שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 344 בתים ,  15:01, 4 במאי 2020
כל בני המין האנושי - צאצאי [[אדם הראשון]], מלבד עם ישראל - נכללים במושג - "אומות העולם".
מלבד היות האומות - "בני אדם", נקראים גם בשם "בני נח", מכיון ששאר צאצאי האדם הושמדו במבול, מלבד נח ובניו.
אף על פי ש[[אדם הראשון]] היה יציר כפיו של הקב"ה, ונשמתו - [[חלק אלקה ממעל ממש]]. ולא עוד אלא שהיתה נשמתו [[נשמה כללית]] הכוללת את כל [[נשמה|נשמות ]] ישראל, שהם העיקר והחשובים שבתולדותיו, מכל מקום מכיון שחטא ב[[חטא עץ הדעת]], נולדו ממנו גם אומות העולם, שנפשותיהם מה[[קליפות]] וס"א.
==האומות לסוגיהן ומקור חיותן==
2) כדי לקבל חיות אלוקית וקיום, מבלי להיות כלי הראוי לזה, אלא בבחינת ישות ופירוד, הנה זה אפשרי רק מבחינת המקיף - שאינו נרגש בפנימיות, ואין צריך להיות כלי ראוי - כדי לקבל ממנו את אפשרות קיומם.
באומות העולם ישנם סוגים שונים - בהתאם למקור נפשותיהם בקליפות השונות: ישנם אלו שנפשותיהם מהטוב שב[[קליפת נוגה]], והם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], וענינם הוא כענין המלאכים ה[[מלאכים]] שב[[עולם העשיה]], שמצד אחד - הרי הם מהקדושה, ומאידך, הריהם ממונים רק על ההשפעות לעולם הזה, שהן השפעות מצומצמות וירודות, אלא שמכל מקום המלאכים ה[[מלאכים]] הם למעלה ממדרגת ה"שרים" העליונים דנוגה, שאף על פי שגם דרך ה"שרים" עוברת השפעת החיות לעולם, מכל מקום מכיון שהם שייכים לקליפה וס"א, הרי ההשפעה העוברת דרכם - מתגשמת, ואילו המלאכים ה[[מלאכים]] שבעשיה הם למעלה מהם, והשפעתם היא מהקדושה.
וכך גם ענין חסידי אומות העולם שהוא כענין המלאכים ה[[מלאכים]] הנ"ל.
ואף על פי שגם חסידי האומות מקבלים חיותם מהקליפה (-טוב שבקליפת נוגה), אבל קליפה זו היא חיובית, היינו כמשל הקליפה השומרת את הפרי (בשונה מהקליפה המנוגדת לפרי), שכך נברא העולם מתחילה, שיהיה בה "קליפה ופרי" אלא שהקליפה תשרת את הפרי.
ויש אומות שנפשותיהם מ[[שלוש קליפות הטמאות]] ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל, והניצוץ המקיימם - עומד עליהם בבחינת מקיף בלבד. ולכן האומות שנפשותיהם מקליפות אלו, הנה "כל מה דעבדין לגרמייהו עבדין" (כל מעשיהם מכוונים רק לטובת עצמם), ו"חסד לאומים חטאת", שכל [[צדקה ]] וחסד שאומות עובדי גילולים עושין אינן אלא להתייהר כו'.
גם בין אלו יש סוגים שונים. ישנם אומות שעל אף היותם עובדי אלילים, אבל אינם רעים כל-כך בעצם מהותם, והיינו שהם בבחינת התפשטות והארה -בלבד- של עצם הרע. וניתן לתקנם ולהפכם מרע לטוב, וכמו שבעת עממין שאף על פי "שהם היו עיקר עבודה זרה ויסודה הראשון" (ס' המצות) ולכן נצטוינו בתורה "החרם תחרימם" ו"לא תחיה כל נשמה" מכל מקום אם הניחו את אליליהם ותועבותיהם -מקבלים אותם.
נקודת המוצא היא, שההשגה האלקית של אומות העולם יכולה להיות אך ורק בבחינת [[ממלא כל עלמין]] - שורש הנבראים ותו לא.
יסוד הדברים הוא, שאף על פי שאין אמונה בגויים, אבל יש [[חכמה ]] בגויים. כי מאחר שנפשותיהם נמשכו מפני אדם שבמרכבה, פועלת בהם [[הנפש השכלית]]. וכשהם במיטבם, הנה זו היא - הנפש השכלית - שמנחה אותם בדרכם.
