שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 11,448 בתים ,  15:39, 7 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
[[תמונהקובץ:בח.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|אחד מגליונות גליון 'בית חיינו'האחרון שיצא לאור]]רשימות '''בית חיינו''' הינם יומנים שיצאו במשך השנים וחלקם נערכו ויצאו הינו גליון מפרי עטם של תלמידי התמימים מ[[770]] שיצא לאור בספרים כדוגמת יומן הקהל בשנים [[תשמ"ט]] - [[תשנ]].==רקע==במשך השנים היו יוצאים לאור גיליונות ”בית חיינו“ מפרי עטם של תלמידי התמימים השוהים בחצרות קודשנו. אך היות וגיליונות אלו היו מופקים ע“י בחורים צעירים, הוצאתם לאור לא הייתה בקביעות מספקת ומידת תפוצתם הייתה קטנה ולא משמעותית. בהוצאה לאור של גיליונות ”בית חיינו“ הייתה בעיה, שכדי שגיליון יביא את אירוע בית חיינו תשד"מ (נכתב ויצא בטהרתם ולאמיתתם מן החובה שייכתב ע“י תלמידי התמימים דווקא. כאשר האחראיים על ההוצאה לאור הינם בחורים צעירים - היקף ההפצה קטן וההוצאה לאור אינה בקביעות. בעיה זאת באה אל פתרונה בתחילת חודש [[אב]] [[תשמ“ט]], אז החל שבועון ’בית חיינו‘ לצאת לאור על ידי עולם. באותם ימים שימש הרביצחק זאב הכהן ברנדלר כאיש חינוך במוסדות ’אור שמחה‘ שב[[משה אייזנברגרכפר חב“ד]] יומן הקהל תשמ"ח נכתב ויצא לאור . ר‘ יצחק שעסק בחינוכם של קבוצה מילדי המוסד הרגיש את החסר שקיים בכך שאין מידע עדכני וחי על ידי הנעשה במחיצתו של הרבי. בהבינו כי חלק מרכזי מהחינוך החב“די שיש להעניק הוא הקשר עם הרבי, החליט לפנות אל גיסו ששהה באותם ימים בחצרות קודשנו. הרב [[שניאור זלמן רודרמןברוך מנחם הכהן כהנא]] האחרונים לעת עתה שיצאו לאור הם יומני השנים , גיסו של ר‘ יצחק, זכה ללמוד בחצר הרבי ולהמנות על תלמידי קבוצה [[תשמ"טתשמ“ח]]-. גם לאחר שנת הקבוצה נשאר ללמוד בחצרות קודשנו. בקיץ [[תשנ"בתשמ“ט]] והם כללו דיווח קבוע מהנעשה והנשמע בחצרו קיבל ר‘ ברוך פניה מגיסו בעניין. התכנון המקורי של ר‘ יצחק היה שהרב כהנא יאזין ל‘קו החם‘ שהפעיל ר‘ [[הרבימנחם מאיר בלאו]] שליט"א מליובאוויטש ובו דיווח בקצרה על פרטים שונים מהנעשה ב‘בית חיינו‘, יעלה את הדברים על גבי הכתב, וישלחם בפקס לכפר חב“ד. הרב כהנא שמע את הרעיון והציע לשדרגו: הוא בעצמו כותב יומנים פרטיים מבית חיינו, וחלקים מתוכם הוא ישלח אל ר‘ יצחק. כך נוצר השילוב של יומן בית חיינו שנכתב ונערך ע“י תלמידי התמימים מחד - ושהופיע מני אז בקביעות ובהיקף הפצה גדול מאידך. יומנים אלו שמראשיתם היו מיועדים לתלמידי ’[[770אור שמחה]] בשבוע החולף; תוכן השיחות שאמר ‘, תפסו עד מהרה תאוצה ובכל מקום ביקשו לקבל את הגיליון ואת יומני ’בית חיינו‘. מאז החלו לצאת גיליונות ’בית חיינו‘ בדפוס בצורה מסודרת כשהם פועלים התעוררות עצומה בין אנ“ש והתמימים בחיזוק ההתקשרות אל הרבי באופן מיוחד. הגיליון הראשון של שבועון ’בית חיינו‘ שהופיע בדפוס היה תיאור של הנעשה והנשמע אצל הרבי, מענות מיוחדות, אירועים ובימים הראשונים של חודש [[התוועדויותמנחם אב]], ביקורים של אישים שונים בחצר [[ליובאוויטשתשמ“ט]] ועוד. הגיליון היה יוצא על-ידי תלמידי ההסתכם בדף מודפס משני צידיו ומעוצב בעיצוב מינימאלי, שפירט את ה‘תנועות צדיק‘ של הרבי מהימים האחרונים. תוכנן כי הגיליון ייצא לאור פעמיים בשבוע. בהשגחה פרטית, בהתוועדות השבת של אותו השבוע – [[קבוצהשבת חזון]]תשמ“ט - אירע מאורע יוצא דופן. בעת חלוקת המשקה בסיום ההתוועדות, ניגש אחד הבחורים לקבל משקה, והכריז שהרבי הוא מלך המשיח.
