שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,103 בתים ,  04:08, 6 ביולי 2020
אין תקציר עריכה
{{מפנה|התוועדות|התוועדות של הרבי שליט"א|התוועדות עם הרבי}}[[תמונהקובץ:התועדות 770התוועדות עם ר' שלמה חיים.jpgjpeg|leftשמאל|thumbממוזער|250px300px|התוועדות חסידית עם ה[[התוועדותמשפיע]] עם ר' [[הרבישלמה חיים קסלמן]]]] ב-[[קובץ:חסידים מתוועדים בסוכת 770.jpg|שמאל|ממוזער|200px|חסידים מתוועדים בסוכת 770]]'''התוועדות''' (או '''פארבריינגען''' ב[[יידיש]] ) הוא השם המקובל בעגה של בעגת [[חסידי חב"ד]] להתכנסות של חסידים. ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] נהוג להרים כוסית '[[לחיים]]' לשיר [[פורטל:ניגוני חב"ד|ניגונים חסידיים]], לספר סיפורי צדיקים ולומר דברי תורה. לרוב נערכת ה[[התוועדות]] ההתוועדות עם רב ([[משפיע]]) או וב[[חסידי פולין|חסידויות פולין]] עם ה[[אדמו"ר]](מה שמכונה ביניהם "{{מונחון|טיש|שולחן באידיש}}").
==משמעות ה[[התוועדות]] ההתוועדות בחסידות==[[קובץ:כסא בהתוועדות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חסידים ב[[התוועדות]] של [[הרבי]] בזאל הגדול, מעבירים מעל ראשיהם כיסא (ככל הנראה עבור אחד מזקני החסידים)]][[התוועדות]] עם [[אנ"ש]] וה[[תמימים]] היא אחת מן הדרכים ל[[התקשרות]] אל [[הרבי|נשיא הדור|הרבי]]{{הערת שוליים|[[היום יום]] [[כ"ד סיון]]}}, היא אחד מהיסודות ב[[דרכי החסידים]], ומבוא למצוה היסודית של למצוות [[אהבת ישראל]]{{הערת שוליים|[[היום יום]] [[כ"ד תשרי]]. שיחת שבת פרשת ויקהל [[תשמ"ו]] סעיף ד' ואילך}}.
בקרב חסידים מקובלת האימרה כי "[[התוועדות]] חסידית יכולה לפעול, אף מה שאין ביכולתו של ה[[מלאך מיכאל]] לפעול". אימרה את אמרה זו הסביר [[אדמו"ר הזקן]], בכך שכשהאב רואה שבניו מסבים באחדות אזי מתעורר הוא בחשק למלא כל משאלותם, גם כשבדרכים ה'מקובלות' (כגון באמצעות המלאכים) אינם זכאים לכך. ואכן, במסורת החסידית סיפורים רבים על אנשים שנושעו אחר שהשתתפו בהתוועדות והתברכו{{הערה|1=[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] חלק ג' עמוד תיג, והובא ב"קובץ מכתבים לאמירת תהילים" שבהוספה לספר תהילים אוהל יוסף יצחק שבהוצאת [[התוועדותקה"ת]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=198 עמוד 198 והילך במהדורות החדשות] והתברכו}}.
== תוכן ה[[התוועדות]] ההתוועדות ==[[קובץ:התוועדות_נשים.jpg|250px|thumb|left|[[התוועדות]] של [[הרבי]] עם נשים ובנות]]בהתוועדות, תובעים המדברים מאת המסובים שיטיבו הנהגותיהם ודרכיהם, שיקבעו זמנים ללימוד לחיזוק ההתקשרות ל[[רבותינו נשיאנו]] וללימוד [[תורת החסידות]], שישמרו על קביעות השיעורים, ושהלימוד יהיה על מנת לקיים. תוכחה בהתוועדות, צריכה להיות רק על דברים ועניינים שאין בהם משום עלבון{{הערת שוליים|[[היום יום]] [[כ"ד תשרי]]}}.
את ה[[התוועדות]] ההתוועדות החסידית מנחה, בדרך כלל, אדם המכונה "[[משפיע]]" או "מתוועד". המתוועד הוא רב או מחנך שמשוחח במהלך ההתוועדות, עם יתר החסידים המשתתפים. ישנו סוג התוועדות, בו המתועדים משוחחים בינם לבין עצמם, בדברי התעוררות וחיזוק. [[התוועדות]] מסוג זה אינה נפוצה , מה שאינו נפוץ בקרב נערים צעירים.
