שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  23:00, 21 בספטמבר 2015
מ
==תשובה וכפרה ==
{{להשלים}}
ביום הכיפורים ישנו חיוב ומצווה לעשות תשובה וכלשון הרמב"ם:{{הערה|שם=תשובה ז|הלכות תשובה ב, ז.}} "יום הכיפורים הוא 'זמן תשובה' לכל".{{הערה|והוא חיוב בפני עצמו (ואינו המשך לעשרת ימי תשובה שלכן הוא 'מוסיף' וכותב כעניין חדש על ההלכה לפני זה בקשר לעשרת ימי תשובה וגם אינו 'תוצאה' בלבד מזה שהוא 'קץ סליחה' שאם כן היה עליו לכתבו בסדר הפוך - לקוטי שיחות חלק כט עמוד 205.}} "ומצוות עשה מין מן התורה להעיר האדם את רוחו לחזור בתשובה ביום הכיפורים שנאמר: מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו"{{הערה|רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ב' אות יד בסופו.}} וכפי שתרגם בתרגום יונתן בן עוזיאל "..ביומא הדין יכפר עליכון...ואתון קדם ה' תודון סורחנותכון ותדכון" (שבנוסף לכפרה יש חיוב לעשות תשובה{{הערה|אולם אינו מוכרח לשיטתו שהוא חיוב בפני עצמו.}})
ישנם המדייקים מהו גדר החיוב של תשובה ביום הכיפורים יש המבארים{{מקור|הובא בלקו"ש חלק כ"ט}} שהיות ומצוות התשובה היא מצווה שאין הזמן גרמא לכן ביטולה שייך רק לאחר מיתה (שמת בלא תשובה) אמנם זהו ההוספה של יום הכיפורים שהחייב תשובה עאם עבר יום הכיפורים ולא עשה בזה 'ביטל' מצוות התשובה ולפי זה אין הוספה בחיוב התשובה ביום כיפור. אמנם ברבינו יונה וכך מבאר גם הרבי{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ט עמוד 203 ואילך.}} מדיוק לשון הרמב"ם שישנו הוספה בחיוב לעשות תשובה, שלכן החיוב הוא על כולם (חיוב נוסף מצד הזמן - שבזמן זה מחוייב כל אחד מישראל לעשות תשובה, לא רק מצד ה'גברא' שחטא.
5,403

עריכות

תפריט ניווט