מלכות בית דוד בעקבות [[חורבן בית המקדש הראשון]].
 
  
הרבי אומר שגם אם מלכות בית דוד הופסקה, זה לא אומר שההבטחה לא התקיימה, אלא שההבטחה הייתה שמלכות בית דוד תהיה זו שתשלוט על ישראל בעת שיהיה אפשר.
+
===הפסקת המלכות===
 
+
==הסבר==
===לעתיד לבוא===
 
לעתיד לבוא יהיה זה אדם מבית דוד שיהיה [[מלך המשיח]] שיגאל את ישראל, הסיבה העיקרית שהוא יעמוד מבית דוד{{הערה|ע"פ שיחותיו של הרבי}}, היה כך ש[[דוד המלך]] הוא זה שהתחיל את שלמות הגאולה על ידי בניית [[בית המקדש הראשון]] כך צאצאיו יהיה זה שיגמור את שלימות הגאולה על ידי בניית [[בית המקדש השלישי]]
 
 
 
==הרבי כמלך המשיח==
 
{{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]}}
 
 
התואר מלך אינו במשמעות המלאה של המושג. מלך המשיח אינו מלך פוליטי{{הערה|הרב [[שלום דובער וולפא]], תומת ישרים תנחם עמ' 86}} או מדיני{{הערה|הרב [[שלום דובער וולפא]], יחי המלך המשיח עמ' קמו}}. וכן אינו מלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמנה מלך{{הערה|הרבי, לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 361: על כרחך צריך לומר שאין הכוונה על פי בית דין של ע' ונביא, ועל דרך ראיית [[הרמב"ם]] "אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא אמר על בן כוזיבא המלך שהוא המלך המשיח" (ולא היה שם נביא וכו') - כי אם על דרך שכותב על בן כוזיבא המלך". וראה גם שיחת פרשת מסעי [[תשכ"ז]], שלבר-כוכבא היו את סימני המשיח, אף על פי שלא היה מלך בהגדרתו ההלכתית.}} אלא, הכוונה למנהיג היהודים הנוהג בפועל במנהגי המלך המנהיג את בני ישראל{{הערה|על דרך [[בן כוזיבא]], שרבי עקיבא ראהו כמלך המשיח על אף שלא מלך על ידי סנהדרין ונביא, כן אינו חייב למלוך על כל העם שהרי הוא מלך רק בארץ ישראל, בעוד שרוב העם כבר היה באותה העת מפוזר בין העמים בבבל ורומי וכו'. אך הוא מצדו נטל על עצמו את האחריות לכלל האומה ויצא למשימה כלל ישראלית לגרש את האויבים מארץ ישראל ולבנות בחזרה את המקדש}}. מלכותו זו היא המשך להיותו [[משיח שבכל דור|נשיא הדור]]{{הערה|כפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם [[רבינו הקדוש]], רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא ה[[סנהדרין]], ורב נחמן שהיה מבית [[ראש הגולה]], וראה [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב: "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא" (וראה [[דבר מלכות]] תולדות הערה 94)}}.
 
התואר מלך אינו במשמעות המלאה של המושג. מלך המשיח אינו מלך פוליטי{{הערה|הרב [[שלום דובער וולפא]], תומת ישרים תנחם עמ' 86}} או מדיני{{הערה|הרב [[שלום דובער וולפא]], יחי המלך המשיח עמ' קמו}}. וכן אינו מלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמנה מלך{{הערה|הרבי, לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 361: על כרחך צריך לומר שאין הכוונה על פי בית דין של ע' ונביא, ועל דרך ראיית [[הרמב"ם]] "אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא אמר על בן כוזיבא המלך שהוא המלך המשיח" (ולא היה שם נביא וכו') - כי אם על דרך שכותב על בן כוזיבא המלך". וראה גם שיחת פרשת מסעי [[תשכ"ז]], שלבר-כוכבא היו את סימני המשיח, אף על פי שלא היה מלך בהגדרתו ההלכתית.}} אלא, הכוונה למנהיג היהודים הנוהג בפועל במנהגי המלך המנהיג את בני ישראל{{הערה|על דרך [[בן כוזיבא]], שרבי עקיבא ראהו כמלך המשיח על אף שלא מלך על ידי סנהדרין ונביא, כן אינו חייב למלוך על כל העם שהרי הוא מלך רק בארץ ישראל, בעוד שרוב העם כבר היה באותה העת מפוזר בין העמים בבבל ורומי וכו'. אך הוא מצדו נטל על עצמו את האחריות לכלל האומה ויצא למשימה כלל ישראלית לגרש את האויבים מארץ ישראל ולבנות בחזרה את המקדש}}. מלכותו זו היא המשך להיותו [[משיח שבכל דור|נשיא הדור]]{{הערה|כפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם [[רבינו הקדוש]], רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא ה[[סנהדרין]], ורב נחמן שהיה מבית [[ראש הגולה]], וראה [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב: "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא" (וראה [[דבר מלכות]] תולדות הערה 94)}}.
  
שורה 56: שורה 48:
 
סימן זה אינו רק יחוסו של משיח אלא מהותו העיקרית "להחזיר מלכות בית דוד"{{הערה|"מפשטות לשון [[הרמב"ם]] משמע שענין זה ("מלך מבית דוד") הוא (לא רק מצד ההבטחה ש"לא תכרת המלוכה מזרע דוד לעולם", אלא) הגדר דמשיח" (הדרן על [[הרמב"ם]] תשמ"ו)}}{{הערה|1=ראה בהרחבה:[http://www.chabad.info/images/notimage/51851_he_3.pdf כתר מלכות] {{PDF}} עמ' 74}}.
 
סימן זה אינו רק יחוסו של משיח אלא מהותו העיקרית "להחזיר מלכות בית דוד"{{הערה|"מפשטות לשון [[הרמב"ם]] משמע שענין זה ("מלך מבית דוד") הוא (לא רק מצד ההבטחה ש"לא תכרת המלוכה מזרע דוד לעולם", אלא) הגדר דמשיח" (הדרן על [[הרמב"ם]] תשמ"ו)}}{{הערה|1=ראה בהרחבה:[http://www.chabad.info/images/notimage/51851_he_3.pdf כתר מלכות] {{PDF}} עמ' 74}}.
  
[[הרבי הרש"ב]] העיד על שלשלת נשיאי חב"ד שהם ממשיכי מלכות דוד{{הערה|שיחת [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסלו]] תער"ג}}: "חסידות תהי' עד משיח.. עלינו נאמר שלא יכבה נרו לעולם ועד".
+
[[הרבי הרש"ב]] העיד על שלשלת נשיאי חב"ד שהם ממשיכי מלכות דוד{{הערה|שיחת [[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסליו]] תער"ג}}: "חסידות תהי' עד משיח.. עלינו נאמר שלא יכבה נרו לעולם ועד".
  
[[הרבי]] אמר בשיחה ש[[מלך המשיח]] יהיה [[נשיא הדור]] מפני שהוא מלך מבית דוד : {{ציטוטון|התחלת הגאולה ושלימותה, על ידי משיח צדקנו — "יעמוד מלך מבית דוד כו'" עד ש"יתקן את העולם לעבוד את ה'... אהפוך אל עמים גו' לעבדו שכם אחד".
+
[[הרבי]] אמר בשיחה ש[[מלך המשיח]] יהיה [[נשיא הדור]] מפני שהוא מלך מבית דוד : {{ציטוטון|התחלת הגאולה ושלימותה, ע"י משיח צדקנו — "יעמוד מלך מבית דוד כו'" עד ש"יתקן את העולם לעבוד את ה'... אהפוך אל עמים גו' לעבדו שכם אחד".
 
וכ"ק אדמו"ר מלך המשיח יקום ויגאלינו ויוליכנו קוממיות... תורה מפיו של משיח צדקנו, "תורה חדשה מאתי תצא", ומלך ביפיו תחזינה עיניך בהתגלות מלכותו לעין...}}
 
וכ"ק אדמו"ר מלך המשיח יקום ויגאלינו ויוליכנו קוממיות... תורה מפיו של משיח צדקנו, "תורה חדשה מאתי תצא", ומלך ביפיו תחזינה עיניך בהתגלות מלכותו לעין...}}
  
 
הרבי מיוחס לדוד המלך בן אחר בן וגם בן אחר בת{{הערה|1=הרב שלום דובער וולפא, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=63386 הרבי מיוחס לדוד המלך: גם בן אחר בן וגם בן אחר בת]}}. כפי שהעיד הרבי בעצמו{{הערה|שיחת שבת פרשת שמות [[תשנ"ב]] סעיף י"ג}}: {{ציטוטון|[[רבותינו נשיאנו]], שהינם מיוחסים לבית דוד משבט יהודה}}. או בשיחה אחרת (בתרגום מאידיש){{הערה|סה"ש תשמ"ט עמ' 650}}: {{ציטוטון|הייחוס של בעל ההילולא}} [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|(הרה"ק לוי"צ]] - אביו של הרבי) {{ציטוטון|הוא מזרע דוד. כידוע שהוא דור השביעי מאדמו"ר הזקן, שהוא דור השביעי מהמהר"ל מפראג, והמהר"ל מיוחס לזרע דוד.}}
 
הרבי מיוחס לדוד המלך בן אחר בן וגם בן אחר בת{{הערה|1=הרב שלום דובער וולפא, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=63386 הרבי מיוחס לדוד המלך: גם בן אחר בן וגם בן אחר בת]}}. כפי שהעיד הרבי בעצמו{{הערה|שיחת שבת פרשת שמות [[תשנ"ב]] סעיף י"ג}}: {{ציטוטון|[[רבותינו נשיאנו]], שהינם מיוחסים לבית דוד משבט יהודה}}. או בשיחה אחרת (בתרגום מאידיש){{הערה|סה"ש תשמ"ט עמ' 650}}: {{ציטוטון|הייחוס של בעל ההילולא}} [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|(הרה"ק לוי"צ]] - אביו של הרבי) {{ציטוטון|הוא מזרע דוד. כידוע שהוא דור השביעי מאדמו"ר הזקן, שהוא דור השביעי מהמהר"ל מפראג, והמהר"ל מיוחס לזרע דוד.}}
 
==קישורים חיצוניים==
 
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/06/blog-post_30.html פולמוס מרתק: האם הרבי בן אחר בן מזרע דוד המלך?], באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}}
 
  
 
{{תבנית:שלשלת יחוס המשיח}}
 
{{תבנית:שלשלת יחוס המשיח}}
{{הערות שוליים}}
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)