עריכת הדף "ליקוטי אמרים - פרק ג'"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
 
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב)
 
|הסתרה=כן
 
|מוסתר=כן
 
|תמונה=
 
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}}
 
 
{{תניא}}
 
{{תניא}}
'''פרק ג - "מבנה" הנפש האלוקית'''
+
'''פרק ג''' של [[ספר התניא]] מבאר את עשר הכוחות של ה[[נפש האלהית]]. שעשר כחות אלו נתחלקו בדרך כלל ל[[שלוש אמות]] ו[[שבע כפולות]], שהם ספירות המוחין, ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], וה[[מידות]].
  
 
==הקדמה==
 
==הקדמה==
ב[[תניא - פרק ב'|פרק הקודם]] התבאר ''מקור'' ה[[נפש האלהית]] ושהיא נמצאת בכל אחד מישראל, ובפרק זה יתבאר "מבנה" הנפש.
+
ב[[תניא - פרק ב'|פרק הקודם]] התבאר מקור ה[[נפש האלהית]] ושהיא נמצאת בכל אחד מישראל, ובפרק זה מבוארים כוחותיה: ל[[נפש האלקית]] עשרה כחות הנמשכים מעשר ה[[ספירות]]. הכוחות נחלקים לשני סוגים: [[שלוש אמות]] (שלושת כוחות השכל) ו[[שבע כפולות]] (שבע כוחות הרגש).
  
 
==טקסט==
 
==טקסט==
שורה 15: שורה 9:
  
 
==סיכום==
 
==סיכום==
בפרק זה מתבאר שה[[נפש האלקית]] כלולה מעשרה כחות הנמשכים מעשר ה[[ספירות]], שבכללות נחלקים לשני סוגים: שכל ורגש{{הערה|השכל של הנפש האלוקית מבין רק אלוקות ואין לו מושג כלל בענייני העולם, ועל דרך זה הרגש שלה אינו כלפי שום דבר גשמי אלא רק לאלוקות בלבד.}}.
+
למדנו שהנפש האלוקית כלולה מעשר בחינות: שלוש בחינות של שכל ושבע של רגש. השכל שלה מבין רק אלוקות, והרגש שלה הוא אהבת השם ויראתו.
בפרטיות יותר כוחות השכל עצמם נחלקים לשלושה (ונקראים גם [[שלוש אמות]]), וכוחות הרגש נחלקים לשבע ונקראים [[שבע כפולות]] או שבע ה[[מידות]].
+
 
  
 
עניין עיקרי ויסודי ביותר שנלמד בפרקנו הוא חשיבות מידת ה"דעת":
 
עניין עיקרי ויסודי ביותר שנלמד בפרקנו הוא חשיבות מידת ה"דעת":
כמו שלא יתעורר באדם חשק לדבר גשמי עד שלא יחשוב עליו - כך גם בנפש האלוקית: המידות לא מתעוררות מעצמן: כדי שהעניין שלומדים '''בשכל''' יעורר [[אהבה ויראה]] '''בלב''' צריך להתקשר בו בכח, לרכז בו את המחשבה ולהתבונן בו זמן רב בלי להסיח את הדעת. ואם לא - לא יתעוררו בלב לא אהבה ולא יראה, האדם רק '''ידמיין לעצמו''' שהוא אוהב וירא את השם.
 
  
בפרק מוזכרות רק עיקרי המידות - [[אהבה ויראה]]. לשלימות העניין ראה בערך [[ספירות]].
+
כמו שלא יתעורר באדם חשק לדבר גשמי עד שלא יחשוב עליו - כך גם בנפש האלוקית: המידות לא מתעוררות מעצמן: כדי שהעניין שלומדים '''בשכל''' יעורר אהבה ויראה '''בלב''' צריך להתקשר בו בכח, לרכז בו את המחשבה ולהתבונן בו זמן רב בלי להסיח את הדעת. ואם לא - לא יתעוררו בלב לא אהבה ולא יראה, האדם רק '''ידמיין לעצמו''' שהוא אוהב וירא את השם.
 +
 
 +
 
 +
בפרק מוזכרות רק עיקרי המידות - אהבה ויראה. לשלימות העניין ראה בערך [[ספירות]].
  
 
==צילום דפוס התניא==
 
==צילום דפוס התניא==
<gallery widths="150px" heights="220px">
+
<gallery widths="250px" heights="300px">
 
קובץ:תניא ז2.jpg|עמוד 1
 
קובץ:תניא ז2.jpg|עמוד 1
 
תמונה:תניא 14.jpg|עמוד 2
 
תמונה:תניא 14.jpg|עמוד 2
שורה 33: שורה 29:
 
*[[שבע כפולות]]
 
*[[שבע כפולות]]
 
*[[דעת]]
 
*[[דעת]]
 
==לקריאה נוספת==
 
*הרב [[יוסף ויינברג]], [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535549 ביאור משולב לפרק ג'], מתוך הספר [[שיעורים בספר התניא]]
 
*הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]], '''[https://abc770.org/article_node_2851/ עשר כוחות הנפש]''', ביאור רחב לפרק ג' מתוך הספר [[פניני התניא]]
 
 
{{הערות שוליים}}
 
  
 
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ב'|פרק ב']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק ד'|פרק ד']]}}
 
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ב'|פרק ב']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק ד'|פרק ד']]}}
 
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)