שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,740 בתים ,  07:17, 6 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
נשמתו של יהודי קרויה בני ישראל קרויים '''אדם'''. אך למרות שבכללות, כל אדם מישראל, על כל מרכיביו - נקרא '''[[אדם (יהודי)|אדם]]''', מכל מקום - היהודי עצמו כלול מ"אדם" ו"גוף אדם". ==הסברתואר אדם לנשמה==נשמת ישראל ביחוד, נקראת בשם "אדם", זאת אומרת שנשמת ש[[נשמה|נשמת האדם ]] מישראל היא במיוחד - האדם שבכל אחד מישראל.
===שתי בחינות שבנשמה===
וזאת מצד שתי הבחינות שבנשמה:
א) מצד עצם [[נשמה|נשמות ]] ישראל שהן "חלק אלקה ממעל" - חלק מעצמותו, ו"התופס בחלק מהעצם כתופס בכולו", ולפיכך נקראים אדם - מלשון "אדמה לעליון". שהרי הם חלק ממנו. נמצא כי השם "אדם" לנשמה , הוא מצד היותה מופשטת מכל ציור - חלק אלקה ממעל ממש.
ב) מצד ה[[נר"ן]] שבנשמה. והיינו מצד היותה מוגדרת ומצוירת בציור כוחות הנפש כמראה אדם הנאמר ביחס ל[[ספירות]] שב[[עולם האצילות]].
שלרות שנשמות שלמרות ש[[נשמה|נשמות]] ישראל הן חלק מעצמותו מ[[עצמותו]] יתברך, וכמו שכתוב {{ציטוטון|חלק ה' עמו}} - חלק משם [[הויה]] ברוך הוא, כדכתיב {{ציטוטון|ויפח באפיו נשמת חיים}} ואיתא על זה ב[[זוהר]] {{ציטוטון|מאן דנפח מתוכיה נפח}} - מתוכיותו ופנימיותו, מכל מקום, אחר כך כשנזקקה ה[[נשמה]] לרדת ולהתלבש ב[[גוף]] הנברא, ירדה והשתלשלה ב[[סדר השתלשלות]], כדי להברא - ככל [[נברא]] שהוא [[יש מאין]] - על ידי מאמר ה' - "נעשה אדם", ונעשית בבחינת [[נברא]], ואז היא גם מוגדרת ומצויירת - "דמות כמראה אדם", הנאמר גם על הספירות העליונות, וכמו שכתוב: {{ציטוטון|ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם}}.
אמנם כל זה אינו אלא מצד חיצוניות הנשמה ה[[נשמה]] - בחינת [[נר"ן]] שבה, הנמשכת ויורדת להיות במדריגת נברא, וכמו שאומרים ב[[תפילה]] ביחס לנשמה: "אתה בראת אתה יצרת אתה נפחת בי וכו'", מה שאין כן פנימיות ועצם הנשמה, שאינה בגדר נברא ח"ו אלא "דבר אחד ממש עם אלקותו ית'", עליה נאמר: "[[נשמה ]] שנתת בי טהורה היא".
יתר על-כן גם הנר"ן שנמשכו להיות יש נברא ודבר בפני עצמו, המצויר בציור וגדר אדם שיש בו ראש ורגל, מכל מקום יש בהם בחינת הביטול לקב"ה -גם כן- מצד שרשן, וכמאמר חז"ל: ברא כרעא דאבוה, שאף על פי שהבן נעשה מציאות עצמאית נפרד מאביו - בחינת כרעא בלבד, שהוא החלק התחתון שבאב, מכל מקום הוא כרעא דאבוה, שכוחו ועצמיותו של האב משתקפת בו. וכך גם [[נשמה|נשמות ]] ישראל מצד הנר"ן שבהם, גם בהיותם למטה-מלובשים בגוף, הם בבחינת אדם-אדמה לעליון, חלק הוי' עמו יעקב חבל נחלתו. וזאת משום שגם התהוות הנשמות ה[[נשמה|נשמות]] כנבראים, להתלבש בגוף האדם שלמטה, נמשכה מבחינת פנימיות הדיבור של מעלה, ולכן נרגש בהם ה[[ביטול]] - היפך ה[[ישות]] - המאפיינת כל נברא.