==אמירת ה'לחיים' בהתוועדות==
{{ערכים מורחבים|ערך=[[משקה]], [[תקנת המשקה]]}}כאמור, ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] מקובל להרים כוסית 'לחיים', לרוב מדובר במשקה אלכוהולי - בעיקר וודקה - אם כי [[הרבי]] הסתייג מהפרזה יתר על המידה ואסר על בחורים ואברכים מתחת לגיל 40 לשתות יותר מכמות של רביעית (= 46 86 סמ"ק). תקנה זו מכונה אצל חסידי חב"ד בשם '[[גזירת המשקה]]'. מקרה יוצא מהכלל, היה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] שערך הרבי בערב [[חג הפסח]] [[תשמ"א]] שחל ב[[שבת]], ומשום שנוהגים שלא לשתות [[יין]] בערב [[ליל הסדר]] - שתו באותה ההתוועדות מים.
מקרה יוצא מהכלל===נוסח אמירת ה'לחיים' בהתוועדות===באמירת הלחיים ישנם שני נוסחאות:* לחיים טובים ולשלום, וטעם הברכה - כיוון שבשתיית היין הנזכרת בפעם הראשונה בתורה היו תוצאות לא טובות,, שהובילו לקילולו של חם (בנו של [[נח]]) ו[[עץ הדעת]] היה עץ גפן, ולכן מברכים ש[[יין]] זה יהיה לחיים טובים. * [[המגיד ממעזריטש]] היה עונה לחיים ולברכה, אירע וכן פעם ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] שהתקיימה עם הרבי בה לא שתו נוכח [[ייןאדמו"ר הזקן]]ענה לחיים ולברכה. היה אחרי ההתוועדות שוחחו החסידים בטעם לנוסח זה בערב פסח דווקא, ששמעוהו אז פעם הראשונה. אחד החסידים אמר, כי ייתכן וזה משום שכ"שנכנס יין יצא סוד", שמשמעותו ב[[תשמ"אעבודת השם]] שחל בהיא התגלות ה[[שבתמדות]], ומשום שנוהגים שלא לשתות לכן זקוקים לברכה{{הבהרה}}. והנוסח הוא "לחיים ולברכה" [[ייןאותיות]] בערב לב-רכה{{הערה|1=[[ליל הסדרהיום יום]] - שתו באותה ה, [[התוועדותכ"ט אדר א']] מים}}.
==נוסח אמירת ה'לחיים' בהתוועדותזמן ההתוועדות==אמנם אין צורך בסיבה או בזמן מיוחדים על מנת להיתוועד, אךלמרות זאת ישנם ימים שנהוג להיתוועד בהם, חלקם אף תוקנו תוקנו על ידי [[רבותינו נשיאנו]]. ימים אלו הם בדרך כלל ימים מיוחדים ב[[פורטל:ימי חב"באמירת לחיים יש שתי נוסחאותד|ימי חב"ד]], כגון [[חג הגאולה]], כל חודש כסלו, ימי הולדתם של [[פורטל: א) לחיים טובים ולשלוםנשיאי חב"ד|נשיאי חב"ד]] ודומיהם.  זמני [[התוועדות חסידית|התוועדות]] נוספים: שבת בה מברכים את החודש{{הערת שוליים|ראה לדוגמא [[היום יום]] [[כ"ו כסלו]], [[כ"ד אייר]]}}, זמן ה[[סעודה שלישית|סעודה השלישית]] של יום ה[[שבת]] וב[[ראש חודש|ראשי חדשים]]. (התוועדויות אלו, וטעם הברכה כמו גם התוועדויות ב[[פורטל:ימי חב"ד|מועדי אנ"ש]] - להיות כי בשתיית היין הנזכרת בפעם הראשונה בתורה היו תוצאות לא טובות - ויחל נח גו' וצריכות להתקיים בבית הכנסת). [[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[מלוה מלכה]] ב[[מוצאי שבת]] צריכה להתקיים בבתיהם הפרטים של [[אנ"ש|החסידים]] {{הערת שוליים|[[עץ הדעתהיום יום]] גפן הי[[ל'ניסן]]}}. ==השתתפות בהתוועדויות==אצל חסידי חב"ד השתתפות בהתוועדות לעיתים קרובות הוא דבר המוכרח, עד כדי כך שחסידים היו מקפידים להשתתף בהתוועדות לפחות פעמיים בשבוע, ולכן מברכים שיין זה יהיה לחיים טוביםועורכים לשם כך התוועדויות קבועות בליל שישי, בשבת בצהריים, ובמוצאי שבת, שהם זמנים שניתן להתוועד בהם בשופי מבלי שהדבר יפגע בפרנסה.
ב) הרב [[המגיד ממעזריטש]] היה עונה לחיים ולברכה. פעם ב[[התוועדות]] שהיה נוכח [[אדמו"ר הזקן]] ענה: לחיים ולברכה. אחרי ה[[התוועדות]] שוחחו החסידים בטעם נוסח זההצמח צדק כרך את מניעת השפע לאברך חסידי, ששמעוהו אז פעם הראשונה. אחד החסידים אמר, אשר להיות כי נכנס [[יין]] יצא סוד, ובעבודה הוא התגלות ה[[מדות]], לכן זקוקים לברכה. והנוסח הוא "לחיים ולברכה" [[אותיות]] לב-רכה{{הערה|1=[[היום יום]], [[כ"ט אדר א']].}}בכך שהוא הפסיק מלהשתתף בהתוועדויות.
==זמן ההתוועדות==[[קובץ:התועדות.jpg|250px|thumb|left|חסידים בהתוועדות]]אצל חסידים ידוע כי אין הם צריכים זמן מיוחד בכדי לשבת יחד ולהתוועד. למרות זאת, ישנם ימים קבועים בהם נערכות התוועדויות במרכזי גם למקורבים שעדיין אינם נמנים על חסידי חב"ד. ימים אלו הם בדרך כלל ימים מיוחדים ב[[פורטל:ימי חב, הורה הרבי שעליהם להשתתף בהתוועדויות "ד|ימי חבמפעם בפעם – לפחות"ד]], כגון [[חג הגאולה]], כל חודש כסלווהוסיף ש"אין לכך תחליף, ימי הולדתם של [[פורטל:נשיאי חבוהדבר נצרך מאוד"ד{{הערה|נשיאי חבניצוצי רבי, גליון התקשרות פרשת אמור תשע"ד]] ודומיהםט.}}.
זמני ==התוועדות במחיצת הרבי==[[התוועדות]] נוספיםקובץ: שבת בה מברכים את החודש {{הערת שולייםהרחמא חודוקוב.jpg|שמאל|ממוזער|300px|ראה לדוגמא הרבי במהלך התוועדות שערך ב[[היום יוםזאל הגדול]] של [[כ"ו כסלו770]], על בימת ההתוועדיות. מאחוריו נראה יושב ה[[כמזכירות אדמו"ד איירר שליט"א|מזכיר]]}}, זמן ההרב [[סעודה שלישית|סעודה השלישיתחיים מרדכי אייזיק חודקוב]] של יום ה[[שבת]] וב[[ראש חודש{{ערכים מורחבים|ראשי חדשים]]. (התוועדויות אלו, כמו גם התוועדויות בערך=[[פורטל:ימי חב"ד|מועדי אנ"שהתוועדות עם הרבי]] - צריכות להתקיים בבית הכנסת). }}במשך שנות נשיאותו היה [[התוועדותהרבי]] מלוה מלכה בנוהג לערוך בחגים ובמועדים חסידיים התוועדיות באולם ה[[מוצאי שבתזאל הגדול]] צריכה להתקיים בבתיהם הפרטים של 770. במהלך ההתוועדות היה הרבי נושא [[אנ"ש|החסידיםשיחה]] {{הערת שוליים|לקהל, שעיקרה היה בענייני פרשת שבוע וענייני היום לקראתו נערכה ההתוועדות, כשבין שיחה לשיחה הוא מפסיק על מנת לאפשר נגינת [[היום יוםניגון]] . במהלך התוועדויות אלו אף אמר הרבי את [[ל' ניסןמאמר|מאמרי החסידות שלו]]}}.
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.torah4blind.org/hebrew/vcbd-shelach-5768.pdf התוועדות מהי] בהוצאת '''ועד חיילי בית דוד'''*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=2537&CategoryID=787 אוצרות דור ודור] - ליקוט מדברי [[אדמו"ר הריי"צ]] בנוגע ל[[התוועדותחסידית]] חסידית*הרב [[עדין שטיינזלץ]], '''[http://www.qarov.org/files/Published/qarov_elecha_58.pdf השטן לא שמע]''', משמעותה של [[התוועדות חסידית|התוועדות]] {{*}} '[[קרוב אליך (עיתוןגליון)|קרוב אליך]]' גליון 58 עמוד 6* '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3477921 כשהרב חשב שהתוועדות זה בילוי]''' {{בית חבד}}* '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=402&ArticleID=468 התוועדות חסידית]''' מתוך [[גליון התקשרות]]
{{הערות שוליים}}
{{תבנית:במחיצת הרבי}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
[[קטגוריה:במחיצת הרבי]]
390

עריכות

תפריט ניווט