ב[[תשעת הימים]] של שנת [[תשמ"ט]] הוציאו את הגיליון האירוע הנדיר תואר בגיליון הראשון בסדרת שנים בלשון זו כשהכל הסתכם בדף אחד שיצא לאור פעמיים בשבוע:{{ציטוט|תוכן=”האחרון ניגש א‘ מהתמימים ובחיל ורעדה החל לומר, ”בשם כל ישראל זה משיח צדקנו“ ותוך כדי כך שהצביע על הרבי בידו. בתוך מספר חודשים זה קיבל את המתכון השבועי במהדורה נרחבת יותר, עד שהפך בעידודו הבלתי מסויג של הרבי לעיתון של ממשהביט בו בשעת מעשה והלה המשיך ”. . וההתוועדות תהיה בירושלים“. הבחור עשה זאת ברצינות. הרבי לא הגיב זה במיוחד ואח“כ החל ’והריקותי‘“|מרכאות=כן}}
בתחילה היה מאורע זה גיליון פנימיתפס מקום מרכזי בדף השער של הגיליון הראשון. לאחר הדפסת הגיליון נקלע הרב כהנא למבוכה. מצד אחד צאתו לאור של הגיליון היוותה בשורה משמחת שראוי לדווח עליה לרבי, המתפרסם בעיקר באולם מאידך -‏770הדפסת דברים שכאלו באותם הימים הייתה נחשבת למעשה של ’שפיצ‘קייט‘ מיוחד, והוא חשש ממענה שאינו חיובי מהרבי. למעשה, עקב כך לא הוכנס אל הרבי גיליון אותו השבוע, ומגיע ורק מגיליון זה והלאה החל הרב כהנא להכניס מידי פעם ל[[ארץ ישראל]] שבוע את הגליון השבועי אל הרבי דרך המזכירות{{הערה|הרב כהנא מספר, כי לאחר שמסר את הגיליון השני למזכיר הרב גרונר ע“ה, על מנת שיכניסו אל הקודש פנימה, שאלו הריל“ג מה עם הגיליון הראשון, אך הוא התחמק מתשובה על ידי תמימים שהיו נוסעים או ששלחו לחבריהםכך. משנת [[תש"נ]] החלו עיתוני "בית חיינו" לצאת לקהל הרחב כאשר אלפים ורבבות מכל החוגים זכו מידי שבוע לקרוא מהמתרחש בחצרות קודשנו. .}}. במשך השנים, כששבועון ’בית חיינו‘ הפך לשופר משמעותי להפצת בשורת הגאולה וכותרותיו זעקו אודות בשורת הגאולה ומציאות המשיח שבדור, התברר למפרע שהיה הרבה מן הסמליות בכך שהגיליון הראשון פתח בתיאורמאורע שכזה.==ייחסו של הרבי לעיתון==עורך הגליון החל מגיליון מספר 2 ואילך היה ר' [[יצחק זאב ברנדלר]] וגיסו ר' מכניס [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]] היה הכתב שהביא את הידיעותבאופן קבוע עותק אחד של הגיליון אל הרבי דרך המזכירות. ”בית חיינו“ הוכנס מידי שבוע אל הקודש כפי שהוא, ללא ציון כלשהו על דבר המוציאים לאור, וללא בקשת ברכה וכדו'.
==התייחסויות ככל שחלף הזמן הגיליון גדל והתפתח, כמות העותקים גדלה והפצתו בין קהילות [[אנ"ש]] ברחבי ה[[ארץ ישראל|ארץ]] הלכה וגדלה. לגליון נערכה מתיחת פנים והוא עוצב בעיצוב גרפי משופר. דברים אלו גרמו לתפיחת ההוצאות לממדים גדולים. ר‘ [[יצחק ברנדלר]] שנטל על עצמו את הדפסת והפצת ה“בית חיינו“ בפועל, והדאגה למימונו, חזה בעיניים כלות ברשימת ההוצאות הגדלה והולכת, והחל לחשוב על הפסקת ההוצאה לאור. ככל שנקף הזמן וההוצאות גדלו, גמר אומר בדעתו להפסיק בהדפסת הגיליון. במהלך שיחה טלפונית שערך עם גיסו שב[[770 - מרכז חב"ד העולמי|770]] באותם ימים שיתף אותו בחובות והקשיים הקיימים, אולם מבלי ליידעו על התוכנית המתגבשת להפסקת ההוצאה לאור. [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]], ששמע על הקשיים, החליט שזהו הזמן לכתוב ל[[הרבי לגיליונות==|רבי]] לראשונה על העומדים מאחורי הוצאת הגיליון, ולבקש את ברכת הרבי להצלחה. הוא כתב את הדברים על פתק אותו הכניס דרך המזכירות, כשהוא מציין את ההתעוררות הגדולה שהעלון "בית חיינו" פעל בקרב ה[[תמים|תמימים]] ו[[אנ"ש]]. בפתק שכתב הוא אל [[הרבי]], לא צויין כלל אודות הקשיים בהוצאות. על פתק זה לא יצא מענה מהרבי, אולם כעבור ימים מספר - ובקשר עם הכנסת גיליון מס' 17 דרך ה[[מזכירות הרבי|מזכירות]] (כבכל שבוע), זכתה המערכת ונתקבל מענה מ[[הרבי]]. המענה שניתן ביום [[י"ט כסלו]]{{הערה|על פי הדיווח על המענה ב"בית חיינו" מספר גליונות אח"כ. בספר 'שנת ניסים בבית חיינו' של ר' [[זלמן הרצל]] מופיע המענה ב[[ט"ז כסלו]] [[תש"נ]]}} נכתב על גבי הגיליון עצמו וזה לשון הרבי:
בחורף תש"נ שקלו חברי המערכת לסגור {{ציטוט|תוכן='''נתקבל ות“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו‘. אזכיר על הציון'''}} גילוי [[רוח הקודש]] מפעים זה גנז לחלוטין את תוכנית הסגירה. החלטתו הנחושה של הרב ברנדלר הייתה, שאם הרבי באתעדל“ע מורה ש“בטח ימשיכו בזה“ - שום מכשול גשמי בעולם לא יוכל לעצור את הוצאת הגיליון (עקב חובות כספיים). וכך הווה, וכששלחו לרבי למרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוותאת הגליון כבכל שבוע”בית חיינו“ בכל שנות קיומו. חלקו השני של המענה - ”כל המפרט הרי זה משובח וכו‘“ היכה אז גלים בין אנ“ש, הוציא בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון ”בית חיינו“ הייתה תיעוד הנהגותיו הק‘ של הרבי . היה זה מענה מסעיר במיוחד שלימד את כולם פרק בהתקשרות הנדרשת לכ“ק אדמו“ר שליט“א, המתבטאת גם במעקב אחר כל תנועת קודשו. הד לכך שהתשובה עשתה בזמנו רעש ניתן למצוא במכתבו של התמים נחמיה וילהלם לא‘ מידידיו באה“ק שנכתב ימים ספורים לאחר צאת המענהובו כותב: {{ציטוטון|נתקבל ות"ח ”את התשובה למערכת בית חיינו כנראה שמעת, ”נת‘ ת“ח ובטח ימשיכו בזה, וכל המפרט הרי"ז ה“ז משובח אעהוכו‘ אזעה“צ“."צ החל מעת קבלת מענה זה, נפתחה תקופה חדשה בעידודים שהעניק הרבי לשבועון בית חיינו. גם בשנתיים הבאות - בהם יצא העלון לאור - יזכה הוא בשפע של עידודים וברכות{{הערה|יצויין כי בכמה הזדמנויות הוכנסו אל הקודש פנימה על פי בקשת המזכיר שני עותקים מדבר בו התעניין הרבי. דוגמא משלהי שנה זו - תש“נ: בי“ז מנחם אב תש“נ ניגש הריל“ג לר‘ יוסף יצחק קייזן, שתלה את הילקוט שמעוני הידוע על כתלי 770 ,וסיפר לו כי הרבי התעניין מי הוא התולה, והורה להוסיף את המשך המדרש ”שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא וכו‘“. הריל“ג ביקש ממנו להכניס אליו אח“כ שני עותקים מהנ“ל}}. יש לציין שהם  המענה הבא של הרבי ל“בית חיינו“ לא כתבו איחר להגיע. מספר ימים בלבד לאחר מכן - ב[[כ“א כסלו]] [[תש“נ]] יצא מענה נוסף למערכת:{{ציטוט|תוכן='''"תהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמן גרמא וכו‘ אזכיר על רצונם לסגור הציון."'''}} תוך פחות משלושה שבועות מקבלת המענה הקודם מתקבל מענה שלישי מהרבי, המראה על ייחסו הנדיר והמיוחד של הרבי לעיתון. בשבועות הראשונים של חודש [[טבת]] [[תש“נ]] מוציא הרבי את המענה הבא למערכת ”בית חיינו“ שנראה כ‘המשך‘ לקודמו: {{ציטוט|תוכן='''"תהא פעולה נמשכת ובהצלחה וכו‘ אזכיר על הציון."'''}}ב[[כ"ה אדר]] [[תנש"א]] ירד הרבי לשלושת התפילות בביתו כשבסידורו גליון בית חיינו{{הערה|מספר 117}}. ב[[קריאת התורה]] ב[[שחרית]] אף הביט הרבי על כריכת הגליון בה התנוססה תמונתו הקדושה. גם לתפילת שחרית שלמחרת ירד הרבי כשמסידורו מבצבץ הגליון.
ביום שני [[כ' בחשוון]] [[תשנ"ב]], יום לאחר שהרבי הוציא לאור את [[קונטרס בית רבינו שבבבל]], יצא הרבי לאהל הק' כשבידו הק' שני קונטרסים, העלון [[בית חיינו]] והקונטרס הטרי "בית רבינו שבבבל".
בתאריך [[כ"ה בתמוז]] [[תנש"א]] כתבו לרבי על אודות הצטרפות 'תמימים' לחברי המערכת. הרבי הוציא את המענה תוך זמן קצר , בו ביום לאחר [[חלוקת דולרים]] '''"ילכו מחיל אל חיל גו'". על סעיף ד' בדו"ח, אודות המצב הגשמי ענה הרבי "כמענתי הקודם". בשולי הדו"ח הוסיף "אזכיר עה"צ". [[תמונה:555.jpg|left|thumb|250px|כריכת הסט "בית חיינו"]]בפעם אחרת ענה: "תהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג וכו' אזכיר עה"צ"'.
"תהא פעולה נמשכת ובהצלחה והזמ"ג וכו==מערכת העלון==העורך - [[יצחק זאב ברנדלר]] שאף נטל על עצמו את האחריות למימונו. גיסו ר' אזכיר עה"צ"[[ברוך כהנא]] היה הכתב שהביא את הידיעות.
ב[[תנש"א]] ענהעם השנים התווספו והתחלפו במערכת תמימים ששימשו כחברי מערכת ומהם: "אזכיר עה"צ והזמ"ג להוספה בכהנ"ל [[ספירת העומר]] לזמן מ"ת".
כאשר הגישו לרבי את שני הכרכים שאגדו את הגיליונות עד גיליון 115[[ברוך סלונים]], וכן דיווח על הרחבת צוות העובדים[[אלישיב קפלון]], השיב הרבי תשובה שריגשה את חברי הצוות: "כהנ"ל נת' ות"ח ת"ח אזכיר עה"צ להנ"ל. ולכל המצטרך לכל אחד ואחד שיחי' מכם ובשו"ט"[[ישראל אלפנביין]], [[עוזי קפלון]], לוי יצחק הענדל, [[חיים אליעזר אשכנזי]] ועוד.
==סדרת הספרים "בית חיינו"==
[[קובץ:בית חיינו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת סדרת הספרים "בית חיינו" (מהדורת תשע"ז)]]בשנת [[תשס"ז]] הוציא [[מכון מלכות שבתפארת]] את כל גליונות "בית חיינו" על נייר כרומו משובח, בסדרה של 5 ספרים המכילים 130 גליונות (2,500 עמודים)., באישורו של הרב ברנדלרובשנת תשע"ז הודפסו במהדורה חדשה.
כאשר הכניסו לרבי את שני הכרכים שאגדו את הגיליונות עד גיליון 115, יחד עם דיווח על הרחבת צוות העובדים ועוד, השיב הרבי תשובה מיוחדת שריגשה את חברי הצוות: {{ציטוטון|כהנ"ל נת' ות"ח ת"ח אזכיר עה"צ להנ"ל. ולכל המצטרך לכל אחד ואחד שיחי' מכם ובשו"ט}}.
==קישורים חיצוניים==
*אסף פרומר, '''[http://hageula.com/uploads/source/11111/021/PN.pdf לכונן את בית חיינו]''', בתוך [[בטאון 'הפנסאים']] ה' טבת תשע"ז
* [http://www.torah4blind.org/hebrew/k770-eishel.pdf 'מקדש בבבל'] - קובץ שיצא במלואת 20 שנה להוצאתו של [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] בסופו מופיע ראיון עם העוסקים בעריכת הגליון באותן שנים
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/09/27-09-2020-16-51-02-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%91-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93.pdf משם יוצא אורה]''', בתוך קובץ בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד (770)|ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשפ"א
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:גליונות ועלונים]]
136

עריכות

תפריט ניווט