שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,868 בתים ,  02:30, 6 באוקטובר 2017
{{לעריכה}}[[קובץ:כתר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתר, המסמל את המלכות]]'''מלךישראל''' מלכי המלכים, שלו הממלכה והמתנשא, והוא אשר נותן את כסא המלכות לאשר הוא חפץ, הוא הקדוש ברוך הואאדם שהוא מזרע ישראל מצד אביו ומצד אמו המולך על ידי [[נבואה]] או על ידי [[ירושה]] או על ידי המלכת רוב העם.
כאמור באדון עולם: אדון עולם אשר מלך - עוד לפני בריאת העולם, אבל מלכותו נשלמה רק עם בריאת העולםהמלך נעשה מרכבה ל[[ספירת המלכות]] שענינה גילוי מלכות שמים בעולם, שאז - "מלך שמו נקרא"בכך שהוא עומד על כך שהעם יקיים את מצוות התורה, ומכיון שאין והוא מעמיד בתי דינים שעליהם נמנים שופטים ושוטרים הכופים על קיום מצוות התורה. כמו כן בהיות המלך מרכבה לספירת המלכות עליו להשגיח על כבודו ולכן מלך בלא עם, נשלמה מלכותו עם בריאת העולםשמחול על כבודו אין כבודו מחול.
== מלך בשר ודם סוגי המלכויות=='''מלך בשר ודם'''ישנן שני מלכויות: מלכות בית דוד שניתנה לדוד, הוא האדם ששולט באמצעות שררה על העם שעליו הוא מולךלבנו שלמה ולזרעו, ומלכות ישראל, הניתנת גם לשאר השבטים.
על פי מלכות בית דוד נעלה יותר ממלכות ישראל, ואכן אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד ולא למלכי ישראל. כמו כן שלא כמלכות בשר ודם התלויה לגמרי בהכתרת העם, שונה היא [[מצוות]] ה[[תורה]], יש לשים יעמוד מלך על כלל ישראל, ושני מלכויות ישנן: מבית דוד|מלכות בית דוד שניתנה העוברת בירושה, ועצם המלכות שייכת לדוד, לבנו שלמה ולזרעו, ומלכות ישראל, הניתנת גם לשאר השבטיםעד עולם.]]
מלכות בית דוד נעלה יותר ממלכות ישראלאמרו חז"ל [[אין מלך בלא עם]], היינו שקיומו של המלך תלוי בעם. מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן של רוממות והתנשאות מהעם. כמוסבר אודות השם "עם" שהוא מלשון "גחלים עוממות", ואכן אין ישיבה בעזרה אלא למלכי שרחוקים מהמלך.==תפקיד המלך==[[קובץ:הרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי - ממלכי בית דוד בלבד ולא למלכי ]]תפקידו של המלך בעם [[ישראל]] מתחלק לשניים:א) להקפיד ולשמור על העם שלא יעברו על [[מצוות|רצון ה']].ב) להמשיך בעם בחינת [[יראה עילאה]].{{הערה|1=ראה באריכות מצות מינוי מלך בספר [[דרך מצוותיך]] לה[[צמח צדק]]}}.
שלא כמלכות בשר ודם התלויה לגמרי בהכתרת העםהכתרת המלך היא על ידי הכרזת "יחי המלך", שונה היא [[יעמוד מלך מבית וכמו שמצינו אצל דוד|מלכות בית , שהכריזה בת-שבע "יחי אדוני המלך דוד העוברת בירושהלעולם", ועצם המלכות שייכת לדוד ולזרעו עד עולםואצל הכתרת שלמה שהכריזו "יחי המלך". תוכן ההכרזה שתהא תוספת חיות וכוח בכל עניני המלוכה אצל המלך.]]
אמרו חז"ל אין בדורנו זכינו שענין זה יתפרסם ברבים על ידי הכרזת החסידים אל [[הרבי]], [[יעמוד מלך בלא עם, היינו שקיומו מבית דוד#שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך|שהינו גם צאצא ישיר בן אחר בן לדוד המלך תלוי בעם]], בהכרזה המפורסמת [[יחי אדונינו|יחי אדוננו]] [[מלך המשיח]] לעולם ועד. מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן [[פסק דין שהרבי מלך המשיח|ואף בפסק דין]] של רוממות והתנשאות מהעם. כמוסבר אודות השם "עם" שהוא מלשון "גחלים עוממות", שרחוקים מהמלךמאות רבנים שהרבי הוא מלך ישראל.
תפקידו של המלך בעם == מצוות מינוי מלך == מהתורה יש מצווה על ישראל למנות להם מלך. ההסבר לכך הוא מכיון שיש שני סוגי נשמות, ישנן [[נשמה|נשמות]] נמוכות יותר, הזקוקות למלך, ועל ידי ביטולן למלך שהוא עצמו בטל כליל להקב"ה, הם מתבטלים להקב"ה. לעומת זאת ישנן גם [[נשמה|נשמות]] גבוהות תלמידי חכמים שיכולים להתבטל מעצמן להקב"ה. מסיבה זו לא רצה שמואל ה[[נביא]] שיהיה מלך על ישראל מכיון שרצה שכל ישראליגיעו למדריגה זו, ולכן [[כעס]] מתחלק לשניים:על ישראך כאשר ביקשו להם מלך.א) להקפיד ולשמור על העם שלא יעברו מסיבה זו גם ניתנה המלוכה לדוד המלך עליו השלום, מכיון שהוא היה במדריגה זו של ביטול גמור להשי"ת, עד שאמר על עצמו "אם לא שויתי ודוממתי נפשי", כלומר שנפשו היתה בביטול גמור כל כך ל[[מצוותהקב"ה]] עד שאפילו אבריו הגשמיים לא יכלו לנוע ללא רצון השי"ת{{הערת שוליים|רצון ה'1=[[אדמו"ר האמצעי]].ב) להמשיך בעם בחינת , [[יראה עילאהדרך מצוותיך]], מצוות מינוי מלך.}}.==כבוד המלך==מהתורה יש חיוב לכבד מלך ולשמור על כבודו, וחיוב זה נלמד מהפוסק "שום תשים עליך מלך", ודרשו חז"ל שתהיה אימתו עליך.<REF>ראה באריכות מצות מינוי מסיבה זו, למרות שנשיא שמחל על כבודו כבודו מחול, מלך בספר שמחל על כבודו אין כבודו מחול. עם זאת, ישנם חילוקי דינים שונים בענין. לפי דעת [[דרך מצוותיךהרמב"ם]] להענין כבוד המלך הוא כדי להמשיך [[צמח צדקיראת שמים]]</REF>אצל העם, הם יראה תתאה והן יראה עלאה, וטעם זה של יראה תתאה אין שייך בתלמיד חכם, ולכן יהושפט מלך יהודה כשהיה רואה תלמיד חכם היה קם מכסאו ומחבקהו ומנשקהו, כי לגבי התלמיד חכם אין טעם של כבוד המלך.
הכתרת המלך היא על ידי הכרזת "יחי המלך"למלך אסור גם לחלוץ ולייבם. יש אומרים שהטעם ביבום הוא מפני שמיבם אשתו של אדם פשוט, אך לפי זה מקשה הרבי שיהיה מותר לו ליבם אשתו של מלך. הרבי מיישב שלאחר פטירתו של מלך אין הוא מלך והכל שווים, ולכן שייך בזיון זה. בענין החליצה הטעם הוא שהיבמה מבזתו (שחולצת נעלו ויורקת בפניו), וכמו שמצינו אצל דודולכן אינו מחויב בכך, שהכריזה בת-שבע "יחי אדוני כי צריך להיות כבוד המלך דוד לעולם"על כל העם, ואצל הכתרת שלמה שהכריזו "יחי המלך"ולכן אינו יכול למחול על כבודו שהוא כבוד שמים{{הערה|[[רשימות]] חוברת ז' עמ' 180 ואילך. תוכן ההכרזה שתהא תוספת חיות וכוח בכל עניני המלוכה אצל המלך}}.
חסידים התייחסו אל ==מלך המשיח=={{ערך מורחב|מלך המשיח}}שלימות המלכות תתגלה אצל מלך המשיח שלימות זו תתבטא הן ברוממות המלך, הן בהנהגתו את העם בעשיית המשפט, הן בתיקון העולם במלחמות ה', הן בהשפעתו על העם בביטול וביראת שמים.{{הערה|דרך מצוותיך מצוות מינוי מלך פרק ג, לקוטי שיחות חלק יח עמוד 271 ואילך (בלק ג), לקוטי שיחות חלק לה (ויגש ג), שיחת [[רבישבת בראשית]]תשמ"ב, בכל הדורות כאל מלךלקוטי שיחות חלק ט"ז (הדרן על [[הרמב"ם]] [[תשמ"ו]] בסופו) ועוד. }}
בדורנו זכינו שענין זה יתפרסם ברבים על ידי הכרזת החסידים אל [[הרבי]], [[יעמוד מלך מבית דוד#שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך|שהינו גם צאצא ישיר בן אחר בן לדוד המלך]], [[יחי אדונינו|יחי אדוננו . . מלך המשיח לעולם ועד]]. [[פסק דין שהרבי מלך המשיח|ואף בפסק דין של מאות רבנים שהרבי הוא מלך ישראל.]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידותבני ישראל]][[קטגוריה:חומש דברים]][[קטגוריה:חסידות]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט