שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,021 בתים ,  11:28, 6 במאי 2018
מ
'''חודש תמוז''' הינו החודש העשירי בחודשי השנה.
==ענינו==בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות. הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבה החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום [[פורטל:י"ז בתמוז]], ובו מתחילים ה[[שלשה שבועות]] של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות. דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה{{הערה|ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.}}.אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה [[י"ב תמוז]].  הסיבה שבקרבנו אל [[הגאולה האמיתית והשלימה]] מתגלה דווקא בחודש תמוז שמסמל את החורבן יום גאולה הוא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור! עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של [[הרבי הריי"צ]] עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחום, אלא הם בעצמם יחד עם כל תוקפם הורו ושחררו אותו. כמו כן מתבטא עניין זה בשם החודש שכאמור נקרא על שם של [[עבודה זרה]] אולם [[תורת החסידות]] מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - [[אור אין סוף]]). התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מבתטאת במיוחד ביום [[ג' בתמוז]]. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.{{הערה|ראה ספר החינוך מצווה יח.}} ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'. וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל [[תשעה באב]] י"ז בתמוז ו[[חג הפסח]]{{הערה|כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל '''ת'''שעה באב וביום השני של פסח חל '''ש'''בועות וכו'}} משום שזה עצמו ש[[תשעה באב]] וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי חבצום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"דז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום יז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.}}. ==ימי חב"ד]]==
===אירועים===
*ביום [[ג' בתמוז]] [[תרי"א]] - פרצה [[שריפה]] גדולה ב[[עיירה]] ליובאוויטש, וכילתה את ביתו ואת כתבי החסידות של אדמו"ר ה[[צמח צדק]].*[[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] שוחרר ממאסרו (מיום [[ט"ו סיון בסיוון]] [[תרפ"ז]]) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלטו קאסטראמאמקלט 'קסטרמה'.*ביום [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] - [[כ"ק אדמו"ר שליט"אהרבי]] התכסה מעינינו. בעיניים [[גשמיות ]] ייתכן שיתפרש הדבר כ[[הסתלקות]] - מכל מקום , אך על פי [[תורה]] ועל פי שיחותיו של הרבי אין זה כך.*ביום [[ח' בתמוז]] [[תרנ"א]] - מרת [[משה וחיה מושקא הורנשטיין|חיה מושקא (בת ]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש)]] , באה בקישרי שידוכים עם הרב [[משה הורנשטיין (חתן המהר"ש)]].*ביום [[ח' בתמוז]] [[תרנ"ח]] - פרצה [[שריפה ]] ב[[ליובאוויטש]], שישים ושלושה בתים נשרפו, ביניהם בתים של [[פורטל:בית רבי|בית רביאדמו"רי חב"ד]].*ביום [[י"א בתמוז]] [[תרנ"א]] - אדמו"ר הריי"צ החל להניח תפילין, בהיותו בן 11 שנים.*ביום [[י"ב תמוז בתמוז]] [[תרנ"ג]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לגיל מצוות והסעודה 13 שנים וחגיגת ה[[בר מצווה]] התקיימה ב[[הזאל הגדול (ליובאוויטש)|בזאל הגדול שבליובאוויטש]].*ביום [[י"ב תמוז בתמוז]] [[תרנ"ה]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] הכניס את בנו, אדמו"ר הריי"צ, לעסקנות ציבורית ומינה אותו למזכירו.*ביום [[י"ב תמוז בתמוז]] [[תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ התבשר על ידי פקיד ממשלתי, שהגיע פקודה לשחרורו המלא. אך כיון שזהו יום חג בקסטרמה המשרד לא הנפיק את תעודת השחרור עד ליום המחרת - *[[י"ג תמוז תרפ"זבתמוז]].*ביום [[י"ג תמוז תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ יצא מבית האסורים (ממאסרו מיום [[ט"ו סיון בסיוון]] [[תרפ"ז]]).*ביום [[ט"ו תמוז בתמוז]] [[תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לביתו ב[[לנינגרד]] לאחר ששוחרר מגלותו בקסטרמה.*ביום [[ט"ו בתמוז]] [[תשמ"ו]] - הושלמה בנייתו של בניין [[770 כפר חב"ד|770]] ב[[כפר חב"ד]], שנבנה על פי הוראת [[הרבי]].*[[י"ט תמוז בתמוז]] [[תר"מ]] - אדמו"ר הריי"צ הוכנס ב[[ברית]]ו של [[אברהם אבינו]].*ביום [[כ"א תמוז בתמוז]] [[תר"צ]] - אדמו"ר הריי"צ חזר ל[[ריגה]] מביקוריו בארצות ב[[ארצות הברית ]] (ביום [[י"ב אלול באלול]] [[תרפ"ט]]) ו[[ארץ ישראל]] (ביום [[ב' מנחם במנחם אב ]] [[תרפ"ט]]).*ביום [[כ"ו תמוז בתמוז]] [[תקי"ט]] - [[הבעל שם טוב]] ניצח את ה[[פרנקיסטים]] בעיר [[לבוב]].
===[[יום הולדת|נולדו]]===
*ביום [[י"ט תמוז בתמוז]] [[תרי"ח]] - [[רבי שניאור זלמן אהרן (בן המהר"ש)|רבי שניאור זלמן אהרן]] נולד ל, בנו של [[אדמו"ר המהר"ש]] ולמרת , נולד.*[[י"ב בתמוז]] [[תר"מ]] - [[אדמו"ר הריי"צ]], ה[[רבקה שניאורסון (אשת אדמו"ר המהר]] השישי מ[[אדמו"רי חב"ש)|רבקה שניאורסוןד]], נולד.
===[[הסתלקות|נסתלקו]]===
*ביום [[ד' תמוז בתמוז]] [[תקע"ט]] - מרת [[אסתר מרים (בת אדמו"ר האמצעי)|אסתר מרים]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]] , נפטרה{{הערת שוליים|על פי מצבה שמצאו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בבית החיים ב[[ליובאוויטש]], בשנת [[תש"נ]].}}.*ביום [[י"ב תמוז בתמוז]] [[תרכ"ה]] - הרב [[אליהו יוסף ריבלין]] - מ, [[חסיד|חסידיהם]] הגדולים ם של [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] - , נפטר.*ביום [[כ"ז תמוז בתמוז]] [[תרנ"ג]] - הרב [[יהודה לייב סלונים (נכד אדמו"ר האמצעי)|יהודה לייב סלונים]], נכד נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] (מבתו [[מנוחה רחל (בת אדמו"ר האמצעי)|מנוחה רחל]]), נפטר. ===נפטרו===*[[ד' תמוז]] [[תשנ"ה]] -הרה"ח מנחם מענדל פוטרפאס, נפטר באנגליה אצל בנו, בדרכו לחצרות קודשינו, ולאחר מחלה ממושכת.[[י"ב בתמוז]] [[תשע"ה]] - הרה"ח [[יקותיאל מנחם ראפ]], נפטר שעה קלה לאחר שנדרס על ידי אפרו-אמריקאי, ומנוחתו כבוד [[בית העלמין מונטיפיורי|בית העלמין מונטיפיורי]].  [[ט"ו תמוז]] [[ה'תשע"ז]] - הרה"ח [[נפתלי צבי גוטליב]]. 
==קישורים חיצונים==
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=87 [[חודש תמוז] - אתר ] [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראלראש השנה]]הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים]- {{חב}}*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=82 ימי בין המצרים[[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - אתר {{חב"ד בישראל}}
{{הערות שוליים}}
2,381

עריכות

תפריט ניווט