ומאחר שכל ידיעתם את ה' נובעת ומבוססת על השכל האנושי בלבד, המחייב שלכל חידוש יש מחדש, ו"אין דבר הנעשה מעצמו", והיות שהעולם הוא חידוש - מאחר שהוא מציאות מוגבלת בזמן ומקום - הרי מן ההכרח לומר שיש לו מחדש שבראו מאין, וכל מציאותו קימת מכוח המחדשו. ולפיכך כל עוד הכוח פועל בנברא, הוא קיים, ובלעדו הוא אין ואפס. ולכן הבורא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, וכח הפועל בניפעל תמיד.
נמצא שהאלקה שהם מכירים בו אינו אלא כח עליון הבורא את הנבראים, שכדי להוות נבראים מוגבלים - צריך הבורא לצמצם עצמו ולהגביל כוחו בבריאה, הוה אומר, שכל הודאתם ואמונתם אינה אלא בכח הא-לקי המוגבל, דבר המתקבל על הדעת והשכל האנושי - בחינת ממלא כל עלמין.
אבל היות [[הקב"ה ]] [[סובב כל עלמין]] - בלתי בעל גבול, בזה אין הם מכירים, כי השכל האנושי אינו תופש באין-סוף. ואילו ב[[אמונה שלמעלה מטעם ודעת]] אין הם תופשים, כי אין אמונה בגויים. משום כך אמר פרעה: "לא ידעתי את [[שם הוי'|הוי']]" - סובב כל עלמין, אף על פי שידע כי "אצבע [[שם אלוקים|אלקים]] היא" - ממלא כל עלמין.
נמצא מכל זה, שהעמים מתחלקים על פי דעותיהם ואמונותיהם - כדלהלן:
===עבודה זרה==={{ערך מורחב|עבודה זרה}}ובסדר שמלמטה למעלה; יש מי שמתעלם ומכחיש לגמרי מכל וכל את מציאות ה', או שאפילו יודע את רבונו ומכוון למרוד בו - כעמלק כ[[עמלק]] שהוא ראשית גויים, ואחריתו עדי אובד.
ישנם עמים שעל אף היותם גם הם - עובדי אלילים, מכל מקום אינם מכחישים לגמרי את מציאות ה', אלא שטועים באומרם שהוא "[[אלוקא דאלוקייא]]", זאת אומרת שאף על פי שהוא אלקא, אבל להיות שהוא רם ונשא - גדול ומופשט מלהיות מתלבש ומתעסק בבריאת החומר הגשמי, לכן עזב ה' את הארץ בידי הכוכבים ומערכות השמים (ח"ו), והם - הכוכבים - המשפיעים ומנהיגים את העולם כרצונם וכבחירתם החפשית. ובזה הם כופרים ב[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] בעולם, ומייחסים את ההשגחה והנהגת העולם - לכוכבים ומערכות השמים - מקור כל כוחות הטבע בעולם.
ומשום שכל עניני הטבע בעולם מושפעים מהכוכבים והמזלות, וכמו שכתוב: "אענה את השמים והם יענו את הארץ", ולדוגמא - מה שכתוב: "ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים", לכן האומות משתעבדים לעניני הטבע וגשמיות העולם, ואפילו מכבדים ומעריצים אותם עד כדי סגידה לחומריות העולם הזה, תאוותיו - תועבותיו.
===אמונתם בשיתוף==={{ערך מורחב|שיתוף}}אך מכל מקום ישנם גם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], שהראשונה בהם היא איסור עבודה זרה, היינו שמאמינים שהקבש[[הקב]] בורא העולם ומנהיגו, ומשגיח על קיומם של כל בריותיו על כל מה שיקרה להם. ומשום כך יש לאותם חסידי אומות העולם חלק ל[[עולם הבא]].
אלא שלדעת הרמ"א באו"ח סימן קנ"ו אין אומות העולם - גם חסידיהם - מצווים על איסור ה[[שיתוף]], אף על פי שמצווים על איסור עבודה זרה.
==הבחירה, שכר ועונש - באומות==
בחירה חפשית באמת - בלי שום הגבלה, כפיה או אילוץ כלשהו, שייך רק במי שהוא בלתי בעל גבול באמת, היינו מהות ועצמות ו[[עצמות ומהות|עצמות]] הקב"ה, שאין לו סיבה ועילה ח"ו וכו', ולכן רק הוא חפשי לחלוטין לבחור כרצונו.
אומות העולם, יש בהם כח הבחירה וזה בשתי דרגות:
1) משום היותם בני אדם - ברי דעת, הריהם פחות מצומצמים ומוגבלים מבעלי-חיים, וכל-שכן מהצומח מה[[צומח]] והדומם, דהיינו יותר חופשיים גם בטבעם ואופיים, ויכולים לבחור את דרכם כרצונם.
ועוד, שכל בעלי החיים מוגבלים בטבע שטבע בהם הבורא (הנשר רחמני והעורב אכזרי וכו'), ואינם יכולים לשנות מטבעם. ואילו האדם כולל בתוכו טבעים שונים ויכול לשנות מטבע לטבע.
1) לאמיתו של דבר השכר והעונש אינו אלא תוצאה של מעשי האדם - בדרך סיבה ומסובב. וכמו תינוק התוחב אצבעו במים רותחים, והתוצאה היא כויה וסבל.
2) השכר והעונש על מעשיהם בשבע ב[[שבע מצוות בני נח ]] הוא גמול מאת ה' על מעשיהם, ועם זאת הוא צודק, כי במצוות אלו יש להם בחירה אמיתית לפי מדרגתם, הנובעת מהתקשרותם והתעלותם של המצווים - אל ה' המצוה, על-ידי הציווי, כנ"ל.
==מלכות הגויים==
המלך - להיותו מורם מעם, מיוחד לא רק באישיותו הנעלה, אלא שיש לו גם כוחות והשראה רוחנית מלמעלה המסייעים לו. כמו "שרו של עשיו" או "שר של ישמעאל" ושל מצרים וכו'.
שרש הדברים נעוץ בעובדה כי לאמיתו של דבר, רק "לה' המלוכה ומושל בגויים", כאשר [[הקב"ה ]] מתלבש ב[[ספירת המלכות]] - הריהו מלך העולם. אך כדי שמלכות ה' תתממש בעולם, מתלבשת ספירת המלכות במלך בשר ודם, שתפקידו לממש את מלכות ה' ולהמליכו בעולם.
ובזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, היה זה מלך ישראל שהיה בעצמו - בטל לה' בתכלית, בקבלת עול מלכות שמים, "ומגמתו ומחשבתו להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק" והיינו, להמליך את ה' על כל העם. והיה כלי ראוי לבטא באישיותו את מלכות ה' בעולם.
וכמו שאומרים בתפילה: "מלכות הרשעה מהרה תעקר ותשבר ותמגר" - זו מלכות הרשעה של ג' קליפות הטמאות לגמרי. ואחר כך מוסיפים - "ותכניע", היינו מלכות של חסד מקליפת נוגה.
וכשימלא ה' ית' יתברך בקשתינו בדבר השמדת מלכות הרשעה והכנעת מלכות הגויים, נזכה למילוי משאלותינו בברכה שלפני-כן: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה וכו' ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים וב[[רחמים]] וכו'. על ידי [[הרבי]] [[מלך המשיח]].
== אומות העולם והגאולה ==
{{ערך מורחב|אומות העולם בזמן הגאולה}}
ישנם ענינים שבהם רואים איך שאוה"ע עושים פעולות של טוב וחסד, שמגלים שיש בורא לעולם, כהכנה ל"והיתה לה' המלוכה" בגאולה האמיתית והשלימה.
בזמנים עברו, דוקא עם ישראל השלים בפועל את הכוונה ד[[דירה בתחתונים]], ואחדות ממלכויות אוה"ע התנהגו באופן אכזרי אחת אל השניה, והתעסקו בעיקר בתועלת עצמם, או בכיבוש מדינות אחרות וכיו"ב.
בימים אלו, רואים איך שהעולם ואוה"ע מכינים ומסייעים בדרך לגאולה - על ידי ענין הצדקה ה[[צדקה]] והחינוך, שני יסודות עיקריים בישובו של עולם, "לשבת יצרה"{{הערת שוליים|ספר השיחות ה'תנש"א, שיחת שבת פרשת אחרי קדושים}}.
==לקריאה נוספת==
* [[תניא]] פ"א, פ"ו
* [[לקו"ש]] חלק א' 239, חלק ד' 1094, חט"ו 127, חלק ט"ז 574,
* [[אוה"ת]] ויקרא ג תשס"ד
* סידור ד"ה ששת ימים [הא'], בד קודש פ"א
* קונטרס י"א [[ניסן ]] תשמ"ט* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=57160 הרבי מתייחס למדינות העולם] - [[שבועון בית משיח]]
== הערות שוליים ==
{{סגל}}
{{מבט}}[[קטגוריה:אומות העולם|*]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט