שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,074 בתים ,  06:11, 11 בנובמבר 2016
יקב '''יעקב אבינו ''' הוא השלישי ב[[אבות]], בנו של [[יצחק אבינו]]. מאחר ש[[נשמה|נשמות]] ה[[אבות]] נמשכות מה[[מדות העליונות]] ב[[עולם האצילות]] ו[[דבקות]] בהן, לכן התכונות שבנשמותיהם תואמות את המידות מהן נמשכו.
נשמת יעקב נמשכת מ[[ספירת התפארת]], אשר ענינה - [[מידת הרחמים]], שהיא שילוב של חסד וגבורה ביחד.
ולכן אמר: "א-לקי אבי {{ציטוטון|אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי [[אברהם ופחד |אַבְרָהָם]] וּפַחַד [[יצחק היה לי"|יִצְחָק]] הָיָה לִי}}, [[התכללות ]] [[חסד וגבורה ]] ו[[גבורה]] כאחד, שזהו ענין עניין [[מידת הרחמים]] הנקראת בשם [[תפארת]], שענינה - ה[[יופי]] הנוצר מהגיוון והמיזוג של שני הפכים.  לכן עבודתו של יעקב משולבת - שעל-אף הרגשת ה[[ביטול]], הריחוק והאפסיות - כלפי ה', מחמת הרגשת קדושתו יתברך שהוא קדוש ומובדל ו[[לית [[מחשבה]] תפיסא ביה כלל]], הנה הוא חוזר ומתעורר ב[[אהבה]] וגעגועים אל ה' ומעורר [[רחמים]] רבים על נשמתו, וכמו שכתוב "מרחוק ה' נראה לי", דהיינו מדת ה[[רחמים]] על נשמתו בגלל הרגשת הריחוק. ולזאת הצטיין גם במידת ה[[רחמים]] על הילדים הרכים ועל הצאן וכו'.== שפלות וביטול ==
ונקראת מדת הרחמים בשם תפארת, שענינה - היופי הנוצר מהגיוון והמיזוג מדתו של שני הפכיםיעקב אבינו היא שפלות וביטול כלפי [[הקדוש ברוך הוא]].
לכן עבודתו של יעקב משולבת - שעל-אף הרגשת הבמיוחד ניכרת שפלותו וביטולו המיוחדת, שגם כאשר משפיע עליו [[ביטול]], הריחוק והאפסיות - כלפי הקב"ה', מחמת הרגשת קדושתו יתברך שהוא קדוש ומובדל ו[[לית מחשבה תפיסא ביה כלל]]חסדים, הנה הוא חוזר ומתעורר באהבה וגעגועים אל ה' ומעורר רחמים רבים על נשמתואינו מגדיל את עצמו, וכמו שכתוב "מרחוק ה' נראה לי"אלא להיפך, דהיינו מדת הרחמים על נשמתו בגלל הרגשת הריחוקככל שנשפעים עליו החסדים כך מקטין את עצמו.
ולזאת הצטיין כך היה גם במידת הרחמים על הילדים הרכים ועל הצאן וכו'כאשר ניצל מ[[לבן הארמי]] ומ[[אליפז]], אמר: קטנתי מכל החסדים.
היפוכו הגמור של יעקב היא מידת [[ישמעאל]]{{הערה|1= [[אגרת הקודש - פרק ב']]}}{{סגל}}{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:ערכים במבט החסידותהאבות]]

תפריט ניווט