הקשר של הנר"ן עם הספירות העליונות שהם בחינת "דמות כמראה אדם", שבגלל זה גם הנר"ן נקראים "אדם", הוא בשנים:
===קשרן של הנר"ן עם עשרת הספירות העליונות===
1) ש[[עשר הספירות]] הנקראות "אדם העליון", וכמו שכתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם", הן מצוירות ומוגדרות בציור [[גוף]] האדם שלמטה - כביכול, וכמ ושכתוב בזוהר: [[ספירת החסד|חסד]] - דרועא ימינא, [[ספירת הגבורה|גבורה]] - דרועא שמאלא.
1) שוכך גם הנר"ן מצד כוחות ה[[עשר הספירותנפש]] הנקראות "אדם העליון"שבהן, וכמו שכתוב "ועל הכסא דמות כמראה אדם"הן כביכול, הן מצוירות ומוגדרות בציור גוף האדם שלמטה - כביכולהגוף, וכמ ושכתוב בזוהרכגון: חסד כח ה[[אהבה]] הוא כמו "יד" ימין שבנפש - דרועא ימינא"ימין מקרבת", כח ה[[ספירת הגבורה|גבורה ]] (להתגבר על הזולת, להכניעו או לגרשו) הוא ה"יד" השמאלית שבנפש - דרועא שמאלא"שמאל דוחה", וכן בשאר הכוחות.
וכך גם הנר2) הספירות ד[[אצילות]] שהם בבחינת "כמראה אדם"ן מצד כוחות השנאמר ב[[נפשמעשה מרכבה]] שבהן, מלבד שהן עצמן מוגדרות בציור 'אדם', הן כביכולגם מקור להגדרות וההגבלות של הנבראים. והיינו, בציור הגוףשמלכות דאין-סוף מתלבשת בספירות, כגון: כח הבבחינת [[אהבהאורות]] ב[[כלים]] הוא כמו "יד" ימין שבנפש - "ימין מקרבת", כח הגבורה (להתגבר על הזולת, להכניעו או לגרשו) הוא ה"יד" השמאלית שבנפש כדי שבאמצעות הספירות הללו יתהוו ממלכות של האין סוף - "שמאל דוחה"כל העולמות בגבול ומדה, וכן בשאר הכוחותנמצא שעל ידי הספירות מתהווים העולמות.
2וכך גם [[נשמה|נשמות]] ישראל, הואיל - שבשבילם נבראו כל הנבראים, נמצא שעל-ידם (ובזכותם) הספירות דיש לנבראים קיום. ובפנימיות הענין הנה, [[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכים ויורדים ל[[אצילותבי"ע]] שהם - בבחינת "ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם" שנאמר ב, והירידה היא בשביל שיהיו בבחינת יש ודבר בהגבלה, כדי שבאמצעותן יתהוו נבראים דבי"ע - מוגבלים, בבחינת יש ודבר נפרד.  ומכיון שהתהוות הנבראים בהגבלתם היא בגלל ה[[מעשה מרכבהנשמה|נשמות]]- כנ"ל, מלבד שהן עצמן מוגדרות בציור על-כן יוכלו בני ישראל לתקנם ולעשותם דירה לה'אדםית', הן גם מקור להגדרות וההגבלות של הנבראים.  והיינו, שמלכות דאין-סוף מתלבשת בספירות, בבחינת על ידי שה[[אורותנשמה|נשמות]] בירדו להיות - דמות כמראה אדם בעולם הבריאה. שעל-ידם נעשתה ה"ישיבה" -כביכול- על ה"כסא", שמשמעותה היא הירידה ל[[כליםעולם הבריאה]]לצורך הבריאה, כדי שבאמצעות הספירות הללו יתהוו ממלכות של האין סוף - כל העולמות בגבול ומדההנה, נמצא שעל על ידי הספירות מתהווים העולמותזה יכולים בני ישראל לתקן עולם במלכות ה'.
וכך גם נשמות וכידוע שתכלית הבריאה הייתה בשביל ישראל, הואיל כדי להיות לו יתברך דירה בתחתונים, והיינו, שתשכון [[שכינה|שכינתו]] בישראל כפי שהם למטה, שזהו פירוש "ישראל עלו במחשבה" כלומר שכל הבריאה היא בשבילם, ובגללם ובאמצעותם - שבשבילם נבראו כל הנבראים.==תואר אדם לגוף==אף על פי שבכללות - שם "אדם" מכוון לכל המין האנושי, נמצא שעלמכל מקום עיקר שם אדם שייך במיוחד לאיש ישראל החי ופועל ב[[עולם הזה]]. כמאמר חז"ל על הפסוק: {{ציטוטון|ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם}}. -ידם (ובזכותם) יש לנבראים קיוםאתם קרויים אדם, ואין אומות העולם קרויים אדם. בפירוש [[התוספות]] כתוב שהשם "אדם" ללא הה"א מיוחד רק לעם ישראל, בשונה מ"האדם" עם הה"א הידיעה, שמכוון לכל אדם בעולם.
ובפנימיות הענין הנההסיבה לכינוי המיוחד, נשמות ישראל נמשכים ויורדים לנעוץ להיות היהודי כלול גם מהעליונים, וגם מהתחתונים, ובאופן קיצוני. מהעליונים ביותר - אדם מלשון אדמה לעליון שנברא בצלם ודמות של מעלה - [[בי"עעולם האצילות]] . ומהתחתונים ביותר - בבחינת "ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם"שנברא מן האדמה, והירידה היא בשביל שיהיו בבחינת יש ודבר בהגבלהוכלשון הכתוב: {{ציטוטון|האדמה אשר לקח משם}}. ===הבדלת נפשו הבשרית של היהודי משאר אנשים ===מאחר שהאדם כלול גם מ[[חומר וצורה|חומר]] (בשר) לצד ה[[נשמה]], כדי שבאמצעותן יתהוו נבראים דביצריך שתהיה בו גם [[נפש]] מיוחדת השייכת לחומר - "נפש הבשר"ע - מוגבלים, בבחינת יש ודבר נפרדהשונה בעצם מהותה [[נפש אלוקית|מהנשמה האלוקית]] שבו.
ומכיון שהתהוות הנבראים בהגבלתם היא בגלל הנשמות - כנ"ל, על-כן יוכלו בני ישראל לתקנם ולעשותם דירה לה' ית'.נפש זו נקראת בשמות שונים בהתאם לעניניה:
והיינו, על ידי שהנשמות ירדו להיות # "[[נפש חיונית]]" - דמות כמראה אדם בעולם הבריאהשמחיה את ה[[גוף]] הגשמי. שעל-ידם נעשתה ה# "ישיבה[[נפש הטבעית]]" -כביכול- שהחיים שמחיה את הגוף, הם חיים על הפי הטבע הגשמי שבעולם הזה.# "כסא[[נפש השכלית]]", שמשמעותה היא הירידה לעולם הבריאה לצורך הבריאהעל-שם השכל שבנפש הטבעית שבאדם, המבדילו מה[[בהמה]] והוא השכל האנושי בתחום כל עניני העולם הזה, והוא החלק הנעלה ביותר בנפש החיונית הטבעית.# "[[נפש הבהמית]]" - משום שכל המדות הבהמיות האנוכיות והגסות, הנהנובעות ממנה, על ידי זה יכולים בני ישראל לתקן עולם במלכות ה'והוא החלק השפל ביותר שבנפש החיונית הטבעית.
וכידוע שתכלית הבריאה היתה בשביל ישראלנמצא, כדי להיות לו ית' דירה בתחתוניםשהאדם היהודי כלול מגוף אחד ושתי נפשות: 1) [[נפש אלוקית]]. 2) [[נפש]] מה[[קליפה]]. אלא שלהיותו יהודי, והיינוהרי [[נפש]] זו דקליפה היא מ[[קליפת נוגה]] שיש גם טוב המעורב בה, שתשכון שכינתו בישראל כפי שהם למטהוקיימת האפשרות לשעבדה ואף להופכה מקליפה לקדושה, שזהו פירוש "ישראל עלו במחשבהוהיא המטלה שהטיל [[הקב" כלומר שכל הבריאה היא בשבילם, ובגללם ובאמצעותם - נבראוה]] על כל יהודי.
מאחר ש[[הקב"ה]] בחר בישראל להיות עמו ונחלתו, הרי כל מרכבי האדם היהודי רצויים וחשובים בעיני ה', ואדרבה, עיקר הבחירה שבחר ה' היא דוקא בגוף האדם מישראל, והם יקרים וחשובים בעיניו - שיהיו בשלימות ובטוב הנראה והנגלה. נמצא, שגם מצד ה[[גוף]] והנפש הטבעית - ישראל נעלים, והיינו ש[[הקב"ה]] קורא ומייחד שמו יתברך על כל מרכיבי האדם מישראל, וגם הנפש השכלית שבישראל (אדם), היא באופן אחר ונעלה ביותר מנפש השכלית שבכללות המין האנושי - בזה שנרגש בה הפלאה רוחנית.
{{סגל}}
[[קטגוריה:נפשהאדם וגופו|*]]

תפריט ניווט