שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,377 בתים ,  12:35, 5 ביוני 2017
הרחבה, עריכה, בקשת מקורות
‎[[קובץ:כסא של אליהו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תצורת סלע המכונה "כיסא אליהו" למרגלות הר [[מירון]]]]
'''אליהו הנביא''', הינו [[נביא]] מתקופת [[מלכי ישראל]]. תלמידו של [[אחיה השילוני]] מיוצאי , ורבו של [[אלישע הנביא]]. נודע בזכות המעמד בהר הכרמל בו החזיר את [[מצריםעם ישראל]]ב[[תשובה]] לאחר ש[[עבודה זרה|עבדו]] לבעל. אליהו עלה בסערה השמימה ב[[גוף|גופו]] ולא נפטר, ומאז מגיע לכל [[ברית מילה]]. אליהו יבוא לפני [[ביאת המשיח]] על מנת לבשר על [[הגאולה האמיתית והשלימה]], כדברי הנביא{{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, שחי וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}} ==תולדות חיים==בימי 250 נביאי הבעל, והחזיר החזיר את עם ישראל ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעל, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקים.
ישנם דיעות{{הערה|[[רש"י]] ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של פילגש בגבעה.}} כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן [[אהרן הכהן]], אשר קינא את קנאת ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום", אשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי פנחס היה משבט בנימין{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו]}}.
== ביאת אליהו ==
בספר מלאכי נאמר: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא , לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם ה', הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם}}{{הערה|מלאכי ג, כג.}}. לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיעה הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".
אליהו הנביא שהיה תלמידו של ===זמן ביאתו===בגמרא{{הערה|[[אחיה השילוניעירובין]] הסתלק בגופו לשמים, מג ב.}} נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיע הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות", ומבשר על ביאתו.
==זמן במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו==בגמרא . בפסיקתא רבתי{{הערה|[[עירובין]] מג ב.מקור}} נאמר מובא שאליהו הנביא מגיע יום לפני ג' ימים קודם ביאת [[משיח]]ומקונן על הרי ישראל, ומבשר לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על ביאתוטובה שלום וישועה לעם ישראל.
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתובהלכות מלכים{{הערה|פרק יב, לדוגמא בפסיקתא רבתי מובא שאליהו מגיע גהלכה ב.}} כתב ה[[רמב"ם]]: {{ציטוטון|יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת [[ימות המשיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו' ימים קודם . ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראליבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראלאלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו}}.
בהלכות מלכים כתב הלשיטת [[רמב"םהרבי]]: יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות ה[[משיח]] תהיה אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם והן לפני ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלואך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלומתי היא ביאתו העיקרית{{הערה|שם=שג}}.
לשיטת [[הרבי]]מוסיף ואומר שמכיון שמשיח יכול לבוא בכל יום, אין מחלוקת במציאות מתי יבוא לכן מגיע אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני הנביא לטבריה בפועל ממש בכל יום ומבשר אודות ביאת המשיח{{הערה|1=[[גוג ומגוגhttp://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15928&st=&pgnum=84&hilite= שיחת ז' תשרי תנש"א]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, מתי היא ביאתו העיקרית.}}.
==מטרת =אופן ומקום ביאתו===במסכת עדויותאליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות{{הערה|פרק ח' משנה ז'.מקור}} נאמר: אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע.. רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'.
לשיטת אליהו יבוא ל[[הרביבית הדין הגדול]]{{הערה|1שם=עירובין}} - נציגם של כל בני ישראל. בית דין הגדול מקומו יהיה ב[[טבריה]], כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו ה[[http://www.hebrewbooks.org/pdfpagerסנהדרין]], ולשם ישובו בתחילה.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב' (ימות המשיח)[[יחידות]] ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנים הראשיים]], עמ' (עמ' 35)הרב [[מרדכי אליהו]] והרב [[אברהם שפירא]]{{הערה|י"א באייר תשמ"ט.}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של , אמר הרבי: "במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהוהנביא) יתגלה תחילה בגליל, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהוהנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב[[גאולה]]ולמחרתו יבוא משיח לטבריא".
בגמרא===מטרת ביאתו===במסכת עדויות{{הערה|עירובין מג בפרק ח' משנה ז'.}} נאמר שאליהו : {{ציטוטון|אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידהלטמא ולטהר לרחק ולקרב, לכן יבוא אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליהו יום אחד קודם ביאת משיחהנביא גו'}}.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ולשיטת הרבי{{הערה|שם=שג|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב' (ימות המשיח), שמשמעותו על פי הרמז עמ'(עמ''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות 35)].}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''וכל'''איבעיות, כלומר שכשיבוא הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היא]]"אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב{{ה|גאולה}}.
בגמרא{{הערה|שם=עירובין|עירובין מג, ב[[תלמוד ירושלמי]] .}} נאמר "תחית המתים לידי שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו"יום אחד קודם ביאת משיח.
==אופן ומקום ביאתו==בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז '''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות, כלומר שכשיבוא אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוףבביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כיון שאחרת כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיותבשמיים היא]]"{{מקור}}.
אליהו יבוא לבי"ד הגדול{{הערה|ראה בגמרא שם.}} - נציגם של כל בני ישראל.בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.ב[[יחידותתלמוד ירושלמי]] לרב נאמר{{מקור}} "[[מרדכי אליהותחית המתים]] אמר [[הרבי]] במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (לידי אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא משיח לטבריא.
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט