שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,040 בתים ,  18:13, 8 במרץ 2019
טעות שלי, עכשיו זה באמת כ"ח ניסן
{{ערך מובחרמומלץ/למעלה|}}
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב הביע את צערו על האדישות בנושא [[הבאת המשיח ]] והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] השומעים את האחריות להביא אותולפעול את ביאתו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. שיחה זו כונתה על ידי הרבי השתמש בלשון לאחר מכן בתואר "השיחה הידועה" {{הערה|במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|; בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד שהוריו חששו לשלומו.  {{ש}}לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר ר' רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!...". ועל כך ענה הרבי ביום [[ד' באייר]]: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}} (יומן 'אראנו נפלאות', ע' 152).}}, ומאז התקבל נפוץ כינוי זה ביחס לשיחה.
השיחה גרמה להתעוררות רבה בקרב החסידים בנושא הבאת [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה]]. יוזמות ופעולות רבות{{הערה|ראה בפיסקה 'פעולות בעקבות השיחה'.}} בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
==רקע==
{{ערכים מורחבים|ערכים=[[בשורת הגאולה]], [[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}}
מיום [[י' שבט תשי"א|עלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]. עבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות|המעיינות]]. בהדרגה, במהלך שנות נשיאותו, העלה הרבי יותר ויותר את רף ה[[ציפייה לגאולה]] והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות את המרב להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד.}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, שבכוחה להביא את הגאולה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב . . עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}.
לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו פרצה [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}.
לאחר סיום המלחמה - בחודשים [[אדר]] ו[[ניסן]] [[תנש"א ]] - קרא הרבי להתבונן בניסים הגלויים שאירעו בה, והסביר שהם גדולים יותר אפילו מניסי [[חג הפורים]]{{הערה|1=ראה [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAdTZXZXhmdm0xd0E מכתב כללי מכ"ה באדר תנש"א].}}. ב[[יחידות כללית]] ב[[כ"ו ניסן]], יומיים לפני אמירת השיחה הידועה, ביאר הרבי בהרחבה את הניסים הגלויים שנראו לאחרונה, הן במלחמת המפרץ והן בהתרחשויות נוספות - כגון [[התפרקות ברית המועצות]] - והסביר שיהודי צריך להכיר בניסים אלו, {{ציטוטון|עד שהוא לא מתבייש לצאת בריקוד בגלל הניסים הגלויים!}}{{הערה|1=[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SANkdiQUxNZEozcmc שיחת כ"ו ניסן תנש"א]{{PDF|}}}}.
יומיים אחר כך - ביום חמישי בלילה, אור לכ"ח ניסן תנש"א, לאחר [[תפילת מעריב]] - אמר הרבי את השיחה הידועה{{הערה|השיחה נאמרה בהפתעה, ולכן אפילו הרמקול לא היה מונח על גבי 'סטנד' - מעמיד - כרגיל.}}.
==תוכן השיחה==
[[קובץ:מכתב צאח אחרי כח ניסן.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|מכתב בהול שנשלח ל[[שלוחים]] ממרכז [[צעירי אגודת חב"ד (ישראל)|צעירי אגודת חב"ד]] בבוקר שלאחר אמירת השיחה, [[כ"ט בניסן]]]]את השיחה פתח [[הרבי]] בהסבר מעלת היום תוך הדגשת שייכותו לגאולה: '''שנת תנש"א''' - ראשי תיבות "תהא שנת אראנו נפלאות", הרומז לנפלאות שיתרחשו בגאולה; בשנה זו עצמה ב'''חודש ניסן''' - שעליו אמרו חז"ל{{הערה|[[מסכת ראש השנה|ראש השנה]] יא, א.}}: "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל", בחודש זה עצמו ביום '''כ"ז בחודש''' שהוא [[שלוש]] פעמים שלוש פעמים שלוש - הרומז על [[חזקה]] בעניין החודש (הגאולה), ובזה גופה חזקה משולשת; ליל '''כ"ח בחודש''' - מלשון כח, חוזק ותקיפות; '''י"ב ל[[ספירת העומר|עומר]]''' - כמספר ה[[שבטים]]; ליל '''י"ג לעומר''' - בגימטריא "[[אחד]]", רמז ל[[אחדות ה']] שתתגלה בגאולה; וכך פירט את מעלותיהם של הימים הבאים.
לאחר מכן המשיך הרבי ואמר{{הערה|1=קטעים אלו של השיחה נאמרו על ידי הרבי בהתרגשות רבה, כאשר קולו גובר והסטענדר שעליו נשען התנענע. להלן מתוך [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s הנוסח הסופי של השיחה] שנערך ו[[מוגה|הוגה]] על ידי הרבי.}}:
== בעקבות השיחה ==
{{דולרים אחרי השיחה}}
השיחה והביטויים החריפים זעזעו את ציבור הנוכחים, והדי הסערה שהתחוללה בעקבותיה הורגשו בעולם היהודי בכלל{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה, למשל: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר [[תנש"א ]] (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}.
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/open?id=0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות] עמוד 238 (בהוצאת [[יומן קבלת המלכות|את"ה העולמי]]). הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}.
אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא.
ב[[התוועדות]] ב[[שבת]] שלאחר מכן, [[פרשת שמיני]], נעמד בין השיחות אחד ה[[חסיד|חסידים]] וקרא שמכיוון ש"צדיק גוזר והקדוש ו[[הקדוש ברוך הוא ]] מקיים", מבקשים שהרבי יגזור שהגאולה תבוא מיד. את השיחה שלאחר מכן פתח הרבי והדגיש כי אין מקום להטיל את העבודה להביא משיח עליו, אלא זוהי עבודתו האישית של כל אחד:
{{ציטוט|מרכאות=כן
|תוכן=במקום לנצל הזדמנות זו . . בכדי שכל אחד יחליט בעצמו מה עליו לעשות, מנצלים זאת לחיפוש אולי ימצאו בשבילי עבודה חדשה...
יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי . . ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר).
וממילא - אין מקום לנצל את זמן ה[[התוועדות]] כדי לחפש בשבילי תפקידים חדשים ולהטיל עלי עוד עבודה... הנני מוחל על הטובה, והיה עדיף שכל אחד יחליט מה עליו לעשות.
[[קובץ:פסק הדין1.jpg|שמאל|ממוזער|150px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירום]]
{{ערך מורחב|ערך=[[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]}}
במהלך כינוס החירום ב[[בית מנחם (כפר חב"ד)|בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] במוצאי שבת, בו הרב [[זמרוני ציק]] היה המנחה של הכנס, הועלתה הצעה על ידי הרב [[שמואל פרומר]], לערוך פסק דין מהרבנים ש[[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]]. ההצעה התקבלה, ובאותו מעמד הכריז מזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] הרב [[דוד חנזין]] בשם הרבנים, שה[[רבי]] הוא [[מלך המשיח]]. באותו ערב, [[רב|רבו]] של [[כפר חב"ד ]] הרב [[מרדכי אשכנזי]], כתב את הנוסח המלא של [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסק הדין]].
בהמשך לכך טסו ל[[ניו יורק]], ל[[770|חצר הרבי]], הרב [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] - על מנת להגיש לרבי את פסק הדין. ביום [[ב' אייר]] בבוקר הגיעו לניו יורק, ושם חיכה ה[[רב]] [[דוד נחשון]] לרבי ליד ה[[מקווה]]{{הערה|בימים בהם הרבי נסע ל[[האוהל|אוהל]], היה טובל לפני כן במקווה.}}, וכשהגיע הרבי הגיש לו את פסק הדין. הרבי הסתכל ואמר בחיוך: {{ציטוטון|ישר כח, ישר כח!}} והכניס את המעטפות לכיס ה[[סירטוק]].
[[קובץ:טופס קבלת המלכות.png|שמאל|ממוזער|150px|טופס [[קבלת המלכות]] שהוגש לרבי בעקבות השיחה, הנחתם בהכרזת [[יחי אדוננו]]]]
{{ערך מורחב|קבלת המלכות}}
בנוסף לפסקי הדין מהרבנים, החלה ההתעוררות בין החסידים על החשיבות לקבל את מלכותו של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרעיון עלה כבר בלילה שלאחר השיחה על ידי הרב [[אברהם ליפסקר]] שדיבר על כך בשידור טלפוני, אך התחזק בעיקר באסיפת החירום ב-770, ביום חמישי [[ד' באייר]]. בסיומה של האסיפה חתמו הנאספים - כ-250 איש - על טופס קבלת המלכות, בו הם מקבלים על עצמם את הרבי כמלך המשיח ומתחייבים להתמסר ולפעול כרצונו הקדוש. חתימות אלו הוכנסו לרבי וזכו למענה חיובי ומעודד{{הערה|נוסח המענה היה הנוסח הכללי של המענות באותה תקופה: {{ציטוטון|נת' ות"ח [{{=}}נתקבל ותשואות חן], ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא], כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקבד[[הקב]] שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא] שבאים מ[[חודש ניסן]] והשפעתו ונכנסים ל[[חודש אייר]] (ר"ת [[האבות ]] ורחל - רגל הד') כמפורש בכמה מקומות. בשנת ה(י') ת(הא) ש(נת) א(ראנו) נ(פלאות) אזכיר עה"צ [{{=}}על הציון]}}.}}. צילום המענה של הרבי נתלה על קירות 770 ועורר הדים רבים{{הערה|1=[http://chabad.info/moshiach/%D7%97%D7%A6%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A1-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA/ הכינוס הראשון של קבלת המלכות]{{אינפו}}}}.
לאחר מכן התפשט נושא ההחתמות על קבלת המלכות לארץ הקודש, וכן בין נשי ובנות חב"ד, בהסכמת וברכת הרבי.
===לימוד עניני גאולה ומשיח===
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]
{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרהלימוד עניני גאולה ומשיח]]}}במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה [[תמימים]] מהישיבה בניו הייבן (בתוכם הת' ביניהם התמים [[מנחם דב דברוסקין]]) רעיון, לערוך מפתחות [[מפתח עניינים]] לשיחותיו של הרבי בענייני גאולה ומשיח, כדי להוסיף ב[[לימוד ענייני גאולה ומשיח]] להבאת הגאולה. ב[[שיחה]] ב[[התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את התגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה"{{הערה|1=ראה [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/61207_he_1.pdf השטורם שלי ע"ד ביאת משיח], ע' 14 ואילך.}}.
ב[[שיחה]] ב[[התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את התגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה". בהמשך{{הערה|1=[[דבר מלכות]] [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc שבת פרשת בלק תנש"א] סעיף ט' ואילך.}} הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך נדרש לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת סף הגאולה]], על ידי ה[[התבוננות]] בשכל בעניני הגאולה, וההנהגה המעשית בהתאם לכך.
כאשר הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מהי העבודה הנדרשת שאליה התכוון הרבי בשיחה הידועה, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, [[פרשת תזריע מצורע]], בו בה מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא היא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[http://chabad.info/moshiach/%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%9E/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.
==ראו גם ==
== קישורים חיצוניים ==
;השיחה
*'''[http://video.chabad.info/newvideovideo/rebbe/video.php?id=867 הרבי אומר את השיחהmoshiach-rebbe/%D7%A2%D7%A9%D7%95-%D7%9B%D7%9C-%D7%90%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%AA%D7%9B%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97/ קטע קצר מהשיחה]'''{{וידאו}} {{אינפו}}*השיחה המוגהת לקריאה - [httphttps://torah4blinddrive.google.orgcom/hebrew/dm54.open?id=0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s בפורמט pdf השיחה המוגהת לקריאה]{{PDF*}} - אתר torah4blind[https://abc770.org/article_node_910/ בפורמט טקסט]*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=45809 יומן מבית חיינו - כ"ח ניסן תנש"א] {{אינפו}}*'''[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%9F-%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%AA%D7%A0%D7%A9%D7%90/ יומן וידאו מאירועי כ"ח ניסן תנש"א]''' {{וידאו}} {{אינפו}}
;בעקבות השיחה
*'''[http://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97/ מה לעשות כדי להביא משיח?]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}
*'''[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3878 "אם אני רבי, אז דיברתי ברור"]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}
*[https://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=21382 פעילות חסידי חב"ד מיד אחרי כ"ח ניסן, בעידודו של הרבי - ראיון עם הרב שמואל בוטמן] {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/%D7%94%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%91%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98-%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99/ פעולות חסידים להבאת הגאולה]''' מאז השיחה הידועה {{וידאו}}{{אינפו}}
*[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAekV0LUYtel9OUkVBNnFaTWV2Y1QxUlpXUGxZ '''מבקש לפי כחן'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=61294 שיחה אחת: 20 שנים, 20 תובנות ● פרוייקט]''' - עשרים רבנים, שלוחים משפיעים ועוד, על המשמעות של השיחה {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A7-%D7%A2%D7%9C-%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA-%D7%9B%D7%97/ המשימה והאחריות – ראיון עומק על שיחת כ"ח ניסן]''' עם הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], בתוך [[שבועון בית משיח]] יחד עם מערכת [[מדקדקים]], פרשת שמיני תשע"ח
*'''[http://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A9-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' ראיון עם הרב [[זושא זילברשטיין]], מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו|}}
*'''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39399 "הרב ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע המכונן בכ"ח ניסן תנש"א"]''' - מאמר שהתפרסם ב-ynet {{אינפו}}
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/4/29/321264476606.html להביא את משיח זו לא עצה, זו שליחות!]''' {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] פרשת תזריע-מצורע תשע"ז
*'''[http://hageula.com/vid/farbrengen/17847.htm משיחקאסט כ"ח ניסן]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית מרתקת {{וידאו}}{{הגאולה}}
{{הערות שוליים}}

תפריט ניווט