שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,050 בתים ,  16:02, 29 בנובמבר 2017
אין תקציר עריכה
'[[קובץ:תקסט אדמור האמצעי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הנחה' היא כתיבת ב[[שיחהכתי"ק]] או [[מאמראדמו"ר האמצעי]]]] שאמר [[קובץ:הגהות הצצ להנחה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הנחה ב[[הרביכתב יד|כתב ידו]] על ידי כח הזיכרון. בימות החול הוקלטו רוב שיחותיו ומאמריו של הרבי, אך בשבת, מכיון שאי אפשר להקליט, היו קבוצת חסידים שלקחה על עצמה את התפקיד בן [[אדמו"להקליטר הזקן]] [[משה (בן אדמו" את שיחותיו ומאמריו של הרבי בראש ולשבת לכתובה במוצאי שבת. קבוצה זו הייתה נקראת ר הזקן)|ר' משה]], עם [[ועד הנחות התמימיםמוגה|הגהות]]. במשך השנים, כשהרבי החל להגיע את השיחות ל[[גיליון כפר חבאדמו"דר הצמח צדק]] קם עוד גוף שכתב הנחות מהשיחות שנקרא בצידה{{הערה|ראה אודות הנחותיו [http://chabad.info/news/%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%96/ כאן] ו[ועד הנחות בלהhttp://chabad.info/news/%D7%91%D7%9C%D7%A2%D7%93%D7%99-%D7%A4%D7%A8%D7%A7-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%A8/ כאן]}}]]'''"הנחה"ק''' היא כתיבת [[שיחה]] או [[מאמר]] שאמר [[הרבי]]על ידי הזיכרון.
כמעט כל מאמריו ושיחותיו ==רקע==בימות החול הוקלטו רוב שיחותיו ומאמריו של הרבי, אך בשבת, מכיון שאי אפשר להקליט, הייתה קבוצת חסידים שלקחה על עצמה את התפקיד "להקליט" את שיחותיו ומאמריו של הרבי בראש ולשבת לכתבה במוצאי שבת. קבוצה זו הייתה נקראת [[הרביועד הנחות התמימים]] הועלו על הכתב ע”י “מניחים” שונים. במשך השנים, כאשר רק בחלק מן המקרים הגיה הרבי כשהרבי החל להגיה את הדברים לאחר מכן. אף השיחות ל[[מוגה|“הגהה”שבועון כפר חב"ד]] זו פנים רבות לה: יש והיה מציין מספר הערות ותיקונים ומורה “להוציאו בסדרת בלתי מוגה”קם עוד גוף שכתב הנחות מהשיחות, כלומר, עדיין לא נשלמה ההגהה כרצונו הקדוש. ופעמים היה מגיה ושונה ואף משלש, ומאשר להדפיס את השיחה “מוגה”והוא נקרא [[ועד הנחות בלה"ק]].
בדורות עברוכמעט כל מאמריו ושיחותיו של [[הרבי]] הועלו על הכתב על ידי "מניחים" שונים, כאשר רק בחלק מן המקרים הגיה הרבי את הדברים לאחר ששיננו היטב את המאמרמכן. אף [[מוגה|"הגהה"]] זו פנים רבות לה: יש והיה מציין מספר הערות ותיקונים ומורה "להוציאו בסדרת בלתי מוגה", היו נכנסים המניחים לאדמו"ר וחוזרים את המאמר לפניוכלומר, שהיה מתקן את שגיאותיהם ומסביר להם במקומות שלא הבינועדיין לא נשלמה ההגהה כרצונו הקדוש. אך סדר זה לא המשיך אצל הרביופעמים היה מגיה ושונה ואף משלש, כך שהיה הכרח לשחזר לבד ומאשר להדפיס את כל הקטעים וה”אותיות” שנאמרו, ולנסות להבין את תוכנם והקשר ביניהםהשיחה "מוגה".
אולםבדורות עברו, עיקר החידוש של “דור השביעי” התבטא בתוכן וסגנון חדשיםלאחר ששיננו היטב את המאמר, ובהיקף שונה לחלוטין: תורתם של הרביים הקודמים התמקדה באמירת מאמרים מידי שבת ויו”ט. כך ישנו מכל שנות חסידות חב”ד “ספר המאמרים”היו נכנסים המניחים לאדמו"ר וחוזרים את המאמר לפניו, המכיל שהיה מתקן את מאמרי הדא”ח מאותה שנהשגיאותיהם ומסביר להם במקומות שלא הבינו. אך סדר זה לא המשיך אצל הרבי, החל בהתוועדויות ארוכותכך שהיה הכרח לשחזר לבד את כל הקטעים וה"אותיות" שנאמרו, שרוב זמנן תפסו שיחות-קודש הבלולות מנגלה וחסידות, בשיטתו המיוחדת והמופלאה. החסידים היו צריכים להתרגל כעת לשמיעת “הדרנים”עמוקים, “דיוקים” בסיפורי רבותינו נשיאנו המתבהרים בהתאם לדברי [[הגאון מרוגצ'וב]] במקום פלוני, ומכוונים לעומק ביאור החסידות בעניין זה, ועודולנסות להבין את תוכנם והקשר ביניהם.
הקושי אולם, עיקר החידוש של "דור השביעי" התבטא אם כן בתוכן ובסגנון המחודשוסגנון חדשים, וגם בהיקף שלא היה לו אח וריעובהיקף שונה לחלוטין: התועדויות שנמשכו כסדר חמש-שש שעותתורתם של הרביים הקודמים התמקדה באמירת מאמרים מידי שבת ויום טוב. כך ישנו מכל שנות [[חסידות חב"ד]] "ספר המאמרים", המכיל את מאמרי ה[[דא"ח]] מאותה שנה. הרבי, ופעמים רבות אף יותרהחל בהתוועדויות ארוכות, וכללו שרוב זמנן תפסו שיחות רבות ו”מאמר”-קודש הבלולות מנגלה וחסידות, בשיטתו המיוחדת והמופלאה. מה גם שבשנים הראשונות החסידים היו מספר פעמים שהרבי אמר מאמר חסידות בחדרו בשבת-קודש בבוקר; ואם הייתה זו שבת הסמוכה ליום-טוב -צאו וחשבו מה קשה הייתה מלאכת ה”חוזרים” במוצאי-החגצריכים להתרגל כעת לשמיעת "הדרנים" עמוקים, "דיוקים" בסיפורי רבותינו נשיאנו המתבהרים בהתאם לדברי [[הגאון מרוגצ'וב]] במקום פלוני, ומכוונים לעומק ביאור החסידות בעניין זה, ועוד.
בשנים הראשונות לנשיאות הסתייג הרבי נחרצות מכך שה”הנחות” הבלתיהקושי התבטא אם כן בתוכן ובסגנון המחודש, וגם בהיקף שלא היה לו אח וריע: התועדויות שנמשכו כסדר חמש-מוגהות יודפסו באופן רגיל. רק דבר שהוגה או נחתם ע”י הרבי אושר לדפוס (ואף זה לא היה חזון נפרץ). השיחות הבלתי מוגהות אישר הרבי להפיצם ב”קופיר”שש שעות, כפי שהדבר נקרא אזופעמים רבות אף יותר, או במכונת-שכפול (”סטנסיל”) שעבדה על ספירט והדפיסה בצבע כחולוכללו שיחות רבות ו"מאמר". ה”הנחות” מה גם שבשנים הראשונות היו איפוא פרסום “פנימי” לחלוטין, והפצתם נעשתה מיד ליד במספר עותקים מצומצם ביותרמספר פעמים שהרבי אמר מאמר חסידות בחדרו בשבת-קודש בבוקר; ואם הייתה זו שבת הסמוכה ליום-טוב - צאו וחשבו מה קשה הייתה מלאכת ה"חוזרים" במוצאי-החג.
עם הזמן נוצר דור של “חוזרים”ו”מניחים” שגדל והתלמד בשנים הראשונות לנשיאות הסתייג הרבי נחרצות מכך שה"הנחות" הבלתי-מוגהות יודפסו באופן רגיל. רק דבר שהוגה או נחתם על סגנונו המיוחד של ידי הרבי, ובד בבד קיבל הוראות על האופן הנכון לכתיבת אושר לדפוס (ואף זה לא היה חזון נפרץ). השיחות בהתאם לרצונו הקדוש. רמתן של ההנחות הבלתי-מוגהות השתפרהאישר הרבי להפיצם ב"קופיר", כפי שהדבר נקרא אז, והתאפשר להדפיס את השיחות בצורה המקובלתאו במכונת-שכפול ("סטנסיל") שעבדה על ספירט והדפיסה בצבע כחול. ה"הנחות" היו איפוא פרסום "פנימי" לחלוטין, ולהסתפק בהסתייגות בתחתית כל עמוד “[[בלתי מוגה]]”והפצתם נעשתה מיד ליד במספר עותקים מצומצם ביותר.
כאשר מתקתקים את דבריו עם הזמן נוצר דור של "חוזרים" ו"מניחים" שגדל והתלמד על סגנונו המיוחד של הרבי במדוייק, מתוך סרט הקלטה, כל שעת דיבור ממלאת עשרים עמודים עם רווח כפול בין השורותובד בבד קיבל הוראות על האופן הנכון לכתיבת השיחות בהתאם לרצונו הקדוש. לפי זה, בהתוועדות רמתן של חמש שעותההנחות הבלתי-מוגהות השתפרה, אם היו מצליחים לשחזר במאה אחוזוהתאפשר להדפיס את השיחות בצורה המקובלת, היו צריכים להגיע למאה עמודים. לפועל, בדרך כלל הגעו לשמונים עמודים בחזרה טובה, ולעיתים נדירות הגעו גם לתשעים עמודיםולהסתפק בהסתייגות בתחתית כל עמוד "[[בלתי מוגה]]".
כאשר מתקתקים את דבריו של הרבי במדוייק, מתוך סרט הקלטה, כל שעת דיבור ממלאת עשרים עמודים עם רווח כפול בין השורות. לפי זה, ב[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידותהתוועדות]] של חמש שעות, אם היו מצליחים לשחזר במאה אחוז, היו צריכים להגיע למאה עמודים. לפועל, בדרך כלל הגיעו לשמונים עמודים בחזרה טובה, ולעיתים נדירות הגיעו גם לתשעים עמודים. ==מניחים בדור השביעי==*הרב [[יואל כהן]].*הרב [[דוד פלדמן]].*הרב [[סימון ג'ייקובסון]].*הרב [[ישראל שמעון קלמנסון]]. {{תורת הרבי}}{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:ערכים בדרכי החסידותמושגי יסוד]]

תפריט ניווט